merry bevallen, veulen kwijt? Update: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Re: merry bevallen, veulen kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:37

Yrrah schreef:
en dan nog, zou jij een paard dat onrustig is en mischien wel 3 weken over tijd kan gaan op stal houden?

Citaat:
Die zou ik idd in een ruime kraambox binnen houden en goed in de gaten houden.

nou fantastisch dat we hier nu even weten, dat JIJ het zo gedaan zou hebben, poeh poeh... schouderklopje hoor.
de TS heeft niks fout gedaan ,een ongeluk kan gewoon altijd gebeuren, dát is wat er nu is gebeurt, de TS is er kapot van, het zou mensen sieren om daar wat respect voor te hebben, ik zou zus of zo hebben gedaan is totaal niet op z'n plaats nu.

PineApple

Re: merry bevallen, veulen kwijt? Update: overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:46

Heel veel sterkte toegewenst
Ik hoop dat je het nu wel goed kunt verwerken!
Veel sterkte voor jou en je merrie

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:02

TS heel erg veel sterkte samen met je merrie

jammer genoeg dat de natuur wel eens anders beslist en dat ongelukken nu eenmaal bestaan. hoe goed je ook op je beestjes let en hoeveel je er ook omgeeft, er kan altijd iets gebeuren
mijn merrie staat nu op dit moment bij de hengst en moet er niet aan denken dat er volgend jaar iets met ons veulen gebeurt, maar als mijn merrie beslist dat ze buiten wil bevallen dan geef ik haar die vrijheid, voelt ze zich lekkerder en veiliger in haar box dan blijft ze daar
als mens zijnde wil je ook het liefst daar bevallen waar je je het veiligste voelt en ook dan kan er van alles gebeuren, helaas weten we niet van tevoren hoe het allemaal loopt ook al zouden we dat wel eens willen
je zou niets liever willen dan 24-7 je paardje in de gaten houden maar jammer genoeg is dat alleen mogelijk als je wakker zou blijven en je bed naast je paardje zet maar ook dat is onwerkelijkheid
ieder doet wat ie kan maar de merrie beslist over het algemeen zelf wel waar ze haar kindje krijgt of je haar nu met alle geweld binnen wilt houden dan moet je dat zelf weten maar ook dan maak je meest vreselijkste dingen mee, geen enkel paard is perfect en een mens is ook niet perfect, we doen wat we kunnen

nogmaals heel veel sterkte meid

gecondoleerd

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:09

Helaas zijn er altijd mensen in dit soort situaties die het altijd beter en altijd anders hadden gedaan omdat....................
Totdat het noodlot hunzelf een keer treft....

Je kan dingen altijd op meerdere manieren doen, en soms gaat het fout, dan is het altijd makkelijk om te zeggen dat jij B had gekozen ipv A toch?

Mijn voorkeur gaat ook uit naar bevalling op stal, maar ts-er had een geboortemelder op haar merrie. Ja dat de merrie dan niet gaat liggen zodat het alarm afgaat, verdorie zeg waar zijn jullie mee bezig!
Waar halen jullie het lef vandaan om haar nu te veroordelen terwijl ze wel correct heeft gehandeld!

Gaan we nou de volgende keer als er een veulen platgedrukt wordt in de stal tijdens bevalling zeggen: "tja, ik had haar ook buiten laten bevallen?"
Hou hier toch eens mee op.
Iemand die zoveel verdriet heeft hoef je niet nog een keer een schop na te geven omdat jij dat anders gedaan zou hebben.
Bleghhhhhhhhh

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:12

Wat vreselijk zeg Huilen heel veel sterkte voor jou en je merrie Ach gut
en potverdikkie: goed gezegd OK dan! Ja veroordelen is altijd zo makkelijk Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:16

potverdikkie schreef:
Helaas zijn er altijd mensen in dit soort situaties die het altijd beter en altijd anders hadden gedaan omdat....................

Je kan dingen altijd op meerdere manieren doen, en soms gaat het fout, dan is het altijd makkelijk om te zeggen dat jij B had gekozen ipv A toch?

Mijn voorkeur gaat ook uit naar bevalling op stal, maar ts-er had een geboortemelder op haar merrie. Ja dat de merrie dan niet gaat liggen zodat het alarm afgaat, verdorie zeg waar zijn jullie mee bezig!
Waar halen jullie het lef vandaan om haar nu te veroordelen terwijl ze wel correct heeft gehandeld!

Gaan we nou de volgende keer als er een veulen platgedrukt wordt in de stal tijdens bevalling zeggen: "tja, ik had haar ook buiten laten bevallen?"
Iemand die zoveel verdriet heeft hoef je niet nog een keer een schop na te geven omdat jij dat anders gedaan zou hebben.
Bleghhhhhhhhh

Inderdaad, bah... Kom er niet bij dat mensen het in hun botte kop halen zo te reageren

TS, ik vind het vreselijk voor je, heel veel sterkte hiermee Ach gut
Wat een nachtmerrie zeg, word er echt helemaal naar van...
ik hoop dat zowel jij als je mooie merrie er weer gauw wat overheen komen!
Je hebt goed gehandeld, daar valt IMO niet aan te twijfelen. Wat er gebeurd is is gewoon verschrikkelijk.

