[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:51

hmmm binnen of buiten... eens kijken, de oude fries wacht het liefst tot we aan de koffie zitten, buiten dus
de jonge fries deed het midden in de nacht binnen

Cheyenne de eerste keer half 2 's nachts binnen. de 2de keer kwart voor 11 binnen

Summer heeft voor zover mij bekend alleen nog maar buiten beebjes gekregen, allemaal overdag... dus dat is nu even afwachten..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:54

ik wil ze het liefste buiten laten bevalln,winoa gaat dan ook wel
die is pas 5 mei uitgerekent

pepper is afwachtten,die is voor 5 april dus ook nog eens kleine kans dat ze eerder is in maart....ik hoop het toch niet

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:23

Ik heb veulens binnen en buiten gehad, ik prefereer binnen. Maar Blossom was vastberaden om dat kind er in de enige modderplas in heel de paddock eruit te gooien om 1 uur 's middags. Rolleyes Niet volgens de planning! Maar goed, dat ging ook prima. (Behalve dat Spirit, de leider van de kudde, Blossom na een kwartiertje omhoog sloeg, die vond dat Blosje wel weer genoeg uitgerust had. Nagelbijten / Gniffelen )

Ik heb ook nog dilemma's over het bevallen. In principe bevallen ze in de buitenstallen. Maar ik vond het bij Aidynn dit jaar (15 maart) toch wel ERG koud hoor! Spirit is 15 maart uitgerekend, maar die bevalt altijd eerder, dus dan zitten we begin maart. Weet nog niet zo goed wat ik ermee aan moet.

Edit: Ik GENIET van de laatste maand van de dracht, en de bevalling enz. Lovers Maar net als Frenia, als die veulens een maand of 5 zijn, vind ik het ook wel een beetje tijd dat ze vertrekken. Bloos
Afgelopen vrijdag zijn Milah en Brynn richting quarantaine vertrokken. Die vliegen de 10e naar Mexico. Het was verdrietig dat ze weggingen. Maar wel lekker rustig hoor. Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door _Marlijn op 01-12-08 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:25

Hier zijn ze het gewoon om binnen te bevallen in een super ruime stal ,altijd tegen de morgen aan tussen 05 en 07 uur.
Vroeger toen we Amanda nog hadden , die beviel altijd buiten ,ze kwam toen ook uit een kudde die nooit een stal gezien hadden , dus ga je dat ook niet veranderen.

Al_Zawraa

Binnen of buiten, bij mij bevallen ze binnen, daar heb ik beter zicht op ze, alles bij de hand, enz. Aziza bevalt sowieso binnen aangezien ze 26 februari al uitgerekend is, of ze moet het net doen als ze buiten staat, maar dat verwacht ik niet Knipoog

Aziza op 250 dagen. Ze is wel héél vies Lips are sealed
Afbeelding

http://www.ancamor.com/images/roma/drac ... aziza2.jpg
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 01-12-08 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandake

mooie bolle Knipoog

Ik heb ze ook allemaal onder camerabewaking.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:50

whow, mooie buik!!
Zo te zien veel verschillende ideeen dus. Als jullie ze binnen doen staan er denk ik nog anderen bij? Porva is op zich wel stallen gewend, maar alleen vind ze het (logisch) niet leuk. Voor mezelf heb ik het liever binnen, als ik het al voor het zeggen heb Knipoog, wb het beter in de gaten houden. Met de koliek laatst werd ze wel rustiger toen ik s'nachts in de zadelkamer ben gaan zitten en ze dus echt alleen was, daarvoor was ze aan het zweten van de spanning (niet van de koliek). En anders idd een veulenprik als ik haar bv rond de bevallingsdatum pas binnen zet. Had ik niet eens over nagedacht trouwens een veulenprik. Naturlijk wel over gelezen maar niet in combi met stal-bacterie.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:09

marlijn: zou voor die periode toch voor binnen opteren, vooral bij de geboorte (veulen nat, moeder moe,...) kan het rond die periode toch nog erg frisjes zijn Ach gut

verder prefereer ik dus ook binnen, hoewel buiten in principe gezonder is (ivm infectiedruk), maar op stal heb je toch veel meer controle over de dingen...

