[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:06

Wij slaan ook bewust een hengstigheid over om niet te vroeg een veulen te hebben. We hebben ze liever iets later. Vanwege de tempratuur.

Nynkster

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:12

AM_horses : is zeker leuk!! Toch wel anders als je beide ouders hebt lopen. En ik hoef m’n merries niet weg te brengen, dat vind ik wel heel fijn :D

Jij kan ook nog zelf insemineren, dat is helemaal handig!!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:53

Nynkster schreef:
Ik mag me ook weer melden *\o/*

Dit jaar worden 2 merries gedekt door mijn eigen 2 hengsten.
Betreft de 4jarige Caia en 7jarige Lina. Voor Lina zal het haar tweede veulen worden. In 2019 heeft zij een valk merrieveulen gehad. Voor Caia haar eerste veulen worden. Ook voor de hengsten de eerste keer dekken. Hopelijk dat alles goed gaat en we volgend jaar 2 mooie veulens kunnen verwelkomen!

Lina staat op dit moment hengstig dus wordt gedekt. Caia zal de volgende ronde gedekt worden :)

Wat leuk dat je erbij bent! Ik ben wel benieuwd naar foto's van de combi's :D

Gefeliciteerd met de dracht Goldenarrow! *\o/*

Jazzejam, dat is nog even spannend dus. Hopelijk groeit deze goed door :)

Sammie!!! <3

Ik sla er deze keer ook één extra over. Dus niet alleen de veulenhengstigheid (die op dag 6 al begon) en die daarna, maar ook die daarna. Fi is nu twee keer achter elkaar op dag 326 bevallen, dus dat wordt me echt iets te vroeg.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:10

Ikemaheerds Lina X Noardcoupers Hayden

Afbeelding
Afbeelding

Korneweijdes Caia Catooki X Ikemaheerds Yestin

Afbeelding
Afbeelding

Dit worden de combinaties Cynthia :D altijd even afwachten of alles goed gaat natuurlijk. Voor Caia haar eerste veulen en voor hengsten eerste keer dat ze dekken.

Welke hengst ga jij gebruiken? Daar heb ik even overheen gelezen denk ik :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:47

MukiwaCobs: als ze is uitgedekt kan het lange wachten beginnen...

Wat een knappe combinaties nynkster!!

Is een beetje per merrie afhankelijk kabayo, ik heb merries die amper een cyclus hebben van 19 dagen, en merries die er 21 dagen tussen hebben zitten. Sommige zijn 5 dagen hengstig andere ruim 2 weken :')

Gefeliciteerd goldenarrow!! en ook beterschap voor je dame!!

Toch al voorzichtig gefeliciteerd jazzejam!

Sammie met formidable, kan niet anders als een mooie combinatie zijn!

Hier is combinatie 2 gisteren ook gedekt :D
FMH LEGACY'S LIL MISS SUNSHINE X FALLEN ASH SCOUT RED TO REMEMBER
Afbeelding
Afbeelding

Als de combinatie pakt wordt het veulen sowieso vosbont (sun is homozygoot bont) mogelijks zilverdrager en misschien blauwe ogen :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:59

Wat een mooie combinaties komen er weer voorbij! <3

Wij hebben net onze merrie weer opgehaald bij de kliniek, dus we kunnen weer op het wachtbankje, haha. En woensdag nog even Intissima scannen op dracht, maar die doet zo boos naar de ruin naast haar dat ik denk dat ze drachtig is :+

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:24

Mooie combinaties Luna2006 en Nynkster :)

@goldenarrow, dus je hebt nu 1 merrie drachtig en 2 op het wachtbankje waarvan dus een woensdag scannen ?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:28

Nynkster, hele gave combi's! <3 Ik ben nu al benieuwd!

O hou op! :')
Voordat Idris was geboren, was ik overtuigd van Rivers Dancing AS (een Duitse hengst).

Afbeelding

Maar zodra Idris geboren was, dacht ik: Hmmm... Hij is wel zó goed gelukt! Ik wil echt nog een keer proberen een merrie uit de combi met Cassanova te krijgen!
Rationeel gezien is Rivers dit jaar de beste keus:
Waarschijnlijk alleen dit jaar nog ter dekking
10 cm groter
Een Cas heb ik nu al en die is zo perfect, dat de volgende misschien juist wat tegenvalt.
Cas kan altijd nog..

