[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:54

Ik ga volgend weekend mijn veulen afspenen, ze is nu 6 maand en heeft heerlijk samen met mama mogen genieten in de wei.

Zie er wel heeel erg tegen aan maar ze begint vervelend te worden en mama is haar een beetje zat merk ik, die wil ruimte voor haarzelf

Vanmiddag zijn we samen nog even naar het bos geweest voor een fotoshoot en een heerlijk laatste buitenritje :o :D

Hoe doen jullie het afspenen?
Ik wil haar in de oude box laten staan en mama naar een andere box voor meer rust

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:15

Ik speen geleidelijk en het liefst zo veel mogelijk op het land in de groep. Dat is wel vrij ongebruikelijk.

De vorige heb ik pas met 11 maanden helemaal gespeend, dat was heel fijn. Die is toen met 6 maanden s nachts apart op stal gegaan met verbinding met de stal van moeder zodat ze wel konden neuzen maar niet kon drinken. Toen met 11 maanden de kudde in tweeen gedeeld en veulen in de ene groep en moeder in de andere groep in aangrenzende weilanden met een sluisje van 4 meter ertussen. Was super relaxt allemaal, na 4 weken sluisje weg en 2 weken daarna de groep weer samen gezet.

Deze moet er wat eerder vanaf omdat we ivm stalindeling en verschillende voedselbehoeften de groep in de winter moeten splitsen. Dus ik ben nu al aan het oefenen met korte periodes uit elkaar om wat met veulen of moeder te doen. Dan gaan we in oktober spenen als ze nog op de wei staan: veulen, jaarling en de ruin in de ene wei en moeder met oudere dochter in de wei ernaast met sluisje ertussen. Mocht het in november dan slecht weer zijn dan kunnen ze gelijk in die twee groepen de paddocks op en als het wel goed weer blijft gaan ze na 4 a 6 weken weer samen en gaan ze weer uit elkaar wanneer ze op de paddock moeten ivm nattigheid.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:19

Ik heb geleidelijk gespeend met eerst voeren apart in de box.
Ik heb in 1 keer gespeend door veulen naar opfok te brengen eenmalig.
En ik heb in 1 keer gespeend door veulen buiten te zetten sochtends in mn koppel jonge paarden. Smiddags merrie buiten in de verste paddock of land die ik heb op het terrein van de jonge paarden weg. Alleen opletten dat merrie zo snel mogelijk kan bewegen, dus zo snel mogelijk naar buiten. Zodra de jonge groep rustig is.

Nooit problemen gehad maar vind het wel belangrijk dat het veulen dat gespeend wordt een maatje heeft van eigen leeftijd of een ander jong dier oid. Liefst een groepje maar iig 2.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 00:57

Vroeger stonden ze in de kudde en speenden ze zichzelf al redelijk af en gingen op een gegeven moment de merries uit de wei en bleven de veulens met enkele oudere opvoeders achter. Dan waren ze 6-8 maanden.

Nu hebben we merrie met veulentje erbij gekocht en laten we ze zo lang mogelijk allemaal samen. Stallen staan altijd open, dus ze hebben zat ruimte en kunnen van elkaar weg.
Wanneer het nodig is en we ons ermee moeten bemoeien gaan de veulens samen in een stal met uitloop met de ruin en de merries ernaast op stal met uitloop voor de nacht en evt ook de dag.

Ik geloof niet zo in vervelend worden of zat worden. Ze voeden op en doen wat nodig is. Maar een merrie alleen heeft het wel zwaarder en dan kan het wel te zwaar worden. In een koppel wordt het veulen al langer opgevoed en staat de merrie er niet alleen voor.

Bij lelymare kan je ook merries met veulens brengen waar zij het afspenen uit handen nemen.

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:02

Hoe lang moet je merrie en veulen eigenlijk apart houden voor je ze terug gewoon in 1 kudde kan houden? Hier staan ze (2 oudere merries, mama en veulen) eigenlijk 24/24 op de weide en zou ook geleidelijk willen spenen. Dus zo op aparte stukjes met sluisje ertussen kan ik doen en dan veulen + oudere merrie op 1 deel en mama + oudere merrie op het andere deel. En dan steeds voor langere tijd. Maar voor hoe lang moet je ze zo uit elkaar houden voor de behoefte om terug bij elkaar te zijn weg is? Dus hoe lang moet ik zo opbouwen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:10

Dat verschilt heel erg per combinatie. Kan 2 dagen zijn, kan 4 maanden zijn. Zolang ik beide op 1 locatie wil houden, en de merrie er goed uit ziet, speen ik daarom niet. Maak het alleen maar moeilijk voor mezelf en voor de dieren, en waarom?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:06

Ik vind spenen wel belangrijk indien de merrie niet opnieuw gedekt is/wordt. Ken iets te veel 3 jarigen of oudere dieren die toch bleven drinken. Krijgt de merrie een nieuw veulen dan spenen ze vaak zelf.

