[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:25

Bij Arabs zit je idd met scid, ca en lfs. Bij het avs worden alle veulens vanaf 2010 (of was het nou 11..) verplicht getest (alleen lfs is niet verplicht maar kost maar 5€ extra), zonder test geen papier. Bij hengsten wordt het vermeld als ze drager zijn zodat je als merrie-eigenaar een bewuste keus kan maken. Destijds zijn natuurlijk niet alleen de veulens getest, maar ook veel volwassen paarden. Maar goed, et wordt nog steeds gefokt met dragers hoor. Alleen weet je nu in elk geval dat je dan geen lijder fokt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:35

Luna2006 schreef:
@linda; aan fotos van voorouders kan je wel zien of ze dwerg zijn. Idd drager kan je niet zien.

Sampson is volgens mij idd drager. Hij is niet getest geweest. Weet dat hij 2 keer zeker tiny tim in de bloedlijn heeft, maar dat hebben de meeste buccero lijnen.
Zodra ik dan ook gewoon het geld heb kan ik ook testen. Ben maar een student die zopas haar halve spaarboek kwijt is geraakt aan een keizersnede

Je kunt aan een paar foto's gewoon niet zien of er dwergen in de lijnen zitten, dat is echt onzin!

Ik bezit zelf ook geen duizenden euro's helaas dus daar zal ik nooit iemand op aanvallen. Ik weet zelf ook dat niet alles tegelijk kan. Maar testen is helemaal niet zo duur en je kunt wel je paard in training zetten en laten dekken en nieuwe paardjes kopen, maar geen geld om te testen op de dwerggenen? :? Dat vind ik een vreemde werkwijze. Ik had dan toch éérst getest en daarna pas laten dekken. OF laten dekken door een hengst die al getest is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:45

Prioriteiten stellen :Y)

* kruipt weer onder d'r steen, want geen dikke buikjes hier helaas in 2016 -O- *

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:01

8)7
Dan laat je toch eerst testen voor je laat dekken, nieuwe paarden koopt, een trailer koopt, in training zet,...
Wat is die 125€ nu daartegenover...

Hier is de dekhengst getest. En de merrie waarvan de vader een dwergdrager is ook (en negatief bevonden). En de rest zal ook nog wel eens volgen. Ik heb 1 ongeteste merrie drachtig van een geteste hengst van buitenaf. Dus daar ook geen kans.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:05

Amyz, ik zou willen dat de mini stamboeken daar een voorbeeld aan zouden nemen!
Dragers van een recessief hoeven de fokkerij niet uit als er getest wordt. Voorkomen van lijders is het doel.

Dat buitje regen van zaterdag was wel lekker voor het land. Beetje jammer dat het nu al dinsdag is en nog hetzelfde buitje bezig is... :\
Gisteren de drachtige dames maar hooi gevoerd in de schuilstallen want ze waren echt doorweekt.
Wel gaat het haar plat liggen door de regen en beginnen nu de eerste buikjes toch zichtbaar te worden <3
Met hun beginnende wintervacht was het al lastig te zien.
Maar Snazzy (165 dagen) en Daisy (151 dagen) krijgen echt een buikje. Bij de rest is het nog gras en buikjes van voorgaande drachten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:07

Ik kan niet wachten tot jij je cams weer online hebt staan Marije! :+
Ik heb hele nachten naar dat beeld zitten staren hahah!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:10

Half november weer :D
De dames blijven tot na mijn vakantie 24/7 buiten lopen en zodra ze weer op stal komen, gaan de cams weer aan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:12

even snel de laatste paginas bijgelezen,

Leuk al dat DNA, wel niet testen op ziektes laat ik over aan wie wil. Mijn eigen dame is ook niet getest op PSSM.

Bontpatronen altijd leuk je weet nooit wat eruit komt. Voor degene met paard blauw oog misschien door sabino, heeft paardje geen inimini wit vlekje op de buik?

Hier nog niets te zien maar denk ook dat het met 50 dagen en paard wat op dieet moet lastig te zien zal zijn nu al.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:16

butengeweun schreef:
Bontpatronen altijd leuk je weet nooit wat eruit komt. Voor degene met paard blauw oog misschien door sabino, heeft paardje geen inimini wit vlekje op de buik?

die van mij is bont, dus genoeg wit op de buik ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:17

MarijeR schreef:
Half november weer :D
De dames blijven tot na mijn vakantie 24/7 buiten lopen en zodra ze weer op stal komen, gaan de cams weer aan.

