[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:32

Fotsy schreef:
hinte schreef:
Ben ik dan de enigste die toch nog een beetje twijfelt, ondanks de buikjes.
Of zou dat gewoon mijn eigen onzekerheid zijn :o

nee hoor die twijfel blijft hier ook tot ik een mega uier zie en witte pootjesblaas _O- :')

ik heb er al gezien waarvan je echt zou denken dat het een veulenbuik was, natuurlijk een doorwinterde fokmerrie heeft altijd een veulenbuik :P
en PP heeft zo een typische merrie die nooit een buik toont, die was op 300 dagen nog superstrak in haar pak :+ echt, waar die haar veulen stak, joost mag het weten

ceasar ze zien er ook goed uit

mooie schimmel lucy, ben je zeker van schimmel bij het veulen, apart altijd hoe die gaan 'schimmelen'

oh maritb ik zou ze kleiner geschat hebben _O- mega mooie merrie hoor

annikab inderdaad mooi rond

Ja kleiner? Dat hoor ik niet vaak :D

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:33

Pff hou op hoor... ik denk dat ik van de winter nog eens van buitenaf laat scannen. Leuk om mee te maken en net wat meer zekerheid :j

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:33

Dankje Fotsy, nee het is 50/50, want Lucy's moeder was bruin dus ze is heterozygoot.
Er is al mooi verschil te zien silly!
Mooie foto's kabayo!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:42

Wij hebben ook ooit één gehad, 2 keer gescand en drachtig. Ik twijfelde heel erg tot het laatst aan toe. Toen kwam de hengstenhouder hier langs en zei; die moet je in de gaten gaan houden, de banden worden al slap. Uiteindelijk heb ik de volgende dag, heel eigenwijs, toch de dierenarts gebeld om op te voelen; leeg :')
Laatst bijgewerkt door Vulina op 05-10-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:57

Wat kunnen ze je toch voor de gek houden.
Oh jee nu word ik onzeker

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:06

Wat een leuke foto's komen er voorbij knappe schimmels een prachtige palomino en een heerlijke rit op het strand! Daarnaast allemaal heerlijke mini baby buiken!

Haha en volgensmij hebben bijna alle beestjes het wel goed gehad van t jaar op t gras! Er was ook zoveel heerlijk gras! Bij ons wordt er nu al voor de 6e keer ingekuild!

Dyonne, wat toont die van jou gaaf Sabino zeg!!! Die van mij heeft een paar witte vlekken die van de zijkant helaas bijna niet te zien zijn.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:07

Silly1972 schreef:
Wat kunnen ze je toch voor de gek houden.
Oh jee nu word ik onzeker

Ik geloof het ook pas tot het gezond en wel ter wereld is.
Maar probeer toch ook wel te genieten van alle dingen die ik leer en stiekem ook een beetje Penny meisje te zijn! ☺️

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:21

Ht blijft spannend inderdaad. Ze kunnen het ook in een later stadium altijd nog verliezen.

Aftellen naar de uitgerekende datum is onder de 200 dagen gekomen!! *\o/*
Afbeelding
En dus 143 dagen drachtig nu

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:19

Haha.. al die twijfels.. erg hè? :)
Ik geloof ik echt dat Fi drachtig is. Is ken haar natuurlijk al haar hele leven en ze is nu echt anders qua gedrag en haar buik heeft ook echt een andere vorm.

Mijn favomerrie!!! <3
Ze blijft prachtig, Marit!

Annika, mooie merrie! Sabino vind ik echt gaaf!

Jaaaaaaaaa Aniek! Onder de 200 dagen, gaat snel hè :D Hier nog 202, dus zaterdag ook de nogmaar200dagenwachtengrens voorbij :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:43

Dat twijfelen, ik had het heel erg in het begin dat ik niet te enthousiast durfde te zijn omdat ik bang was dat ik heel teleurgesteld zou zijn. Ook heb ik maar 1 keer gescand voor rust voor de merrie, dat hielp ook niet mee. Nu denk ik wel dingen te zien die wat rust geven, maar dat kan tussen de oren zitten. Gelukkig zien mensen die iets minder emotioneel investeren erin het ook. Ik probeer gewoon te genieten van het proces zonder te vergeten dat je nooit garantie hebt op een levend en gezond veulen.