Ik heb de vorige keer 6 weken aangehouden om zeker te zijn dat de uier goed droog stond. Veulen (toen jaarling eigenlijk) dook er wel weer onder bij het samenvoegen maar moeder dulde het niet meer.
Deze keer denk ik dat ik 4 weken probeer, maar als ik twijfel doe ik gewoon weer 6.

Mijn aangekochte veulen mocht na 2 dagen apart al niet meer drinken, dus het kan heel snel gaan. Maar die is wat onhandig gespeend bij de fokker (abrupt, dan weer even bij elkaar en daarna eraf en op jonge leeftijd) en heeft daar ook wel een beetje een complex van opgelopen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 12:01

Hier is het wel de bedoeling dat de merrie straks mee op les/wedstrijd/etc gaat en het veulen een vriendinnetje krijgt en daarmee in 1 stal komt. Dus denk wel fijn dat het drinken dan stopt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:21

Mijn merrie is weer drachtig, maar ziet er fantastisch uit, ik kijk wel even nog aan hoe ik ze afspeen, ze staan in een gemengde kudde en wil alles wel bij elkaar kunnen zetten. Misschien laat ik haar wel gewoon staan zolang de moeder het zo goed doet. Kan moeders wel weghalen nu voor een wandeling.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:23

Ik moet nog even kijken hoe ik het straks ga doen met afspenen, er zijn wat dingen gewijzigd in waar hij heen zou gaan en hoe dingen zouden gaan. Heb als het goed is wel een plekje voor hem maar qua afspenen moet ik nog even nadenken hoor ik dat het beste kan doen :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:05

Wat zou er bezwaarlijk zijn als een 3 jarige nog af en toe een slokje neemt? De frequentie en hoeveelheid is dan lang niet meer wat het als veulen is.

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:11

De bedoeling bij mij is dat aankomende weekend mijn merrie weggaat bij het veulen. Ik laat mijn veulen in de oude vertrouwde box staan met een paard die naast hun heeft gestaan tijdens de bevalling, dat is echt haar steun (een ruin van 1,80) := :=

Dan gaat mijn merrie naar een andere gebouw naar haar oude stal waar ze altijd heeft gestaan. De bedoeling is dat ze elkaar dan ook niet meer zien want helaas is er geen mogelijkheid van geleidelijk afspenen inverband met geen boxen naast elkaar.

Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan? Ik zelf vind het verschrikkelijk maar wel de korte weg denk ik?

Daarna kan het veulen helaas pas rond 1 oktober naar de opfok :roll: >;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:42

En waar gaat her veulen over dag dan heen?
Ik zou het alleen doen als je het veulen eigenlijk overdag samen kan zetten met een leeftijds genootje of een jaarling. En dan snachts naast die op stal als ze niet samen in een stal kunnen. Niet zo eenzaam..

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:50

Ik vind het nogal moeilijk. Heb vandaag het veulen een keer uit de weide mee naar de piste genomen voor een toertje, maar dat was duidelijk stress. Maar mama uit de weide halen, zodat het veulen bij de 2 oudere merries kan blijven lijkt me ook riskant want een draadafspanning houdt een veulen toch niet zomaar tegen als ze mama zoekt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:53

Ik heb het veulen vanuit stal altijd naar het land gebracht en erin gezet. Bij leeftijds genootjes die afleiden. Die ze al kennen van naast elkaar in het land staan.
Dan heb ik wel altijd extra draad of een hek er achter oid. Ze zijn er nog nooit door of overheen gegaan. Niet met geleidelijk spenen en niet met in 1 keer spenen..

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:59

Cioccolato schreef:
Ik heb het veulen vanuit stal altijd naar het land gebracht en erin gezet. Bij leeftijds genootjes die afleiden. Die ze al kennen van naast elkaar in het land staan.
Dan heb ik wel altijd extra draad of een hek er achter oid. Ze zijn er nog nooit door of overheen gegaan. Niet met geleidelijk spenen en niet met in 1 keer spenen..

Ok, dan probeer ik het morgen eens andersom. Merrie effe mee op wandel voor 5 minuten. Dan kan kleintje bij de andere 2 blijven staan. Het lukte vandaag ook wel maar ze was duidelijk niet blij :n . Hopelijk heeft ze gauw door dat ze steeds snel terug naar mammie mag.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:06

Ik doe het geleidelijk… eerst alleen tijdens het voeren merrie in de box er naast zetten. En dan de tijdsduur geleidelijk opvoeren tot ze de hele nacht apart staan. Als dat goed gaat zet ik ze overdag buiten naast elkaar, en uiteindelijk met een weiland er tussen. Nooit stress of overvolle uiers gehad op deze manier :)

Als je alleen draad als omheining hebt zou ik wel voorzichtig zijn, ik zou er bij die van mij niet gerust op zijn dat ze niet door de draad komen. Zal ook aan je veulen liggen denk ik.

