[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 02:37

Dorine92 de opmerking van jobamara was een normale nette opmerking dat kan ik van de jouwe niet zeggen... iedereen die hier in het topic “ervaring” heeft probeert jou te adviseren en onze ervaringen te delen om je te behoeden maar i.p.v. iets aan te nemen schiet je iedereen af... het komt op mij erg betweterig over... we zeggen niet dat je iets moet we willen je alleen behoeden voor evt verassingen want niet elke bevalling gaat volgens het boekje ... maar we hebben allemaal nooit eerder een veulen gefokt en we hebben geen idee waar we het over hebben...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:55

Dank je Candalisa :* !!

En tja ik ben een meelevend persoon zoals vele hier, kan echt mer tranen in mijn ogen zitten met het lezen van dingen die fout gaan. Gaf alleen aan dat een cam fijn is, heb hem nu nog hangen en de jongste is 21/2, en meer komen er niet!!!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:18

Lieve Dorine92, iedereen heeft het beste met je voor en deelt zijn/haar ervaringen.
In plaats van blij te zijn met de hulp heb je bijna overal een weerwoord op. En je laatste reactie is niet echt volwassen gedrag...

Iedereen hier deelt zijn lief en leed omtrent het fokken. En ja door een camera en alarm is ook al veel leed voorkomen. Ik snap in jou geval omdat het niet jou veulen is je de kosten van fokken niet leuk in de oren klinken. Ik zou persoonlijk als ik jou was om tafel met de oude eigenaar. Jij draagt nu met je merrie de risico's en bent hierin onervaren. Misschien kan ze rond de bevalling terug naar haar? En hebben jullie ook iets geregeld omtrent dat de merrie het misschien niet haalt? Dat is wel een risico dat je in je achterhoofd moet houden. Het zou vreselijk zuur en vervelend voor jou zijn als je door complicaties met lege handen komt te staan en met een lege rekening door de eventuele hoge veearts kosten.

Ik wil je in iedergeval heel veel succes wensen met de keuzes die je maakt. Uiteraard ben je zelf baas. En stoot je ons niet voor het hoofd als je het wel anders gaat doen. Mocht je nog vragen hebben kun je die hier altijd stellen. We doen ons best om iedereen die voor het eerst een veulentje fokt te helpen. Ik zelf heb hier vorig jaar heel veel aan gehad! :j Maar nog meer aan mijn veearts die mij begeleid heeft. Mijn hengstenveulen stond week bij de geboorte en dat maakte mij heel onzeker in het begin. Ik belde regelmatig met mijn veearts en zijn vrouw en hij kwam ook vaker even langs dan gebruikelijk. Zij fokken zelf jaarlijks ook 10 tallen veulens en hebben een opvang voor moederloze veulens.

En ook dit jaar ben ik heel dankbaar dat ik hier hulp kan krijgen en mijn vragen kwijt kan. Er zitten mensen in dit topic met zo'n berg ervaringen, dat het voor ons beginnende een rijkdom is dat ze dat kosteloos met ons willen delen. Want eerlijk is eerlijk in meelezen en reageren zit voor hun ook veel kostbare tijd.
Samen gaan we ervoor om in 2019 zoveel mogelijk gezonde veulens op de wereld te zetten.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:29

Heel mooi verwoord alicelover!! Fijne dagen allemaal

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:31

Ik ben ook van het nuchtere. Zo zijn mijn ouders ook. Ik heb geen boek gekocht over fokken of lees me in over verkeerde beenliggingen.
Mn vader is boer geweest, heeft veel bevallingen van andere dieren gedaan. Zowel goed als fout. Dus een stukje kennis van hem dat in alle bevallingen overeenkomt.
Als klein meisje zat ik al in een geit om pootjes goed te leggen. En nu neem ik de taak op me om de honden bij me te houden :')

Toch geïnvesteerd. En ook ons is het fout gegaan vorig jaar. Het kan iedereen fout gaat. Hoeveel geld en spullen ook aangeschaft. Maar maak die kans zo klein mogelijk.. Wil je het niet investeren? Zet de merrie bij de oude eigenaar en wens hem succes, zet haar op een fok stal waar de kan bevallen onder begeleiding.
Als je zelf wil, kost het vooral veel energie en tijd.

