[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:07

Bij mij zit er nog een heel bos en een snelweg tussen mijn land en een andere stal. Dat scheelt denk ik ook...

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:39

De dierenarts was van de week bij ons op stal voor een oudere pony die slecht at om even in de mond te kijken of de tanden ok waren en geen ontstoken kiezen. Toen hebben wij ook advies gevraagd m.b.t. de inenting.
Die van ons waren ook februari aan de beurt, vervroegen had weinig zin zei hij, omdat het virus een mutant zou zijn, net als bij de mensen het vaccin niet altijd de juiste is.
Zijn advies was dragende merries apart stallen van de 'sport' paarden die regelmatig het erf verlaten. Een gezond paard doorstaat de griep net als wij. Leuk is het niet maar levensbedreigend is het ook niet. Behalve dus voor de dragende merries, zij kunnen als gevolg van hele hoge koorts het veulen verwerpen.
Dus wij hebben vandaag een volksverhuizing gehad op stal en de 2 dikke dames apart van de rest gezet.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:45

Mijn vaste dierenarts (er komt een andere DA enten), zei ook dat het geen nut had om nu te enten ivm steeds andere variant griep en je de weerstand weer verlaagd.

Maar iedereen wilt hier op stal gaan enten, en zou ik de enigste zijn die het niet wilt doen. Begrijp dat er dan misschien enige frustraties kan komen bij de andere paardeneigenaren.

Dus zou graag meningen willen wat jullie in mijn plaats zouden doen. Ben altijd moeilijk om beslissingen te nemen. :+

Ze is dan trouwens 8 maanden drachtig als ik haar laat enten volgende week.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:03

Ik laat de drachtige gewoon staan in der eigen stal, ze staat in de stal en paddock niet naast een paard dat van huis gaat.

Ik ent dus niet extra. Mijn DA had idd ook het mutanten verhaal, dat nu gelijk enten niet heel veel zin had.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:09

Die van mij zijn net geënt eind oktober. Ze moesten toen weer. Ik ent elk jaar en sta er nooit zo bij stil vanwege de dracht van de merrie. Dus ik zou als ik jou was met de rest meegaan. Enten heeft wellicht niet veel toegevoegde waarde, maar voor de sfeer op stal misschien wel. En ik denk persoonlijk dat enten voor de merrie geen kwaad kan. Zo houd je je stalgenoten die er wel in geloven te vriend en loopt alles voor de op volgende jaren ook weer gelijk. Anders moet je elk jaar straks apart enten. Of ga je later alsnog eerder enten om weer aan te sluiten bij de rest. Kun je net zo goed nu meegaan.

Ik geef het veulen wel de veulenprikjes. Vorig jaar gedaan bij Rey en "frummel" krijgt ze aankomend jaar ook. Baat het niet, schaadt het niet. En ik geloof nog wel in die extra boost. En aangezien de da hier toch komt om te checken zijn het de kosten ook niet.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:12

Betreft apart houden:
Mijn merrie gaat nog gewoon mee naar de manege en ook op wedstrijd. Nu woon ik wel in Friesland. Mocht het wel dichterbij komen ga ik misschien niet meer op concours, maar apart zetten gaat me wat te ver en is hier thuis niet mogelijk. En om
haar nu uit haar vertrouwde omgeving te halen...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 05:25

Cioccolato schreef:
Ik laat de drachtige gewoon staan in der eigen stal, ze staat in de stal en paddock niet naast een paard dat van huis gaat.

Ik ent dus niet extra. Mijn DA had idd ook het mutanten verhaal, dat nu gelijk enten niet heel veel zin had.

Misschien denk ik weer anders maar deze ziekte gaat gewoon door de lucht toch? Dus of ze nou direct contact heeft met een paard of er zitten 2 stallen tussen zou toch geen verschil maken?

Hier staat alleen een oude haflinger aan de andere kant van de snelweg. Verder helemaal geen paarden in de buurt. Ik ga gewoon op wedstrijd en ent zeker niet vaker. Nogmaals, ik ben niet bang voor deze ziekte.

