[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:21

Wij hebben gisteren voor het eerst een duidelijke schop van ons veulentje gevoeld. Het is wel een heel druk ding hoor, ik denk dat Noon blij is als het eruit is.

Noon heeft trouwens wel last van vocht op haar schoft en richting de schouder, hebben anderen hier ook last van? En zijn jullie merriebuiken ook zo keihard? Het is echt vreemd hoe deze dracht zo verschillend is van de vorige dracht, toen had ze nergens last van. (Voor ons overigens nog een teken dat het een merrie wordt...de vorige was een hengst Clown).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:50

Frenia, flinke buiken al! En Angel en Siuan zitten ook lekker dicht bij elkaar. Spannend wie er straks eerst gaat, misschien steken ze elkaar wel aan Haha!
Tinkerbell heeft al een aardig uiertje.

KootMiraDrum, drukke beeb Go jij! Go jij!

Silketje, spannend als je niet zeker weet of ze drachtig zijn Nagelbijten / Gniffelen
Leuke geitjes trouwens Haha!

Quintusgl, uierfoto's maken is hier niet zo moeilijk, mijn camera geeft een rood lichtje als ie scherp stelt en dan kijk ik of dat een beetje in de richting van het uier zit. De camera houd ik dus gewoon onder de buik, niet eens dichtbij de buik maar op een afstandje.
Bij de mini merries is dit nog handiger dan gewoon kijken, dan moet ik er bijna onder gaan liggen Clown

Nicole288 gefeliciteerd met de 200 dagen mijlpaal van Upona!

mylittlejoy, vocht op schoft en schouder lijkt mij weinig met de dracht te maken te hebben...

Isis heeft vandaag ook weer een mijlpaal, 250 dagen drachtig Go jij! Go jij!
Nog 50 dagen tot het mag komen, 70 dagen tot de uitgerekende datum. En als ze zich aan de vorige dracht houdt, nog 58 dagen Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uiertje doet nog niets, nog een week of 2 denk ik...
Ze begint af en toe al haar kont tegen de muur aan te drukken en ook ligt ze niet meer zo lekker met haar dikke buik. Ook past er minder hooi in haar buik, ze eet overdag wel lekker gras maar als ze eind van de middag weer op stal komt, eet ze tot de volgende ochtend een half plakje hooi. Meer past er niet meer in Clown
Vanmiddag ga ik de merrie muesli ophalen, dat kan ze wel gebruiken nu ze steeds minder ruwvoer weg krijgt...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:34

Leuke foto's weer allemaal!! Haha!

Ik vind Isis iedere keer zooo leuk Haha! Echt een gaaf beestje! En al 250 dagen, schiet op zeg!

Die geitjes zijn ook mega schattig zeg!

Nicole gefeliciteerd met de 200 dagen mijlpaal!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:42

Over dat calcium tekort, letten sommigen wel op wat ze voeren dan?
De meeste brokken hebben volgends mij wel een goede samenstelling maar idd granen en granenmixen kunnen een tekort aan calcium hebben en teveel fosfor waardoor het dus calcium aan het lichaam gaat onttrekken.
Hier had mijn voerboer ook een ander soort granenmix en daar klopte de verhouding dus ook niet van, dus volgende keer maar wat anders.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:57

@MarijeR: Bedankt voor je reactie. Een merrie bij ons op stal heeft het ook gehad tijdens haar dracht, maar verder heb ik het ook nog nooit gezien. We bellen voor de zekerheid de VA vanmiddag even. Het zal waarschijnlijk niets zijn, maar we weten het graag zeker.

Leuk kleurtje heeft Isis zeg! Zij was ook degene van het filmpje, toch? Zal een leuk druktmakertje worden dan!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:03

Bij granen en zemelen kan je idd een tekort aan calcium krijgen maar dat kan je dan weer recht trekken met bv lucerne of bietenpulp.
Maar ik denk dat er bij een echt calcium/magnesium gebrek bij een hoogdrachtige of net bevallen merrie wel wat meer fout zit dan dat. Anders zou je dat toch vaker moeten zien denk ik, er zijn nog steeds mensen genoeg die hooi en een schep haver voeren...

Mylittlejoy, Isis is idd die van het filmpje Ja

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:11

Even een kleine update: we hebben net met de VA gesproken. Het komt inderdaad vaker voor dat de merries ipv alleen op de buik, ook aan de voorkant breder worden tijdens de dracht. Aangezien Noon al behoorlijk uitdijt, kan dat wel kloppen. Waarschijnlijk zit hierdoor haar deken net te strak, en veroorzaakt dat het vocht. We gaan dus even kijken of het probleem met een andere deken is opgelost. Ook mag er een wormenkuurtje in, het zou kunnen dat ze daar ook een beetje last van heeft volgens de VA.

Al met al is het niets ernstigs! Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:40

uier van Tinkerbell vorige dracht, circa dezelfde tijd, niet veel verschil met dit jaar dus Knipoog (denk zelfs meer!) http://www.bellapix.com/STORAGE2/BELLAP ... border.jpg
ligt het aan de boxrust? nee, tink heeft gewoon altijd zo'n uiertje Knipoog

KMD: leuk leuk leuk!!!! Wat maakt je zo zeker van het feit dat het een zwartbonte hengst is? (bont, ja oké, zijn beide homozygoot Knipoog)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:43

Marije: ik heb een deal met ze gesloten Tong uitsteken
Angel gaat zoals de voorbije 2 jaar netjes op 333 dagen en Siuan gaat zo'n 14 dagen over en Tinkerbell bevalt ook rond de 335 dagen, zo heb ik elke 2 weken een nieuw veulen en geen gedoe met wie nu in de stal met camerabewaking gaat en wie nu de birth alarm omkrijgt Clown
(tenzij het er echt naar uitziet wil ik liever geen BA gaan bijhuren en wil ik ook niet gaan klooien met de camera's, dus gewoon om beurten in de kraamstal Tong uitsteken )

foto's nemen van uiers = simpel, gebruik wel bij voorkeur een gewone compact camera en geen spiegelreflex, zelfde werkwijze als marije: rood lichtje toont je de weg Knipoog

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:18

Frenia : heeft ze dat uier dan ook als ze niet drachtig is ??

