[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:16

Mloei schreef:
Bij ons staan de paarden aan huis, maar wij gaan er ook niet een paar keer in de nacht uit om te kijken. Meestal één keer per nacht en dus als mijn vader er uit gaat en dat is om ongeveer zes/zeven uur:) En 's avonds voor dat we naar bed gaan en dat is dus om ongeveer 11 uur. Dus 11 uur, ongeveer half drie en zes á zeven uur. Mij lijkt het niet noodzakelijk om er nog vaker uit te gaan.

En ben je er dan meestal bij als ze geboren worden?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:20

Bij ons is alles wel steeds vlot gegaan, maar de maand rond de geboorte slaap ik toch ook niet zoals anders...
Dan ben ik heel blij met onze camera, elke keer als ik wakker word kan ik ff kijken en ben ik weer gerust.. We hebben ook een birth alarm voor de merrie, maar vermits ze de laatste 2 jaar overdag het veulen heeft gehad heeft die niet echt veel nut gehad, behalve voor ons eigen gerustheid dan Lachen
Gelukkig heeft onze merrie nooit vals alarm en heeft ze er ook geen last van, we doen hem 2.5 week voor de uitgerekende datum erom 's nachts, overdag doen we 'm alleen om als er niemand thuis is of als ze écht lijkt elk moment te kunnen beginnen Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:21

lang leve de camera he Bloos de mijne heeft ooit 49 euro gekost en zichzelf al dubbel dwars terug verdiend Ja

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:22

hoe doen jullie dat met de camera? via internet?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:25

eerst niet, kon ik alleen zelf kijken, de laatste keer heb ik het wel via internet gedaan, ik werd toen netjes gebeld dat ze begonnen was, en was mooi op tijd om het vlies van het hoofd te halen.....

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:25

Dana01 schreef:
lang leve de camera he Bloos de mijne heeft ooit 49 euro gekost en zichzelf al dubbel dwars terug verdiend Ja

Ja absoluut, camera is echt geweldig Ja
het eerste jaar hadden we die nog niet, als ik dan wakker werd moest ik er echt uit of ik kon niet meer slapen (was dan ook nog eens het allereerste veulen voor ons, dus overbezorgdheid allom Clown ) Paarden staan wel aan huis, maar toch elke keer door de koude... nu kan ik gewoon tv'tje aanzetten, eens piepen en verder slapen Lachen

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:32

cindybijl schreef:
hoe doen jullie dat met de camera? via internet?

Bij ons niet, de camera is gewoon aangesloten op onze televisie. Als het echt spannend is kijken we 's nachts een paar keer, maar verder vertrouwen we eigenlijk op het alarm Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:48

Ik heb die mogelijkheid van een camera niet. Ik heb m'n paard in pension staan. Dat wordt dus denk ik waken als het zo ver is. Ik vraag me alleen af of ik het zal gaan merken aan m'n paard als de tijd daar is.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:54

Germie, is het het eerste veulen van je merrie?
Ik begin bij mijn merrie wel beter te kunnen inschatten wanneer het komt, ik weet ook al dat ze wat langer draagt dan het gemiddelde, dus dat maakt het ook al wat makkelijker.
De eerste keer vond ik dat zelf heel moeilijk in te schatten, 5 weken voor het veulen er was dacht ik al dat het voor alle momenten kon zijn Clown (merrie droeg toen wel 11 maand en bijna 4 weken)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:06

Nicole288 schreef:
En ben je er dan meestal bij als ze geboren worden?

Er zijn er nu 4 bij ons geboren.
1 was overdag met veel publiek Clown
2 's nachts waar we erbij waren dat de beentjes er uit floepten
1 de hele geboorte 's nachts.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:07

Jessje, ja, mijn merrie is een maiden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:08

germie schreef:
Ik heb die mogelijkheid van een camera niet. Ik heb m'n paard in pension staan. Dat wordt dus denk ik waken als het zo ver is. Ik vraag me alleen af of ik het zal gaan merken aan m'n paard als de tijd daar is.

Ik weet natuurlijk niet hoe je merrie is, maar hier konden we het aan alle merries tot op heden nog merken.
De stalhouder, denkt die ook nog mee?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:12

Sjoert, ja ze kijken nog vlak voor ze op bed gaan. En 's morgens met voeren controleren ze haar ook. Overdag komen de meeste anderen wel, dus dan zal ze niet veulenen. 's avonds kom ik dan weer. Dus de dag is op zich wel gevuld.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:40

oje, 1 van mijn merries dreigt te vroeg te gaan!! Ze moet nog 2 weken vasthouden anders is ie niet levensvatbaar.
Wil niet weer een dood veulen............ Huilen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:44

kannie schreef:
@ Falona: ik zat net in het topic "drachtige boktmerries 2008" te kijken en ik zag dat jij er wel bij stond, maar uitgerekend op 16 maart. ik snap er niks van, ik heb gerekend via foalcam, of heb je nog een merrie die moet bevallen? zita is namelijk op 30 maart uitgerekend

Het is voor mij de eerste keer dus ik heb toen ietwat mis gerekend. Pandora heeft in de periode van 18 tot 25 april bij de hengstenboer gestaan en met wat ik nu weet kom ik dan op eind maart uit ipv half maart. Het zou leuk zijn als het veulen op tijd is voor de hengstenshow die waarschijnlijk op 7 april zal zijn.

Straks de laatste privéles met haar en in het nieuwe jaar gaan we het wat rustiger aan doen. Mijn zusje komt ook om foto's te maken. Dat zat al langer in de planning maar was er nog niet van gekomen. Net toen ik dacht haar te bellen omdat het mijn laatste privé les gaat zijn belde zij dat ze een opdracht had van de fotocursus en dat ze die graag op ons wilde uitvoeren. Heeft ze nog geluk dat we de les vanwege de kerstdagen naar de middag hebben verplaatst, want ik weet hoe moeilijk het is om als het donker is in zo´n grote bak foto´s te maken. Ik zal vragen of ze ook een paar mooie foto's van de buik kan maken.

@nicole: Ik moet iedere keer als ik de naam Palona bij jouw zie denken aan de Palona van de merrie waar ik mijn nick aan te danken heb (zus van Ralona), maar aangezien dat een vos was moet die van jouw een andere zijn.

@germie: die van mij gaat waarschijnlijk ook bevallen in een normale stal ipv in een van de merrieboxen. Het kan natuurlijk dat hij haar op het laatste moment nog verplaatst, beide zijn immers van de staleigenaar, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Ze is dichtgezet dus moet ze sowieso extra in de gaten gehouden worden.

@SA: wordt al goed spannend bij jullie

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:49

potverdikkie schreef:
oje, 1 van mijn merries dreigt te vroeg te gaan!! Ze moet nog 2 weken vasthouden anders is ie niet levensvatbaar.
Wil niet weer een dood veulen............ Huilen

Oej, dat zou balen zijn!!
Wat doet ze nu?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:54

Ze kegelt nu al, gaat steeds liggen en staan, onrustig, eet niet meer, ook geen bix.
Nu weet ik wel als fokker zijnde dat het veulen ook gaat draaien, maar op 1 of andere manier vertrouw ik het niet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:56

draaien zou kunnen idd. Laten we het hopen!
Is het de merrie die dragend is van Zurich?

Ik merkte aan onze Daimler merrie niet zo heel veel. Pas 's avonds tijdens het voeren, maar toen was ze ook eigenlijk al begonnen met de bevalling. En dat op 5 maand

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:59

ja, het is die merrie. heb wel een foto van haar buik, is ook erg dik. Als je bedenkt dat toen ze bij ons kwam zo mager was dat haar heupen eruit staken!!! Een merrie van 1.80
Afbeelding

Ow, dan is dat met jouw merrie ook niet goed gegaan! Balen!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:05

Is er de afgelopen dagen iets nieuws/vreemds gebeurd op het bedrijf?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:09

potverdikkie schreef:
Ze kegelt nu al, gaat steeds liggen en staan, onrustig, eet niet meer, ook geen bix.
Nu weet ik wel als fokker zijnde dat het veulen ook gaat draaien, maar op 1 of andere manier vertrouw ik het niet.

En wil ze wel de wei in en is ze daar rustiger? Is het geen koliek? Het kegelen is natuurlijk wel heel erg vreemd.
Als je het echt niet vertrouwd zou ik toch de veearts bellen. Beter vandaag (normaal tarief) als morgen, dan kan je ook te laat zijn. Als het veulen er nu echt uitkomt, dan kan een veearts ook niet veel doen natuurlijk. Maar misschien zijn er mogelijkheden om te controleren hoe het veulen ligt en of het nog leeft.
Er gaan overigens ook verhalen van merries die soms wel 2 weken kegelen. Ik weet dat dit uitzonderingen zijn, maar toch, het hoeft niet mis te zijn. Het belangrijkste lijkt mij om te weten of het veulen nog leeft.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:10

TabeR schreef:
.
Ik heb gewoon nog gesprongen met haar op 145 dagen.. en rijd haar nu ook nog maar jou merrie wil niet meer?

Ik weet eigenlijk niet of ze nog wil of niet. Het is wss gewoon iets psychologisch bij mij hoor Knipoog. Het is nu trouwens ook heel vroeg donker, verlichting hebben we niet, dus als we gaan wandelen 1 x per weekend is het gewoon aan de hand. Dat vindt ze wel fijn denk ik. En daar hebben we dan allebei geniet van.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:29

Sjoert schreef:
Is er de afgelopen dagen iets nieuws/vreemds gebeurd op het bedrijf?

nee, er is niets anders dan anders, ja behalve dat er veel geknald wordt betreft vuurwerk.

Germie@ helaas kunnen ze bij ons nu niet in de weide, maar ze staat in en hele ruime box, al werpklaar gemaakt maar.....

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:31

ja, maar daar zou het niet aan moeten liggen denk ik.
Dat is iets dat zich de afgelopen weken "rustig'" aan het opbouwen is geweest.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:31

Ga nu eerst nog maar even kijken bij haar! tot vanaaf