[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:32

Gekke vossen! Enige echte 'rot bok' die ik ooit heb gehad was ook een vos. Bloedmooi maar minstens zo'n rot karakter. Uiteindelijk na 13 botbreuken maar verkocht :+

Ze wordt een stuk meer paard onder het zadel. Is best nog jeugdig.. Heb maar zelden zo'n lief paard gehad!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:41

Mwah naar 13 botbreuken zou die mij ook vertrekken haha. Vos is inderdaad leuk!

Ik had me voorgenomen er niks over te zeggen over die discussie, maar ik heb ook niet getest, maar dek sowieso met een hengst die het niet kan dragen.
Ik vind het absoluut niet slim en ondoordacht om dan voor een drager te gaan terwijl er genoeg zijn die het niet dragen, maar het is leven en laten leven..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:02

Ze staat idd met de winter op zand, en krijgen hooi op een straatje uit een slowfeeder.
Daarnaast krijgt ze iedere 6-8 weken een zandkuurtje van 1 week.
Graszaadhooi kan ik haar sws niet geven want dat gaat geheid fout.
De da gaf een gegeven moment het advies om haar 2x daags 100 gram ongekookt ( wel gekookt gegeven) te geven om te kijken. Maar zelfs toen sloeg het om na een verstoppingskoliek.
Zandtesten die ik zowel zelf als die de da gedaan hebben toonde geen zand (test altijd evengoed een paar dagen achter elkaar en neem mest van verschillende hopen).

Jeetje 13 botbreuken...p fff....... enkeltje slager of verkocht?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:15

Vulina schreef:
linda2008 schreef:
FF, de meest lastige met zadelmak maken worden later vaak juist de meest brave (is mijn ervaring) ;) :)

Dat beloofd wat voor mijn braafje :P

Bereid je vast voor }>
Haha nee het hoeft natuurlijk niks te zeggen, mijn laatste kwpner was schaapmak met zadelmak maken en is dat ook gebleven :) maar wel vaak genoeg gezien dat de meest moeilijke jonkies, later gewoon onwijs braaf waren.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:58

Ik heb 1 vos merrie gehad die ging voor me door het vuur was niet de makkelijkste maar voor mij deed ze alles.
Nu heb ik nog 5 jarige vos merrie die super makkelijk is in omgang en met rijden ook. Echt een kroelkont.

Ik wil me niet mengen in de discussie van wel of niet testen maar ik vind het persoonlijk best dom als je niet laat testen op dwerggroei. En als je dan niet test dek dan in elk geval met een hengst die geen drager is Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

*kruipt terug onder de steen want kan jullie toch niet bijhouden :D *

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:00

Ik hoop wel dat ze wat braaf blijft.. Denk dat ze Oktober nog een maandje vakantie krijgt, daarna nog even een paar maanden doorpakken en dan zwangerschapsverlof.

Nee, paard is naar een recreatieruiter gegaan. Daar was ze super braaf. Zodra je wat van haar vroeg, ging je er af. Had mijn pols en elleboog verbrijzeld. Daarna weer opgepakt en uitgebracht, maar uiteindelijk, nadat we het terrein niet meer af kwamen ivm gevaarlijk onbenaderbaar paard, was ik er helemaal klaar mee. Ik had d'r vast, ze moest de trailer op en dat wou ze niet. Zodra iemand wou helpen, mepte ze. Uiteindelijk geblindeerd en zo op de trailer gekregen. Gelijk op MP gezet (met het eerlijke verhaal erbij ;) )

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:18

Wel Kiki,
Mijn shet heeft jarenlang onverklaarbare diarree gehad. Hij viel er na een tijd ook erg van af.

Ook meerdere zandkuren, kuren voor de lever,...
Bloedonderzoeken lieten enkel zware tekorten zien.

En bij het 3e jaar heb ik em voltijds van het zand afgehaald. Genezen!
Blijkbaar zat er toch een hele hoop zand in zijn lijf waardoor hij de voedingsstoffen niet goed op kon nemen en dergelijke.
Hier was dat dus de enige remedie. Ookal hadden we allerlei zandtesten en kuren gegeven (lijneaad psyliumzaadjes, zandweg,...)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:20

Vanaf hoe oud mogen bij jullie de jonkies aan de liksteen?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:40

Hier is spuitpoep doorgaans óf te rijk kuil, óf te veel gras, óf zand. Goed dat jullie het erover hebben, moet weer een weekje psylliumvezels in :)* Morgen maar gelijk beginnen.