En mocht het ook maar één seconde in je op komen... verwijt je zelf aub niets maar dan ook echt niets omdat er hier een tweetal mensen zijn die zo vervelend reageren. Betweters heb je overal en mensen zonder tact al helemaal!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:20

Ieder heeft het recht, zijn mening te hebben. Maak het topic voor TS niet kapot door te gaan hakketakken op toevallig anders denkenden. TS heeft naar eer en geweten gehandeld en ik wens haar veel sterkte toe en hoop dat er idd een veulen via veulencentrale komt.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:20

@ potverdikkie: Ik bedoelde het niet zo. Had het er al op mijn manier voorzichtig neergezet. Vind het echt heel naar dat dit is gebeurd met het veulen. Aangezien ik ook weet hoe het is om een paard te verliezen doordat ze in de sloot was geraakt. Het was dan geen veulen maar toch. (kwam door Appacie helicopters of hoe je het ook schrijft.) Helaas moet deze merrie door de verwondingen afgemaakt worden.

Nogmaals wens ik de TS heel veel sterkte!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:23

Sita_ schreef:
sigrid1182 schreef:
vol ongeloof lees ik dat TS niet beter op haar drachtige merrie heeft gepast....

je kan alleen een merrie buiten laten bevallen als je er elke seconde bij bent....anders gewoon in de box....

ik begrijp niet als je fokt, geld investeerd, 11 maanden wacht....

je dan op het moment supreme niet beter op let....

Het is helaas een harde les voor TS....

wens haar uiteraard wel sterkte, maar begrip heb ik er niet voor....

Waar haal jij in hemelsnaam het lef vandaan om zoiets te zeggen!

De TS zal echt niet de eerste en zeker niet de laatste zijn wiens veulen in de sloot rolt na de bevalling. Dit soort gebeurtenissen gebeuren helaas maar al te vaak..

het staat dan ook algemeen bekend dat een drachtige merrie een sloot opzoekt voor de zwartekracht om het veulen er te laten uitrollen
daarom raden veeartens altijd aan om de sloten goed af te sluiten voor merries die binnenkort moeten veulenen omdat er een hele grote kans bestaat dat het dus in de sloot gaat liggen...

wel veel sterkte gewenst met het verlies...
hopelijk wordt de sloot afgesloten voor de andere merrie
en het kan iedereen overkomen
ik zou er vroeger ook niet bij stilstaan, maar door de lessen op de paardenfokkerij leer je wel...

gelukkig neemt de merrie het goed op
Laatst bijgewerkt door ulestro op 01-05-08 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 00:26

Dat klopt wel, maar ze had de merrie een geboortealarm omgedaan, en ze beviel dus nog eens overdags.....

Merrie is blijven staan, (geboortealarm gaat dan niet af), dus is ze niet langs de slootkant gaan liggen.
Waarschijnlijk is het tijdens opstaan pogingen in de sloot gekomen.

En merries bevallen niet vaak overdags, meestal 's nachts.

Dus 2 factoren die nu even het noodlot tarten.....

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 01:06

Ik wou trouwens nog even tegen Pvd zeggen dat ik vind dat je de TSer erg goed geholpen hebt!
Ik heb het vanaf begin af aan gevolgt en vind het super van je dat je haar zo geholpen hebt!
Erg zonde dat het zo'n triets einde had.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 01:20

Ach wat vreselijk, heel veel sterkte.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 01:57

potverdikkie schreef:

Bleghhhhhhhhh

Zo daar zeg ik even amen op!!

Jij hebt gedaan wat jij dacht wat goed voor je paard is en dat is het beste wat je kunt doen, want jij kent je merrie het beste en je hebt verder al het nodige gedaan wat goed voor haar en haar veiligheid is. Je kunt nu eenmaal niet 24 uur bij je paard zijn, en alles voorkomen.
Ik wens je heel veel sterkte en geef het een plekje, de tijd en je paardje zullen je daar zeker bij helpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 06:42

Jeetje mina.

Wat zijn een hoop mensen respectloos hier...
Hebben jullie geen gevoel? Zijn jullie eigen ego'tjes dan zo belangrijk?

ga ernstig twijfelen aan jullie opvoeding zeg.

Diep triest.

De TS maakt eerst het bizarre geval mee dat het veulen spoorloos is. In het topic pikt ze alle tips op.
En op aanraden word ook Danae erbij gehaald.

Vervolgens word het veulen gevonden op de plek die Danae zowat aanwijst..
TS vind het veulen, dit was een enorme shock, eerst denk je dat er geen veulen was, dan wordt bevestigd dat er toch echt een veulen moet zijn. Dan krijg je toch weer hoop dat het veulen misschien ergens loopt. En vervolgens word het veulen gevonden. Deze gebeurtenissen slopen een mens.