Maar mijn gevoel neigt net iets meer naar Cas (het staat zo'n 49/51 voor Cas :) ).
Daarbij reageert de hh van Rivers niet zo heel goed op berichten en kan ik zelf weinig nakomelingen van hem vinden én de regels om Duitsland in te mogen zijn weer wat aangescherpt en dat zorgt ervoor dat het inmiddels 45/55 voor Cassanova staat. De tijd zal het leren :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:31

simpie94 schreef:
Mooie combinaties Luna2006 en Nynkster :)

@goldenarrow, dus je hebt nu 1 merrie drachtig en 2 op het wachtbankje waarvan dus een woensdag scannen ?

Jij mag door voor de koelkast :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 17:36

Cynthia, als die Rivers de laatste kans is en hij stond op je lijstje, is dat wel een beetje nu of nooit. Net wat je zegt; Je hebt er al eentje van die Cas die je siper vindt en je kan in 2022 weer met hem verder.

De grens over vind ik nu ook wel een ding. Wij hadden vorig jaar de merrie bij de hengst in Dld. Nu nog niet definitief gekozen, maar 2 hengsten staan over de grens; Belgie en Dld. Ook nog 2 opties in Nederland.
Maar we fokken met deze merrie echt eenmalig voor onszelf en dan wil ik eigenlijk niet naar een 2e keus vanwege Corona.

Ik ben wel blij dat wij later beginnen. Afgelopen jaren waren wel zachte winters, maar dit jaar toch wel korte heftige winter en nu echt heel raar. Grote schommelingen ook.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:10

Klopt hoor superpony. Rationeel gezien ben ik het met alles eens wat naar Rivers wijst. Maar ja, mijn gevoel hè.... :)

Ik snap je keuze als je eenmalig fokt, dat je dan niet voor een tweede keuze wil gaan. Ik twijfel toch al heel erg tussen Rivers en Cassanova, dus voor mij wordt het dan niet echt een tweede keus..

Ander vraagje; Hoeveel jaar achter elkaar vinden jullie dat je een merrie een veulen kan laten krijgen?

Dit is de eerste keer dat ik een merrie twee jaar achter elkaar heb laten dekken en nu ga ik zelfs gelijk voor drie keer. Nu doet ze verder niets:
Heel de zomer met veulen op de wei en misschien een enkel stapritje met veulen erbij. Maar dat is over 6 maanden echt op twee handen te tellen. Dan van oktober/november tm januari ongeveer wat longeren, buiten rijden of in de bak (alles recreatief, of om soepel te houden, maar niets bijzonders). Februari, soms maart nog een beetje longeren en wandelen en dat was het.
Vinden jullie dan dat je een merrie ieder jaar een veulen kan laten krijgen? Ik zou het heel graag willen, maar ik betwijfel of het goed is voor mijn merrie. Vandaar dat ik er dus heel graag een tweede merrie bij wil :)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:19

Cynthia, Davinci dan van Marjolein? Hebben we toen ook even over gepbt zelfs :D
Maar je moet vooral je eigen gevoel volgen.

Herken het wel.
Ergens heb ik nog steeds 'twijfel' over de hengstenkeuze. Kijk dus ook nog steeds wel rond maar telkens kom ik bij dezelfde terug :')

Wbt merrie, ik zou het denk ik niet doen, ieder jaar een veulen. Maar dat is meer gevoelsmatig zeg maar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:24

O nee, we gaan niet met een derde keus aankomen hoor :D
Deze keuze is al lastig genoeg. DaVinci vind ik nog steeds erg gaaf, maar ik wil zo graag Cassanova en rationeel gezien Rivers, dat ik niet over een derde ga nadenken :+

Ik zou het gevoelsmatig ook niet ieder jaar doen, maar ik ben heel benieuwd hoe Bokt daar over denkt.

Tussen welke hengsten twijfel jij?
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 05-04-21 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:25

Sorrysorrysorry :D

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:32

Hallo. Ik ben nieuw hier in dit topic. Ik heb een shetlandermerrie en ik laat haar dit jaar dekken. Vind het reuze spannend allemaal en heb er erg zin in. Ik weet niet of ze vroeger veulentjes gehad heeft want weet haar verleden niet.. ze is nu 17 jaar en wordt sowieso haar laatste veulen. Ik hoop dat alles soepel verloopt. Het veulentje ga ik zeker houden.

Afbeelding
Dit is joly.