Pfoeh Vulina, da's ook een heftige geweest dan. :oo

Wat een braaf knap voske op de foto :)

Hier was de "linkste" ook een vosse merrie. We vreesden de dag dat ze zadelmak gemaakt moest worden, merrie vrat je als je de wei in kwam op, joeg mensen gevaarlijk weg en had extreem losse achterbeentjes. Er is getrakteerd op Bossche bollen de eerste keer dat we die zonder gevaar voor eigen leven de staart konden pluizen :') En met inrijden bleek het opstappen en wegrijden, nooit een stap verkeerd gedaan... Stond te slapen met de eerste keer zadelen. Schiet mij maar lek := Ze is los in de wei wel altijd link/niet te vertrouwen gebleven, maar met rijden kon je er uiteindelijk een kind van 3 alleen mee weg sturen bij wijze van spreken.

Smid nog niet bereikt...madam stond wel uit te buiken op stal na dat gras, wist niet dat paarden boeren konden laten :') Schaamteloos.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:55

Vulina, knap jonkie hoor! Doet het echt al best!
Fokfanaat, erg jammer dat het niet zo wil lukken met het zadelmak maken. Zo is er van Neon ook een nakomeling die er lastig in is, en zal waarschijnlijk ook verkocht gaan worden.

Vossen, wij hebben er hier geen. :D Sowieso zijn er maar weinig vossen bij de hackney's, is onze kleur niet, wij zoeken donkeren. Zouden momenteel 4-span kunnen rijden, met 4 donkere hackney's met een beetje wit aan de pootjes en een kol. :D En de oude opa nog, die past er ook tussen. :P
Neon heeft wel een vosgen, was er ook op getest, nu weet ik het ook zeker met het palomino veulen van dit jaar.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:19

wow vulina wat leuk, doet het goed zo onder zadel

over vosjes, echte rosjes :+ , ja hier ook eentje gekend, kreng van een paard, niks mee aan te vangen en helemaal vos, vandaar dat ik het niet zo heb met vossen, fobie opgedaan denk ik :') al heb ik nu weer twee vosbonte in de stallen staan _O- het tij kan keren <<)

oeie las ene paar merrie's die het moeilijk hebben, Cynthia, Rianne, Vientje en Kiki, veel beterschap

in de discussie ga ik me ook niet mengen, ieder doet wat hij hoort te doen en fokt wat hij zelf goed en mooi vindt.
Was nog het enige topic waar dit beetje deftig werd gehouden dus meiden houden zo +:)+
Meningen zijn altijd welkom maar oordeel niet te snel over anderen. Het is soms al moeilijk genoeg in je eigen schuurtje :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:53

Mijn vosse hengst is een brave.
Mijn vosse merrie daarintegen, die plak je soms liever achter het behang. Of vaak ipv soms.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:00

Kiki1976; probeer eens een scheutje appelazijn over het voer 1x daags. Vaak helpt het om de darmen weer tot rust te krijgen en het is niet schadelijk voor een drachtige merrie.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:11

Ik heb ook een vos gehad. Braafste paard wat ik ooit heb gehad. Dat was een Nimmerdor X Ariban xx. Ariban's stonden vaak als "niet zo braaf" te boek maar hij was echt een druif. Ontzettend lief en eerlijk dier. Liet me nooit in de steek in het parcours.

Kom ik daarstraks op stal, tref ik me daar toch een varken!! :oo
Afbeelding
Afbeelding
Na een kwartier noeste arbeid, duo penotti :))
Afbeelding

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 01:35

Haha Noisy, dat is nog niets. Twee weken terug had ik op fb foto's geplaatst van Lies. Die had echt net in de dikste modderpoel liggen rollen. Zat er echt een cm dik nat op :P
Gelukkig is het er droog wat makkelijk af te poetsen :o

Verder heb ik hier vroeger hele leuke vosjes onder de kont gehad. Nooit problemen mee. Eentje was een beetje verprutst en getraumatiseerd, maar uiteindelijk een pony aan gehad die letterlijk door het vuur ging.
Maar nu toch ook heel blij met m'n bruintjes O:)

Vientje, hopelijk kan je de smid snel bereiken en gaat het snel weer beter met je merrie.

Verder een verhitte discussie hier. Lijkt me persoonlijk een wat onverstandige beslissing, maar verder zit ik niet echt in die wereld en bemoei me er verder ook maar niet mee :o

Morgen gaan we een beetje vast alles inpakken/klaarleggen voor komend weekend. CK begint nu echt dichtbij te komen.
Vrijdag wordt het de hele dag wassen, Lies vast vlechten en dan rijden we 's avonds vast naar Kootwijk :):) Gaan daar ook kamperen, dat wordt voor mij nog de grootste uitdaging _O-

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:33

Haha noisy, goed bezig geweest hoor!!

