[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:40

Gefeliciteerd Corina!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:45

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:19

Gefeliciteerd Corina!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:01

Hoera Corina!

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:03

Gefeliciteerd Corina! Heel fijn, hopelijk op de 35-40 dagen scan een hartje, dan kan je helemaal gerust verder! :j

@Quir
100 km enkele reis om te scannen?! :oo Zo dan, poe, dan snap ik wel dat je het zo laat..

Wat betreft scannen, doen wij hier 18 dagen scan, de 35-40 dagen scan en dan nog een scan na 90 dagen voor de vruchtverzekering.

@Kabayo
Even een oprechte vraag, is Perry groot genoeg om erop te klimmen? :') En de veulenhengstigheid hebben we expres niet gedaan, ze is geinsemineerd met de normale hengstigheid, mocht dit ik 1x pakken dan is ze een dag later uitgerekend dan dit jaar... dit jaar was ze 21 maart, dan zou ze volgend jaar 22 maart zijn uitgerekend. :Y)

@Balko
Heeft ze ooit eerder veulens gehad? Ik zou voor een hengst gaan waar wat meer nakomelingen van zijn, kan je een beetje veulens vergelijken, dan weet je ongeveer wat er wel of niet op past ook. Heb al jaren niet meer naar KWPN hengsten gekeken.

@AM_Horses
Nogmaals gefeliciteerd met de knappe man <3

@Bamorka
Druk hoor, 4 merries! Wel heel leuk, hopelijk allemaal gauw weer drachtig!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:18

Proficiat Corina!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:25

Gefeliciteerd Corina!

Hier wil de hengstigheid maar niet doorzetten. De hengst klimt wel bijna zijn stal uit bij het schouwen , dus er moet toch iets aan zitten te komen (als het helemaal niks is loopt hij gewoon weg namelijk :') ).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:08

goldenarrow: mag die hengst haar ook dekken of alleen schouwen? Scheelt ook wel scannen als je zelf en schouwhengst hebt!

Ik scan met 18 dagen en 40 dagen. Vorig jaar trouwens alleen nog een x met 3 weken gedaan na de laatste x insemineren omdat Pica laat in het jaar gelukt was en dan had het toch geen zin vond ik omdat ik dan niet meer zou laten insemineren. Goldy kwam hier drachtig die was bij de vorige eigenaar drachtig gescand en zo vreselijk bang voor vreemden dat ik het wel geloofde en haar niet meer heb laten scannen. Die werd ook snel dik, ook omdat ze vrij schraal kwam.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:47

Gefeliciteerd Corina!

Hier zat het eitje er bij Miana nog, ze is gisteren geïnsemineerd. Morgen nog een keer scannen en anders voor de 2e keer insemineren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:21

Nee, de hengst mag alleen maar kijken, arm ding :') We hebben vorig jaar zijn moeder gekocht en hem ook meegenomen met het oog op verkoop. Maar helaas zijn er nog niet echt veel geïnteresseerden geweest voor hem. Hij is nu 2 en ik ben hem nu aan het klaarzetten voor het showseizoen. Mocht er dan alsnog iemand voor komen kan hij gewoon verkocht worden, maar tot die tijd heb ik er lekker zelf plezier mee en mag hij naar de merries kijken :+

Dit is de knappe man in kwestie <3
Afbeelding

Overigens is het normaliter wel fijn dat er een hengst is omdat de merries dan beter tonen. Maar tot nog toe moet ik het meer van zijn reactie hebben dan van de merries :+ Die hebben helemaal geen zin om hengstigheid te tonen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:13

Ja het is echt wel handig een hengst erbij te hebben hè, naar mijn gevoel pakt het ook vaak beter ofzo..

Wij scannen meestal ook alleen op 18 en 40 dagen .