En dit is de dekhengst
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:37

Cynthia haah heb wel met je te doen qua hengstenkeuze.

Vooral je gevoel volgen :D
Ik moet ook nog keuze maken voor de A.

En tsja hoevaak dekken, dit zou dan ook de derde keer op rij zijn. Ik denk persoonlijk na de merrie kijken. Zolang deze het niet zwaar heeft gehad tijdens de bevalling en soepel verliep zou ik het wel doen.

Zijn er complicaties geweest en had ze het echt zwaar zou ik haar een jaartje leeg laten.

Maar begrijp ik nu goed dat je opzoek gaat naar een tweede merrie? :D

Welkom wppaard.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:16

Wij doen meestal 3 veulens achter elkaar en dan een rustjaar. Hangt ook van de merrie af natuurlijk, bij merries die veel inleveren of al wat ouder zijn doen we het wat minder vaak.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:20

Hier hebben we de merrie tot nu toe altijd een jaar leeg tussen door gelaten. Dit is vooral omdat het makkelijker is voor mezelf om niet met veulen aan de voet weg te brengen voor het dekken.
Moeder van mijn merrie krijgt elk jaar een veulen en is nu begin twintig.

Dus denk niet dat het voor de merrie gelijk uitmaakt als die een vlotte bevalling heeft gehad. Je ziet vanzelf als het te veel begint te worden na een aantal keer voor de merrie, dan kun je altijd het jaar daarop leeg laten.

Zelf willen we ook een tweede merrie erbij voor de fokkerij.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:45

superpony schreef:
Cynthia, als die Rivers de laatste kans is en hij stond op je lijstje, is dat wel een beetje nu of nooit. Net wat je zegt; Je hebt er al eentje van die Cas die je siper vindt en je kan in 2022 weer met hem verder.

De grens over vind ik nu ook wel een ding. Wij hadden vorig jaar de merrie bij de hengst in Dld. Nu nog niet definitief gekozen, maar 2 hengsten staan over de grens; Belgie en Dld. Ook nog 2 opties in Nederland.
Maar we fokken met deze merrie echt eenmalig voor onszelf en dan wil ik eigenlijk niet naar een 2e keus vanwege Corona.

Ik ben wel blij dat wij later beginnen. Afgelopen jaren waren wel zachte winters, maar dit jaar toch wel korte heftige winter en nu echt heel raar. Grote schommelingen ook.

Hier ook het dilemma, met de regels die morgen ingaan in Duitsland wordt het wel erg ingewikkeld.
Maar wij fokken ook voor eigen gebruik en dan is het toch zuur als je voor tweede keuze moet gaan (of zelfs derde keuze). Ze staan toch zo 20-30 jaar bij je in de wei, dan wil je het toch graag zo goed mogelijk en een herkansing heb je niet.
We hebben het al een jaar uitgesteld, nog een jaar zie ik eigenlijk niet zo zitten, denk ook dat 1 van de twee hengsten dan niet meer beschikbaar zal zijn. En qua leeftijd van de oudste liever ook niet, niet dat ze bejaard is ofzo.
Dus ga je dan een maand wachten met de hoop dat de maatregelen weer afnemen met het risico dat het voor niets is of dat het niet meer op tijd pakt, ga je voor keuze 2 of 3 of stel je het toch nog een jaar uit in hoop van beter.

Ik weet het nog niet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:41

Welkom Wpaard :)

Janine, dankje, dat kan ik goed gebruiken :D

Ik heb niet het idee dat Fi het te zwaar heeft gehad. Maar ergens vind ik dat ook lastig, want sluit ik mijn ogen daar niet voor als ik te graag weer wil fokken? Niet dat dat nu het geval is hoor, ze is topfit, niet ziek geweest en huppelt vrolijk met de baby mee. En toen ik Dais niet meer zou laten dekken, omdat ik haar te oud vond, maar Ti doodging en het toch nog graag wilde, heb ik haar ook eerst door de veearts laten checken. Dus ik denk niet dat ik mijn ogen ervoor zal sluiten, maar toch..
Ze moet gewoon een merrie geven, dan is ze er even van af :+

En nee, ik ga niet op zoek naar een tweede merrie, die gekke Fi moet na 3 hengsten eens een merrie gaan geven. Nu is de grap niet grappig meer :')

Goldenarrow en jazzejam, thanks, dan voelt 3 keer achter elkaar niet heel egoistisch :) Fi wordt gelukkig ook pas 8 over 2 weken, dus ze is nog jong zat om het aan te kunnen.

