[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:59

quintusgl schreef:
Gefeliciteerd Nicole, Por morgen 200 dagen.
Freya wat gaaf, super om te zien he! En de reactie van de merrie, haha. Ik heb vandaag een video gemaakt van een erg bewegelijk veulen (idee hier opgedaan Knipoog)

Daar is het nog net even te klein voor, of me merrie te dik, hahahaha, maar als het straks groter is en de kleine is aardig in de weer, ga ik het ook filmen ...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:59

de buik zien bewegen, dat lijkt me zoooooo gaaf!!! daarvoor is Farita's kleine grut echt nog té klein denk ik, en volgens mij slaapt ze ook nog veel.

Gefeli met de mijlpalen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:09

Gefeliciteerd met de mijlpalen en bewegende veullies Haha!

KootMiraDrum schreef:
Macy ziet er goed uit, Marije. Is ze laatst nog opgevoeld, zie/voel je al wat in haar buik? Ja, de Amerikanen, geweldig he, die foalcams hebben je echt vriendschap(pen) opgeleverd.

Ik heb het idee dat ze toch wel wat buik krijgt nu. Op foto's zie je meer buik dan in het echt maar ik denk wel dat er nog wat in zit. Met het werk geeft ze iig aan dat het van haar ondertussen wel wat rustiger mag, ze is voor haar doen ook aardig slank geworden op de rest van haar lijf. Dus wat dat betreft denk ik dat haar buik straks ineens een groeispurt gaat krijgen. Dat was vorig jaar ook toen ik rond deze tijd stopte met trainen omdat ik naar Amerika ging.
Ze loopt nu 2,5 week achter op vorig jaar... Dus eind v/d maand zal ze wel rond zijn Haha!

Volgend jaar hoop ik weer naar Heather van MareStare te gaan en ik hoop dat het ook lukt om nog bij Dar langs te gaan. Jammer dat ze zover uit elkaar wonen...
Eigenlijk best gek, je kijkt via de computer naar een paard aan de andere kant van de wereld en je houdt er zulke vriendschappen aan over... Haha!

Het is al weer december... Gek dat er volgende maand al een veulentje kan zijn (als Isis net zolang draagt als dit jaar).
Klinkt echt snel, volgende maand Bloos!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:14

whoei, dat klinkt echt snel Marije Haha!
en tsjah, als dat ervoor nodig is om haar weer bij jou te brengen, dan schuiven we de stal gewoon plat hoor Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:53

ahum... dat klínkt niet alleen snel...dat is ook erg snel Wow! *voelt weer een aanval van jaloezie*

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:20

gmmbl Tong uitsteken een maandje nog maar Tong uitsteken
nee hoor, hier begint het nu ook wel spannend te worden vind ik, een dikke 4 maanden Lachen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:41

Ik moet er niet aan denken dat er over een maand al een veulentje zou zijn. Het leukste deel van de buikperiode begint nu pas! Leuk af en toe contact maken met het wezentje wat je met wat mazzel ook ter wereld mag zien komen. Mooier bestaat er in mijn ogen niet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:50

Porva zit vandaag op 200 dagen! Haha!

Een maand, ja dat klinkt inderdaad dichtbij!!!!!!!! Jeetje.

Ok jongens (meisjes sorry), vraagje;
Wat zouden jullie doen als het gaat om de bevalling, beetje vroeg ik weet t, maar beter te vroeg dan te laat Clown

Mogelijkheid 1.
Ik heb een stal waar porva in zou kunnen bevallen, dit is niet in of bij het land (200m verder). Ze staat 24/7 buiten normaal met schuilstal en vind op stal staan niet echt leuk. Ik zou haar vanaf februari ofzo 's nachts binnen kunnen zetten zodat ze eraan went. Er zijn geen andere paarden op stal en ik denk dat ik een haffie met dikke wintervacht niet echt een plezier doe om die erbij te zetten (moeten we ook een extra stal bouwen, maar wat moet dat moet).

Mogelijkheid 2.
Haar in het land laten bevallen waar een schuilstal staat die aan 3 zijde dicht is, maar waar ik geen licht heb (zou opgelost kunnen worden met let-lamp of hoe je dat ook schrijft). Ze kan dan met tussendraad wel bij de kudde zijn en mocht er iets zijn kan ze binnen enkele minuten op stal kunnen komen.

