[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:37

ponyparadijs: dat is bij alle dieren zo Knipoog
ze eten minder of niet meer de laatste dag(en) om het spijsverteringstelsel schoon en leeg te laten worden.
bij de bevalling drukt de baby namelijk ook op de darmen (wat met volle darmen nogal pijnlijk kan zijn) en dus ook op de endeldarm --> ontlasting.
Uiteraard is ontlasting tijdens de geboorte niet zo "proper" en hygiënisch. Bovendien zou een volle maag en darmen zorgen voor een onwel gevoel (denk maar aan stress op je volle maag)
dus daarom de instinctieve verminderde eetlust.
Je ziet het overigens niet bij élk dier bij élke dracht, maar als ze het dus doen kan het wel een indicatie zijn Ja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:05

Nicole288 schreef:
Ik lees nu dat een paar merries dat tekort meerdere drachten gehad hebben, dat vonden jullie geen reden om ze dan niet meer te laten dekken? Of komt het met infuus altijd 100% goed en is het alleen gevaarlijk als ze dat niet krijgen?

Ik heb het er destijds met meerdere DA over gehad en in het geval van Macy was het niet zomaar ontstaan.
Het bleek dat de nageboorte al eerder aan het loslaten was en hoewel Macy normaal altijd al lang kegelt en de melk laat lopen, was het dat jaar echt extreem.
Op dag 304 de melk laten lopen en op dag 319 bevallen van een veulen wat duidelijk tekort had gehad (Lona in '06 Knipoog ).
Dat heeft waarschijnlijk zoveel van haar gevraagd dat haar lichaam daardoor in problemen kwam.
En dat hoeft natuurlijk niet zomaar weer te gebeuren.
Wel is het iets waar ik extra op let natuurlijk maar ze heeft geen veel groter risico dan iedere andere merrie. Tenzij ze weer zo extreem vroeg en veel melk laat lopen. Dan bel ik de DA en kan het zijn dat hij al voor de bevalling een infuus geeft.

Frenia, hier eet alles t/m tijdens de bevalling gewoon door Haha!
Ik weet nog dat ik eens tegen Copper zei, stop nou eens met eten en pers!
Pootjes staken er al uit en madam lag nog hooi te eten...
En daar was ze trouwens niet de enige mee Haha!
Bij de geiten weet ik het eigenlijk niet meer, volgens mij aten die ook gewoon door en waren ze wel een halve dag van te voren echt al aan het rommelen en mekkeren.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:13

daarom dat ik ook zeg dat het niet altijd zo is, maar het wel een indicatie kan zijn Knipoog
Bij Tinkerbell is het bv wisselend, maar meestal eet ze toch de laatste dag minder
Angel is net als Copper een vreetzakje Tong uitsteken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:22

@MarijeR: onze DA zegt ook dat het gelukkig niet vaak voorkomt, maar dat een paard ook een soort van melkziekte (vergelijkbaar met koeien) kan krijgen. Die hebben dan duidelijk een tekort aan magnesium en calcium en knappen vaak na een infuus al heel snel op. Ik geloof dus best dat voeding en/of extreme gevallen zoals weken tevoren de melk laten schieten, dit tekort kunnen geven. Gelukkig weet je dat Macy ermee bekend is en kun je voorzorgsmaatregelen nemen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:29

Onze DA zei ook dat het idd niet vaak voor kwam.
Ik had dus ook niet gedacht dat Elza het weer zou krijgen.
Binnen een paar minuten na het infuus was de hik ook weer weg en Elza weer de oude.
Maar wil het nu toch wel voor zijn.

Heb net even foto's gemaakt van Utoop dr (naar mijn idee Tong uitsteken ) al veel te dikke buik
Afbeelding
Afbeelding
voorkant
Afbeelding

uiteraard moet je er van profiteren als de deken af is en dan ga je langzaam door de knieen.
Afbeelding
om vervolgens zo heerlijk het zand over heel je lichaam te smeren
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:51

Mooi duidelijk gegroeide buik heeft Utopia!
Wat een totaal andere merrie op foto's gewoon en foto's aan het werk zeg!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:07

Ik vind het een mooie buik areke OK dan!
Dat dekentje op die pony is echt zo schattig klein Lachen

Marije: Van macy wist ik dat het eenmalig was geweest, kan me voorstellen dat iedereen na de eerste keer denkt, het was een incident, dus niks aan de hand voor de volgende keer. Maar net als bij areke al twee keer en het friesje dat het iedere keer had, het lijkt mij zelf een spannend idee, daarom dus ook de vraag of het met infuus altijd meteen weer opknapt.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:08

Buik groeit idd heel duidelijk, ik vindt het eigenlijk een beetje te hard gaan Bloos

Ze is onder het zadel idd een heel ander paard, dan lijkt ze ook veel meer paard vind ik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:32

ben benieuwd naar de eerste baby van het topic...

gisteren was nog op het nieuws dat er een hele zooi angora dwerggeitjes geboren waren

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:45

Nicole288 schreef:
Ik vind het een mooie buik areke OK dan!
Dat dekentje op die pony is echt zo schattig klein Lachen

Marije: Van macy wist ik dat het eenmalig was geweest, kan me voorstellen dat iedereen na de eerste keer denkt, het was een incident, dus niks aan de hand voor de volgende keer. Maar net als bij areke al twee keer en het friesje dat het iedere keer had, het lijkt mij zelf een spannend idee, daarom dus ook de vraag of het met infuus altijd meteen weer opknapt.

