[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:07

Dorine92 schreef:
Hoe weet je eigenlijk dat er wat mis is met de merrie na de bevalling? Een paar pagina's geleden had iemand het over een verdraaiing ergens in de merrie ofzo? Hoe kom je daar nou achter. Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat de merrie na de bevalling sowieso niet topfit zal zijn. Hoe kan je dan weten dat er inwendig wat aan de hand is?

Dat kun je aan het gedrag van de merrie zien. Soms hebben ze nog wel even een uurtje lichte buikpijn, dat is normaal. Als ze echt aangeven veel pijn te hebben of bijvoorbeeld sloom of juist heel druk/onrustig te worden is er wat anders aan de hand. Vaak knappen ze ook vlot op wanneer de nageboorte er af komt.

courtjuh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:12

Diertjec.

Het is geen super goedkope oplossing. Maar als je geen wifi hebt ideaal. Als je hem laat doorlopen ben je in een nacht echt wel €10 aan data kwijt.. dus dan deden wij niet. Wij keken ieder uur als er geen signalen van de merrie waren. En als het wel spannen was elke 10 minuten uiteraard. Of we lieten hem wat langer draaien. Dat was ideaal aan deze camera dat je hem ook ‘niet’ kan laten streamen. Maar hij staat wel aan zodat als je de app opent en je de camera start je gelijk beeld hebt.

Meestal hadden wij voor €50 opgeladen en redden we het tot en met de bevalling makkelijk. Soms zelfs met 2 merries.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:35

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:32

courtjuh schreef:
Diertjec.

Het is geen super goedkope oplossing. Maar als je geen wifi hebt ideaal. Als je hem laat doorlopen ben je in een nacht echt wel €10 aan data kwijt.. dus dan deden wij niet. Wij keken ieder uur als er geen signalen van de merrie waren. En als het wel spannen was elke 10 minuten uiteraard. Of we lieten hem wat langer draaien. Dat was ideaal aan deze camera dat je hem ook ‘niet’ kan laten streamen. Maar hij staat wel aan zodat als je de app opent en je de camera start je gelijk beeld hebt.

Meestal hadden wij voor €50 opgeladen en redden we het tot en met de bevalling makkelijk. Soms zelfs met 2 merries.

Ah thanks! Dan ga ik bij de camera ook even opletten of er idd een standby stand op zit. Overdag is er over het algemeen altijd wel iemand op stal

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:13

Iemand dit ooit meegemaakt? Vind vanochtend vers bloed in het stro in de stal van mijn drachtige merrie. (Dit is de merrie die 2 jaar geleden placentitus had.)
Merrie helemaal nagekeken, maar kan niks vinden. Geen wondjes, vulva is schoon, geen uiervorming.
Heb staan kijken toen ze geplast had, maar ook daarin niks bijzonders. Ze oogt fris, geen koorts, eet goed en gedraagt zich lekker zot op de wei.
Zou het een gesprongen bloedvaatje kunnen zijn, zodat ze toch eenmalig wat bloed uitgeplast heeft?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:05

Gesprongen bloedvaatje komt inderdaad wel vaker voor zo heeft mijn vorige fokmerrie mij al eens laten schrikken :=

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:15

Nou, ik ga er dan maar vanuit dat het zoiets is geweest.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:53

BusyMissy. Zelf nog nooit gezien. Zal idd wel een gesprongen bloedvaatje zijn geweest...

Ik ga me ook nog even goed verdiepen in de camera's. Vind het zo lastig. Er zijn zoveel soorten :roll:

Het gaat nu zo ontzettend snel :):) Ik kan niet wachten!

Wild Thing moet nog 53 dagen.
Nog 33 dagen tot ze safe is...
Ze doet het allemaal wat rustiger aan nu. Ik ben benieuwd of ze gaat over dragen, of juist niet.

