[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:23

Jammer Libera, wel een hele gave hengst heb je uitgekozen!

Kan me voorstellen dat je daar boos om bent Knolselder..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:25

Knolselder schreef:
Heb je geluk Libera dat ze zo makkelijk zijn! Wel balen dat Lana leeg is...

Hengstenhouder van Minnekes verloren veulen zei ook dat ik wel terug mocht komen toen, toen ik daar was om 1x te dekken en ze elke keer zo moeilijk waren om mij te ontvangen om te dekken. Ja tarara. Nu is het misgelopen en ik kan niet komen want de hengst heeft al 2 kuddes te dekken. Tof.

Nouja wat een afzetterij zeg >;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:30

Ik deed voorheen ook levend veulen garantie. Laatste jaren heb ik het niet meer gedaan gezien er genoeg mensen zijn die er niks aan doen om bij de geboorte van hun veulen aanwezig te zijn en moet ik maar een levend veulen garantie geven als het veulen in het vlies stikt of gewoon dingen die echt voorkomen hadden kunnen worden.
Denk dat de meeste mensen die hier fokken echt wel "simpelere" dingen hebben gehad waarvan als je er bij bent het zo opgelost is, maar ben je er niet bij dan had het een dramatische afloop.
Ik bekijk het dus per geval, wordt veulen te vroeg geboren, komt het af geen probleem natuurlijk.

Libera voor jou echt top met Lana dat je hebt kunnen switchen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:34

Vergeet wie get vroeg maar EVA is equine viral arteritis, een ziekte die in paarden spontane abortus kan veroorzaken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:16

Dustinlover schreef:
Ik deed voorheen ook levend veulen garantie. Laatste jaren heb ik het niet meer gedaan gezien er genoeg mensen zijn die er niks aan doen om bij de geboorte van hun veulen aanwezig te zijn en moet ik maar een levend veulen garantie geven als het veulen in het vlies stikt of gewoon dingen die echt voorkomen hadden kunnen worden.
Denk dat de meeste mensen die hier fokken echt wel "simpelere" dingen hebben gehad waarvan als je er bij bent het zo opgelost is, maar ben je er niet bij dan had het een dramatische afloop.
Ik bekijk het dus per geval, wordt veulen te vroeg geboren, komt het af geen probleem natuurlijk.

Libera voor jou echt top met Lana dat je hebt kunnen switchen!

Inderdaad, ik vind daar ook verschil tussen zitten. Zo zou ik het ook doen denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:42

Groot gelijk hoor, DL.

Libera, hele gave hengst! <3

*\o/* *\o/* Wij zitten op dag 170. Nog 170 te gaan! *\o/* *\o/*

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:53

Al paardjes op de helft gaat snel zo :D

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:54

Hoe doen jullie dat eigenlijk naar het constante waken als het zover is? Een camera en geboorte alarm word het sowieso al, ik zou ze heel graag thuis laten bevallen wegens stresskip eerste klasse, en zowel pony en paard panikeren als
Ze bij elkaar weg worden gehaald , dus als ik een kraamstal zou nemen , zou de pony ook mee moeten.

Ik werk buitenshuis , en mijn man ook.
Dus ik was gewoon eens benieuwd hoe jullie dat allemaal regelen...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:01

Ik was al wel langere tijd haar aan het observeren ook snachts. Ik had ook wat mensen die laatste twee weken ook af en toe mee keken.

Gelukkig gaf mijn merrie de dag van geboorte al veel duidelijke singalen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:03

Goed observeren en kennen van je merrie scheelt ook. De dag voordat het veulen werd geboren, merkte ik duidelijke gedragsverandering bij de merrie. We hadden bedacht die nacht te gaan meermalen te gaan kijken, maar dat was niet nodig, om 22.15u is Noble geboren (toen er net even niemand was...)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:18

Je hebt ze erbij hoor, die laten echt niks zien. Die ploffen gewoon neer. Ik had vorig jaar 1 van een klant, die stond 2 meter verder in de grote box dan ik gewend was. Breng de kinderen naar school, check voordat ik weg rijd snel de camera, en daar ligt ze al. Redbag, dus gelukkig was ik erbij.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:19