Hahaha ja hij is gedeeltelijk geschoren, moet het eigenlijk nog afmaken maar maar mn messen komen er bijna niet doorheen Bloos
Vandaar dat hij een dekentje op heeft.

Elza kreeg alleen de hik, verder was ze goed levendig en had verder nergens last van.
Tijdens het infuus werd de hik al minder en binnen een paar minuten was alles weer zoals het was.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:14

Ik had gehoopt hier te komen met foto's van geitenlammetjes, maar nee hoor Clown

Dan maar buiken en uiers van drachtige paardendames Haha!

Angel is het verste:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

als ik vergelijk met foto's van vorig jaar loopt ze mooi gelijk op Ja

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:16

en voor het eerst in het dbtopic aanwezig Knipoog onze Siuan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:19

en dan de dame met boxrust:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vind haar dit jaar wat slanker dan anders, maar scheelt niet veel Knipoog

Mevrouw moet overigens op zachte ondergrond staan Rolleyes maar zoals jullie kunnen zien staan ze gewoon op de vlakke stenen met een mini-laagje houtkrul en vlas... liggen nochtans strooisel genoeg in... maar dat krabt ze allemaal naar achteraan. Dus de voorste helft van de stal, waar zij altijd staat, is gewoon blanke vloer ipv strooisel Rolleyes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:30

Areke, van welke hengst is Utopia nu drachtig? En van welke hengst was ze de vorige keer ook alweer drachtig?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:35

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:16

Tinkerbell is precies even ver als Mira en Neonlight (Nicole, loopt je onderschrift een dag achter? Foalcam zegt 197).

Go jij! Go jij! de kleine beeb hier leeft ECHT, heb vandaag, op 197 dagen dracht, 2x echt lijfelijk contact met HEM (zwartbont) gehad! De laatste 2 weken voelde ik wel bewegende luchtbellen (kan het niet anders omschrijven).
Ondanks dat ik met 6 weken een kloppend hartje heb gezien wordt het nu ineens zo veel meer ECHT! Haha! Go jij! Go jij!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:43

Hier eindelijk foto's, de dames waren echt niet in een 'poseer' stemming Boos! de buiken staan erop, nu jullie mening graag Lachen , zwanger, niet zwanger, te dik, ...
jill, de logé, zou april/mei moeten veulenen (zit ik juist amandake?)
Afbeelding

en ons jenske waar we voor duimen
Afbeelding

iemand een dwerggeitje? Haha! (miekes, bokjes en een gecastreerd bokje)
Afbeelding

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:04

Areke: Jee, wat een buik al. Haha!

Frenia: Ze zien er goed uit allemaal! Ja

Onze paarden stoppen ook echt niet met eten voor de bevalling! Ja, Spirit eet amper, maar dat is al weken van te voren. Dan doet ze gewoon helemaal nergens meer aan mee, wil alleen nog maar rustig op stal staan, of gras eten. Clown Brokken en hooi heeft ze dan niet meer nodig vind ze zelf. ROFL

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:13

tinkerbel heeft al uier ?? komt dat door de boxrust ?

Silketje : weet niet meer wanneer ze gedekt was Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:33

KootMiraDrum schreef:
Tinkerbell is precies even ver als Mira en Neonlight (Nicole, loopt je onderschrift een dag achter? Foalcam zegt 197).

Go jij! Go jij! de kleine beeb hier leeft ECHT, heb vandaag, op 197 dagen dracht, 2x echt lijfelijk contact met HEM (zwartbont) gehad! De laatste 2 weken voelde ik wel bewegende luchtbellen (kan het niet anders omschrijven).
Ondanks dat ik met 6 weken een kloppend hartje heb gezien wordt het nu ineens zo veel meer ECHT! Haha! Go jij! Go jij!

Ik dacht al even dat ik gek was, maar dan had ik het toch goed gezien dat haar onderschrift achter liep. Haha!
Ik wilde ook voelen, maar Neon had er geen zin in. Ze stond in de bak en liep gewoon aan. Haha! Ik heb nog geen babe gevoeld.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:40

Ik zie vanalles bewegen in de buik van Jilleke ,maar als ik voel ,voel ik eigenlijk niets ,hèèl bizar ??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:55

Bij Mira is haar linkerzijkant weer dikker dan rechts, dus ik heb steeds links gevoeld, nu deed ik het rechts, en 't was echt toeval dat we contact hadden. Dit is een maand eerder dan bij de vorige dracht.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:18

Geweldige buikjes! Hoe maken jullie die foto's van de uiers!!! Geloof niet dat die van mij dat zo toelaat. Kan er wel aankomen, maar ik wil nog langer leven en ga denk ik niet onder het paard zitten voor de foto Lachen.
Wel maf, "ze" zeggen dat je bij een maiden-merrie pas laat symptomen ziet.........is Por een afwijking hierin? Buik is al heel rond en zie en voel het veulen ook......

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 02:34

KootMiraDrum schreef:
Tinkerbell is precies even ver als Mira en Neonlight (Nicole, loopt je onderschrift een dag achter?

Het is toch geweldig Haha! Klopt hoor, had hem vergeten vanochtend Bloos

Maar vandaag dan wel weer op tijd met de 200 dagen mijlpaal voor Upona!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:04

Joehoe, dat had ik gisteren inderdaad al gezien, gefeliciteerd!!!!!!!