Ik vind het prachtig en heb er de slapeloze nachten meer dan voor over! Als jij er ook zo in staat, zou ik het zeker doen. Maak straks een pakket klaar, met een schaar en wat spulletjes die je nodig kunt hebben en zo kan pakken! Maar zorg er voor dat je de merrie 24 7 I'm de gaten kan houden. En helemaal in de nacht niet uit het oog verliezen. Of je dat nou doet via de camera of je zet een stoel buiten.. Beide zijn je ogen erop.
Een camera is alleen makkelijk en in veel prijsklasse te verkrijgen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:34

Ik wil geen olie op het vuur gooien maar ik ben ieder jaar verrast :=
Vorig jaar heeft birthalarm mij echt gered! De merrie gaf geen enkel teken en is midden in de nacht bevallen. Het vlies was enorm taai en ik weet zeker dat het veulen gestikt was in het vlies als birthalarm mij niet gewekt had...
Maar ook met birthalarm, melkstrips en camera kun je verrast worden. Dit jaar heb ik een bevalling gemist. Haar uier was niet vol, de melktest nog hoog, geen vreemd gedrag op de cam te zien en waarschijnlijk is ze niet volledig plat gaan liggen waardoor het alarm niet af is gegaan. Het veulen is zelfstandig ter wereld gekomen. Maar het was puur geluk dat ik op dat moment wakker schoot. Het veulen had ik niet kunnen redden als er iets mis was gegaan, maar de merrie gelukkig wel. Die had een baarmoederverdraaiing en zonder DA had ze het wellicht niet gehaald....

niemand wil je iets opleggen om te doen wat je niet wilt. Maar we proberen je alleen te waarschuwen voor alles wat mis kan gaan. We hebben helaas al zo veel mensen in dit topic voorbij zien komen die er te makkelijk over dachten.... :(
Zie het niet als kritiek, maar als goed bedoelde adviezen. Iedereen hoopt gewoon met je mee dat het veulen gezond ter wereld mag komen :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:26

Allemaal hele fijne en gezellige dagen gewenst! Op naar een heel mooi 2019 met alleen maar gezonde merries en veulens :* :*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:28

Goed verwoord! Zo is het helemaal. Er zijn zoveel risico's, het zal maar net fout gaan...

Ik wil iedereen nog een fijne dagen wensen
Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:34

Afbeelding

Ook van mij, Sæunn en BabySæunn fijne dagen! {:)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:36

Fijne feestdagen allemaal :)
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:43

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:55

Afbeelding
De beste wensen en fijne feesten voor iedereen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:31

linda2008 schreef:
Het veulen had ik niet kunnen redden als er iets mis was gegaan, maar de merrie gelukkig wel. Die had een baarmoederverdraaiing en zonder DA had ze het wellicht niet gehaald....

niemand wil je iets opleggen om te doen wat je niet wilt. Maar we proberen je alleen te waarschuwen voor alles wat mis kan gaan. We hebben helaas al zo veel mensen in dit topic voorbij zien komen die er te makkelijk over dachten.... :(
Zie het niet als kritiek, maar als goed bedoelde adviezen. Iedereen hoopt gewoon met je mee dat het veulen gezond ter wereld mag komen :j

Nouja als mensen dingen gaan zeggen als: "IK heb dat wel over voor mijn merrie en veulen" of "vergeef je het jezelf als de fout bij jou vandaan komt?" en dat ik mensen kwets door te zeggen dat ik geen birthalarm ga kopen omdat ik toch altijd thuis ben.. ja dan voel ik me wel wat aangevallen ja. Dan heb ik het idee dat ik had moeten zeggen dat ik dat uiteraard ga kopen.
Overigens zei ik ook dat zo'n camera bij de aldi me wél een goed idee leek. Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:36

Je niet aangevallen voelen hoor, nergens voor nodig :) Lang niet iedereen hier heeft alarm en camera, en ook zat die wel eens geboorte hebben gemist ;)

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:44

Fijne feestdagen iedereen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:57