De afweging vind ik best moeilijk omdat de vaste stal voor het paard niet echt de beste oplossing is qua kudde en aan de andere optie zit een probleem als er een complicatie is, krijg je haar dan nogbij de stal......
Ze krijgt trouwens een birth-alarm om, wb het in de gaten houden.
Kunenn jullie jullie visie hierover geven???
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 01-12-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:51

KMD: Maar de mensen die over een maand al veulentjes hebben, hebben ook al langer 'buik-contact' he Knipoog Over drie maanden tel jij toch ook al wel af naar het veulen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:02

Ja, dat is wel zo, Nicole. 't Was een reactie op Frenia haar jalouzie Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:02

Wow over een maand al veulentjes..dat gaat echt snel! Ik moet nog minstens 3 maanden wachten als alles goed gaat.
Grappig dit topic loopt steeds gelijk met hoeveel dagen mijn merrie drachtig is.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:05

Ik moet nog zo'n 3 maanden Haha!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:06

ik zou haar buiten laten, denk ik Lachen en dan een stuk voor haar afzetten en veel stro in de stal leggen en evt. een lamp ophangen.

syl mag ook buiten bevallen, met schuilstal ding. behalve als het echt veeeel te koud is, dan mag ze op stal. ik vind het gewoon veel fijner als ze de ruimte heeft. ik denk zelfs dat ik gewoon een stuk of zet voor haar op het gras. maar dan moet het dus wel een beetje lekker weer zijn, anders blijft ze staan waar ze staat met schuilstal.

vroeger bij de fokker brachten we de merries ook altijd naar de grote wei, daar was ook een schuilstal en standen de merries gewoon bij elkaar, dit ging altijd heel goed, de merries gingen alleen altijd buiten liggen, en niet in de schuilstal. 1 van de merries bleef er bij en de rest hield zich op een afstandje.

vorig jaar met syl was dat ook zo mooi. mitch (de leider) stond op een afstand te kijken en vidar stond bij syl en haar veulens. uiteindelijk heeft hij ervoor gezorgd dat er iemand kwam door te roepen, niet hardop, maar gewoon heel overdreven aandacht vragen. dit doet hij ook als het water overloopt, je voelt dan gewoon echt dat hij iets wil "zeggen" zo raar.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:06

KootMiraDrum schreef:
Ik moet er niet aan denken dat er over een maand al een veulentje zou zijn. Het leukste deel van de buikperiode begint nu pas! Leuk af en toe contact maken met het wezentje wat je met wat mazzel ook ter wereld mag zien komen. Mooier bestaat er in mijn ogen niet.

ja, leuke periode hoor, die laatste paar maandjes... ik moet me rot haasten met de stallen want de dames zijn moe en geirriteerd en als ik ze niet snel genoeg naar binnen haal wanneer zij naar binnen gehaald wensen te worden, dan komen ze zelf wel en moet ik weer lint aan elkaar knuppen... Af en toe heeft er 1 een uitbarsting waarbij het lijkt alsof er een kudde olifanten op hol geslagen is (en dat is dan maar 1 dikke merrie), kuray weet niet meer waar hij moet kijken want de dames zijn momenteel tegenover andere paarden meer "woeste hengst" als hij... Ik ben altijd blij als die laatste paar maanden voorbij zijn en het kleine grut gezond en wel naast hun -dan weer redelijk te hanteren- moeders staan. Natuurlijk moet je dan niet tussen beschermende merrie en voorbij wandelend paard gaan staan, de kans op ernstige en anders wel pijnlijke verwondingen is dan groot (lang leve de jollyballen, daar kunnen ze lekker in bijten). En dan na een aantal maanden, dan ben ik ook weer net zo blij als het kleine spul er weer af gaat...

overigens, kuray heeft al 2 maanden niet meer aan de hand gesteigerd of gebruld in het gangpad, volgens mij raakt ie uit de puberteit Cool of hij heeft een winterdipje, dat kan natuurlijk ook Clown

ach, ik vind het allemaal wel erg leuk hoor, maar de bevallingen zelf zijn mijn favoriet, de eerste paar weken erna vind ik geweldig en verder nemen we het maar zoals het komt!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:08

draakje: En wat vind jij dan te koud? Bij welke temp gaat ze op stal bevallen?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:10

Dat is dus ook het lastige, als je niet weet hoe het weer is. Zouden ze het ook niet "ophouden" als ze op stal staan en zich niet prettig voelen? Dus het dan alsnog buiten overdag doen?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:16

quintus: Dat hoor je wel eens ja Ja Of dat ze het nog net even buiten doen voor ze s avonds weer naar binnen gaan Lachen (was dat ook niet bij pauk een keer gebeurd?)
Maar als je wilt dat ze op stal bevalt kun je haar ook binnen houden als het er op gaat lijken.

