[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:43

Polleman: Bij een van onze veulens ging het ook iets minder. De DA heeft toen voor de zekerheid een klysma gegeven. Toen kwam de pek er vrijwel direct af. Ik zou als je voor de eerste keer een veulentje fokt wel de DA laten komen om alles te checken. Gewoon voor de zekerheid. Bij ons hebben ze een veulenspuitje gekregen en bij een van de veulens een klysma. We waren iets van 70 euro kwijt waarvan de grootste kosten voorrijkosten waren :)

polleman

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:02

paard89 ik laat zobie zo de dierenarts komen om alles te controleren,
veulen en merrie en de nageboorte enz,
als leek kan je zo ergens over heen kijken waar de dierenarts wel naar kijkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:05

:D Goedzo Polleman!

Ik werk in de apotheek, dus wellicht kan ik zelf iets meenemen..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:07

polleman schreef:
paard89 ik laat zobie zo de dierenarts komen om alles te controleren,
veulen en merrie en de nageboorte enz,
als leek kan je zo ergens over heen kijken waar de dierenarts wel naar kijkt

Ik ook!

Mexx mocht niet drinken bij haar moeder omdat er zoveel spanning op de uier stond, was dit zeer pijnlijk voor de merrie.. met bhv de dierenarts & praampje konden we Mexx laten drinken, en daarna is het nooit meer fout gegaan..
De dierenarts controleert inderdaad de nageboorte en het veulentje. :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:08

Mexxuna dat is inderdaad wel handig dan ja,
heb jij al vaker veulens gehad??
ik vond het wel handig om de vraag hier neer te zetten,
zo dat we allemaal er wat aan hebben hahaha,
bonita vandaag 285 dagen drachtig,

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:15

polleman schreef:
in topic van SA hebben ze het over klysma bij veulens,
moet je dat altijd in huis hebben?
of als je het nog nooit gedaan hebt is het verstandig dierenarts dat te laten doen??
mexxuna vroeg dat ook in die topic
ik heb alleen even hier de vraag gesteld zo dat iedereen daar iets over kan zeggen
van onze dikke buiken topic

Wij doen dat eerst met glijmiddel, in een 10 cc spuit zonder naald ( :+ ) Afhankelijk van het veulen, van hoe vast het zit en hoeveel pek er af af is, doe ik 5 cc of 10 cc. Het is makkelijk te doen omdat het spuitpuntje makkelijk in de anus geduwd kan en de rest van de spuit dan netjes tegen de anus rust, waardoor je het goed op zijn plek kunt houden. glijmiddel doen we 2x op 1 deel proberen (dus als na het glijmiddel doen het nog niet afkomt na flink persen zou ik nog 1x glijmiddel doen, dan wel een volle spuit, en daarna zou pas de DA komen, maar komt dat deel wat blijft steken wel af na de eerste of tweede keer glijmiddel en blijft ie daarna op een volgend deel steken, dan spuit ik opnieuw glijmiddel eerst weer). Wel helpen we mee als ik een 2e keer op 1 deel moet spuiten, dan tijdens het persen zet ik mijn duimen aan de zijkanten van de anus, zo dicht mogelijk tegen de "stam" aan zodat je als het ware onder de "pit" kunt duwen om de pit een extra zetje naar buiten te geven (denk aan steenpuist, dan snap je wat ik bedoel). We hebben normaal nooit de DA nodig ;)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:19

Mexxuna: Inderdaad ook nageboorte. Alles was bij onze merries er binnen een half uur af.

Oude merrie heeft nog wel een paar dagen over opschonen van de baarmoeder gedaan (bruine troep) en paar dagen getemperatuurd om het in de gaten te houden, maar geen verhoging gehad en daarna was het goed.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:26

Als je zoals jou veel fokt en zelf veel ervaring hebt ermee zou ik het ook zelf doen SA :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:30

Denk dat SA meer weet dan de gemiddelde dierenarts, dat merkte ik al wel met het insemineren/dekken/scannen van Mexx, ik had meer aan de mening van SA dan de dierenarts. :)
Mijn complimenten!
Ben ook heel blij dat SA in dit topic zit!

@Polleman: Ik heb alleen Mexx zelf gefokt, en heb wel 4 jaar een fokmerrie gereden in de dressuur, die jaarlijks een veulentje kreeg, maar vlak voor het veulenen ging ze terug naar de eigenaren dus heb nog nooit een geboorte live meegemaakt. :)

Maar dus wel ervaring met kleine, vervelende, grappige veulentjes.. ! ;)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:38

Het is inderdaad erg fijn dat ervaren mensen zoals SA hier een boel tips en informatie geven aan de mensen die voor het eerst een veulentje fokken! Vorig jaar zelf voor het eerst gefokt, en heb een boel aan de informatie van ervaren fokkers gehad :j

Edit: SA, hoe doe jij dat met een veulenspuitje? Doe je dat wel of niet? Van de een hoor ik dat het onzin is, de ander zegt dat het toch meer bescherming biedt voor het pasgeboren veulen :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:42

Ik heb het wel bij alle 3 de veulens gedaan.
Maar die controle van merrie/veulen dat gaat zo snel dat ik me afvraag of ze wel wat controleren....

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:46

bij ons is het wisselend soms doet de dierenarts het wel en soms niet,
bij ons krijgt de merrie 6 tot 8 weken voor uitgerekende datum de enting,
om er voor te zorgen dat er meer antistoffen in de biest en melk zit,
en ze doen soms als merrie veel gelekt heeft met melk,
of als merrie ouder is of eerste veulen
bloed afnemen bij veulen om te kijken of het genoeg antistoffen heeft binnen gehad,

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:52

annastasia schreef:
Ik heb het wel bij alle 3 de veulens gedaan.
Maar die controle van merrie/veulen dat gaat zo snel dat ik me afvraag of ze wel wat controleren....