Yeey! *\o/* Spannend!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:19

las iets van een effen met een blauw oog, vaak als het sabino is zit er onder de buikt toch nog iets van een paar witte haren.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:33

Ach dan bedoelde je vast die van mij Butengeweun. Ze heeft veel verdwaalde witte haren in groepjes zo op haar lijf. Ik heb eigenlijk nog nooit echt onder de buik gekeken of tenminste erop gelet maar dat ga ik zeker eens doen! Ze is daarnaast ook gewoon bont hoor maar het wit zit dus vooral langsachter en de aanzet van haar staart is ook wit en dan alleen de aanzet. Dit is ook een foto van haar (toen was ze nog jaarling)

Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:39

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:11

Voor mij stond trailer inderdaad als hoogste prioriteit. Nieuwe paarden kopen, ja maar er gaat er wel 1 weg die dat én de trailer dekt. In training zetten was een cadeautje van de ouders omdat ze besloten hadden toch op vakantie te gaan in augustus.

Daarbij zijn er zovele fokkers die helemaal niet van plan zijn te testen, dan zou je eerst hun moeten aankijken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:17

dus omdat grote fokkers het niet doen, doe jij het ook niet? Wat is dat nu weer voor een excuus?! :? Als iedereen zo gaat denken word het natuurlijk een grote bende in de fokkerij.
Een trailer en nieuwe paarden boven de 100 euro voor de dwergtesten stellen terwijl je een drager gaat inzetten voor je merrie, vind ik echt heel erg kwalijk!!
Je wilt fokken, maar je doet ook maar wat....... vreselijk!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:24

Jij bent toch ook een 'fokker' die niet test, dus kunnen we toch ook aanspreken?

Ik vind het nog anders als je het van beide paarden niet weet, dan wanneer je weet dat 1 van beide drager is. Dan combineren met een paard dat niet getest is vind ik niet verantwoord.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je materiele zaken belangrijker vindt dat dat 1e testje terwijl je laat dekken door een drager.

Mag ik vragen waarom je dan kiest voor een dragende hengst als je je merrie niet wil laten testen? Die dek betaal je toch ook?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:33

Luna2006 schreef:
Een dna test is ook gewoon duur. Ik had andere prioriteiten gesteld zoals een trailer kopen want een trailer huren is duur.

@linda; aan fotos van voorouders kan je wel zien of ze dwerg zijn. Idd drager kan je niet zien.

Sampson is volgens mij idd drager. Hij is niet getest geweest. Weet dat hij 2 keer zeker tiny tim in de bloedlijn heeft, maar dat hebben de meeste buccero lijnen.
Zodra ik dan ook gewoon het geld heb kan ik ook testen. Ben maar een student die zopas haar halve spaarboek kwijt is geraakt aan een keizersnede

Luna2006 schreef:
Voor mij stond trailer inderdaad als hoogste prioriteit. Nieuwe paarden kopen, ja maar er gaat er wel 1 weg die dat én de trailer dekt. In training zetten was een cadeautje van de ouders omdat ze besloten hadden toch op vakantie te gaan in augustus.

Daarbij zijn er zovele fokkers die helemaal niet van plan zijn te testen, dan zou je eerst hun moeten aankijken.

Dus, je test niet omdat je een trailer ging kopen, maar er gaat een paard weg die die trailer weer denkt... Dan heb je toch ook geld voor een test?
En wat doe je als je paard ziek wordt? Geen veearts, want je trailer had prioriteit?

Als je een trailer belangrijker vindt dan een DNA-test op dwerggroei, had je beter het wijze besluit kunnen nemen om niet te fokken.
Gezondheid van de dieren staat nog altijd voorop.
Dit moet me echt even van het hart. Denk na.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 18-08-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:37

Mijn merrie heb ik niet op kleuren laten testen, dat is wel duidelijk. Haar vader is een bruine en haar moeder palomino. Zelf is ze een buckskin. Ik kan haar kleurengenetica zo wel invullen dus.
AaEenCr maar eerlijk gezegd vind ik dat van minder belang.
Wel heb ik haar laten testen op 5 veel voorkomende erfelijke aandoeningen bij Quarters en Paints, de zogenaamde Panel 5 test. Deze is tegenwoordig eigenlijk altijd standaard. Er zijn er die het niet doen maar dat is, naar mijn mening, Russisch roulette spelen met je toekomstige veulen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:39

Ja een trailer ging mij zeker voor, dat stond al 2 jaar op de lijst voor gekocht te moeten worden. Heb al meer als het dubbele uitgegeven aan te huren dus ook voor de toekomst is dit een goede investering geweest.