Mijn vos was de braafste van de paarden die ik gehad heb :j
Na anderhalf jaar revalideren kreeg ik eindelijk te horen dat ik er weer op mocht stappen, eenmaal terug thuis gekomen ben ik er letterlijk gelijk opgestapt :o
Ik ben voor gek verklaard, maar hij heeft geen kick gegeven <3

Aniek, oeh super spannend! leuk alvast het klaar leggen van de spulletjes, voorpret :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:55

Cynthia, ik heb 6 sept weer een wedstrijd. Niet zo'n lange gelukkig. 6/9 km, kan onderweg kiezen. We gaan met een groepje waarvan er 2 nog nooit een obstakelrun hebben gedaan. Dus het tempo zal wel niet al te hoog liggen :D

Venthe, ik doe aan obstakelruns.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:57

Zoo noisy die is lekker vuil!

*\o/* 27 dagen *\o/* haar hele cyclus normaal. Mag ik mij er dan toch echt bij op de lijst gaan zetten?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:08

Mijn bijna gehele vos (Khaleesi) is enorm eenkennig naar sommige mensen toe :j
Ik kan lezen en schrijven met haar en ze is tegen mij enorm hangerig en knuffelig en met rijden is ze ook erg leuk. Ik ben al wel haar zoveelste eigenaar in haar korte leven (volgens mij ben ik de 6de?), want als je die klik niet hebt kan het echt een draak zijn. := Het is een soort wederzijds respect. Ze gaat dan ook nooit meer weg als het aan mij ligt!

AniekR schreef:
Haha Noisy, dat is nog niets. Twee weken terug had ik op fb foto's geplaatst van Lies. Die had echt net in de dikste modderpoel liggen rollen. Zat er echt een cm dik nat op :P
Gelukkig is het er droog wat makkelijk af te poetsen :o

Verder heb ik hier vroeger hele leuke vosjes onder de kont gehad. Nooit problemen mee. Eentje was een beetje verprutst en getraumatiseerd, maar uiteindelijk een pony aan gehad die letterlijk door het vuur ging.
Maar nu toch ook heel blij met m'n bruintjes O:)

Vientje, hopelijk kan je de smid snel bereiken en gaat het snel weer beter met je merrie.

Verder een verhitte discussie hier. Lijkt me persoonlijk een wat onverstandige beslissing, maar verder zit ik niet echt in die wereld en bemoei me er verder ook maar niet mee :o

Morgen gaan we een beetje vast alles inpakken/klaarleggen voor komend weekend. CK begint nu echt dichtbij te komen.
Vrijdag wordt het de hele dag wassen, Lies vast vlechten en dan rijden we 's avonds vast naar Kootwijk :):) Gaan daar ook kamperen, dat wordt voor mij nog de grootste uitdaging _O-

Aniek spannend!! :))

Noisy schreef:
Ik heb ook een vos gehad. Braafste paard wat ik ooit heb gehad. Dat was een Nimmerdor X Ariban xx. Ariban's stonden vaak als "niet zo braaf" te boek maar hij was echt een druif. Ontzettend lief en eerlijk dier. Liet me nooit in de steek in het parcours.

Kom ik daarstraks op stal, tref ik me daar toch een varken!! :oo
[ [url=m/kmgVBo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i2dtXm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na een kwartier noeste arbeid, duo penotti :))
[ [url=m/ncTdPm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een lekkere viezerd! :D

Luna2006 schreef:
Vanaf hoe oud mogen bij jullie de jonkies aan de liksteen?

Het was de bedoeling dat Dany niet bij de liksteen kon en we hebben hem weggelegd toen ze geboren werd. Maar na 1,5 maand kon ze er bij en hebben we hem maar laten liggen. Ze zit er niet veel aan en trekt gekke bekken als ze toch een poging doet :+

Over diarree en merriebrok; Khaleesi zit al 2 jaar fulltime aan de merriebrok. Dit op aanraden van de DA omdat Khaleesi snel te mager is en de extra stoffen echt nodig heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:19

@Vulina, Fijn dat het daar wel een braaf paard is.