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:11

Op zich is ze best zelfstandig en tijdens het rijden met mama zet ik haar tegenwoordig ook gewoon vast dus is ze vaak toch 45 min zonder mama maar kan ze ze wel zien. Het is het niet kunnen zien dat haar angstig maakt denk ik. Verder staan ze permanent op de weide en ook daar eten ze perfect 20m uit mekaar maar wel steeds int zicht. Tzal wat proberen zijn eh.

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:49

Cioccolato schreef:
En waar gaat her veulen over dag dan heen?
Ik zou het alleen doen als je het veulen eigenlijk overdag samen kan zetten met een leeftijds genootje of een jaarling. En dan snachts naast die op stal als ze niet samen in een stal kunnen. Niet zo eenzaam..

Jaaa dat is dus lastig want er zijn geen andere veulens op stal. De staleigenaar wil haar bij een oude pony in doen maar ben het er nog niet mee eens ;(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:52

Jessicazz schreef:
De bedoeling bij mij is dat aankomende weekend mijn merrie weggaat bij het veulen. Ik laat mijn veulen in de oude vertrouwde box staan met een paard die naast hun heeft gestaan tijdens de bevalling, dat is echt haar steun (een ruin van 1,80) := :=

Dan gaat mijn merrie naar een andere gebouw naar haar oude stal waar ze altijd heeft gestaan. De bedoeling is dat ze elkaar dan ook niet meer zien want helaas is er geen mogelijkheid van geleidelijk afspenen inverband met geen boxen naast elkaar.

Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan? Ik zelf vind het verschrikkelijk maar wel de korte weg denk ik?

Daarna kan het veulen helaas pas rond 1 oktober naar de opfok :roll: >;)

Waarom dan niet 1 oktober spenen als je toch abrupt gaat spenen? Nu krijg je 2x stress, want dan is ze net gewend aan de tijdelijke situatie en dan krijgt ze de klap van acclimatiseren in de opfok nog na.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:29

Hoe oud is het veulen? Je hebt nog een maand. Dan zou ik ze nog samen laten en gewoon elke dag even apart doen en dat steeds langer.

Ons quarter veulen is 3,5 maand en kan nog helemaal niet zonder zijn moeder. Maar laatst moeders even 5 min op stal gehad. Moest even de vliegendeken op doen en hij lag buiten te slapen.

Maar gister moeders bekapt en hij zet echt geen stap bij haar en ons vandaan. Hij rent weleens een stukje met zijn oom of het andere veulen, maar gilt de hele terugweg naar mama.
Maar goed, die is 3,5 maand. Ik snap alleen niet dat mensen met 4 maanden afspenen of laatst zo laconiek waren over het ontvoerde veulen.

Het shet veulen is bijna 3 maanden en veel zelfstandiger en gaat meer op pad. Maar dan raakt zijn moeder nog wel in de stress.

Zou een veulen nooit alleen zetten bij afspenen. Ook echt nooit gedaan.

Onze merrie was drachtig toen we haar kochten en zou haar na afspenen pas ophalen. Ik wilde dat ze het veulen er 6 maanden bij lieten, maar ze wilden er rond de 5 maanden vanaf. We hebben haar opgehaald, ze was braaf en rustig op de trailer en bij ons tussen de nieuwe paarden, maar heeft vaak staan roepen.

Bij de shet merk ik het ook dat ze altijd abrupt is afgespeend. Dus ook voor het mentale van de merrie gaan we het rustig aan doen en volgen hun.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:43

Wij gaan vaak al wandelen met de veulens, gewoon op eigen terrein. Moeder in de box en veulen mee. Dat is in het begin even stress, maar na 2/3 keer is het eigenlijk ook wel goed. Net zoals dat andersom de merrie mee gaat om te rijden en het veulen in de box achterblijft. De eerste keer is het stress, maar ook dat wordt al snel minder. Maakt het uiteindelijke afspenen ook wel een stuk makkelijker, omdat ze al gewend zijn even zonder elkaar te moeten staan.

Vorige keer had ik toevallig nog de klep van de vrachtwagen open staan, dus toen met de veulens er eens opgelopen. Met moeders doen ze het allemaal super, maar zonder is natuurlijk wel iets spannender.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:34

Dan zou ik 1 oktober pas spenen. Of in 1 keer of nu gaan wennen. Maar dat lijkt me een betere optie..

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:15

Eens met cioccolato. Zou pas als hij naar de opfok gaat echt afspenen en nu rustig op bouwen. Uurtje, 2 uurtjes, hele avond, avond nacht, naar alleen op de weide samen.

Jessicazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:14

Helaas heb ik de paarden niet thuis staan anders had ik ze zws nog bij elkaar gehad. Het is dat de staleigenaar nu moeilijk gaat doen helaas.

Ik ga toch voet bij stuk houden, 1 oktober pas bij de moeder weg.

Helaas heb ik geen mogelijkheid tot afbouwen, stallen te kort en ze staan samen in het land zonder paarden erin. Ze kunnen ook niet apart van elkaar in het land want dat gaat mis mijn paard kennende