Marley wordt heus wel getest. Dat tegenover zovele honderden die niet getest worden waar ook bekend van is dat ze drager zijn en waar ook nog serieus mee wordt gefokt en waar niemand met een schuin oog naar kijkt.
Ik bepaal denk ik zelf nog wel wat ik financieel kan en wat niet. Er zijn ook genoeg kosten buiten de paarden die gedaan moeten worden. Sommigen moeten hun studies ook zelf betalen.
Daarbij liggen Marley's haren al lang klaar met het formuliertje

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:45

Sara, ik heb er geen woorden meer voor!! Je zou je echt kapot moeten schamen!!
En nu vergelijk je jezelf met andere die het ook niet doen, maar je bent alleen verantwoordelijk voor je eigen daden! Die van andere kun je slechts bewonderen of minachten!

Na alles wat er dit jaar met Luna gebeurd is, had ik van jou toch wel verwacht dat jij er ALLES aan zou doen om een GEZOND veulen ter wereld te willen brengen.
Blijkbaar interesseerd het je helemaal niks of het veulen gezond is of niet, want je fokt BEWUST met dwerggenen zonder testen!!! schaam je!!! Jij mag in mijn ogen de titel van fokker niet dragen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:46

Pfoeh, verhitte discussie over testen hier :j Ik heb er geen verstand van met mijn puur KWPN- en Fjord- achtergrond hoor, maar lijkt mij bij het fokken met een bekende risicofactor bij de hengst ook dat je de merrie eerst even laat testen. Of dat nou om dwergen of PSSM of wat dan ook gaat. Sneu voor het veulen als hij/zij het blijkt te hebben, en daar bovenop ook nog eens een hele hoop weggegooid geld wbt dekgeld en DA voor een veulen wat je meteen kunt wegbrengen... Ieders eigen keus maar ik had voor zover ik in kan schatten zelf wel eerst getest.

De kleurtjes duizelen me :D Rete-interessant allemaal :j

Hier trouble in paradise, Miep staat op 3 benen -O- We duimen op (en verwachten) een hoefzweer, arm peerd :(:) Ze is echt heel heel heel erg zielig nu, steekt ook steeds haar voetje naar me toe van "Heb au, doe er wat aan!!" ^) :(:) Moppie dat het ook is. Straks smid weer bellen, ws komt hij vanavond kijken of er iets weg te snijden valt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:56

Aahhh Vientje, arme Miep... :(:)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:57

dames, ieder zijn keuze wat betreft testen. Al moet je als je niet test wel de verantwoording nemen als je een lijder fokt.

Ahh, arme Miep, hopelijk kan de hoefsmid al wat aan de ergste pijn doen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:00

Noisy schreef:
Mijn merrie heb ik niet op kleuren laten testen, dat is wel duidelijk. Haar vader is een bruine en haar moeder palomino. Zelf is ze een buckskin. Ik kan haar kleurengenetica zo wel invullen dus.
AaEenCr maar eerlijk gezegd vind ik dat van minder belang.
Wel heb ik haar laten testen op 5 veel voorkomende erfelijke aandoeningen bij Quarters en Paints, de zogenaamde Panel 5 test. Deze is tegenwoordig eigenlijk altijd standaard. Er zijn er die het niet doen maar dat is, naar mijn mening, Russisch roulette spelen met je toekomstige veulen.

Dan kan ze toch ook AA zijn?
Mijn valk komt uit een perlino x vos, dus zij is EeCRn en dan dus Aa of AA. daar wil ik haar volgend jaar op laten testen, gewoon zodat ik leuk kan gaan rekenen met de kleurenkansen :)

Arme Miepie :(:)

Ik heb net in overleg met de dierenarts besloten om heeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig op te bouwen met Dais, om te kijken hoe het gaat.
Eerst maar eens twee keer een kwartiertje ofzo stappen met iemand op haar rug, kijken of dat gevolgen (positief/negatief) heeft op haar manier van lopen en zo heel strak in de gaten houden.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:08

Cynthia82 schreef:
Dan kan ze toch ook AA zijn?
.

Klopt, die was ik vergeten erbij te zetten :o Dat is de enige variabele.

Ik ben weer begonnen met lopen trouwens. Interval... Nu al spierpijn haha