[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:32

Hmm, dan ga ik morgen eens langs de winkel. Horsefitshop heeft ze overigens ook en die hebben nu ook 25% korting. Maar ook daar zijn ze spontaan van de website verdwenen

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:35

Nouuuu dit is echt even balen :(
Ik heb ze gewoon even een berichtje gestuurd en ik kreeg terug dat ze niet meer op voorraad zijn en ze niet aan durft te geven wanneer wel weer.. Ik dacht dat ik slim genoeg was door hem te bestellen bij Horsefitshop want ik wist dat daar ook korting was, maar die werken heel duidelijk samen met EJ. Als iemand ziet dat ze er weer zijn, dan hoor ik het graag!

Het magneetsysteem heb ik uiteraard geen ervaring mee, maar een collega van mij wel en die doen niet anders meer. Gaat altijd alleen af op het moment dat de bevalling echt begonnen is. Het enige is wel dat de bevalling dan al flink op gang is dus je er wel snel bij moet zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:41

wat is dat voor systeem dan, magneetsysteem? hoe werkt dat?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:25

Bij EJ heb ik vorig jaar ook gekocht met korting :j

Maar bij een redbag ben je met magneetsysteem dus altijd te laat.. :? Of hoe moet ik dat voor me zien?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:27

Dat werkt met een magneet welke tegen de vulva van de merrie wordt vastgezet door een dierenarts. Als deze uit elkaar gaat krijg je een melding.

Mooi systeem, maar wanneer de merrie bijv weeen heeft en er niets komt krijg je geen melding.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:38

oh, tjah als er iets niet goed gaat krijg je geen melding? dan zou je er alsnog een halsteralarm bij moeten hebben dus?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:48

draaakje schreef:
Mooi systeem, maar wanneer de merrie bijv weeen heeft en er niets komt krijg je geen melding.

Net als bij een halster- of singelalarm, tenzij ze helemaal plat gaat natuurlijk. Ook bij een staande bevalling heb je aan zo'n alarm niets, terwijl je met het magneetsysteem dan wel gewaarschuwd wordt. Een ander voordeel is dat je geen vals alarm krijgt. Op zich leek het mij ook wel wat, maar volgens mij maken de kosten dat het alleen interessant is voor grotere fokkers van de meer kostbare rassen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:01

Citaat:
Geboortechip (Foalert of C6-systeem)

De geboortechip zal voor de meesten geen evidente keuze zijn.
Hierbij is de dierenarts absoluut noodzakelijk. De geboortechip bestaat uit 2 delen. Aan beide schaamlippen wordt onder plaatselijke verdoving met een paar steken een deeltje van de chip ingenaaid: het grote links, het kleine rechts. Het grootste deeltje is het zendertje, het kleine is een loodje wat in het zendertje geplaatst wordt.
Het gaat hier om electronica. Van zodra bij de bevalling beide deeltjes van elkaar gescheiden worden doordat het loodje uit het zendertje schuift wanneer de waterblaas naar buiten komt, gaat het alarm af.

Voordelen:
- weinig vals alarm

Nadelen:
- dierenarts noodzakelijk
- geboorte al volop aan de gang bij alarm spoed
- bij sommige complicaties komen er geen veulendelen naar buiten
- het loodje moet na alarm zo snel mogelijk weer in het zendertje worden geplaatst (door de chipdelen te verwijderen uit de schaamlippen) zodat je het systeem opnieuw kan gebruiken, aangezien het stroom verbruikt indien gescheiden. Wanneer de batterij leeg is, dien je een nieuwe zender aan te kopen
- duurder dan andere systemen

Prijsindicatie:
Standaard ontvanger (bereik tot 200ft = 60m): 930 US-dollar (=685 euro)
Ultra ontvanger (bereik tot 1200ft = 360m): 1530 US-dollar (=1130 euro)
Zender voor eenmalig gebruik: 62 US-dollar (=45 euro)
Zender voor herhaaldelijk gebruik (tot 10x): 170 US-dollar (=125 euro)
Setprijzen:
(omvat: ontvanger, 1 zender voor eenmalig gebruik, 1 zender voor herhaaldelijk gebruik, 1 extra loodje/magneet, instructiedvd en –handleiding, opbergbox)
Standaard: 1100 US-dollar (=810 euro)
Ultra: 17OO US-dollar (=1250 euro)

Dit vond ik in een oud topic (2010). Ondertussen zijn de prijzen nog wat hoger denk ik. Ik meen me tenminste te herinneren dat Paul de Vries tijdens een lezing ongeveer twee jaar geleden nog aanzienlijk hogere bedragen noemde. Via google word ik niet heel veel wijzer. Weet jij er meer van Vulina?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:23

nou , niks voor mij, vind het veel te duur en lijkt me ook voor de merrie niet prettig, ik hou het bij camera en halsteralarm, natuurlijk kun je dan een keer iets missen, maar is hier nog niet gebeurd