Esmeralda nog 88 dagen.
Ze is nog super fit en merk nog weinig verschil. Haar buik groeit goed door :j

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:17

Wil hier ook graag weer mee gaan lezen!
Reuze benieuwd weer naar de nieuwe boktveulens van 2019! <3

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 07:21

Fotsy.... HELP!!!
Mijn drachtige mini is een wannabeFlo :+

In schone conditie lijkt ze al redelijk...
Afbeelding

Maar nu tilt ze het look-a-like-gedrag naar het next level :=
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:08

Omg ze heeft het snitzel syndroom Jep het is besmettelijk en erfelijk maar gelukkig zijn er ook immuun hier dus er is hoop. :j
Helaas niks tegen te doen. Heb alles al geprobeerd. Als je lang genoeg wacht, valt het er ooit eens vanzelf af ;)
En dan kunnen ze er een nieuwe laag opzetten :D

Welkom coloured

Bussymissy ik zou ze toch even in het oog houden. Staat ze op een grote weide?
Zal vast niks zijn maar ik heb ook eens gehad en die was vrucht kwijt. Je moet ook weten aan een merrie is na een kwartier nadat de nageboorte is afgekomen, niks meer aan te zien is dat ze net geveulend heeft.

Cams ik heb ook Foscam en via de app die erbij zit en je moet op inloggen, kan ikvia 4g kijken.
De andere camera’s krijgen we niet extern. Allez 1 keer geprobeerd dus misschien moest er eens een iter komen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:10

Ze loopt op een overzichtelijke weide, verwacht dat ik een eventueel verworpen vrucht wel zou vinden en dat er dan toch ook wat meer sporen te zien zijn. Merrie is al megadik, en veulen zou nu zo groot moeten zijn als een hond. Ook is ze dichtgezet, dus verwacht ook daar dan wel wat schade.
Maar natuurlijk houd ik haar goed in de gaten. Check de paarden altijd in avond en ochtend als ze naar en van stal gaan. Hoop hiermee dit soort dingen niet te missen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:47

Hopelijk niks ergs en alleen een gesprongen bloedvaatje Bussymissy.

Welkom Coloured

Linda _O- _O-

AM, dat schiet al op zeg, wow. Bijna het eerste veulen al.

De mijne heeft gisteren de 200 dagen grens gepasseerd. Nu ook echt aftellen dus. Het komt echt rap dichterbij. Tijd is voorbij gevlogen >;)

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:37

Wacht maar tot de laatste maand! Die kruipt voorbij :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:58

Januari is voor mij nog een drukke maand, dus zal nogwel snel gaan. De laatste dagen in februari zullen wel langzaam gaan :')

Woogy. Hoe gaat het met jou merrie?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:52

courtjuh schreef:
Wacht maar tot de laatste maand! Die kruipt voorbij :')

-O-
Ik wil er nog niet over nadenken hahah

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:26

Die aanloop naar de 300 dagen vind ik ook zooooo sloom gaan -O-
Net wel alle bolle buikjes gepoetst en bekapt :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:13

Fotsy schreef:
Omg ze heeft het snitzel syndroom Jep het is besmettelijk en erfelijk maar gelukkig zijn er ook immuun hier dus er is hoop. :j
Helaas niks tegen te doen. Heb alles al geprobeerd. Als je lang genoeg wacht, valt het er ooit eens vanzelf af ;)
En dan kunnen ze er een nieuwe laag opzetten :D

_O-

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:35

Sorry dames, even ego-post..

Helaas is bij mij in de buurt, circa 10km van waar mijn paard gestald staat, het Influenza virus geconstateerd.
De desbetreffende stalling heeft de deuren gesloten en neemt voorzorgsmaatregelingen.

Mijn merrie zou in Februari pas weer geënt moeten worden. Dit kwam ook goed uit omdat ze dan 9 maanden drachtig zou zijn.

Omdat het zo dichtbij is, wil ik geen risico nemen en het liefst een dezer dagen al enten.

Kan dit geen kwaad?
Waar moet ik rekening mee houden, als het veulen geboren is, wanneer kan ik deze dan het beste enten?