:') in principe niet. Vaak nemen ze niet eens de moeite om de nageboorte te controleren. En in feite hoeft dat ook niet tenzij; de nageboorte zo snel afkwam dat het niet meer normaal is (dan kan het een fragiele placenta zijn die gescheurd is of een semi red bag) óf als de merrie erop gestaan heeft en je het idee hebt dat er wellicht toen wat gescheurd was óf als een groot deel van de nageboorte eraf is, het heel zwaar weegt als het opgeknoopt is en het dan toch nog even duurt voor het loslaat en je weer het idee hebt dat ie wellicht gescheurd is. Maar in feite kun je ook prima zelf die nageboorte nakijken hoor. Vliezen hoef je niet te bekijken, dat zat niet vast dus als daar wat binnengebleven is komt dat er ook wel uit met uitvuilen. Het gaat alleen om de fluwele kant van de placenta zelf, die moet intact zijn.
Als de geboorte normaal verloopt en de nageboorte komt normaal af, dan zit dat normaal ook altijd wel goed.

In principe gebeurt er daarna nog niets, want dan moet je toch temperaturen. Krijgt ze koorts, dan komt AB en spoelen aan de beurt. Tenzij er grote delen afgescheurd zijn die dan gepeld kunnen worden, maar dat kun je zelf goed controleren, dat valt wel op aan zo'n placenta als je die bekijkt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:54

Merrie is eind maart uitgerekend en binnen 2 weken moet ze weer tetanus/influenza enting.
Dus daar krijgt het veulen ook wel antistoffen van mee.

Nageboorte controleer ik zelf ook altijd.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:10

Gefeliciteerd SA!!!
Nog 46 dagen :#

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:30

zooo... Ik zal ook maar weer een een update schrijven.

SA Wat fijn dat je de 2e al op stal heb staan!! Gefeliciteerd!

Mijn merrie gaat goed, hoop dat de DA dit bevestigd woensdag. Haar buik steekt inmiddels onder al mijn dekens uit, ik blijf singels verstellen haha! Haar uiers lijken weer iets dunner te zijn geworden, alleen nu heeft ze 2 bulten op haar buik zegmaar..

Afbeelding Afbeelding

Ze was wat chagrijniger geworden, maar heb haar nu weer ietsje meer aan het werk gezet en ze is gelijk weer een stuk vrolijker. Voorlopig nog maar geen volledige vakantie dus. Longe begin ik wel eng te vinden, ze gaat zo ontzettend hard!!! Echt plat door de bocht en niet te stoppen ook. Met rijden is er niks aan de hand en ook als ik haar los zet doet ze op een enkele uitbarsting normaal.

Nog 123 dagen!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:04

Hier komt de da zo ie zo als de bevalling begint, heb zelf geen ervaring met een bevalling van een paard en vind het voor me zelf fijn als de da erbij is of komt als het net geboren is.
Hoop ook dat we bij de bevalling kunnen zijn, lijkt me heel mooi om het mee te maken.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:21

Dierenarts komt bij ons eigenlijk helemaal niet, tenzijn er complicaties o.i.d. dergelijk zijn.

Vroeger lieten we de veulens altijd enten nadat ze geboren waren, dit doen we ook niet meer. De merries zelf worden ook niet speciaal geënt. Sommige merries bij ons zijn helemaal niet ingeënt.
Nageboorte controleren we altijd zelf. Mocht we twijfelen bellen we natuurlijk wel de DA.
Klysma doen we ook niet, heb het pas eigenlijk 1 keer moeten halen voor een veulen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:36

Ik had van een vriend een lijstje met wat dingen gekregen die hun erbij hadden toen hun merrie moest bevallen.

Handdoeken
Betadine
Glijmiddel
Klysma
navelstrengklemmetjes
steriel gaasjes
thermometer
telefoonnummer veulen centrale.

Hebben jullie dit ook allemaal?

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:41

Wij hebben niet alles bij de hand van dat lijstje, maar vind wel een goed lijstje!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:43

Dacht pas ook om eens een veulenhalster te kopen dat heb ik helemaal niet.
Heb wel al een aantal namen!
Oh het gaat al aardig korten bij sommige spannend... Hier vanaf morgen nog 100 dagen dus word ook aftellen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:47

Gefeliciteerd SA weer het juiste geslacht ook, gaat goed zo.
Ben benieuwd naar de foto's.

Even 2 foto's van gisteren van Raven. Er veranderd momenteel niet zoveel.

Afbeelding

Afbeelding

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:53

tooske ik heb dingen in een kist zitten,
moet nog wat dingen bij kopen,
glijmiddel heb ik.
heb handschoenen in de kist zitten,
droog shampoo die ontsmet maar geen water voor nodig is
flesje
en dan de dingen van de voorpagina,

hoeveel handdoeken heb je nodig en moet je hebben?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:57

Tooske: Je zou bij je lijstje ook nog SOS-kit van pavo kunnen zetten. Daarin zit voor 24 uur biest en een flesje (mocht de merrie overlijden) Je kunt natuurlijk ook de merrie melken.
Ik had wel veulenhalstertjes gekocht. (roze en blauw) Konden ze direct met dag 1 op en ze liepen binnen een paar dagen al zelfstandig mee aan het touw.
CrazyCat: Mooi buikie hoor! Wanneer moet ze?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:00

paard89 ik doe de sos kit niet, als merrie overlijd laat ik meteen dierenarts komen
10 min en hij is er en die neemt dat dan mee
en biest is toch beter om van de merrie te melken mits ze melk hebben