Ga seffes ook eens uierfoto's proberen te maken , is wel de eerste x dat ik het zo vroeg doe ,maar dan kan ik het verschil al wat sneller zien Knipoog

Het sneeuwd hier...natte sneeuw bah.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:34

hier ook sneeuw Ja bleef eerst liggen maar nu regent het weer Rolleyes

amandake: haar uier zou pas echt wegtrekken als ze nu een jaar leeg zou zijn, tegen volgend jaar oktober ofzo
(bv, in mei 2002 heeft ze een veulen gehad, die is er eind oktober afgegaan, ze is in mei 2004 opnieuw gedekt een heeft tot eind oktober 2004 nog melk gehad, pas toen is haar uier echt volledig weggetrokken Knipoog)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:26

frenia schreef:
KMD: leuk leuk leuk!!!! Wat maakt je zo zeker van het feit dat het een zwartbonte hengst is? (bont, ja oké, zijn beide homozygoot Knipoog)

Ik krijg het liefst een bruinbonte merrie, maar ik krijg toch niet wat ik wil, dus wordt het een zwartbonte hengst, da's mijn logica Knipoog Haha!
Het wordt zowiezo verkocht, dus eigenlijk maakt het niet uit Lachen

De laatste 2 of 3 weken lag ik in het stro onder Mira met dan weer de ene, dan weer de andere camera. Ik ben gek op Tjoepke-kunstwerkjes Lachen
Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:37

Bedankt! Lachen

Marije: Isis heeft echt al een pracht buikje!

KMD: Mooi tjoepke Ja Haha!

frenia: Zo'n deal had ik vorig jaar ook met upona en zimieka, netjes op de verwachte datum dames, dan hoeven er geen twee met alarm om. Upona maakte een inhaalslag en ging een week eerder, zimieka droeg over, dus uiteindelijk kwamen ze nog mooi met een tijdje ertussen, maar toch allebei tegelijk met BA om in de cirkel gelopen Lachen

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:48

Ik ben ervan overtuigt dat ze hier allemaal bruinbont zullen zijn....alhoewel bij Iris ben ik nog niet uit Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:55

KMD: ja die vind ik ook leuk, maar dat heeft pas op het laatste nut Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:01

Jawel, maar wekelijks en later dagelijks de veranderingen vastleggen is ook erg leuk, of een half uurtje in het stro zitten en alleen maar kijken naar de bewegende buik... Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:03

Mooie foto KMD! Grappig, dat ene haartje. Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:29

mylittlejoy, vervelend van dat vocht. syl heeft ook af en toe een wat harde buik, kan er niet achterkomen waardoor het precies komt.

syl at weinig voor de bevalling, maar kan ook komen doordat een van de veulens al overleden was. na de bevalling begon ze te eten, echt heel erg, ze had verschrikkelijke honger, en dat terwijl ze echt heel moe was. echt instinct dus, eten want voor dat je het weet moet je weer weg.. lief dier.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:50

Hier grazen de merries gewoon door tot, en soms ook tijdens, de bevalling. Upona kwam dit jaar nog eerst even haar emmertje brokjes leeg eten voor ze ging liggen bevallen. En ook als het veulen bezig is met opstaan loopt de merrie alweer te eten. Eten tijdens de bevalling zou trouwens komen door de stress volgens onze veearts. Een gespannen paard eet omdat dat rustgevend is
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-12-08 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:07

Casa eet ook gewoon normaal door.
Vandaag een vertegenwoordiger van paarden voer hier gehad.
Omdat we nu toch wel erg veel paarden hebben om te voeren, alles met hem besproken. Paarden krijgen allemaal dezelfde brok, en de drachtige merrie's krijgen vanaf jan, tot dat het veulen een maand of drie is elke dag nog 50gr extra mineralen. Woensdag komen ze leveren, het gaat hier gewoon in een silo.
Krijg ook nog een aantal emmers etc. Ze zijn wel stoer Haha! Zwart met gouden letters, en laat ik nou net alles voor de wedstrijden ook in die kleuren hebben Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:14

aha casa eet dus vanaf dan in/met? stijl Tong uitsteken

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:19

Ja Ja Clown
Voorlopig moet ze het nog even met een bodem van een ton doen, net als de rest Clown Ze staan 24/7 buiten, en krijgen daar ook hun biks. Ze weten het nu allemaal precies, als ik de bakken neerzet zoeken ze allemaal netjes hun eigen bak.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:23

Grappig is dat he, ik had dat vorige winter ook met de veulens/jaarlingen, 4 autobanden waar dus 4 emmers in werden gezet. In het begin was het een drukte van jewelste, maar na een paar dagen kwamen ze netjes op volgorde en liepen alvast aan naar hun eigen band Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:45

ja leuk is dat, bij ons hoeven we alleen de stallen open te doen, dan lopen syl en mitch daar in en vidar blijft op het zand staan, daar krijgen ze hun brokken en daarna gaan ze weer los en krijgen ze hun kuil in 6 specie kuipen, er is ook nooit ruzie om, zo fijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:29

grappig is dat he dat je ze dat aan kan leren...

Hoe weten jullie aan het gedrag van jullie merrie of het een hengst of een merrie word?