[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sietske6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:25

Wauw wat een mooie veulens!!!

Hier alles rustig, ze heeft eindelijk haar rust gevonden. De veearts denk dat maandagnacht haar veulen gedraaid is waardoor ze zoveel last had. Ik heb inmiddels mijn wekker om de 2 staan.

Wachten duurt lang!!

Ketly

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:28

Ik moet nodig weer bijlezen, door omstandigheden niet kunnen doen! Maar wil hier toch weer even mijn knappe Sauvelle plaatsen <3 Ze groeit echt onwijs snel!

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:46

Ik voer denk ik een kilo bij op een dag aan de veulens. 2x een halve schep met afspenen. Daarvoor bouw ik hier naar toe op en voer ik op t oog..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 00:26

Sietske. Draaien doen ze echt pas bij de bevalling zelf. Waarschijnlijk was het veulen wat onrustig, waardoor ze last had. Geduld word beloond. Succes vannacht weer

Mirjamalvaro. Gefeliciteerd met de resultaten. Daar mag je trots op zijn!

Orange. Hier eten ze nog gewoon mee met moeders. Met afspenen geef ik ze normaal ook 2x halve schep. Meer aten ze meestal ook niet op.

Winston vandaag weer voor het eerst op de wei (of naja wat ervan over is) *\o/* hij was zo rustig. Je merkt wel dat hij slap is geworden van de weken rust. Ik denk nog even een week apart voordat hij met zijn zusje samen op de wei kan.
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:50

Ik voer ze pavo brokjes als ze op stal staan 1/4 kilo per keer. Max 2x per dag. Momenteel staan ze echter 24/7 op de wei.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:51

Hier eten ze ook nog mee met moeders. Voor mijn gevoel (vr)eten ze dan zeker de helft op. Met afspenen geven wij ook 2x een halve schep brok.

Dit weekend de nationale kampioenschappen waar we met een hengst en merrieveulen aan mee doen. De hengstveulenklasse wordt zwaar, er doen 9 veulens aan mee. Ik ben heel benieuwd hoe onze kleine gup het gaat doen :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:54

Hier nu 3 maanden en eet gewoon met moeder mee. Over een maand of twee zet ik hem tijdens het voeren apart en zal hij zijn eigen portie krijgen, als beginnetje van het afspenen :)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:03

Die van mij is net 3 maand oud maar krijgt eigenlijk nog helemaal geen brok :') Hij heeft ook geen interesse in brok eten haha.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:05

Hier een eigen bakje, moeder trapt veulens weg bij het eten en de eerste heb ik 3 jaar over gedaan om haar brok te leren eten. Dus nu vroeg begonnen met 2 bakken neerzetten.
Ze heeft dan 150 gr Breed and Grow en 150 gr luzernebrok. Moeder eet 600 en 600 gram van elk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:11

Ik heb in de stallen altijd een vaste bak voor de merrie en een bak voor t veulen waar de merrie niet uit kan eten. Heb ze altijd de nacht op stal dus begin al vlot met een handje eigen brok voor ze. Meer voor t idee.. ze eten met de merrie mee en vervolgens gaan ze naar hun eigen bak. Slim.

Nu staan ze 24 7 buiten en krijgen ze buiten brok. Merriebrok en veulenbrok gemengd. En ze zoeken maar even uit hoe ze t verdelen. Ze komen gelukkig bijna weer op stal snachts :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:48

Ik ben vanaf dat ze 2-3 weken oud is al in een eigen bak brok aan het aanbieden. 2 soorten geef ik, namelijk hetzelfde wat moeders krijgt: Cavalor ProBreed Mix (mag ook voor veulens tot 1 jaar oud) en echt een veulen brokje: Cavalor Start & Go Soft.
Ze krijgt nu 3 voerbeurten per dag met 2 handjes voer van elke soort. Soms heeft veulentje de bak eerder leeg dan moeders, soms andersom.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:58

