[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:40

Am horses
Ja denk wel dat ze een blijvertje is :j en dan moet er maar een dametje bij komen om op te fokken.

Ozzy TN bijv heel fijn dier zo makkelijk lopen, blij en duidelijk braaf en werkwillig maar zowel in moeder als vaderlijn jazz (ok wel 4de genetaie dan maar dat staat me gewoon tegen)

Vaderland leek mij op de foto's echt een grote langgelijnde hengst en de andere keer dat ik hem in het echt zag zat ik ook een stuk verder weg en bleef dat gevoel van ja er wel.
Nu zat ik letterlijk met m'n neus er bovenop en aan de hand vond ik hem vrij zwaar en beknopt overkomen met een mooie lange schoft en mega hals maar een rug die achter de schoft gelijk wegvalt. Onder het zadel vond ik hem kwa lopen over de benen top lopen kan hij wel maar alles oogt wat zwaar en minder makkelijk zeg maar. Ik zie graag een paard wat het met lol en plezier doet zonder dat ze het uit het puntjes van de hoeven moeten trekken.

Kwa commercieel gezien denk ik dat een volle jazz dan niet m'n voorkeur heeft zeker gezien de kwaliteit we weer van andere hengsten hebben.

Paarden zien luxe niet inderdaad als ze maar de ruimte hebben schone stal met voldoende voer en water en ik wil altijd dat ze veel buiten kunnen. Daarom heb ik ze aan huis we hebben geen mega luxe maar wel alles gericht op het paard.

Corinadrenth
Ze maakt zich in ieder geval klaar voor de eindstreep zo te lezen

Muronia
Dat ga ik zeker doen als jullie dat ook leuk vinden :D

Pomski
Ik ben benieuwd gespannen uier is altijd een goed teken

Balko
Kan fokkerij ooit wel uit voor een hobby fokker, als ik zie wat mijn kosten zijn buiten het dekken en dierenarts om (toevallig houd ik die al enkele jaren bij voor een zaak) dan moet ik m'n veulens altijd wel leuk verkopen om uit de kosten te komen. Maar bij het zien van een fijn veulen ben ik dat eerlijk gezegd wel weer vergeten :=

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:10

Nog geen veulens ?? Jeetje -O-
Foto van de voorkant kunnen maken van Aiyana (Maiden)
Zo zie je dat toch niet zo'n bescheiden buikje heeft :+

Afbeelding

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:40

Ja dat is natuurlijk waar Seven. Ik heb ook een vrij luxe positie, door het melkvee hebben we natuurlijk bijna alles in eigen beheer en eigen machines.
Dat maakt het beter betaalbaar dan als je ook 400 per paard stalling kwijt bent.
Verkoop is uiteindelijk ook geluk hebben natuurlijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:53

Echt geld verdienen met fokken.. ja dat is niet voor veel mensen weggelegd. Die ene klapper moet je net treffen. Ik denk dat het voor mensen die ervan moeten leven echt een combinatie van meerdere dingen is, niet alleen fokken. En voor de meesten een hobby. Ik heb 19 jaar geleden een heel goed veulen gefokt. NK op de keuring en flinke biedingen gehad. Inmiddels staat hij al 19 jaar heel gezellig te zijn bij ons en heeft in die 19 jaar natuurlijk niks opgeleverd en een bult gekost. Ik ben een slechte verkoper _O-

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:00

Hier geen veulen. Wel harsjes

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:15

Chantal
Heel bescheiden is ze niet nee :=
Skippybal

Balko
Hier zelfde maar dan akkerbouw, maar alsnog reken maar eens uit wat dat allemaal kost het hooi, verder voer, water en stro dan is een pension stal niet eens zo gek kwa prijzen zeker hier in de regio.

Nou voer ik ook best veel ruwvoer ze hebben binnen en buiten altijd onbeperkt hooi/kuil en er gaan dan ook elke week 2 grote pakken door buiten en weet ik veel hoeveel kleine pakjes binnen :D

Muronia
Maar je hebt plezier van hem dus dat is altijd meer waard.

Corinadrenth
Wie weet vanavond

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:24

Wat is er ‘mis’ mer Jazz? Ik ken helemaal niets van de grote paarden bloedlijnen hoor, maar ik weet wel dat het vroeger een gekende of gewilde naam was. Dus ik ben nieuwsgierig.