Upona is buiten van Chello bevallen eind maart 2007 en toen was het 3 graden, Palona dit jaar eind april van Depona toen het 7 graden was en het leek of ze precies had gewacht op het regenbuitje dat die nacht viel. Bij de rest was het rond de 10 graden snachts denk ik (geboren in mei)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:26

Draakje, dank je wel voor je uitleg!
Nicole, Is dus lastig, ik weet niet of ik haar op stal wil laten bevallen als dat voor haar zelf niet prettig is.Alleen, moet ik dat wel gaan weten want dan moet ik Porva straks ook 's nachts binen gaan zetten. Ik weet niet of het verstandig is om haar rond de bevalling pas in de stal te zetten 's nachts. Heb jij ze op stal of ook buiten...zoals ik het lees ook buiten, of waren die bavallingen niet voorzien?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:33

Merries zijn van mijn buurman en ze lopen idd altijd buiten. Tegen de tijd dat ze gaan bevallen komen ze in de wei naast die van mij, waar ik een stuk afzet zodat ik ze makkelijk kan checken en waar bereik is voor mijn BA.

Als ze altijd buiten lopen en je plukt de merrie ineens de laatste paar dagen naar binnen omdat het kouder is zou ik het veulen wel een veulenprik laten geven, want dan heeft moeder nog geen antistoffen voor de stal aangemaakt.
(dit jaar half mei waren een paar dagen met erg veel regen. Dimieka is toen na de eerste nacht (nog wel buiten geboren) een paar nachten op stal gekomen en die heeft om die reden een veulenprik gehad.

Eind maart was wel een uitzondering hier, meestal komen ze niet voor eind april
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-12-08 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:34

morgen zit kitzbi op de 140 dagen wat gaat het toch snelllll

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:06

Dana01 schreef:
whoei, dat klinkt echt snel Marije Haha!
en tsjah, als dat ervoor nodig is om haar weer bij jou te brengen, dan schuiven we de stal gewoon plat hoor Clown

M'n vader vanmiddag: we hebben toch nog gewoon een grote stal mét camera leeg staan?

draaakje schreef:
gmmbl Tong uitsteken een maandje nog maar Tong uitsteken
nee hoor, hier begint het nu ook wel spannend te worden vind ik, een dikke 4 maanden Lachen

Nee nog bijna 2 maanden, het is nu begin december en Isis kan eind januari bevallen. Dus volgende maand Haha!
Klinkt veel sneller dan over 8 weken Tong uitsteken

Ik vind het ook heerlijk om 's avonds laat met afvoeren nog even met de merries te tutten en buikjes te voelen enzo Bloos
Net als de stallen nog even uitmesten en gewoon even staan kijken hoe ze heerlijk hun hooi opeten terwijl de buikjes heen en weer schudden.

Ik heb de dames vanmiddag nog weer op een stuk wei gezet met flink wat gras, en dan hoor je ze niet klagen he? Haha!
Lekker aan de ren met die bolle buikjes Haha!
Al wil Isis toch wel graag weer naar binnen aan het eind van de middag. Macy trouwens ook, die staat in een andere kudde maar als ze ziet dat ik de mini's binnen ga halen, loopt zij ook al vast naar het hek. Wel fijn want ze staat op een stuk van 2,5ha en als je haar van het achterste stuk moet ophalen, is het best een eind lopen Nagelbijten / Gniffelen

M'n hengstje Tibbs heeft trouwens het voorjaar in z'n hoofd Clown
Hij loopt in de schuur te brullen als de merries naar binnen of naar buiten gaan terwijl hij in de wei direct naast de merries staat en dan wel weer rustig is. Ach, hij zit iig goed in z'n vel Haha!

Hier is er nog nooit eentje buiten bevallen.
Wel een keer dat Macy 's middags compleet hysterisch in de wei was en dat ik haar van ellende maar op stal heb gezet, wilde haar en de omheining graag heel houden Nagelbijten / Gniffelen
Ik was nog andere stallen aan het uitmesten maar kreeg er geen tijd voor, binnen een uur had ze een veulen...
Ook bij late veulens hebben de merries vaak genoeg de mogelijkheid gehad om buiten te bevallen, tot 11 uur 's avonds... Maar dan toch wachten tot ze binnen gezet zijn en de lichten op stal uit zijn, half uur later ligt er een veulen...
Of 's ochtends vroeg tijdens het voeren, vlug voordat ze naar buiten gaan. Tja, dan lijkt het mij toch dat ze er zelf voor kiezen om binnen te bevallen...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:16

ShamalArabs schreef:
KootMiraDrum schreef:

En dan na een aantal maanden, dan ben ik ook weer net zo blij als het kleine spul er weer af gaat...

ach, ik vind het allemaal wel erg leuk hoor, maar de bevallingen zelf zijn mijn favoriet, de eerste paar weken erna vind ik geweldig en verder nemen we het maar zoals het komt!