En wat doen jullie???
Snierten uithalen naar de TS . BELACHELIJK ! Hoe kunnen jullie ??

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 06:48

Hé heel vervelend.. voor jou en de merrie..

Sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:19

Potverdikkie jij zegt het ik denk het.
De TS heeft er veel aangedaan om de merrie veilig te laten bevallen. Geboortealarm om die afgaat zodra het gaat liggen. Zeer spijtig alleen dat de merrie er voor koos om staand te bevallen.
Ook weer iets wat je van te voren niet kan voorzien.

TS erg veel sterkte, en eigenlijk toch fijn dat het gevonden is. Ach gut

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:06

Ik vind dergelijke reacties begrijpelijk maar volledig onnodig en absoluut verkeerd geplaatst. Er is niet voor niet het gezegde: "als het kalf verdronken is dempt men de put" Er is altijd ruimte om te leren en leren blijft men het hele leven lang doen.
Je kunt niet meer doen dan naar eer en geweten handelen, dat is wat TS gedaan heeft (alarm om en paniekerige merrie naar buiten) we kunnen er gerust op zijn dat dit haar geen 2e keer gaat overkomen.

Niet iedereen kan zoals wij 24/7 bij een hoogdrachtige merrie aan de zijde waken om in te grijpen als er iets mis gaat. En zelfs dan kan de natuur toch zijn eigen gang gaan (denk aan red bag met rugligging tegelijk waarbij het draaien te lang duurt en het veulen overlijd of navelstreng die tijdens de dracht breekt, of bevallen vlak voor 320 dagen zonder enige teken zoals een uier en slappe banden waardoor niemand het aan zag komen en er dus niemand bij was)

Wij knijpen ieder keer weer opnieuw in onze handen als het weer met een goede afloop achter de rug is, want we weten dat het gewoon niet altijd goed gaat. En als het eens niet goed gaat, dan kunnen we zeggen dat we naar eer en geweten gehandeld hebben en dan hebben we misschien weer wat geleerd voor de volgende keer...

Achteraf gaan zeuren voegt niets toe behalve irritatie en maakt maakt niets ongedaan, dus laat commentaar achterwege.

TS veel sterkte met het verlies en vooral veel sterke met het toeleven naar de volgende bevalling, deze zal immers de nodige extra spanning en angsten met zich mee brengen.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:08

Heeel erg bedankt dat jullie zo met mij meleven. Ik heb inderdaat ook superveel aan Potverdikkie gehad. Zij heeft mij van begin tot eind aan de telefoon belijd, en me meteen vertelt wat er gebeurde in dit topic. Hoe dan ook, dit is een treurig bericht, maar verder ook niks aan te doen. Als ik mijn meisje binnen had laten staan was het of een stressbevalling geworden of geen bevalling dus ze moest het land op. We hadden het veulen gewoon nog niet verwacht. (gaf niet veel melk en banden waren nog niet compleet slap) Nee, ik kan het niet om zon paard die het al vrezelijk zwaar heb met de dracht op dat moment, ook nog eens binnen te laten staan, als ze zo graag naar buiten wil. Ongelukjes zitten in een klein hoekje en dit bewijst dit maar weer. En er zitten altijd mensen tussen die het anders gedaan hadden maar als ze tog niks zinnigs te zeggen hebben mogen ze wat mij betreft hun mond houden. dit is niet het moment om mij daarop aan te vallen, voel me al schuldig genoeg.(hé aan mijn reactie te merken ben ik er weer een beetje bij

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:13

inderdaad, een ongelukg zit in een klein hoekje! Helaas..
gelukkig gaat het alweer wat beter met je Ja

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:42

Jeetje,23 pagina's meegelezen.
Heel veel sterkte met het verlies van je veulentje.
groetjes Debby

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:49

Heel veel sterkte met dit verlies!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:53

wat een verhaal zeg, wat vervelend, Ongelukken kunnen gebeuren, helaas hadden jij en je merrie nu de pech dat het jullie trof
Succes met het verwerken

illousion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:55

jeetje! das wel heel raar jaa gestolen misschien maarja hij was op het land zelf zo rustig.. noujaa succes nog!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:58

illousion schreef:
jeetje! das wel heel raar jaa gestolen misschien maarja hij was op het land zelf zo rustig.. noujaa succes nog!

even lezen misschien? Slapen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:03

Citaat:
en dan nog, zou jij een paard dat onrustig is en mischien wel 3 weken over tijd kan gaan op stal houden?

Yrrah schreef:
Die zou ik idd in een ruime kraambox binnen houden en goed in de gaten houden.

Helaas kan nu eenmaal niet elk paard in een (ruime) box staan. Ik denk dat je het ook niet bij mijn pony hoeft te proberen.. Die flipt helemaal als ze ergens (alleen) opgesloten staat. Ze is zelfs in staat zich dan flink te verwonden..

En het lijkt mij vrij logisch dat je dan voor buiten bevallen kiest, ipv. een gestreste pony binnen houden die zichzelf helemaal gek maakt.