marlijn: weer naar mexico??? naar dezelfde mensen als maddox en prince?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:18

Probleem is, binnen hebben we een zandbodem.. Kan wel vlak vantevoren nieuw zand erin gooien.. Maar dan vind ik het nog niet hygienisch. Buiten kan ik het helemaal ontsmetten ed.
*denkt verder*
Maddox en Prince gingen naar Canada. Haha! Nee dus, dit zijn andere mensen. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:33

Inowa, Neon's eerste veulen is op 5 mei buiten geboren, was op donderdagmiddag (of zondag, was hemelvaartsdag).

Ikzelf zou in dat geval kiezen voor 's nachts binnen, overdag buiten. Buiten bevallingen zijn het beste qua hygiene, maar omdat je en een stukje van huis zit en zonder stroom zou ik daar niet op gokken. Voor overdag zou het wel prima gaan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:59

Nicole288 schreef:
draakje: En wat vind jij dan te koud? Bij welke temp gaat ze op stal bevallen?

echt onder de nul, en dan bedoel ik niet rond 0 graden. ben daar misschien wel hard in, maar een veulen wat rond maart april geboren word heeft vaak een dikke vacht als een zomer veulen. maar als er echt vorst aan de grond is vind ik het te koud voor een veulen om op de koude bodem te liggen, dan moeten ze echt een stro bedje Tong uitsteken (want in de stal is het niet heel veel warmer hoor Lachen )

pff syl vandaag, we hadden spelletjes dag op de pony club en ze waggelde alle kanten op, was wel heel leuk. het veulen zat nu voor de eerste keer een beetje in de weg, dat we dus niet fanatiek gingen trainen was wel fijn Lachen
ik wou zelf zo snel zijn met estafette dat ik opstapte terwijl ik syl liet draven, toen lag ik er net zo snel weer af Tong uitsteken gelukkig kon syl met haar dikke buik nog wel haar benen op tillen, anders was ze op me geland met haar edele stampers.
zoals je leest, een leuke avond gehad Tong uitsteken

tot wanneer zetten jullie ze in de trailer? (vorig jaar geloof ik ook eens gevraagd maar weet het niet meer Bloos )

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:14

de temperatuur op zich is niet het probleem, veel meer dat veulens gaan liggen (en veel) en dan door en door koud krijgen, zeker als het nat is.
veulen buiten bij vriestemperaturen vind ik dus niet zo'n probleem als bij plensregen of natte bodem.
(behalve voor geboorte dan, dan vind ik vriesweer ook nefast)

marlijn: *slaat zichzelf voor de kop* Stommiteit van mij Gestoord
hebben ze een site? hoe ben je nou weer met die mensen in contact gekomen?? is me een raadsel hoe je dat doet haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:19

@draakje, tot het niet meer past Nagelbijten / Gniffelen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:32

hihi Destiny, Aziz is inderdaad vies! Wel een mooie buik Lachen

Marlijn dat is ver weg! Hoe komt dat zo?

Als Ordeal in april bevalt staat ze sowieso nog op stal omdat ze dan nog niet het land op mogen bij de vereniging. Maar de stal wordt 3x5m gemaakt dus op zich wel genoeg ruimte verwacht ik, ze heeft ook nog een uitloop van 4x4m. Als ze langer draagt en pas in mei gaat bevallen weet ik niet wat ik moet doen. Dan zou ze in een groep staan van circa 4-6 pony's staan als ze hoogdrachtig is. Ik vraag me af of dat verstandig is? Snachts gaat ze sowieso altijd wel op stal.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:49

Marlijn, misschien kan je eerst rubber matten op het zand gooien en daar overheen opstrooien? Scheelt al weer iets...
En kou op stal kunnen ze vaak goed hebben, als ze maar droog kunnen liggen.
Ik weet nog in Iowa dat we veulens bij -20 of kouder hadden en daar was het alleen stressen om ze snel droog te krijgen (eventueel met een fohn) zodat de oren niet bevriezen e.d. Haha!
Ik heb standaard warmtelampen hangen die ik t/m maart meestal wel aan doe. Ook afhankelijk van het veulen natuurlijk maar mijn merries vinden het ook erg lekker Knipoog

Vandaag zat er bij de post een leuk pakje, de nieuwe camera voor de stal van Dynamic Haha!
Straks maar eens kijken of het lukt om de oude weg te halen en de nieuwe aan te sluiten Nagelbijten / Gniffelen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:03

Hier een mijlpaal:

Casa en Arlinda 200 Dagen Go jij! Go jij!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:33

Gefeliciteerd Saffier!