Oeh bussymissy wat eng. Hopelijk niks aan de hand

Jeetje linda. Wat een zwijn :P

Welkom coloured!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 06:18

alicelover schreef:
Die van mij zijn net geënt eind oktober. Ze moesten toen weer. Ik ent elk jaar en sta er nooit zo bij stil vanwege de dracht van de merrie. Dus ik zou als ik jou was met de rest meegaan. Enten heeft wellicht niet veel toegevoegde waarde, maar voor de sfeer op stal misschien wel. En ik denk persoonlijk dat enten voor de merrie geen kwaad kan. Zo houd je je stalgenoten die er wel in geloven te vriend en loopt alles voor de op volgende jaren ook weer gelijk. Anders moet je elk jaar straks apart enten. Of ga je later alsnog eerder enten om weer aan te sluiten bij de rest. Kun je net zo goed nu meegaan.

Ben het met je eens Alicelover.

Kabayo schreef:
Misschien denk ik weer anders maar deze ziekte gaat gewoon door de lucht toch? Dus of ze nou direct contact heeft met een paard of er zitten 2 stallen tussen zou toch geen verschil maken?

Klopt het gaat ook door de lucht. Mijn paard stond direct naast het wedstrijdgaande paard. Wij hebben 2 stalgebouwen, en mijn paard moest toch verkassen naar de grote bevallingstal in het andere gebouw, dus dat hebben we maar vast gedaan. Anders was dat eind januari toch ook gebeurd. Paarden 2 stallen verderop zetten in hetzelfde gangpad heeft ook weinig zin.

Snitzel syndroom :D lekkere viespeuken zijn het. Mijn merrie is een enkele reis naar timboektoe aan het graven. Lijkt wel een maanlandschap in de wei :=

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:44

Mijlpaaltje hier, 230 dagen *\o/*

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:22

Dieuwke_ schreef:
Mijlpaaltje hier, 230 dagen *\o/*

[ [url=m/Dl8oF7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij lopen precies gelijk!! Hier ook 230 dagen vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Ik maak me overigens niet zo druk over die griep. Mijn paarden staan in de middle of nowhere en de overbuurvrouw heeft ook paarden maar die gaat er nergens mee heen momenteel. En verder zijn de andere paarden kilometers verderop

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:43

Ja het gaat door de lucht, ik verhuis ook niks en neem geen aparte maatregelen haha.
Ik ent alleen de merrie die drachtig is een aantal weken voor bevalling. Voor de rest heb ik geen enkel paard van mij gelijk lopen qua enting. Maar ent ze wel jaarlijks, voor concour. Veulens krijgen geen enkel prikje, alleen als ze een wond hebben krijgen ze een prik. Niet voor de influenza maar voor het stukje tetanus. Waar ik veel banger voor ben in dat geval haha!
Oh en als ze een boost nodig blijken te hebben natuurlijk ook. Maar voor de rest moeten ze zelf ook maar een beetje wat doen

Gelukkig geen last gehad nog van een merrie die geen goede biedt gaf oid. Maar daar hou k wel rekening mee. Laat daarom de da wel checken :j

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:15

Juist gehoord dat er dit jaar wel veel merrie hebben verworpen vanaf 6 maand dracht. Ik verschoot er wel van!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:47

Mooie buikjes! Schiet al op.

Cio, nou ik zorg wel dat ze gelijk lopen. Scheelt een hoop voorrijdkosten. Nieuw paard ent ik altijd tegelijk met de rest, soms betekent dat een keer extra in het jaar. Maar een keer voorrijdkosten is al meer dan de enting zelf. Dus kan heel goed uit.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:48

Mijn dame vanmorgen:

Ze is nu 156 dagen. Dus wij moeten nog wel even.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:52

Nynkster schreef:
Wij lopen precies gelijk!! Hier ook 230 dagen vandaag
[ [url=m/MSzdK1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VWamzW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik maak me overigens niet zo druk over die griep. Mijn paarden staan in de middle of nowhere en de overbuurvrouw heeft ook paarden maar die gaat er nergens mee heen momenteel. En verder zijn de andere paarden kilometers verderop

Super leuk! Ineens gaat het dan toch wel snel :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:03

Ohja tuurlijk. Dan snap ik het.
Hier worden geen voorrijkosten gerekend. Geven wel eens wat extra's. Vaak combineer ik een enting wel met iets. Tandarts bezoekje of iets met de hond.
Maar idd, voorrijkosten meegerekend zou het zonde zijn. Dan zou ik ze ook gelijk gaan enten :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:04

alicelover schreef:
Mijn dame vanmorgen:
[ Video ]
Ze is nu 156 dagen. Dus wij moeten nog wel even.