Las namelijk dat de enting het veulen ook al een “weerstand” gaf en ook via de biest. Alleen wordt dit nu wel al op maand 7,5/8 maand dracht gedaan ipv 9e maand.

Zou graag jullie suggesties willen.

Wil haar zeker weten gaan enten een dezer dagen, wanneer de dierenarts tijd heeft. Overigens worden alle paarden hier samen geënt, er zal dus geen paard zijn die niet geënt wordt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:00

Dan nu enten en misschien een week voor de uitgerekende datum weer?
Veulens mogen pas vanaf 5 maanden ingeënt worden..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:06

Tja zie niet in waarom je nu ineens zou gaan enten? Zijn ze nooit geënt geweest dan? Influeza heeft een incubatietijd van 14 dagen en verspreid via de lucht dus eigenlijk ben je al telaat. Ben benieuwd of je dierenarts dit alsnog zal doen want het is gevaarlijk te enten als je ziek bent of gaat worden.
Als je een goed schema aanhoudt dan zijn ze al beschermd maar dan nog kunnen ze het krijgen, zij het in mindere mate. Das net als bij mensen. Wil niet zeggen omdat je geënt bent tegen griep dat je geen griep zal hebben. Alleen in mindere mate.
En sommige zijn al ziek van de enting op zich. Mijne toch.

Ik ent altijd griep voor de winter omdat de piek dan zit en veulens hebben de basisentingen dan ook al meegehad.

Ja Linda ze zijn er hier dus ook weer aan begonnen.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:21

Vervelend zo dat 't in de buurt heerst. Hier niet. Ent alle paarden jaarlijks. Zitten allemaal wel in nb andere maand. Ben ook niet van plan ze gelijk te trekken. Veulens ent ik niet, alleen als ze een wond hebben voor tetanus.
Toevallig net nog met de da er over gehad.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:25

Ze worden elk jaar in Februari geënt bij ons.

Dat met veulens had ik inderdaad gelezen Vulina.
Ik zou het veulen ook met 6 maand geënt hebben als het geboren is.

Ik had het zo uitgestipt om in Februari weer te enten, dan was ze precies op schema volgens het paspoort, en op schema volgens de 9 maanden dracht.

Ze adviseren hier allemaal om te enten, als de laatste enting langer dan 6 maanden geleden is.

Vandaar mijn dubio.

Ik weet dat ze dode ziektekiemen inspuiten tijdens de enting en dat de weerstand verlaagd voor een paar dagen.

Alle paarden worden geënt bij ons op stal (12 paarden) vandaar dat ik die van mij mee wou laten doen.

De Dierenarts kan aanstaande Woensdag de 2de komen enten.

Gelukkig zijn wij een kleinschalige stal bij een boer achterom, en komen er geen nieuwe paarden of paarden van buitenaf. Het is een typisch plekje voor paarden die afgekeurd zijn of paarden die met pensioen staan. We hebben dus ook geen jonge paarden hier rondlopen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:32

Tsja ik heb mijn paard op eigen terrein en net een bak aan laten leggen. Er staat wel een haflinger op stal die soms naar de manege gaat om daar te rijden, maar ivm de pas aangelegde rijbaan is dat nu niet meer nodig. Ze komen dus niet in aanraking met andere paarden. Ik ga dus niet nog eens apart enten en hoop dat het gewoon ver weg blijft bij mijn stalletje vandaan.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:15

Mer1980 schreef:
Tsja ik heb mijn paard op eigen terrein en net een bak aan laten leggen. Er staat wel een haflinger op stal die soms naar de manege gaat om daar te rijden, maar ivm de pas aangelegde rijbaan is dat nu niet meer nodig. Ze komen dus niet in aanraking met andere paarden. Ik ga dus niet nog eens apart enten en hoop dat het gewoon ver weg blijft bij mijn stalletje vandaan.

Die gedachte had ik dus precies ook.
Enkel is het virus nu een 10km (3 dorpen verder bij ons in Z-Limburg) verder uitgebroken.

Anders had ik ook gewoon in Februari geënt en gehoopt dat het niet in de buurt kwam.