Jazzejam, ik wil merrie met veulen ook absoluut niet weg brengen, maar ja, KI door de dierenarts aan huis en je kan lekker doorgaan :+

Ik sla natuurlijk ook de veulenhengstigheid en die twee daarna over, dus ze heeft een week of 7 om te herstellen. Dat voelt voor mij al fijner dan één of vier weken :)

Balen hè Mooney? Je kan nog wel zelf gaan, maar moet wel eerst een test doen. Dat moet dan een sneltest zijn als de veearts 's ochtends zegt dat ze die dag geinsemineerd kan worden. Zie je je al gaan? O dankje, veearts, hou mijn merrie even vast, ik bel even voor een sneltest. Hup, naar de grens rijden en daar wachten op de uitslag :+

Jouw keuze is nog ingewikkelder dan de mijne. Ik word eigenlijk alleen maar geholpen bij mijn keuze zo :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:49

Cynthia, ik zag van de week een fokker op fb die na 32 jaar hengstveulens nu dan z’n eerste merrieveulen had. En zo ken ik er wel meer die er jaren over doen. :=
Ik vind 3 veulens en dan een jaartje leeg wel een mooie. Maar dat is persoonlijk.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:58

Het is voor sommige merries ook goed om aan de gang te blijven om problemen (bijv. hoefbevangenheid) te voorkomen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:04

absque_dubio schreef:
Cynthia, ik zag van de week een fokker op fb die na 32 jaar hengstveulens nu dan z’n eerste merrieveulen had. En zo ken ik er wel meer die er jaren over doen. :=
Ik vind 3 veulens en dan een jaartje leeg wel een mooie. Maar dat is persoonlijk.

Hou op hoor _O-
Bij deze beloof ik dat ik na 30 hengstveulens een merrie erbij koop :+

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:06

absque_dubio schreef:

-O-
Dat lijkt me echt *** :7

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:11

Hier eigenlijk altijd 1 jaar ertussen. Vorige keer met veulen aan de voet ook geprobeerd , dat wou na 4 pogingen niet. Jaar later wel vol. Probeer nu weer met veulen aan de voet. Ook de reden dat ik zo vroeg begin. Zilver had daarbij ook een hele snelle bevalling. Ik zag een pootjesblaas, ik zou de fotocamera pakken die naast haar stal lag , draai mij om en meneer was er al. Een bevalling van 2 minuten :+

Cynthia ik zou toch echt die van Duitsland doen :D Wellicht is dat persoonlijk hihi. Knap dier!! Maar zou wel zeker je eigen gevoel volgen :j

Absque wow 32 hengsten. Dat is heftig!! Hier alleen maar merries gefokt behalve de laatste 2.

Prachtige combis Nynke <3 Maar ik ben misschien wel bevoorrecht haha. Vooral fan van Caia!

Welkom wpaard! Stamboek shetties?

Klinkt als een lastige keuze mooney. Hopelijk kom je er uit...

Janine toch tiesto toch? Had ik denk ik ook gedaan puur om het homozygote (als ja de keuze hebt tussen die 2). Ben benieuwd of ik je in mei nog tref. Al hoop ik dat ze dan al drachtig is! Wanneer ga je scannen om te zien hoe ver ze is met hengstig zijn?

Goldenarrow wachtbankje *\o/* Duim dat ze drachtig zijn! Gefeliciteerd met je drachtige merrie! *\o/*

Luna ah ja , geen pijl op te trekken dus. Zag haar zelf niet hengstig maar wel kleine plasjes op de grond. Nou bedacht ik mij dat die wellicht ook van het veulen kunnen zijn :+ naja even scannen dan weet ik meer :j
Gave combi zeg! Ook al gedekt, leuk!!

Amhorses ik heb geen idee , dierenarts vertelde de 16e. Naja laat wel spannend, dan weet ik iets. Sammie ziet er mooi uit! Is formidable dit weekend ook naar de hengstenshow geweest? Hoe ging dat?

Jazzejam voorzichtige gefeliciteerd :D

Ik heb er echt zin in , het nieuwe seizoen. Kijk ook echt uit naar de bonte baby. Hoop echt dat het lukt
Veulen van dit jaar heeft ook besloten bont te zijn :+ Wat een weer vandaag!
Afbeelding