Knolselder, Bij Bo is het niet echt diarree, mest is wel wat platter maar zeker geen vlaaien zeg maar. De ballen zijn er nog wel. Ze heeft echt veel water bij de mest dan. Een wind laten is een flats (soms zelfs een straaltje) water eruit *vies praatje* :o
Bloedonderzoek toonde geen tekorten aan. Het vage was wel. Ik had haar toen 5 dagen zo'n Equi Parex kuurtje gegeven (zogenaamd natuurlijk ontwormen en weerstand verhogend) en toen ging het een stuk beter. Maar goed dat mag je maar 1x per 3mnd geven. Want na het stoppen kwam het weer terug.
Helaas kunnen ze hier met de winter niet op het land -O-

Luna, met veulens en likstenen is het altijd oppassen, kunnen er flink van aan de diarree raken.

Vientje, te rijk kuil bij Bo ook hoor. Terwijl ze met het voorjaar bij het opbouwen van de weidegang geen enkele last heeft.
Hahahaha ze zeggen altijd dat paarden niet kunnen boeren. Maar als ik hier sommige paarden op stal hoor, zeker tijdens het opbouwen van het weide seizoen..... niet best hahaha

Fotsy, is nu niks aan de hand met Bo hoor. Meer wat vragen uit voorzorg over iets wat ze andere jaren wel last van had.

Suffie, ga eens naar kijken. Dank je wel.

Noisy, wat een viezerik joh hahah

AniekR, succes met wassen, poetsen, vlechten. Hopelijk houden ze zich daarna een beetje schoon. Succes op de CK

Bo heeft gisteren weer super braaf jaar lesje gelopen met m'n jongste. In eerste instantie was ze hele wat heet. Gewoon heerlijk voorwaarts, oortjes erop en gaan <3
En dan dat vrolijke ondeugende koppie van Bo met daarop een heel trots en blij koppie van je dochter. Genieten <3

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:03

dat is genieten Kiki. Mijn zoon wil helaas niet paardrijden. Ik kan geloven dat je trots bent!

Grappig Robynn. Een paardje moet maar net op de juiste mens vallen en andersom. Sneu voor Khaleesi dat ze al zoveel baasjes gehad had,anderzijds is ze zo wel bij jou gekomen.

Leuk Linda! Dat zijn gouden paarden.

Succes alvast Aniek! Wordt een bijzonder weekend voor jou!

Noisy die heeft zich geamuseerd. Ach valt er wel af hoor :')

Wel leuk die vosse merrie verhalen. :j
Die van ons gaat ook nergens meer hoor. Op haar manier is ze wel bijzonder. Toen haar veulen doodziek was,mochten we er alles mee doen,ik melkte ze zelfs elke dag. Op andere dagen kan ik amper in de buurt komen van die uier!
3 dagen later wou ik weer melken zoals 3x daags gebeurde inmiddels,liet ze me met geen mogelijkheid meer toe. Ze had me het licht uit de ogen geschopt. Ik ga verbouwereerd uit de stal en vloek op de merrie en haar veulen loopt naar haar toe en...begint te drinken.
Die dronk dus zelf weer en voelde zich beter,dus ik mocht weer ophoepelen.
Aparte merrie. Heel slim. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:31

Pretty, mijn zoon wilt ook niet meer hoor. Jammer want hij had er wel feeling voor. Maar goed het is mogen en geen moeten.
Mooi zoals de merrie's het dan laten merken. oke het schoppen is dan wel weer een flinke min punt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:35

Ach ik neem ze zoals ze is. Als je ze in haar waarde laat,is ze heel braaf! En ze is ook al wel iets verbeterd met hier al 11 jaar rond te lopen. :') We hebben ze trouwens van toen ze 4 maand oud was,dus het zit echt in haar karakter want ze heeft nooit iets tekort gehad of misdaan geweest.

Mijn zoon moet ook niet hoor,hij ziet ze wel graag en heeft er respect voor,dat vind ik nog belangrijker.
Maar het is natuurlijk leuk als ze het wel doen en dan nog op jouw liefste paardje!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:05

Ja dat ben ik helemaal met je eens. Hij helpt me enige regelmaat op stal, paarden binnen halen, paddock/weide mesten, voeren. Staat met regelmaat met heel wat paarden op stal te kroelen. Hij straalt op een of andere manier heel veel rust uit voor veel paarden, de meeste zoeken hem ook allemaal op. Mooi om te zien.

Bij sommige is het idd het karakter.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:09

Dat merk ik ook bij mijn zoon,hij is pas 7 maar kan zo goed met dieren om. Ze hebben ook allemaal respect voor hem lijkt het wel.
Heel mooi. Maar we zullen ook wel een beetje bevooroordeeld zijn. :D