[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:34

Sjoert schreef:
ja, maar daar zou het niet aan moeten liggen denk ik.
Dat is iets dat zich de afgelopen weken "rustig'" aan het opbouwen is geweest.

Daar heb je gelijk in, maar mijn intuitie zegt dat het niet klopt. We gaan de camera maar installeren, en geboortemelder om doen. En hopen dat ze het nog maar even vast houdt!
Volgend de VA die is er al bij geweest zou het kunnen dat ze en grote baarmoeder heeft (zeer groot paard) 1x eerder veulen gehad, en dat daarom het veulen zich makkelijker kan ontwikkelen.
Buiten dat ze niet eet toont ze verder wel oke.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:35

Ok, nou ik hoop voor je dat ze het Z'tje binnen houdt!
je hebt vorig jaar al pech zat gehad.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:37

Sjoert schreef:
Ok, nou ik hoop voor je dat ze het Z'tje binnen houdt!
je hebt vorig jaar al pech zat gehad.

Who, jij bent goed op de hoogte!! Indd, dit jaar alsjeblieft niet weer!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:38

Ja, dat was toch allemaal te lezen hier? Bloos

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:47

zo'n birthalarm, tot welke afstand werkt dat? Mijn paardje staat nl op pension en ik zou toch ook graag bij de bevalling zijn.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:48

zijn jullie rond de uitgerekende datum ook vrij?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:49

Het is toch een mobieltje die een mobieltje belt? Volgens mij maakt de afstand niet echt uit.
Alleen als je ver weg woont en je hebt elke keer vals alarm, wordt je er niet blij van denk ik Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:50

melanie20 schreef:
zijn jullie rond de uitgerekende datum ook vrij?

Mar mag vrij nemen rond de geboorte van de Don Frederico geloof ik.
Voor Model nemen we geen vrij Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:07

Potverdikkie: oei dan hoop ik echt voor je dat ze het veulen nog even binnenhoudt.
Wel handig inderdaad om de camera op te hangen zodat je in ieder geval beeld hebt wat er gebeurd.
Zal voor je duimen hoor!

Wij hebben gister een poging gedaan foto's te maken van een "dikke" buik.
Joy was gister 257 dagen.

Afbeelding
Op deze foto vindt ik de buik nog wel aardig meevallen. Ze is een maidenmerrie dus nog fijn wat strakker.

Afbeelding
Zo kan je wel goed zien dat ze echt drachtig is..

Afbeelding
Overal kloppen en voelen.....
Jaaaaaaaaaaaaa ik heb het echt gevoeld. Op stal bij het afdoen van de deken heb ik het veulen voelen schoppen in de lies.
Gaaaf. Myrdal voelde haar het eerst.
Maar, als alles naar wens verloopt nog goed 80 dagen te gaan.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:52

Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:25

Sjintoo: Jij ook! Lachen

twinkel: mooi buikje hoor Lachen

potverdikkie: dan hopen we met je mee dat ze gewoon lang zal kegelen en hem nog lekker laat zitten

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:56

Ik ging vandaag bij de paarden kijken en was even aan het voeren toen mij opeens Lygna's buik enorm opviel. Hij is in één nacht veranderd van een redelijke ronde buik naar een buik die links en rechts enorm uitsteekt Nagelbijten / Gniffelen
Kan het veulen gedraaid zijn??? Het ziet er echt niet uit en helaas helaas had ik geen fototoestel mee maar ze lijkt wel twee keer zo breed als gister Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:02

De mijne heeft vandaag voor de wagen gelopen. De bak was weer bevroren (gisteren wel gereden) en dus moest ze maar eens weer voor dew agen. Het lamoen was breed zat, ik was bang dat het niet meer ging. Maar makkelijk dus. Ze had er ook zin in. Daarna mocht ze nog met de rest in de bak, maar ze wilde direct weer naar binnen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:32

indd zo'n birthalarm werkt op telefoon. Is niet leuk als je dan ergens ver weg bent haha.
Vorig jaar zeer vaak vals alarm gehad, maar ik ben er altijd bij!! Heb nog nooit een bevaling gemist.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:59

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:01

Zo, ik kom net van stal. Het weer is beter, de bak is weer begaanbaar en haar humeur is weer als vanouds: lief en aanhankelijk. Haha! Haha! Haha! We hebben vandaag ook onze hand voor haar uier gelegd, dat vond ze helemaal niets, beetje dreigen met de achterbenen, het begin voor een piaffe is er.... We hebben niets gevoeld. Haar buik groeit gestaag, het begint nu echt wel ergens op te lijken. Ze moet nog 4 maanden... ik heb haar gelongeerd en ze was erg vrolijk, staart erop en gaan met die banaan, eeehh pony...

