Goldenarrow, ook gefeliciteerd met Anna! Jammer dat de andere nog niet wil lukken, waardeloos is dat als het sperma van slechte kwaliteit is.
Verder ook iedereen gefeliciteerd met de drachtige dames! 2 topics actief bijhouden lukt me echt niet
Ik zit hier te wachten totdat Rakizah hengstig wordt.. Is het sperma er, loopt ze een paar dagen achter op haar normale schema Maar heb wel het idee dat ze er tegenaan hangt. Dus hopelijk wel in de loop van de week insemineren. Aleeyah gaan we donderdag scannen op dracht.
Sanaa is geïnsemineerd, 2 buisjes prima kwaliteit erin. Ze voelde ook heel goed hengstig aan. Dus nu is het wel klaar vind ik morgen nog scannen of ze geovuleerd heeft. Ik ga dinsdag op vakantie dus ik vind van wel haha.
balko: gefeliciteerd! Fijn dat de andere netjes is blijven zitten
Knolselder
Geplaatst: 30-04-23 18:33
Gefeliciteerd met de drachten!
Spannend dat zelf insemineren, ik zou dat ook wel willen kunnen gewoon omdat ik het interessant vind.
Als de hengst natuurlijk dekt, dekt hij niet altijd maar 1 merrie. Heeft bvb de 2e merrie dan ook genoeg zaadcellen binnen Als die op dezelfde dag gedekt wordt? Ik dek 1 merrie gewoonlijk om de dag. En als ik dan 2 merries heb, dekt de hengst dus de ene dag de ene en de andere dag de andere. Om het zo goed mogelijk te spreiden.
Bij de hengsten met verminderde zaadconcentratie die gebruikt worden, hoe zit dat dan met eventuele erfelijkheid? Kan het dan doorgegeven worden aan de hengstveulens dat die misschien ook mindere kwaliteit hebben?
baudyh
Geplaatst: 30-04-23 20:01
Ik krijg helaas geen tweede poging bij de merrie want het ei is weg. Maar goed dat is ook fijn. Dus de tweede op het bankje.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 30-04-23 20:07
Het beste is inderdaad zoveel mogelijk verdelen. Maar in een sprong gaat niet de gehele "voorraad" er in 1x eruit zeg maar. Het is wel goed om even een paar uur er tussen te laten (niet voor de spermacellen, maar voornamelijk voor de vloeistoffen die ze produceren).
Als ze een tijd niet gedekt hebben, zitten er in de eerste sprongen wel meer cellen, maar ook met een mindere kwaliteit. Het maken van een spermacel duurt ongeveer 6 weken.
En ja, hoeveelheid cellen (staat echt los van kwaliteit!) is erfelijk. Het is zelfs te bepalen aan de hand van hoe groot de bal is. Hoe groter de bal, hoe meer cellen ze hebben. De grote van de ballen is dan dus ook erfelijk.
Kwaliteit staat hier los van en is minder verband in gevonden qua erfelijkheid. Zal er ook (deels zijn), maar nog weinig van aangetoond.
Overigens gaan er geen cellen dood door verdunningsmiddel CharmFaith, in tegendeel zelfs. Verdunning is ook nodig, omdat spermacellen aan concurrentie doen. Daarnaast is het voeding voor de cellen waardoor ze langer leven. Niet verdund sperma leeft buiten de merrie en de hengst maar 5-10 minuten.
Wel zit er veel verschil tussen hengsten en welk verdunningsmiddel het beste werkt. Daarvoor doen we in het begin van het seizoen altijd testen met verschillende verdunningsmiddelen voor meerdere dagen met controle om de zoveel uur steeds.
Klopt inderdaad Muronia, deze kunnen ook voor diepvries gebruikt worden. Diepvries moet in principe diep geinsemineerd worden in de goede hoorn. De korte stugge heb ik ook gebruikt, maar vind ze niet fijn en naar gevoel geven.
Maar leren jullie niet om zo diep mogelijk in de baarmoeder te gaan?
Gefeliciteerd Corina! Ik vond mijn eerste drachtig merrie die ik zelf geinsemineerd had echt magisch.
Spannend AM, hopelijk mooi drachtig van 1.
Zijn die nog niet hengstig worden al gedekt Nieky? Dan hopen dat ze mooi drachtig zijn! Anders hopen dat ze snel hengstig worden.
Hopelijk Rakizah snel hengstig! In ieder geval is het sperma er op tijd.
