Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Goedzo Polleman! polleman schreef:paard89 ik laat zobie zo de dierenarts komen om alles te controleren,
veulen en merrie en de nageboorte enz,
als leek kan je zo ergens over heen kijken waar de dierenarts wel naar kijkt
polleman schreef:in topic van SA hebben ze het over klysma bij veulens,
moet je dat altijd in huis hebben?
of als je het nog nooit gedaan hebt is het verstandig dierenarts dat te laten doen??
mexxuna vroeg dat ook in die topic
ik heb alleen even hier de vraag gesteld zo dat iedereen daar iets over kan zeggen
van onze dikke buiken topic
) Afhankelijk van het veulen, van hoe vast het zit en hoeveel pek er af af is, doe ik 5 cc of 10 cc. Het is makkelijk te doen omdat het spuitpuntje makkelijk in de anus geduwd kan en de rest van de spuit dan netjes tegen de anus rust, waardoor je het goed op zijn plek kunt houden. glijmiddel doen we 2x op 1 deel proberen (dus als na het glijmiddel doen het nog niet afkomt na flink persen zou ik nog 1x glijmiddel doen, dan wel een volle spuit, en daarna zou pas de DA komen, maar komt dat deel wat blijft steken wel af na de eerste of tweede keer glijmiddel en blijft ie daarna op een volgend deel steken, dan spuit ik opnieuw glijmiddel eerst weer). Wel helpen we mee als ik een 2e keer op 1 deel moet spuiten, dan tijdens het persen zet ik mijn duimen aan de zijkanten van de anus, zo dicht mogelijk tegen de "stam" aan zodat je als het ware onder de "pit" kunt duwen om de pit een extra zetje naar buiten te geven (denk aan steenpuist, dan snap je wat ik bedoel). We hebben normaal nooit de DA nodig

annastasia schreef:Ik heb het wel bij alle 3 de veulens gedaan.
Maar die controle van merrie/veulen dat gaat zo snel dat ik me afvraag of ze wel wat controleren....
in principe niet. Vaak nemen ze niet eens de moeite om de nageboorte te controleren. En in feite hoeft dat ook niet tenzij; de nageboorte zo snel afkwam dat het niet meer normaal is (dan kan het een fragiele placenta zijn die gescheurd is of een semi red bag) óf als de merrie erop gestaan heeft en je het idee hebt dat er wellicht toen wat gescheurd was óf als een groot deel van de nageboorte eraf is, het heel zwaar weegt als het opgeknoopt is en het dan toch nog even duurt voor het loslaat en je weer het idee hebt dat ie wellicht gescheurd is. Maar in feite kun je ook prima zelf die nageboorte nakijken hoor. Vliezen hoef je niet te bekijken, dat zat niet vast dus als daar wat binnengebleven is komt dat er ook wel uit met uitvuilen. Het gaat alleen om de fluwele kant van de placenta zelf, die moet intact zijn.