Frenia: Toevallig kwam mijn moeder deze vrouw tegen op een vlucht naar Mexico. Al voordat het vliegtuig in de lucht was, had mam een uitnodiging om bij haar op de ranch te komen kijken. Milah en Brynn gaan niet naar dezelfde mensen. Brynn wordt van de dochter van die vrouw uit het vliegtuig. Die had ook al een Tinker, en heeft er nog een bijgekocht. Milah gaat naar de man die ook Vicaro van WenK heeft: http://www.caballos-sementales.com.mx/e ... tle_secc=4

Marije: Dat is een leuke verassing! Rubber matten is idd wel een een idee. (Moeten we wel grote matten hebben, hahaha. Die stal is 3.5 bij 7) Nadeeltje is dat die stallen heel laag zijn, met houten balken waardoor het paard in de stal erlangs er goed bij kan..
Afbeelding
(Prince, toen 6 dagen oud, vond de geboorte van Maddox fascinerend!) Hij is inmiddels wel een balk hoger. Maar Spirit is lichtelijk uitgedrukt niet erg gezellig naar andere paarden als ze net bevallen is. Dus ik denk dat ze dat niet echt een succes is. Nagelbijten / Gniffelen

Warmtelamp hebben wij ook, maar Aidynn ging er echt niet onder liggen dit jaar.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:53

kitzbi vandaag 140 dagen dracht

Afbeelding

Afbeelding

gaat de goeie kant op toch...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:58

wij hebben geen warmte lampen, wel een terras verwarmen Tong uitsteken geschroeid veulentje en een gestreste moeder moet ik dan op de koop toe nemen (grapje)

syl haar stal is ook 3,5 bij 3,5 vind ik zelf iets te klein voor een bevalling. ben zo bang dat ze dat veulen tegen de muur aan werpt. maar goed dat is mijn idee, liever buiten dus Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:09

Hier een stal van 3x3 (pony is 1.40m.)
Ze moet het ermee doen..
Ik heb niets groters.

Draaakje, ik heb zelf besloten haar niet meer een paar maanden voor de geboorte te vervoeren. Vooral omdat ergens anders rijden etc ook extra risico is.
Maar denk dat ze er voorlopig nog prima inpast.

Als die van mij 's nachts bevalt zal ze op stal staan. Heb geen licht bij de wei, en wil alles gewoon goed bij de hand hebben. Overdag zal ze buiten lopen, dus als ze dan besluit te bevallen, sja dan is het buiten.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:08

ik denk dat ik gewoon met een boer ga regelen of ik ze tegen die tijd daar op stal mag zetten totdat de veulens sterk genoeg zijn.
heb daar eerder gestaan dus denk wel dat het mag

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:11

Ik ga zondag weer eens bij mijn drachtige Truus kijken, eens kijken of ik het veulen nu wel kan voelen. En kijken hoe dik ze is en foto's maken. En als het weer meewerkt buiten een rondje stappen.
Vienna mag trouwens binnen bevallen, tenzij ze overdag wat uithaalt, dan staat ze op de wei.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:13

Ik kom ook weer eens binnenvallen.
Wanneer geven jullie merriebrok en hoeveel en welk merk?

Utoop zit nu op de 167 dagen, heeft echt al een enorme buik (hoop niet dat er toch 2 in zitten) en de shet zit op de 177 dagen.
Die heeft nu al 2 jaar op rij calcium tekort gehad en aan het infuus gezeten dus wil ik proberen om dat dit jaar te voorkomen iemand tips?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:16

areke: Foto van de enorme buik?

Marije heeft dat ook eens bij de hand gehad toch, calciumtekort?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:16

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar!