Natuurlijk is de discussie wel of niet testen interessant. Maar nu wordt die naar 1 iemands toe gehouden, terwijl al blijkt dat er meer zijn die niet testen. Prima toch? Zo heb ik graag PROK gekeurde paarden met hengsten zonder OCD. Terwijl andere KWPN fokkers daar minder om geven. Ook voor het appaloosa wil ik ze graag op de foto hebben, zo weet ik precies wat ik heb. Vooral bij het NAS wordt dat te weinig gedaan vind ik.
Algemene discussies zijn vaak alleen maar interessant, gericht op èèn bepaald persoon vind ik het vervelend en sfeer bepalend.
Vientje, wat balen zeg! Hopelijk knapt het snel op
Mijn drachtige drie jarige doet het top onder het zadel zonet in de waterbak gereden, fijn dier!
Luna2006
Geplaatst: 18-08-15 15:50
Ik ben bij een paar hengsten in de buurt gaan kijken. Heb een limiet aan afstand gekregen omdat ik niet zelf naar daar kan rijden en mijn stiefvader niet lang in de auto kan zitten. Merriekeuring is dan ook een enorm opoffering voor hem, iets wat hij normaal niet doet.
Daarnaast moest de hengst een makkelijk en werkwillig karakter hebben en niet te koppig. Ook dit vond ik allemaal in sampson. Ook enorm zacht, en heel respectvol.
Qua uiterlijk vind ik hem ook goed aansluiten bij marley. Maar grootste doorslag was vooral dat ik mij gewoon het beste voelde met sampson, daar ook mee bezig ben geweest en het ook gewoon enorm goed klikt tussen de eigenaren. Ben met hen mee op equus geweest en ben samen met hun ook naar hun nieuwe veulen bij vrienden gaan kijken. Echt super mensen.
Knappe merrie vulina! Loop ook heel erg netjes voor een 3jarige!
Oh dat is jammer FF! Voor jezelf bedoeld of voor de verkoop? Deze is echt mega mak, zowel in omgang als ohz. Tot nu toe
Vulina
Geplaatst: 18-08-15 15:57
Dubbelpost
fokfanaat
Geplaatst: 18-08-15 15:59
Voor mijn zus bedoelt, ze heeft als ongeboren veulen de helft van hem gekregen. Als huwelijks kado Zijn moeder is het makkelijkste paard dat ik ken en vader staat ook goed bekend, verder is hij kipmak, maar met singel en ruiter, heel veel spanning in zijn lijf en erg bokken helaas. Hij staat er nu 4 weken, ging al wat beter, maar duim heel hard dat het nog een amateurpaard gaat worden...
Jakkes wat balen zeg! Zo zie je maar, het zegt soms niks. Denk je met zulke ouders een rijdbaar paardje te fokken, krijg je dit. Al eens een andere singel geprobeerd? Ik gebruik altijd die van elastiek, sinds ik ooit eens èèn met singel nijd had..
Ja wil ik straks ook wel proberen, maar hij staat nu elders, wil me daar niet mee bemoeien.
kiki1976
Geplaatst: 18-08-15 16:11
Ah balen Vientje.
Grappig Venthe, mijn da raadde het dus af in de eerste 3 maanden. ZO zie je maar dat er vaak een hoop verschillende denkwijze's zijn. Want wat je zegt, dat zei mijn ha ook toen ik zwanger was. Zit het goed dan zit het goed.
Rianne, hoop dat ze niet ziek is.
Verder ga ik me niet mengen in het wel of niet testen op oa dwerggen. Is ieder zijn verantwoordelijkheid en niet die van mij.
Nog een paar dagen (maandag) dan zit Bo alweer op een mijlpaal, nl 100 dagen. Gaat toch best wel snel. Weet iemand nog een leuke website met foto's/plaatjes en informatie over hoe groot etc de veulentjes zijn tijdens de dracht? Lijkt me erg leuk voor mijn dochter om te laten zien. Is is keihard aan het aftellen al hihi.
Of ik Bo dit jaar weer ga scheren weet ik nog niet. De afgelopen 2 jaar scheerde ik alleen een racestreep zodat ze beter haar warmte kwijt kon. Stond toen wat minder fanatiek in het werk dan nu. Ze staat wel altijd onder een deken met de winter. Hier zijn we helaas mee begonnen nadat ze besloot om met kouder weer en regen te stoppen met eten zolang het regende. En aangezien ze hier op winterdag ook de gehele dag buiten staan vond ik dat ze dan te lang niks binnen kreeg.
Ik had overigens nog een vraag waar jullie misschien een advies in hebben. Bo is best gevoelig met de winter op haar darmen. Vanaf oktober totdat ze weer het gras op gaan met het voorjaar (hier niet het jaar rond weidegang mogelijk, kleigrond) eigenlijk altijd water bij de mest (moest echt om de dag haar staart wassen, zo vies). Verder was alles prima en ook de da heeft hier nooit een oorzaak voor kunnen vinden. Het vage erbij is altijd wel dat het zo om kan slaan naar een verstoppingskoliek. Dit hebben we redelijk goed onder controle gekregen met een Algae Vitalis kuur. En zijn toen ook op advies, zodra ze aan het einde van het seizoen de wei afkwamen haar zeewier gaan bijvoeren. Geen hoge dosis maar een klein beetje als onderhoudsdosis. Resultaat, afgelopen winter geen problemen gehad. Maar ik heb begrepen dat zeewier dus afgeraden word om tijdens de dracht te geven, ivm misvorming van het veulen. Dus dat risico wil ik niet nemen! Maar goed wat dan, is er een alternatief? Iemand opperde biergist....
Maar aan de andere kant wil ik die ellende voor haar ook niet.
Vulina
Geplaatst: 18-08-15 16:16
Zeewier Kiki? Nog nooit van gehoord! Ook geen advies dus helaas. Wel al eens een pyrantel spuit gegeven?
Zag net dat het wel wat een gekke foto is.. Nog maar een paar
Kan je helaas geen tips geven kiki, heb een merrie met hetzelfde probleem. Alleen heeft die het altijd heel erg gehad, zeker met de dracht. Hebben haar vroegtijdig op merriebrok gezet, dat heeft wel een klein beetje geholpen, maar het probleem was niet weg...
Hele knappe merrie vulina. Voor een 3jarige goed ontwikkeld.
Hè balen FF dat het zo moeilijk gaat, je zult zien, eenmaal goed zadelmak gaat het een makkelijkere worden als ze er in alle rust mee omgaan
Venthe
Geplaatst: 18-08-15 16:28
Gaaf vulina!! Altijd fijn van die meewerkende paarden
Aaah nu ga ik twijfelen haha Maarja ik heb altijd op de deskundigheid van mijn dierenarts vertrouwd dus dat doe ik nu ook maar gewoon. Mijn merrie gaat mij gewoon een gezond veulen geven 2016 en het springgevoel is er met de paplepel ingegoten zullen we maar zeggen
kiki1976
Geplaatst: 18-08-15 16:41
Vulina, nog nooit gehoord, is rijk scala aan mineralen, sporenelementen en vitamines, en daarbij goed voor de stofwisseling.
Luna, merriebrok wil ik eigenlijk pas vanaf de 9 mnd gaan geven. Is een merrie waarbij alles al snel aanzet zeg maar
De Algae Vitalis kan en mag wel tijdens de dracht gegeven worden. Dus dat zou eventueel ook nog een alternatief wezen. Maar is best rijk aan elementen..... Krijgt ze dan weer niet te veel van het ene......
Anonymous86
Geplaatst: 18-08-15 16:44
Nee ik hoop het ook niet maar ze oogt wel gewoon gezond en happy (foto is te zien in mn topic) Ze staat om de 2 a 3 dagen op de wei en dan weer 2 a 3 dagen op paddock. Hopelijk wordt het binnenkort kort gemaaid allemaal en dan hoop ik het voor de winter beetje oke te hebben Ze staan nu allebei lekker onder de 0gr deken maar liz is best wel een kou kleum
Ik weet het ook nog niet over merriebrok, denk dat ik dat maar aan kijk.
Vulina wat een leuke merrie heb je. Mijn vader zei altijd aan elke vos zit een steekje los. Ik ben nu dus gek op vosjes
Vulina
Geplaatst: 18-08-15 17:01
Ik doe altijd de KWPNers eerst het volle land op, en dan mogen de dikke ijslanders/haflingers etc er achteraan
Haha, dat zegt mijn man ook altijd; die vosjes zijn niet te verrtrouwen
Oh ja dan is merriebrok niet handig als ze snel aanzet Mijn merrie was makkelijk heel schreel in de winter. Dus die gaat deze winter echt goed vol gezet worden. Merk dat ze nu al spontaan afgevallen is door vacht te maken. Ga haar binnenkort weer goed op brok moeten zetten.
Hier zeiden ze vroeger altijd, een volledige vos (geen enkel wit haartje te bekennen) zijn duivels. Nou kende er zo 2 in mijn leven en ik moet zeggen dat dat ook echte monsters waren. Is wel maar een oud boeren bijgeloofje
pretty
Geplaatst: 18-08-15 17:27
Haha ik heb hier ook maar 1 merrie die ik niet volledig vertrouw en die is ook volledig vos.
Vulina die doet het erg netjes zeg! Altijd fijn als het vanzelf gaat.
He wat vervelend. Ook geen zand? Ik zou niet weten wat je daar voor kunt en mag geven, maar dat zijn wel lastige dingen idd.
Ik vroeg het na de laatste inseminatie ook nog aan de arts en die zei 6 weken geen wedstrijden rijden en verder niet te moeilijk over doen ik kijk nu maar gewoon een beetje hoe ze zich voelt. Wil over 3 weken eigenlijk onze eerste wedstrijd gaan rijden, staldag, maar moet nog even kijken of er voor spek en bonen mee kunnen doen aangezien er vooralsnog net aan een bocht in galop kunnen maken
Kiki, staat ze dan veel op zand in het najaar en winter? Zand in de darmen kan wel wat natte drollen geven. Ook al gehoord van een paard die dat kreeg doordat die in het najaar natte bladeren begon op te eten.