Ik wil nog wel even zeggen dat ik het een superleuk topic vind !!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:05

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 24-12-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Farada_Arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:08

hihih de foto staat op de vorige pagina Haha!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:12

potverdikke: ik was hem wel tegen gekomen, waar weet ik niet meer. lekkere dikke buik hoor! hopen dat ze het nog ff 2 weken binnenhoudt. hoe ver is ze nu??

twinkel: wow mooie merrie met mooie dikke buik! op foto 1 is t ook goed te zien hoor

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:16

pvd, ik duim dat ze het nog even binnen houd Ja

Germie, ik sta ook in pension, maar de stalhouder vind het geen enkel probleem als ik daar in de logeerkamer kruip of op de bank Clown
scheelt ook dat het dit jaar zijn merrie is, hij is melkveehouder en kan zijn slaap wel gebruiken,in mijn vrije uren pas ik dan op Ja
maar bij mijn eigen was het ook geen enkel probleem, we hebben wel met 3 man in de woonkamer geslapen Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:17

Heb hem al verwijderd,

ze is nu 42 wk en 2 dagen, dus 296 dagen

Leuke fries inderdaad twinkel!
Wij hebben ook een drachtige fries, waarvan is de jouwe drachtig?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:35

Potverdikkie, ik heb hier ook een merrie die rustig rond de 300 dagen al de melk laat lopen. En dan echt melk die eruit spuit.
Niet normaal, maar bij haar doe ik er nooit iets aan. Ze veulent altijd erg vroeg, rond de 318-325 dagen meestal.
Kost veel nachtrust Clown

Heeft de DA gekeken of de placenta goed is? Bij een ontsteking krijgen ze vroeg uier en heb je kans op een te vroege geboorte.
Antibiotica en regumate kan helpen.

Over de veulenboxen, ik heb er hier 4.
Een 4x5,5m voor paarden/grote pony's.
Drie 2,70x4m voor de mini merries.
De cobs (stokmaat rond 1.45m) had ik tijdens het veulenen ook wel eens in 3,5x4m stallen maar dat vond ik persoonlijk al klein.
Prima voor een merrie en veulen als het geboren is maar tijdens de geboorte heb ik graag wat meer ruimte. Zeker als je moet helpen of bij een 1e veulen van een merrie. Het zal niet de eerste zijn die geen idee heeft wat dat kleine bewegende ding in haar stal is en er onhandig op gaat staan Clown
Overal hangen camera's en ik heb diverse halster alarmen (http://www.veulenalarm.nl) en nog een birth alarm singel.
En verder kost het gewoon veel nachtrust.
Ik heb in 15 jaar al genoeg gezien, ik doe er echt alles aan om erbij te zijn...

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:55

Nicole288 schreef:
Mloei schreef:
Bij ons staan de paarden aan huis, maar wij gaan er ook niet een paar keer in de nacht uit om te kijken. Meestal één keer per nacht en dus als mijn vader er uit gaat en dat is om ongeveer zes/zeven uur:) En 's avonds voor dat we naar bed gaan en dat is dus om ongeveer 11 uur. Dus 11 uur, ongeveer half drie en zes á zeven uur. Mij lijkt het niet noodzakelijk om er nog vaker uit te gaan.

En ben je er dan meestal bij als ze geboren worden?

Nee meestal niet, maar ik vind het ook niet noodzakelijk om er bij te zijn. Het is altijd nog goed verlopen. Mocht het zover zijn dat we denken dat ze binnen een paar uur kan bevallen (twee uurtjes ofzo) dan blijven we wakker en kijken we regelmatig. De vorige keer waren we net te laat want toen lag het veulen er net Haha! alles prima in orde. Natuurlijk kan het verkeerd gaan, maar we gaan er vaak genoeg uit om er dan nog op tijd bij te zijn

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:37

toch maar eens hier vragen over birthalarmen: mijn dame krijgt komend voorjaar haar 5e veulen, de andere vier bij haar vorige eigenaar/fokker. Nu zou ik toch graag een alarm gebruiken maar......madam slaapt helemaal plat (heb haar regelmatig 'betrapt' en nu ligt ze zelfs nog meer, krijg je dan met een singel niet contstant vals alarm????? Naast een alarm komt er ook een camera boven de box maar toch, iedere keer je bed uitspurten voor vals alarm wordt je ook niet echt vrolijk van natuurlijk...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:43

In die birthalarm zit een magneetje, althans die kun je erin plaatsen voor merries die indd veel plat liggen van zichzelf. Door dat magneetje zet je hem op slaapstand, waardoor je minder vaak vals alarm krijgt.
Ik vind het wel van belang bij een bevalling te zijn, er kan zoveel mis gaan wat door simpel ingrijpen verholpen kan worden!
Ik heb zelf vorig jaar 2 veulens min of meer gered van de dood tijdens bevaling. Vliezen die niet braken!
Tja, en vals alarm hoort erbij haha!!
We hebben er dit jaar 8 te gaan dus........