Wij waken 24/7. Er blijft bij ons dus altijd iemand wakker.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:35

Ik besteed het denk ik dit jaar weer uit. Dat beviel met mijn herstel van een zware operatie vorig jaar heel goed.
Misschien dat ik tegen die tijd daar wel wat vaker ben en er misschien bij kan zijn. Als het veulen dan iets ouder is en alles is goed komen ze lekker thuis.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:39

Wij gaan ook 24 7 waken.
Via de camera en heb geboorte alarm. Vorig jaar begon ze met voeren. Water kwam eruit als een waterval dus dst was perfecte timing :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:52

Wel ja dat niet iedereen een levend veulen garantie wil geven is prima. Maar dan moet je niet bij aankoop van de merrie akkoord gaan met een extra dekking mét levend veulen garantie als je het jaar erop in hééél het dekseizoen mij maar 1x kan ontvangen, de merrie er niet kan blijven staan tijdens de hengstigheid (ik heb haar dus 2x laten opvolgen op cyclus om op het juiste moment daar te geraken en dan konden ze plots niet -:(- ), om vervolgens te zeggen dat als het niet lukt ik het jaar erop met een andere merrie mag komen wat vroeger in het seizoen, om dan uiteindelijk te zeggen nee sorry. Gaat eender hoe niet meer want de hengst dekt 2 kuddes volgend jaar.

Zzo ff geventileerd haha. Hier is normaal ook bijna 24/7 waakdienst. Maar meestal voel je het aankomen met goed observeren.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:56

Ik weet het nog niet. Ik heb mijn merrie 2x weggebracht omdat ik vind dat anderen het beter kunnen dan ik en omdat ze geen tekenen geeft. Melk komt pas na bevallen, ze ploft zo neer en begint. Niet onrustig, geen mega slappe banden zoals je soms bij anderen ziet.
Als ik denk dit gaat mis moet ik een dierenarts bellen en dat zijn dan kostbare minuten eer die er zijn.

De eerste keer wegbrengen echt super! Tweede keer zat de eerste stal vol en moest ik naar een ander. En daar ging het mis. Achteraf blijkt dat niet alles is gegaan zoals afgesproken en dat er 4 dagen voor uitgerekende datum nog geen geboorte alarm in/om zat. Ik bracht mijn merrie weg juist omdat je niet goed weet wanneer het komt. Er zat geen alarm in want zou toch nog niet komen. Nou wel dus!
Het kan altijd misgaan, ook als je de merrie wegbrengt maar dit voelt zo zuur. Dood konden ze niet achterhalen maar kan dus ook stikken in vlies zijn. Komen we nooit achter.
Ik heb overigens nooit een rekening ontvangen en meermaals om gevraagd. Als je je werk goed doet en een dood veulen is resultaat vind ik het niet meer dan normaal om te betalen.

Nu wil ik het zelf doen maar zie er zo tegenop.

Edit: verhaal langer dan de bedoeling was maar wordt gewoon weer boos. Bracht haar weg voor de beste zorg en voel me schuldig dat ik dus verkeerd aan heb gedaan. Dat geschreeuw van de merrie ook, gaat door je hart heen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:09

Maar de stal eigenaren waren er toen dus niet bij?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:09

Ik heb camera en geboorte alarm. Eerste keer dit jaar met alarm. Heb meerdere mensen die met mij mee kijken op de camera. Tot nu toe heel duidelijke merries. Alleen kato heeft me enorm gefopt afgelopen jaar. 2 minuten voor de bevaling staat ze rustig te eten. Ik dompel een klein beetje weg en 5 minuten later staat er een veulens langs

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:18

Vulina schreef:
Maar de stal eigenaren waren er toen dus niet bij?

Ze zeggen van wel maar dat is voor mij niet te achterhalen.
Als je goed hebt gehandeld stuur je toch ook een rekening van de dagen dat ze daar is geweest en geboortebegeleiding? Ik weet dat het ondanks wegbrengen mis kan gaan.