Mooie cob merries kwamen er langs, mooie ruggen ook zeg! Geen badkuipen voor jullie.
Ook leuke welsh A pony's zag ik die al buikjes aan het kweken waren.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:52

Hier ook in het begin vaak twijfels hoor, zeker omdat ik dit jaar alleen uitwendig scan en dus pas heel laat.
Heb er nu ook nog 2 die niet gescand zijn en daar durf ik eigenlijk niet eens buikfoto's van te maken uit angst dat ik straks alleen grasbuikjes op de foto heb staan :+
Ik heb eigenlijk altijd pas rust op het moment dat het mij te laat wordt in het jaar om opnieuw te dekken als ik ze hengstig zou zien. Dan kan ik er toch niets meer aan veranderen voor dat seizoen.
En dan nog kan het mis gaan en drachtig gescande dieren later leeg blijken te zijn of op het eind verwerpen of vlak na de geboorte dood gaan...

Zaterdag voor Daisy nog 100 dagen tot de uitgetelde datum :)
Ze doet het nu heel erg goed terwijl zij vorig jaar bv ook ineens leeg bleek in de winter. Dus dan ben ik ook iets voorzichtiger met blij vooruit kijken...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:03

In al die maanden dracht kan inderdaad nog van alles gebeuren. En ook al denk je dat het zo is, dan nog kun je ernaast zitten en andersom. Uitwendig echo maken doen ze ook op 4 a 5 maanden als dat voor je merrie fijner is? Dan weet je het zeker.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:19

Nah weet je, zit er niets in dan is het nu toch te laat om er wat aan te doen. Qua buik heb ik er momenteel wel vertrouwen in eigenlijk, ken haar al vanaf veulen en ook in verschillende condities maar dik zijn ziet er toch anders uit dan ze nu is. Op dag 18 zat er een mooi vruchtje, scannen was ook vooral om tweelingdracht uit te sluiten. Ga ik nog twijfelen dan is uitwendig scannen inderdaad wel een optie.

Op de foto is het nog niet echt te zien, maar hier vergelijking tussen 3,5 maand dracht (boven). Vette conditie (links) en hoe ze er normaal bij staat op goede conditie (rechts).

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:47

Zo heb ik ook de ingesteldheid, we zien wel, we kunnen er toch niks meer aan veranderen en is nu toch veel te laat.

Ze ziet er alvast goed uit Mooney

Of MarijeR het omgekeerde kan ook he, denken dat ze leeg is en kom je plots in de weide en zie je een veulen naast staan :')
Merrie's niks zo onvoorspelbaar :P

vooral genieten, doe ik ook en als de tijd er is dan pas stuiteren he Pretty _/-\o_

Oh aniekr dat schiet al op amai

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:49

Haha daar hoop ik nog op bij mijn oude merrie Fotsy. Zij heeft altijd een aantal cystes, waardoor de dracht moeilijk te vinden is. Volgens de veearts niet drachtig op 18 dagen, maar wel een cyste die leek op een 16 dagen dracht. Zij is dicht gezet, dus voor de zekerheid laat ik haar nog even opvoelen ergens november/december.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:59

Heel juist Evelyne,dat stuiteren komt wel weer. En dan mag je los gaan hoor. :D

Marije jij hebt natuurlijk een hoop pech gehad ineens vorig jaar. :(:)
Hier ook al wat pech gehad en zo een prachtig probleemloos veulenjaar gehad dit jaar,dat het haast dit jaar wel anders moet zijn. :o

Mooney met 3.5 maanden is het inderdaad nog vroeg om veel te zien maar jij kent jouw merrie het best inderdaad.

Gaat vooruit Aniek!

Celine14 hier hebben we net niet veel gras meer gehad vanaf juli zeg maar. Eerst ontieglijk nat en daarna ontieglijk lang droog en warm. Alles is op hier. :o Ik voer ook alweer flink bij.

Kabayo wat is het toch een leuke merrie!

Lucy en Harmony hebben al een duidelijk beginnend babybuikje.

Ik vraag me vooral af of er dit jaar eens merrieveulens in de maak zouden zijn. :+
Tot nu toe zie ik Ella niet meer de bitch en dekhengst uithangen zoals vorig jaar,dus wie weet...? :+
Nikita is tot nu toe ook anders qua gedrag in vergelijk met vorig jaar.
De anderen zijn zowat gelijk maar het is ook nog vroeg om er wat van te zeggen natuurlijk.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:14

Je kan er inderdaad toch niets meer aan kunnen doen.
Enige verschil zou wel zijn dat ik bij gust ze misschien zou willen laten rijden. Dus dan is het wel handig om te weten.