KMD: jaja, dat vind ik ook wel erg leuk, maar als je over een maand al een veulentje kan verwachten, heb je die periode natuurlijk wél al gehad he Clown
zou het wel nog te vroeg en koud en nat vinden Knipoog dat wel...

Verder ga ik eigenlijk met SA mee Haha! de bevalling is het leukste, daar leef ik echt naar toe: eindelijk weten wat er voor moois tevoorschijn komt uit de gekozen combinatie Kwijl

En ja, na een 5tal maanden ben ik soms best wel blij en opgelucht als de kleine grote rakkers verhuizen Bloos
al heb ik het natuurlijk moeilijk met het afscheid, dat valt uiteindelijk al met al nog best mee en dan ben ik blij dat ik weer "alleen" ben voor een paar maandjes met m'n dames Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:21

trouwens nog geen tijd gehad voor foto's morgen misschien?
wel buiken-gevoeld Haha! eindelijk voor de eerste keer Tinkerbells veulen I..... gevoeld Haha! werd stilaan tijd, een mens zou gaan twijfelen of er wel nog wat inzit, zo slank als mevrouw dit jaar is (en dat ondanks boxrust Verward )
Siuans veulen is erg twijfelachtig, ik voel wat, maar tis niet echt duidelijk maar dat is een maiden en heb het vage gevoel dat het veulen gewoon nog te hoog ligt om echt goed te voelen.
Angels veulen schopte lekker Haha!
Ze waren dus alledrie best actief vanavond!

Angel trouwens een rotstreek uitgehaald vandaag Bloos!
kwam de wei op, in volle vaart rechtstreeks op Siuan af die moe was van het rijden
Siuan gaat netjes opzij voor dat woeste aandonderende gevaar...
Angel vlak voor Siuan in de rem, omgedraaid en Siuan met beide achterbenen flinke meppen verkocht Bloos! Frusty Gestoord
wist niet wat ik zag Bloos! mijn anders altijd zo brave en verdraagzame Angel heeft kennelijk flink last van haar hormonen Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:23

En nog een geitjes-update:

Dària nog geen verdere vorderingen, zou alle momenten kunnen gaan bevallen, maar kan natuurlijk net zo goed nog even wachten Clown
Ze geniet wel van de kraamstal, is echt helemaal tot rust aan het komen zo afgezonderd van de rest en vreet zich te pletter.

Fanny & Julie kunnen beide vanaf Kerstmis bevallen. Dit weekend gemerkt dat ze beginnen uieren, dus ze zitten beide mooi op schema --> nog circa 1 maand OK dan!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:26

MarijeR schreef:
Hier is er nog nooit eentje buiten bevallen.
Wel een keer dat Macy 's middags compleet hysterisch in de wei was en dat ik haar van ellende maar op stal heb gezet, wilde haar en de omheining graag heel houden Nagelbijten / Gniffelen
Ik was nog andere stallen aan het uitmesten maar kreeg er geen tijd voor, binnen een uur had ze een veulen...
Ook bij late veulens hebben de merries vaak genoeg de mogelijkheid gehad om buiten te bevallen, tot 11 uur 's avonds... Maar dan toch wachten tot ze binnen gezet zijn en de lichten op stal uit zijn, half uur later ligt er een veulen...
Of 's ochtends vroeg tijdens het voeren, vlug voordat ze naar buiten gaan. Tja, dan lijkt het mij toch dat ze er zelf voor kiezen om binnen te bevallen...

Hier nog maar 1 uitzondering en dat was een beetje misrekent van de dame in kwestie volgens mij Clown
Paarden gingen alle dagen om (vrij stipt) 18u naar binnen.
Die dag had ik nog wat extra werk, was lekker weer en dus liet ik ze nog even buiten, om 19u stond het veulen net rechtop Clown
Dus volgens mij had ze zich er eigenlijk op voorzien dat ze zou binnen staan Knipoog