Ik ging twijfelen omdat dierenarts ander tijdstip van bevallen noemde dan de staleigenaren. (Placenta kwam er niet vanzelf af en is eruit gespoeld en dat moet binnen 4 uur?)
Dat vond ik dus heel raar.
Ze zou een kastje in de vulva krijgen als melder maar die bleek nooit gezet (kunnen en mogen ze niet zelf).
Afspraak was bellen als ze gaat beginnen en ik ben nooit gebeld. Ja, toen met het nieuws dat het dood was. En zo zijn er wat meer dingen.

Ik heb er soms nog geen vrede mee. Het kan zijn dat het echt zo moest lopen, maar dat gevoel dat er een kans is dat dit een onnodige dood was laat mij niet los en neem ik mezelf ook kwalijk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:24

Ja dat is wel gek. Ik bel ook altijd meteen de eigenaren, kunnen ze via de camera mee kijken of hierheen komen.

Nageboorte moet er na 5 uur af zijn, zo niet dan probeer je eerst nog 2x oxytocine, om de 2uur. Daarna pellen/spoelen.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 22-10-20 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:24

Wij gaan sowieso camera ophangen, verder nog even uitzoeken welke geboorte melder ik erbij wil, maar het zijn er zo enorm veel tegenwoordig... Dus als iemand daar nog tips voor heeft? :+

Wordt haar eerste veulen, dus ook nog geen idee hoe of wat ze laat zien of helemaal niets laat zien. Maar paarden staan thuis en altijd iemand thuis, dus 24/7 waken. :j

Hier in Zweden zijn dierenartsen nog best lastig, meeste doen helemaal geen diensten in de avonden, nachten of weekenden. Gelukkig nu een hele fijne (Duitse :+ ) dierenarts, die wel 24/7 dienst doet, maar blijft toch wel spannend. Afgesproken dat als ik bel ze direct komt (al voor ik de merries überhaupt heb laten dekken haha), maar het is nog steeds een klein half uur rijden voor haar. Hopelijk niet nodig. :=

Weet iemand of je die wee foal checker in Europa kunt bestellen? Of alleen Australië/nieuw Zeeland? Ga toch maar bestellen. Ga er vanuit dat ze niet drachtig is, maar nu toch wel benieuwd. Ergens hoop ik wel dat ze toch drachtig is, omdat de hengst niet meer beschikbaar komt. -O-

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:26

Snap dat je boos bent stalmelyn, je brengt ze niet voor niets weg. Zou toch verwachten dat ze in ieder geval doen we afgesproken is, natuurlijk kan het altijd fout gaan, maar deel kan vaak voorkomen worden...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:39

Vulina, ze is iig een keer gespoten waar ik bij was. Dat deden ze wel zelf. Uiteindelijk veearts gebeld en via een waterslangetje kwam heel de placenta er in een keer af.

Quir, met alle beste bedoelingen breng je ze voor de allerbeste zorg weg en dan loopt het zo. Stel het was goed gegaan en ik kwam er achter dat er geen geboortemelder was ik nog boos geweest. Eerlijk is eerlijk, wel minder boos.

Ik sta nu op een stal waar de eigenaren zelf veel ervaring hebben met fokken. Hebben ook een eigen dekhengst. Vandaar dat ik meer neig naar laten staan maar zie wel op tegen het zelf waken en handelen tijdens bevallen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:42

ik heb camera, alarm en neem flink wat dagen (flexibel)verlof.

gelukkig heb ik merries die eerst 1 of 2 dagen melk lekken. maar aankomen jara een maiden, dat wordt spannender.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:20

Jemig wat een gedoe StalMelyn... Bijzonder hoe ze gehandeld hebben. Snap dat je neigt naar thuis houden.
Als de stal eigenaren wel ervaring hebben is dat wel fijn natuurlijk.

Ik heb dit jaar 3 maidens :') help :))

1 van de nieuwe dames hoeft in ieder geval niet gescanned. Die stond kats hengstig naar de hengst te sjansen dus helaas geen veulen daarvan.
Vind het wel jammer natuurlijk maar aan de andere kant is 7 veulens ook wel genoeg :') en dan kan ze komend jaar mooi optijd bij onze eigen Thorreman 8-)