LaDonna, duimen dat eitje nu mooi weg is en dan kan het wachten beginnen.
Jammer dat je niet nog een keer kan oefenen Baudy, maar hopelijk is ze gewoon mooi drachtig!
Hier in principe uit over de hengsten keuze voor mijn vosje. Nog een week of 2/2,5 tot ze hopelijk hengstig is.
Andere merrie zou nu ongeveer hengstig moeten worden, die gaat bij mijn eigen hengstje. Inderdaad de palomino. Maar vooralsnog vreet ze de hengsten op.
Onze hengsten springen ook om de dag , dan is de kwaliteit het best ondervinden we. Paints & Quarters hebben over het algemeen wel heel goede kwaliteit volgens de da op het dekstation, onze hengsten hebben altijd tussen 85% en 98% leven… Op het dekstation komt ook een hengst die eveneens natuurlijk dekt, daarbij merk je dat de kwaliteit echt daalt als ze veel natuurlijk dekken, soms zit er maar 10% leven meer in de sprong dan.
Maar misschien heeft die hengst gewoon ook mindere kwaliteit? Ik dacht dat hengsten die natuurlijk dekken niet zomaar meer via ki aangeboden mochten worden en omgekeerd.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 01-05-23 09:07
Kwaliteit wordt niet zoveel minder door veel te dekken. Alleen als ze al slechte kwaliteit hebben en de cellen worden over meer sprongen verdeeld, wordt TNB ook automatisch lager (TNB is totaal normaal bewegende spermacellen).
Klopt Knolselder, dat mag niet, maar gebeurd helaas wel regelmatig. Na natuurlijk dekken mogen ze 2 weken niet dekken en dan nieuwe testen voor ze weer KI mogen dekken.
Quarters hebben inderdaad vaak veel en goede cellen en vriezen ook boven gemiddeld goed! We hebben er 1 op station staan en 2 die af en toe komen dekken op het station en die hebben eigenlijk ook altijd elke merrie direct drachtig (mits merrie schoon is).
Dravers daarentegen zijn echt heel slecht, vriezen ook matig tot slecht. Hebben 1 draver die onder de microscoop echt dramatisch slecht is (soms kan je met moeite 1 bewegende cel vinden ), toch krijgt hij bijna alles goed drachtig... dus ook slecht onder de microscoop zegt niet altijd wat over bevruchtend vermogen.
Interessante verhalen van de inseminators! Iedereen die al door de 17 dagen is: gefeliciteerd!
Onze Lady (officieel: Princess Zilverlady SHH - v. Kjento) is zaterdag geïnsemineerd met Expectation (https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Expe ... -Romancier). Vrijdag toonde ze een beetje hengstig en tot onze verbazing was er al een ei van 4,3 cm. Dus we moesten halsoverkop een hengst uitzoeken.... Als rechtgeaarde springpaardenfokkers toch maar gekozen voor een hengst van Van de Lageweg . Vanmorgen zat het ei er nog - wel gegroeid gelukkig - dus vanavond nog een keer erbij.
Imaginaerum
Geplaatst: 01-05-23 17:08
Gen is vandaag op 17 dagen drachtig gescand van Glamourdale. Totaal niet verwacht aangezien de vorige dracht drie pogingen nodig had. Over twee weken gaan we weer scannen, hopelijk zit de vrucht er dan nog.
En, zien jullie er ook een merrie in?
Succes, Kendra en Ladygiroc! Gefeliciteerd, Janinevv! De rest ook gefeliciteerd met de drachtige merries en ik duim voor iedereen die nu op het wachtbankje zit! Op naar een mooi en vruchtbaar seizoen!
Interessante informatie allemaal hier, allemaal bedankt voor de informatie
Ik zit ondertussen nog steeds in keuze stress. Op mijn oproep 1 mooie hengst gezien maar die persoon reageert dan weer niet tot nauwelijks op mijn vragen, dus die laat ik maar aan me voorbij gaan. De rest vind ik het allemaal net niet. Als ik dan zie wat er te koop wordt aangeboden... daar zitten zulke mooie hengsten tussen, terwijl het voor de fok tegenvalt (vind ik). Maar misschien ben ik gewoon heel kieskeurig hoor.
Volgende week woensdag wil ik de dierenarts vragen om te scannen. Eens zien hoe ze ervoor staan. Tegen eind mei wil ik eraan beginnen