Echt geld verdienen met fokken is inderdaad moeilijk. Ik ben blij als ik ongeveer break even maak haha. Al is het met eigen hengsten al iets eenvoudiger. Met een eigen locatie zou nig beter zijn natuurlijk, maar dat is ook niet te betalen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:44

Knolselder
Niets mis mee juist niet maar zoveel in 1 paard terug laten komen vind ik geen goed idee

Daarnaast heeft jazz ergens een beetje een slechte naam alsin geeft paarden dir gevoelig kijkerig en niet voor iedereen zijn. Ik kan er juist wel goed mee omgaan blijkbaar heb al jaren jazz bloed en al onze paarden zijn scherper en alsnog super braaf en eerlijk met en zonder jazz bloed

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:57

Idd geld verdienen met fokken is heel moeilijk… zelfs met 3 dekhengsten.

We merken wel dat veel mensen denken dat het snel geld verdienen is hoor, die hun merrie willen dekken gewoon voor de verkoop. Meestal valt dat op het einde van de rekening toch tegen. Je moet het echt ook voor de hobby doen.

Het kan al eens meezitten, maar bij een tegenslag ook heel veel geld kosten hè, als je met merrie en veulen naar kliniek moet bv.
Of als het niet wil lukken, vorig jaar heeft Jade €1500 gekost en nog niet drachtig geraakt :+

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:59

Ik hoef ook niet direct te ‘verdienen’. Maar wil er ook niet voor betalen als t even lukt.
Maar ik weet wel als ik in pension had moeten staan was er nooit meer dan 1 gekomen

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:59

Bij mij is het puur hobby gelukkig! En mijn paardenhobby kost nou eenmaal (veel) geld.

Van een (jong) paard in de weide word ik nou eenmaal veel gelukkiger dan een nieuwe outfit, als loop je met paarden wat meer risico dan een kledingstuk wat misschien niet naar wens is. :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:05

Hier net zo hoor balko
Ik had twee in pension dat was kwa tijd al bijna niet te doen
Nu heb ik bijna 3 x zo veel :=
Maar ik wil verminderen gaan sowieso 2 weg

Orange
Hier ook, ik word gewoon blij van de paarden hoeveel tijd en geld ze me ook kosten mits ik er ook wat mee kan als als ze enkel wat kosten, is dat niet zo gaan ze net zo makkelijk naar iemand die dat wel wil/kan :Y)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:10

Ik heb er nu 10, wil ook minderen maar vind t ook lastig om te verkopen :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:16

Dan valt het voor mij weer mee :D

Ik heb een geweldige welsh a die straks naar een nieuw huisje mag vind dat ergens jammer maar de tijd heb ik er niet voor in mn eentje en de mede eigenaar gaat emigreren

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:24

Seven schreef:
Dan valt het voor mij weer mee :D

Ik heb een geweldige welsh a die straks naar een nieuw huisje mag vind dat ergens jammer maar de tijd heb ik er niet voor in mn eentje en de mede eigenaar gaat emigreren

N hengstje of merrie? Ik zoek nog n welsh :')

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:55

Kabayo , Satinka mag ook op het veilig-lijstje, dag 320 vandaag
Afbeelding

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:41

Ik lees alles mee hoor maar jullie gaan zo snel dat ik niet altijd kan reageren.

@Tinniie: Satinka is al aardig aan het werk met haar uier! Gelukkig nu veilig!

Volgens mij is er inderdaad niet veel te verdienen met het fokken. Nu doe ik het puur voor mezelf maar als ik zie wat sommige veulens kosten dan haal je net de kosten eruit lijkt me.

@corinadrenth: ook spannend! Het zit er dus wel aan te komen

@Chantall: nee dat is inderdaad nog niet zo bescheiden. Hoelang moet ze nog?

@pomski; spannend!!

Labiesch doet hier nog niet heel hard haar best. Haar buikje is echt minimaal op het moment. Er staat een andere drachtige merrie naast die een maand later is maar die is al bijna vierkant.
Labje moet nog 70 dagen tot ze veilig is.
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:01

Balko Jij zal wel gebroken zijn van de afgelopen dagen en nachten, en dan je dochtertje erbij zorgt voor nog wat extra stress. Hopelijk is je veulen er snel en je dochtertje zo snel mogelijk weer de oude en heb je dan nog genoeg tijd om bij te slapen, voor je de volgende merrie in de gaten moet gaan houden.

Tinnie Zo die foto van Satinka die is echt goed dik hahaha, maar liever een wat voller veulentje die hebben tenminste wat reserves (je weet maar nooit wanneer dat van pas komt).
Ik vind Mo ook echt geweldig, jammer genoeg ook te ver van mijn fokdoel, maar als ik mijn vorige merrie nog zou hebben..... :o (dan had ik vast wel een gekke gok gewaagd)

Elly C Ik merk ook dat mijn merrie veel meer ligt. Voor heen lach ze echt nauwelijks maar ik zie nu door de hele paddock die platten plekken waar ze is lekker is gaan liggen.