Ze ziet er goed uit!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:56

Ik loop gelijk met jullie Dieuwke en Nynkster, Vlinder is ook 230 dagen.

Afbeelding

Dat griepvirus is wel een ding ja, maar volgens mij komt het elk jaar voor? Mijn 3-jarige heeft als jaarling ook flink de griep gehad. Hele dikke benen waardoor ze bijna niet kon lopen, hoge koorts en snotteren. Ze is er gelukkig maar een dag of 3 beroerd van geweest. Waarschijnlijk had ze het van 1 van de buurpaarden gekregen waarvan 1 jong paard net terug was van een paar maanden training.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:07

Er zitten er wel heel wat bij elkaar in de buurt qua uitgerekende datum, leuk! Aleeyah vandaag op 224 dagen.
Heb wel het gevoel dat het allemaal langer duurt, maar dat klopt natuurlijk ook wel, aangezien ik eerst al een veulentje begin maart verwachtte (Aziza had vandaag op 270 dagen gezeten), dus nu voelt het ineens best nog wel ver weg.

Helaas houdt de rottigheid dit jaar nog niet erg op, gister door een collega gebeld die zelf niet op het eiland was, dat haar paard door draden was gegaan, lag en niet op wilde staan.. Ik ben direct heen gegaan en maar na uren proberen was er uiteindelijk geen andere optie dan inslapen toen de eigenaresse gearriveerd was |(
Ik hoop toch echt dat volgend jaar positiever wordt..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:07

Ik wou zeggen, wat ver al!

Maar mijne is ook al 225 dagen _O-

Zo lijkt ze een stuk minder dik dan in het exht. Maar ze doet het goed!
Afbeelding

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:09

Gadverdarre AZ, ik hoop echt dat 2019 een beter jaar voor jou wordt :(:)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:12

Sal is vandaag 203 dagen ze lijkt lekker in dr vel te zitten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:18

Mijn 2 dames zijn ook 334 dagen! Hoop stiekem dat ze toch wat tijd er tussen laten. Ofwel duo bevalling haha

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:29

Wat sneu AZ.

Lekkere planning Luna. Maar dan ben je ook wel meteen van de stress rondom het bevallen af.

Sæunn zit vandaag ook op 226 dagen. Ze doet het super. :)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:36

Luna ik hoop dat je 234 dagen bedoelt :D

Hé bah wat een narigheid Al zawraa :n. Heeft er wel iemand gezien wat er gebeurd is? Geschrokken van iets of zo? Ik hoop ook echt dat 2019 voor jou beter wordt!

Lekker bolletje Astrid! En leuk dat jullie straks samen op het wachtbankje mogen.

Alicelover die was lekker vrolijk vanmorgen! Ook al een mooie buik.

Hier ook belachelijke voorrijkosten, vaak nog duurder dan behandeling zelf...

Ik had een baaldag. Vanmorgen liep alles al in het honderd, en straks wilde ik een hooibak ophalen voor in de wei koppel ik niet goed aan door afleiding van 2 ongeduldige kinderen op de achterbank die de boel op stelten aan het zetten waren. Dus de kogel niet juist op de trekhaak en hoppatee trek zo de verlichtingskabel aan gort en de losbreekremkabel verbogen. Kon me wel voor mijn kop slaan. Stond welliswaar slechts een halve meter van de aanhanger, want ik kijk wel altijd of hij volgt maar ook dat bleek niet voldoende. 45 min geprutst om al die draadjes weer juist in de stekker te krijgen, morgen poging 2. :roll: