Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
draaakje schreef:Mooi systeem, maar wanneer de merrie bijv weeen heeft en er niets komt krijg je geen melding.
Citaat:Geboortechip (Foalert of C6-systeem)
De geboortechip zal voor de meesten geen evidente keuze zijn.
Hierbij is de dierenarts absoluut noodzakelijk. De geboortechip bestaat uit 2 delen. Aan beide schaamlippen wordt onder plaatselijke verdoving met een paar steken een deeltje van de chip ingenaaid: het grote links, het kleine rechts. Het grootste deeltje is het zendertje, het kleine is een loodje wat in het zendertje geplaatst wordt.
Het gaat hier om electronica. Van zodra bij de bevalling beide deeltjes van elkaar gescheiden worden doordat het loodje uit het zendertje schuift wanneer de waterblaas naar buiten komt, gaat het alarm af.
Voordelen:
- weinig vals alarm
Nadelen:
- dierenarts noodzakelijk
- geboorte al volop aan de gang bij alarm spoed
- bij sommige complicaties komen er geen veulendelen naar buiten
- het loodje moet na alarm zo snel mogelijk weer in het zendertje worden geplaatst (door de chipdelen te verwijderen uit de schaamlippen) zodat je het systeem opnieuw kan gebruiken, aangezien het stroom verbruikt indien gescheiden. Wanneer de batterij leeg is, dien je een nieuwe zender aan te kopen
- duurder dan andere systemen
Prijsindicatie:
Standaard ontvanger (bereik tot 200ft = 60m): 930 US-dollar (=685 euro)
Ultra ontvanger (bereik tot 1200ft = 360m): 1530 US-dollar (=1130 euro)
Zender voor eenmalig gebruik: 62 US-dollar (=45 euro)
Zender voor herhaaldelijk gebruik (tot 10x): 170 US-dollar (=125 euro)
Setprijzen:
(omvat: ontvanger, 1 zender voor eenmalig gebruik, 1 zender voor herhaaldelijk gebruik, 1 extra loodje/magneet, instructiedvd en –handleiding, opbergbox)
Standaard: 1100 US-dollar (=810 euro)
Ultra: 17OO US-dollar (=1250 euro)
draaakje schreef:Het grootste nadeel aan huren van een alarm bij 1 van de paardenwebshops vind ik dat ze allemaal in de voorwaarde hebben staan dat se niet kunnen garanderen dat je het alarm op de afgesproken datum hebt omdat ze afhankelijk zijn van de verhuurder. Daarnaast ben je ook flink wat geld kwijt, want je moet nu al reserveren en je gaat hem dus ruim van te voren al huren.
Fotsy schreef:ook niks voor mij, het idee alleen al dat je wordt dichtgenaaid![]()
Knolselder schreef:Ik vind dat er bij dat innaaien meer nadelen dan voordelen staan
linda2008 schreef:Ik vind het systeem meer klinken als het meeste ideale tegen valse alarmen, en dus voor de nachtrust van de wakersMaar bij alles wat mis kan gaan (redbag, foute ligging, noem maar op) gaat het alarm dus niet af...
linda2008 schreef:Nergens op gebaseerd hoor, dat is gewoon mijn gevoel. Net zoals een alarm aan een halster mij voor de merrie gewoon veel fijner/comfortabeler lijkt...