Pomski Jij vroeg nog of er bij mijn merrie echt melk/biest uit kwam gedurende een week. Dat was vanaf de uitgerekende datum steeds het geval dan zag je duidelijk de melk op de achter benen maar dan kon gerust 2 dagen zijn en dan weer 1 of 2 dagen weg voor het gewoon weer een dag terug kwam om daarna weer weg te gaan. Heel verwarrend. Ik heb haar nooit gemolken omdat ik het verliezen van melk niet wil stimuleren want gelukkig laat ze het niet echt lopen of spuiten, alleen druppelt het af ten toe.

Het van huis gaan zo rond de bevalling vind ik ook wel erg lastig hoor. Ik werk dan wel thuis maar bijvoorbeeld met de kinderen naar zwemles dat vind ik wel echt een dingetje dan ben ik toch wel snel 2 uur van huis en kan ze niet zomaar in het zwembad achter laten en zelfs als zou ik ze direct uit het water trekken dan nog heb ik minsten 25 min nodig om thuis te komen. Ik weet dus ook niet hoe ik dat moet gaan doen maar denk dat ik maar een paar zwemlessen (2x per week) af ga zeggen dit jaar want als ik echt denk dat het er ieder moment kan zien durf ik toch niet meer zomaar weg.

Kabayo
Ik ben ook heel benieuwd hoe perry het op de keuring gaat doen en de combi met zilver en hem zal geven. Is het veulen wat je dan eventueel van perry zal krijgen bedoelt voor je zelf of voor de verkoop?

Chantalll HAHAH ja die van jou is ook echt goed rond die zal het wel zwaar hebben!

Tjakka123
Wat een mooie merrie heb je zeg. Jou merrie ziet er niet uit als een nijlpaard maar wel echt als of ze voller dan vol zit (die lijkt gewoon strak te staan) ik snap wel dat je verwacht dat het veulen er misschien eerder uit zal komen.
Mijn merrie heeft ook wel een buik maar lijkt niet half zo vol als die van jou al schelen ze maar 5 dagen.

Seven wat een mooi chique veulen zeg!

Barb
Gefeliciteerd!

Cynthia
wat fijn dat jou mannen zo fijn terecht zijn gekomen, ik zal duimen voor een merrie voor jouw. Ik hoopte in 2021 ook zo op merries ik kreeg 2 hengsten en 1 merrie. Maar uiteindelijk is er 1 hengst gebleven...... Maar uiteindelijk heb ik zo veel problemen en kosten gehad aan de castratie met gevolg een zaadstreng ontsteking aan 2 kanten en de daar opvolgende doktersbezoeken en operaties..... dat is toch dit jaar maar weer op een merrie hoop.

AM
wat fijn dat je toch zo snel een nieuwe stal heb kunnen vinden. Na de pech met Wild Thing kon je ook wel een beetje geluk gebruiken.
Ik denk altijd tussen de regeltjes door te lezen de Wild Thing wel je favo merrie is of beeld ik me dat in?

Mijn merrie heeft de vorige 2 keer haar veulen gewoon overdag gekregen in de wei/ paddock tussen den andere paarden. De eerste keer was dat bij dominante ruin en ging dat heel goed. De 2de keer was dat bij een merrie met veulen en 1 drachtige merrie ook dat ging erg goed. Ze is wel beschermend maar niet overdreven dus iedereen mag wel gewoon komen kijken.
Afbeelding
Afbeelding

Nu staat ze alleen nog samen met een 2 jarige (2021) ruin (niet haar veulen) die vanaf de geboorte al bij haar heeft gestaan en waar zij de baas over is. Ik ben eigenlijk van plan ze gewoon samen te laten staan. Ze zal s nachts wel alleen op stal gaan, al weet ik nu al dat ze haar veulen echt niet opstal zal krijgen', maar ik zet haar op stal zodat ik 's nachts als het alarm gaat gewoon op de camera kan kijken en ik niet naar buiten hoef te rennen om te kijken of het vals alarm is of niet.

Ook vroeg ik me af of een birthalarm minder betrouwbaar is als je hem op slaapstand zet. De vorige keer heeft ze me gigantisch vaak uit bed gebeld toen hij op de normale stand stond, en aangezien hij wel slaapstand heeft vond ik het wel een fijn idee. Maar maakt dat het alarm niet minder betrouwbaar?

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:08

Behoorlijk druk geweest voor de zwangere dames!