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:05

ook niks voor mij, het idee alleen al dat je wordt dichtgenaaid := _O-
en ik ga toch graag eens voelen als ik al klein beetje van de witte pootjesblaas zie, zo had ik dit jaar gevoeld dat er maar 1 beentje kwam.

wat interessant zo een kortingsactie natuurlijk dan bespaar je je al snel veel euro's

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:56

Hoe lang van te voren maken jullie gebruik van de birth alarm? Is 2 weken voor uitgerekende datum voldoende of te vroeg/laat?

Wil die aan het halster huren, kan deze denken jullie aan een rekhalster? Durf haar anders niet op stal met halster om te laten.
En als laatste: Wat doen jullie overdag als ze buiten staan? Toch ook birth alarm om? Die van mij trekt graag haar halster af, dus zie het niet zitten om deze om te laten als ze buiten staat.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:00

Het grootste nadeel aan huren van een alarm bij 1 van de paardenwebshops vind ik dat ze allemaal in de voorwaarde hebben staan dat se niet kunnen garanderen dat je het alarm op de afgesproken datum hebt omdat ze afhankelijk zijn van de verhuurder. Daarnaast ben je ook flink wat geld kwijt, want je moet nu al reserveren en je gaat hem dus ruim van te voren al huren.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:21

ik doe meestal vanaf 300 dagen het alarm om, en ze hebben het dan dag en nacht om, ik heb wel een halster wat heel mooi past, normaal staan ze hier zonder halster, maar met alarm moet het maar een poosje

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:47

draaakje schreef:
Het grootste nadeel aan huren van een alarm bij 1 van de paardenwebshops vind ik dat ze allemaal in de voorwaarde hebben staan dat se niet kunnen garanderen dat je het alarm op de afgesproken datum hebt omdat ze afhankelijk zijn van de verhuurder. Daarnaast ben je ook flink wat geld kwijt, want je moet nu al reserveren en je gaat hem dus ruim van te voren al huren.

Dat was dus ook een reden van mij dat ik toch over ging tot het aanschaffen van eentje, dan kan ik hem om doen wanneer ik het fijn vind en ga ik niet eventueel korter gebruik maken vanwege hoog oplopende kosten...
Wel echt super raar dat ie bij ej nu van de site gehaald is zeg! Heb ik echt geluk gehad!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:38

Ik vind dat er bij dat innaaien meer nadelen dan voordelen staan :=

Ik hoop mijn premium te gebruiken dit jaar. Vorig jaar gekocht en nog niets mee gedaan _O-

Merries die ik al wat ken hang ik alarm om wanneer ik veranderingen opmerk. Maidens al wel eerder.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:41

Meiden....ik ben voorlopig niet heel actief, lees wel mee maar reageren lukt niet altijd.
Hebben vorige week te horen gekregen dat ons nichtje van 5 maanden ernstig ziek is, zijn dus vooral druk met plannen en heen en weer rijden etc.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:42

Fotsy schreef:
ook niks voor mij, het idee alleen al dat je wordt dichtgenaaid := _O-

Maar dat is dus niet zo. :P

Knolselder schreef:
Ik vind dat er bij dat innaaien meer nadelen dan voordelen staan :=

Ja, zoals het er staat wel, maar naar mijn idee is dat niet terecht. Volgens mij is het veruit het veiligste systeem wat op dit moment beschikbaar is. Daarbij is de kans op vals alarm nihil. Het werkt bij elke merrie op dezelfde manier, dus je hoeft er niets aan in te stellen. Wat betreft de nadelen vind ik nadeel 1 niet zo'n probleem, nadeel 2 geldt net zo goed bij andere alarmen, nadeel 3 (onterecht geen alarm krijgen) geldt nog sterker voor andere alarmen en van nadeel 4 zie ik het probleem ook niet echt. Het grootste nadeel vind ik de prijs. Als je veel veulens fokt kan het volgens mij al snel uit, maar voor kleine fokkers is het helaas niet interessant daardoor.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:49

Carmuh, sterkte.

Ik vind het systeem meer klinken als het meeste ideale tegen valse alarmen, en dus voor de nachtrust van de wakers :? Maar bij alles wat mis kan gaan (redbag, foute ligging, noem maar op) gaat het alarm dus niet af... terwijl je juist bij die bevallingen aanwezig moet zijn. En natuurlijk gaat een gewoon birtalarm weer niet af als de merrie staand gaat bevallen, maar voor mijn gevoel gebeurd dat minder vaak dan foute liggingen e.d.
Nergens op gebaseerd hoor, dat is gewoon mijn gevoel. Net zoals een alarm aan een halster mij voor de merrie gewoon veel fijner/comfortabeler lijkt... :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:10

linda2008 schreef:
Ik vind het systeem meer klinken als het meeste ideale tegen valse alarmen, en dus voor de nachtrust van de wakers :? Maar bij alles wat mis kan gaan (redbag, foute ligging, noem maar op) gaat het alarm dus niet af...

Dat is juist niet zo. Zodra de schaamlippen iets uit elkaar gaan (zoals bij een redbag en de meeste foute liggingen) gaat het alarm af. De meeste merries gaan juist pas in een heel laat stadium volledig plat liggen. Mijn ervaring is dat de pootjesblaas dan meestal al zichtbaar is. Ik denk eerlijk gezegd dat jij de kans dat een merrie niet volledig gaat liggen juist als het al verkeerd gaat te laag inschat. :o Vooral bij mensen die het alarm minder gevoelig afstellen (want anders krijgen ze steeds vals alarm) lijkt dat risico mij heel reëel.

linda2008 schreef:
Nergens op gebaseerd hoor, dat is gewoon mijn gevoel. Net zoals een alarm aan een halster mij voor de merrie gewoon veel fijner/comfortabeler lijkt... :o

Dat is inderdaad heel persoonlijk denk ik. Zelf houd ik er juist helemaal niet van als ze iets om hebben op stal. Iets te veel voorbeelden gehoord van paarden die zichzelf verhangen hebben. Nou blijven dat incidenten gelukkig, maar als je al kunt spreken van 'last hebben van' dan denk ik eerlijk gezegd dat ze van die twee clipjes minder merken dan van een halster of singel.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:22

Ik heb persoonlijk toch liever iets AAN, dan iets IN mijn lijf ;)
Ik heb zelf een Lite, dus die gaat altijd af, valt niets aan te stellen ;) ik word liever een paar keer te vaak wakker, dan 1x te weinig. Dit jaar zelf ervaring met een bevalling die volledig mis ging en die had ik absoluut gemist met dit alarm vrees ik (hoewel het nu ook fout is afgelopen dus wat dat betreft weinig verschil :o )
Ieder zijn ding natuurlijk. Je moet kiezen voor het alarm waar je je zelf ook het meeste prettig bij voelt. Alle alarmen zullen niet mega belastend voor de merrie zijn, want dat waren ze vast niet op de markt denk ik dan maar heel naïf :o

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:25

Een trekpaardfokker die ik ken, gebruik het Folmersysteem al jaren bij zijn merries, juist omdat het met trekpaarden ook vaak fout gaat. Hij heeft er heel goede ervaringen mee en als de zender afgaat, gaat ook meteen de telefoon bij de DA af die de begeleiding doet. Zo zijn er altijd 2 personen aanwezig bij de bevalling.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:32

Ik zie ook veel voordelen. De schaamlippen gaan bij bijvoorbeeld een redbag echt wel van elkaar af. Ik heb met het alarm ook wel gehad dat het pas af ging als ik er allang naast stond, of afgelopen jaar zelfs 1x niet omdat de merrie niet volledig plat ging.

Het gaat om 2 hechtingen, dichtzetten heeft meer om het lijf. Ik zou dan gaan voor beide alarmen denk ik. En natuurlijk de camera erbij :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:08

Observeren blijft nog steeds heel erg belangrijk. Welk alarm je ook gebruikt :) en dat ruim van tevoren.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:08

Zo'n geboortesingel heb ik ook gehad bij de eerste dracht van Joan, een camera en heel goed observeren...Toch ging het fout. Nu bij de tweede bevalling ben ik er wel bij geweest en nu weet ik ook waarom de singel niet is afgegaan de vorige keer. Mijn merrie gaat gewoon niet helemaal plat, zelfs niet bij de uitdrijvingsfase. Ze blijft zo half half overeind liggen en kijken naar d'r achterkant :+
Ik heb ook over zo'n magneetmelder geïnformeerd. Helaas voor mij als "afentoehobbyfokker" veeeeel te prijzig. Ik heb het aan mijn dierenarts gevraagd en hij wist te vertellen dat die dingen rond de €2000,- kosten. Voor zo'n grote fokstal als bij jou, Vulina, is het wel rendabel. Het enige wat wel is, is dat de DA het alarm moet vastzetten en je daar telkens kosten aan hebt dan..

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:41

Weten jullie misschien iemand in omgeving Den Haag waar ik een birth alarm zou kunnen huren in het geval dat bij divoza/ej het huren niet lukt?