Cynthia ook bijna onder de 200 dagen *\o/*

Pretty er zouden toch ook uiteindelijk eens merrie's geboren moeten worden bij jou...
Erg benieuwd wat die karakter theorie brengt. Bij Lies zie ik heel ander gedrag, maarja kan ook zijn dat ze misschien gewoon wat ouder/volwassener is na haar eerste veulen, of... O:)
Roos niet echt verschil aan gemerkt, maar merkte ik vorig jaar ook weinig aan. Die is altijd haar rustige, stabiele zelf ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:42

Caesar, zelfs later in de dracht uitwendig scannen zegt nog niet alles. Heb met Snazzy eens gehad dat ik haar op 8 maanden liet scannen en er duidelijk een veulen in zat en toen ze uitgerekend was, bleek ze leeg.
Zelfs dan vind je het niet zomaar als ze op een grote wei lopen met vossen e.d.

Fotsy, ja idd je kan ook nog hebben dat een DA tot 2 keer de merrie leeg scant, zelfs hengstig spuit en dat er dan in het voorjaar ineens een veulen bij loopt _O-

Ze zijn hier iig wel erg vrolijk.
Vanmorgen had ik ze even opgesloten op een kale weide zodat ik het draad kon verzetten om ze een strook gras erbij te geven. Dan staan ze te dringen voor het hek tot ze weer doorgelaten worden:

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:49

_O- Marije die bonte met losse achterbeentjes, hilarisch. Die Classy was ook wel een mooie, leuk voorbeeld dat je het nooit 100% weet.

Qua werk is het inderdaad wel fijn om het te weten, die van mij loopt wel 3-4x per week voor de wagen of aan de longe. Maar door de studie zal het van de winter sowieso wat stil vallen, ik moet voor het mennen de weg op en dat wil ik niet in het donker met de wagen. Tegen de tijd dat het weer wat langer licht is verwacht ik of een skippybal buik te zien of kan ze weer aan de slag.

pretty jij krijgt gewoon in 2017 alleen maar merries na al die hengsten van dit seizoen, wat zal het dan opeens saai zijn in je wei :')

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:06

Pretty, oh helaas das minder! Hopelijk volgend jaar bij jullie meer gras. Bij ons was de mais dit jaar heel slecht door de regenval.

MarijeR heerlijk van die vrolijke pony's! Mooie koppel heb je!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:47

En hier juist ontzettend veel gras! We hebben ongeveer 30% meer opbrengst kuil dan vorig jaar.
Maïs zag ik hier en daar inderdaad ook erg laag staan, lijkt me een behoorlijke strop voor de boeren!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:39

De mais stond inderdaad laag maar is hier achter onze deur alweer 3 weken geleden afgereden!
Hier in onze streek is het de laatste 3 maand heel erg droog geweest met slechte hooiopbrengst. Eerst te nat waardoor er niet kon gehooid worden en het een stugge eerste snede werd en daarna dus te droog. Altijd wat. :')
De weides zijn hier voor het eerst sinds ooit in juni nog compleet onder water gelopen zodat de paarden er niet meer op konden en ze daarna lang moesten herstellen van het leed. Daarna was het over.

Heerlijk filmpje Marije! Mooie kudde. <3

Als dat waar is Mooney,dan wordt het inderdaad maar saai volgend jaar. Maar ik heb al jaren veel hengstjes ondanks verschillende hengsten dus ik krijg er dit jaar wel weer. Maar oh wat zijn ze leuk om naar te kijken in de weide. <3

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:15

Hier dag 134 vandaag, en ook al een mooi pensje. Ben best trots. Eerste veulen dus alles is heel spannend hier...

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:03

Hier zitten we inmiddels op 168 dagen dracht dus we zijn bijna op de helft ongeveer....
Moet zeggen dat je het nu wel steeds meer gaat zien. Masseur is van de week nog geweest en die merkte ook aan d'r dat ze het al wat zwaarder begint te krijgen en vond he verstandig dat we vanaf november gewoon lekker thuis blijven en lekker in beweging houden voor zover ze wilt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:22

Gewoon 50/50 pretty dan ben ik ook al tevrede. Ik heb meestal 2 hengsten en 1 merrie en dan de merrie de minste :P volgend jaar moet ik ook keuzes gaan maken tussen de ouderen om te verkopen vanwege op mezelf willen en ook het betere aan te houden.