Hier hebben we een oud drinkbakje opgehangen.
Dat is het veulen zijn bakje.
Moet er helaas wel tussen gaan staan anders vreet moe t op.
Had een echt veulen bakje maar die was zo diep daar kon die niet bij.
Spijltjes meer uit elkaar kon moe er weer bij.
Hem hoef je echt niet over te slaan want hij eet erg graag.
3 handjes breed en grow 3x per dag en een half appeltje in stukjes.
En 3x in de week krijgt ie slobber.
Tot z,n oren zit ie er in :))
Wilgen takjes is ie ook zoet mee.
Hij vreet eigenlijk alles wel.
En ik heb,m al verziekt met snoep.
Maja hij geeft wel alle 4 zijn voetjes keurig en braaf +:)+
Sokjes wassen,alleen met me mee om te poetsen hij vind het allemaal leuk.
2 maand oud nu.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:13

apart te horen van iedereen. Mijne is bijna 3 maanden en lust niets, na ja gras en een beetje hooi als ze een keer binnen staan. Eet ook niet met moeder mee, geen appel, wortel, snoepjes, niets. Als ik iets in z'n mond stop spuugt hij het weer uit. Wordt nog wat als ie eraf moet

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:19

Hier delen de 3 veulens een kilo veulenbrok per dag. Met zn drieën neus in de bak en ik begeleid het hahahahah

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:22

Bertje16 schreef:
apart te horen van iedereen. Mijne is bijna 3 maanden en lust niets, na ja gras en een beetje hooi als ze een keer binnen staan. Eet ook niet met moeder mee, geen appel, wortel, snoepjes, niets. Als ik iets in z'n mond stop spuugt hij het weer uit. Wordt nog wat als ie eraf moet

Komt wel

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:38

Mijn veulen eet alweer 2 maanden brokjes mee heb Pavo veulenbrok. ze krijgt een halve kilo per dag nu handje luzerne erbij. Ze lopen bij mij 24/7 buiten met de boxen open. Met eten staan ze even op stal, veulen heeft dan een eigen stal naast moeders, ze lopen er al vanzelf in. Iedereen kent zijn / haar plek.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:47

Hier krijgt hij 1x per dag 150 gram breed & grow en een hand Fiber mix+ en moet er ook tussen gaan staan anders eet zijn moeder eerst zijn bak leeg en dan die van haarzelf.

Hij vindt het al vanaf een week of 5 lekker, hij is nu 3,5 maand.

Ook gek op appel en wortel :9

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:58

Hier krijgen ze een beetje veulen brokjes.

Mn quarter merrie is niet schattig met eten en vrij snel begonnen met een 2e bak ernaast en hem apart wat geven voor het idee.
De shet is heel makkelijk en die van haar krijgt ook een klein beetje in een apart bakje.

Ze komen allemaal 2x daags op stal om even te eten en dekens en maskers wisselen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:12

Siminente eet ook met haar moeder mee. Ze is al weer bijna 5 maanden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:25

Bertje16 schreef:

Je bent niet de enige hoor, die van mij eet ook bijna geen brok. Wel gras en hooi en slobber is ook een beetje interessant. Ik hoop dat het nog komt, ze is nu 2 maanden.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:34

Super fijn om te horen van iedereen wat jullie wel of niet voeren. Mijn veulen heeft de eerste weken ook nauwelijks interesse gehad in eten, alleen in kroelen.

Tot ik hem op een gegeven moment naast z’n moeder in een eigen stal zette toen ging het voertje er ineens goed in. Hij doet er wel lang over maar dan kan ik ondertussen andere klusjes doen.

Hier krijgt het veulen Equilin Grow 175gr , Equifyt Breeding 1/3 schep, Esparcette brok 250 gram en een scheut olie. Soms nog een handje luzerne erdoor.

Afbeelding
En nog even bij het hooi eten.

Afbeelding
Knapzak tijdens een fotoshoot begin augustus nog met veulenhaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:17

Het heeft even geduurd, maar ik heb moeders voor het eerst weer gereden. We waren wel al aan het longeren, maar rijden was er door omstandigheden nog niet van gekomen. Longeren doe ik in de cirkel en is een eindje van stal. Maar als ik rij, dan kan de baby ons zien, daar was ze het niet zo mee eens.
Moeders deed het wel heel erg goed!! In februari zat ik er voor het laatst op. Ze deed het super braaf.

Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:06

Knappe merrie Sanet!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:15

Wat fijn dat het zo goed ging Sanet!

Wat een knapperd Orange!

Fleuribelle heeft ook al zo'n knap veulen <3

Onze kleine man staat op de veilingsite, voor ons de eerste keer dat we mee doen aan een veiling (en dan is dit een hele grote, waar ook paarden voor heel veel geld onder de hamer gaan). Echt superspannend :D Dit weekend gaat hij nog naar het NK, we hopen er nog een medaille op te gaan zetten, maar het is wel een zware klasse.

https://www.ebt.auction/auctions/silent ... ilent-sale

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:01

Oei spannend GA!