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:18

nou dat idee heb ik idd ook, hier tonen de merries helemaal niets thuis en op het dekstation piesen ze alles onder :9

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 06:26

Ik heb hier een ruin die lang (tot zijn zesde) hengst is geweest en die doet dat klusje ook goed. Hij staat nu sinds 3 jaar hier aan huis en sindsdien tonen mijn merries allemaal keurig hengstig. Kost me wel een klein vermogen aan dekens (ruin vindt het erg leuk om staartflappen van hengstige merries te slopen met zijn mond) maar hij springt er niet op, dus dat nemen we maar voor lief.

Knappe jongen hoor GA, komt vast een leuk huisje voor.

Op de helft van de 18 dagen vandaag, nog 9 lange dagen wachten :z

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:45

goldenarrow, balen dat het niet door wilt zetten. Merries zijn stom, want hij is echt wel erg leuk om te zien.

Op mijn oude stal liep ook een hengstje die werd veelal door de stal eigenaar gebruikt om te schouwen. Maar Bo had echt een hekel aan dat diertje, ze moest hem echt niet. Ook al was ze nog zo hengstig.
Ik vond het altijd sneu voor hem, zo met zijn hormonen in de knoop. Veelal enkel schouwen of er moest iemand komen die hem wilde gebruiken om te dekken (was heel zelden).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:41

Ik vind het ook altijd ergens wel heel sneu. Moet wel zeggen dat ik het nog wel mee vind vallen hoe hij met zijn hormonen omgaat, maar dat komt denk ik ook omdat hij al zo lang hij bij ons woont hij langs de merries in stal staat. We halen hem ook tegelijk met de merries uit stal en dan is hij ook gewoon heel relaxed. Met het schouwen pompt hij zich even op (mits er hengstigheid is/komt, anders staat hij als een baby af te kauwen :') ) en zodra de merrie weg is is het ook eigenlijk wel gewoon goed. De enige maar is dat ik wel geregeld met hem aan de slag moet gaan, want anders gaat hij zich vervelen en gaat hij zijn eigen plezier zoeken. Zolang ik een paar keer per week wat met hem doe is hij helemaal happy. Hij loopt ook gewoon aan een los touwtje mee langs de merries.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:36

goldenarrow: mooi hengstje en nog braaf ook zo lezen!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:21

Mijn merrie reageert ook altijd op een ruin bij ons op stal. Ik loop vaak langs zijn stal en merk dan wel of ze hengstig is of niet. Verder merk ik het gelukkig nooit.

Voor ons is het de eerste keer dat we een veulen gaan fokken. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal verloopt.
Eerst nog een hengst uitkiezen. Ik blijf maar tussen 3 hengsten twijfelen. Mijn hoofd zegt het een, mijn gevoel het ander. Lekker handig! Haha

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:25

Xritt, heb je foto vd merrie en de hengsten waar je over twijfelt? Althans is het dressuur? Anders kan ik er geen zinnig woord over zeggen whahahahaha

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:39

Allereerst wil ik de personen waarbij de merries drachtig gescand zijn feliciteren.

Ik ben er inmiddels uit dat ik mijn merrie dit seizoen wil laten insemineren.

Wil graag de volgende combinatie gaan maken:

Afbeelding
Bon Bravour x Ster sport IBOP PROK v. Tango

Ik hoop op wat meer maat en formaat te fokken met daarbij behoud van het fijne karakter van de merrie en de souplesse te verankeren.

Met mijn andere merrie was het hele drachtig krijgen echt een drama dus ik hoop echt dat het met deze merrie wat vlotter loopt.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:36

Gaaf! Ben benieuwd hoe hij bevrucht nu!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:15

Simpie94, veel succes, leuke combi.
Goldenarrow, is het niet raar dat hij op zijn moeder reageert? Mijn eerste pony heeft natuurlijk gedekt, zonder tussenkomst van mensen ook, die is ook altijd heel braaf geweest in de hand. Heeft ook daarna gewoon tussen de merries gestaan, hield de zaakjes zelfs toen netjes in de hand als er mensen bij waren :)
Jouw jongen is erg knap <3
Gefeliciteerd Corina!

Madelief is normaal zo ontzettend hengstig dat zelfs mijn erg vroeg gecastreerde ruin die het spelletje totaal niet snapt nog voldoende is om te schouwen.
Daarom ga ik haar ook absoluut niet hengstig laten spuiten. Als ze niet hengstig is, is daar vast een goede reden voor. We gaan haar natuurlijk wel in de gaten houden dat ze niet te lang niet hengstig wordt, maar de hengstigheid komt vast wel weer op gang binnenkort.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:52

Zo de Gelderse merrie opgehaald. Die zit weer op het bankje. En morgen de volgende weg brengen alleen nog geen idee welke hengst.
Kan niet kiezen. Ha ha
Nog maar ff een nachtje over slapen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:49

Xritt ik kies een lijstje meest geschikte hengsten uit met mijn verstand, maar de uiteindelijke doorslag voor welke van die het wordt komt uit mijn gevoel.

Simpie, Bon Bravour, leuke keuze! Ik hoop ook voor je dat het vlot loopt. Merries die moeilijk drachtig worden zijn heel leerzaam maar je hebt ze liever in 1 keer drachtig.

Nessinator, heb je haar cyclus wat bijgehouden? Ik begin daar meestal vroeg in het jaar al mee. Ik schrijf op wanneer ik ze hengstig zie en hoe lang ik ze hengstig zie. Dan heb ik voordat ik begin al kijk op de cyclus en waar de eisprong ongeveer moet liggen. Als het dan opeens afwijkt dan valt me dat ook meteen op. Ze zal vast snel hengstig gaan worden.

Baudyh welkom terug op de wachtbank. Wat voor andere merrie is het? Jij fokt ook tuigers toch of..?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:59

Corina gefeliciteerd !! *\o/*

Baudyh ah alweer een op het bankje :) Inmiddels een keuze kunnen maken?

Goldenarrow wat een knappe hengst <3 Jammer dat de dames niet echt door zetten

Nessinator snap dat je dan niet hengstig gaat spuiten. Even geduld nog..

Balko bevrucht hij eerder niet goed? Wij willen hem eigenlijk ook graag gebruiken

Simpie94 welkom!! Gave combinatie. Wij twijfelen heel erg of we dit jaar nog dekken, omdat we heel erg graag bon bravour willen gebruiken. We wouden de merrie eigenlijk leeg laten en gaan rijden.... Hopelijk wordt ze mooi drachtig!!

Mijn merrie reageerde eerder nooit op ruinen of hengsten. Maar wel sinds we natuurlijk hebben gedekt :Y)

Xritt welke twijfel je?

Kiki1976 klinkt inderdaad sneu... Helemaal in de knoop met hormonen.

Muronia hahaha hij zal wel denken, die staartflap zit in de weg :P Wel handig, dan kan je mooi zien of de dames hengstig zijn :j Al op de helft *\o/* Sterkte :=

Bamorka was het ei er al af?

Quir jeetje wat een gedoe dan met scannen. Snap dan wel dat je de laatste niet doet.

Zwarteheks ik verwacht geen problemen of hij er op komt haha. Hij is 1.47 en Zilver 1.63. Als zelfs shetlanders kwpners kunnen dekken verwacht ik dat dit ook lukt :P

Hier nogsteeds een boos hoofd, wel staart afhouden. Perry reageerd ook meer op haar. Nog even geduld..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:06

@ muronia we fokken geen tuigers meer. Hebben nog wel een elite tuigpaard merrie maar die heeft dus vorige week een maand te vroeg een dood veulen gekregen en die dekken we vanwege de gunstige regeling terug met Fontaine.

En een Gelderse merrie Blitz met nu een henkie aan de voet en nu dus op het bankje weer van henkie.

De andere 3 fokmerries zijn dressuur

Nee ben er nog niet uit. Lastig deze keer