Misschien wordt je je er wat meer bewust van wat fokken is, wat het inhoud en wat er mis kan gaan. Het is geen aanval. Maar fokken is niet altijd zonneschijn. En daar doen fokkers heel hard hun best voor. En ja, het stukje over de schuld bij het misgaan komt van mij, maar is geen aanval. Maar wees je zelf er wel bewust van dat een deel van het leven van de merrie en veulen in jou hand ligt. Net als elk ander paard dat je bezit. Bij een koliekaanval, bel je ook een DA. Bij een kreupelheid ga je een traject in etc etc. Bij een veulen is dat een ander traject, maar ook jou verantwoording.
Het drachtig worden is nog relatief simpel, vergeleken met wat er na komt. Net als een paard kopen vrij simpel is, maar ook wat erna komt wordt vaak onderschat.
En mij hoor je niet zeggen dat je een alarm en camera moet kopen. Wel dat je je bwust moet zijn dat je ten alle tijde de merrie in de gaten moet houden. En dat het handig is als dat via een camera is :))

Iedereen fijne kerstdagen!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:00

Ja een camera is echt wel handig idd, net omdat je de merrie niet elke keer hoeft te ‘storen’ en stiekem kan stalken. Ook handig om mensen mee te laten waken (mits hij openbaar kan)
Ik heb eentje van foscam, eentje van den Aldi en eentje van aliexpress.
Enkel die van foscam krijg ik openbaar (via Angelcam) maar die van den Aldi is ook een goeie hoor, die moet wel vrij hoog opgehangen worden of niet de hele stal is in beeld, maar kan je dan wel weer draaien en bewegen van op afstand.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:41

ik heb een foscam systeem, met meerdere camera's , heel handig , ik kan op de telefoon kijken waar ik ook ben :) de bevalling van camille toen eowyn geboren werd is zoiets, ik had nog even bij haar gekeken , niks aan de hand, eigenlijk geen enkel teken van een snel naderende geboorte, dus maar even een paar boodschappen doen, ik sta bij de kruidvat met een aantal spullen in mijn handen bij de kassa te wachten toen mijn alarm ging, ik keek snel op de camera en zag camille neergaan, heb mijn spullen op de toonbank gegooid en ben als een gek naar huis gereden, ( 2 minuten ongeveer :) ) toen ik aankwam was eowyn er net uit, gelukkig was mijn man aanwezig en heeft de vliezen gebroken :D

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:19

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:57

Ik heb ook een Aldi camera, hardstikke fijn. Zijn ieder jaar wel in de aanbieding, folders in de gaten houden! Wel de binnencamera pakken, de buitencamera kun je niet op afstand draaien en is ook duurder. Op stal hebben we nu een foscam trouwens, die van de Aldi gebruiken we nu voor de hond. :P

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:58

Ik waak ook met de camera. Zo kan ik goed verandering in gedrag merken. Birth alarm zou niet helpen. Ze zijn allebij niet plat gaan liggen van te voren. Ik ben er graag optijd bij :j

De dametjes vandaag nog los gedaan. Esmeralda was lekker speels, bokken en sprintje trekken. Voor Wild Thing hoefde het niet zo :') ze loopt nu natuurlijk richting het einde, het word steeds zwaarder...

Afbeelding
ze hoorde vuurwerk. Heel intressant natuurlijk

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:30

Hier een bascom systeem. Kunnen 8 camera's op totaal geloof ik. Heb er nu 2 op maar er ligt nog een camera in de doos. Nog niet eerder nodig gehad maar komend haar wel :).

Ik vind het ideaal dat ik lekker in mn bedje kan waken ipv op stal haha.

En die van ons kunnen idd ook openbaar. De meiden op stal hier kijken ook altijd mee en zo kan ik dan een paar uur slapen en neemt iemand het van mij over.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:54

Dat is wel een goeie, dat ze openbaar moeten kunnen zodat anderen ook mee kunnen kijken. Ga ik onthouden. Ik heb een camera nodig die ik buiten kan zetten. Mijn vader had iets uitgezocht waarbij je een mobiele telefoon die je niet meer gebruikt als camera neer kan zetten. Klonk handig, maar daar moet ik nog even goed naar kijken. Lijkt me ok voor erbij, en dan ook nog een 'echte' camera.

Vandaag veulie weer duidelijk kunnen voelen. Zo leuk! <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:25

Hier ook op 3 telefoons de camera. We waken straks met 2 man.

Heb nu 1 merrie drachtig. Laat er 1 dekken in 2019. En als het mee zit koop ik in het najaar een veulentje bij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:59

Die van de aldi is steeds in september in de aanbieding lijk ik te zien via google. Dus dat gaat te laat komen voor het veulen.