Ze lopen af en toe nog steeds een beginners les mee, rustig aan een beetje hobbelen. Afbeelding

De stal is nu verdeeld in 3 stukken!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En op elke stal is nu een camera gericht.
Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:16

Ik kom ook weer binnen gevallen. Zie dat er enkele het heel spannend maken momenteel en dat er al heel wat stalletjes klaar zijn voor een veulentje :D
Heb even een snel vraagje,
Mijn merrie is vandaag 289dgn, is haar 2de veulen nu. Moet ik mij zorgen maken om dit uier?
Afbeelding

Vorig beviel ze op precies 340dgn van een merrieveulen (1ste veulen) met dit uier

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:20

Ja dat is vaak niet goed… checken op placentitis!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:27

Tinniie schreef:
Ja dat is vaak niet goed… checken op placentitis!

We gaan voor de zekerheid even scannen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:39

kiki1976 Abby is dit jaar niet drachtig. Ze kwam bij ons met veulen aan de voet en drachtig van een palomino hengst ( en daar kwam een bruin veulen uit :') ) Erna heeft ze 2 veulens gehad van Booster. Dus een jaartje rust heeft ze wel verdiend. Ze geeft ook altijd bruine veulens btw en echt het meest fantastische karakter bij de veulens <3 .
Gelukkig heeft Bo geen last van haar drukke veulen := Wel leuk om te voelen altijd

Muronia Wat leuk, gefeliciteerd *\%/* . Nu dus zelf je merries insemineren komende jaren?

Xleoniee Lijkt mij al een heel mooi begin kwa uier voor een maiden, zeker op dat aantal dagen. Ik zou ook eens bij Yula moeten kijken of die al wat doet eigenlijk.

goldenarrow Wat interessant die oefening. Lijkt mij leerzaam om te zien ook.

Balko Jou merrie is echt een enorme fopmerrie zeg >;) No gooit gezien dat de ph zo daalt ineens weer :')

AM_horse Nee hier maken de merries het nog niet spannend. Meer zelfs nog Skye en Nova staan compleet stil kwa vooruit gang >;) Vandaag wel onze eerste 2 eigen merries onder de camera. Die zijn 309 en 310 dagen vandaag. Kunnen we mooi gedrag observeren :D

Wat leuk dat al je merries nu bijeen staan. Scheelt je ook wel een heel op en af gerijd, ofja toch 1 minder. Winston en WD staan wel op dezelfde locatie meen ik mij te herinneren toch? Gelfeiciteerd met de mijlpaal ook *\%/*

Seven wat schattig zo dat dekentje. Zitten volgens mij een paar mooie bewegingen op jou veulen <3

Corinadrenth ooh harsjes, spannend. Nog vorderingen voor de rest vandaag. Of een veulen <<)

chantall Zo is ze lekker breed idd hahah *D

Tinniie Nou satinka gaat goed vooruit zeg kwa uier :D mss moet ik dat eens aan nova en skye laten zien :')

Ilsje87 Ze ziet er idd nog bescheiden uit. Maar hier zijn yula en Lexie ook niet zo breed terwijl saartje haast uit mekaar knalt :+

DDDara Wat mooi dat het zo in de kudde kan. Ik ben er wat huiverig voor maar daar doet iedereen wat hij/zij zelf fijn vind. Ik heb helaas geen ervaringen met birth alarmen.

Pomski Bolle buikjes in de lessen :D Vinden ze het nog leuk? Mooi gemaakt zo je stallen en elke camera een stal. Naderhand kun je alles weer er tussen uit halen en hebben ze een mooie grote stal. Wel leuk voor ze.

MelissaV het formaat uier zou ik minder zorgen over maken Maar is dat een harsje op de foto? Want dat vind ik wel zorgwekkend.

Nou hier schieten de dames Skye en nova absoluut niks op, echt helemaal niks haha :') Ze zijn ook allebei rustig. Skye was vorige week vaker onrustig maar nu is ze de rust zelve :+ En het enige wat je aan nova merkt is dat ze wat meer gaat liggen. Denk dat Nova echt wel goed gaat overdragen :+

Sinds vandaag staan Amy en Amber ook onder de camera. Zij zijn 309 en 310 dagen drachtig. Nog even tot ze veilig zijn :):) Van de week eens uitgebreid borstelen en in de vlecht zetten :D Moet alleen morgen ff bij amber de spinnenwebben weghalen en bij Amy een extra lampje hangen want dat is wel erg donker zo :=
Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:40

Gelukkige verjaardag allereerst, en mooi al die camera’s zo in beeld.
Nee geen harsje, vermoed vuil, heeft ze geregeld namelijk, ook als ze niet drachtig is

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:43

@nieky gefeliciteerd met je verjaardag!
Wat leuk alle beelden zo naast elkaar. Ik ga van de week ook maar eens verdiepen in een camera en 1tje ophangen.