[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:29

Hier weer gescand. Nog steeds begin hengstigheid. Het vlot maar niet. Komt niet door. Dinsdag weer

Tinniie

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:38

Het weer gooit echt roet in het eten he Kabayo... hopelijk meer succes dinsdag.

Toch spannend al die embryospoelingen hoor :P een goeie vriendin van me had tijdens de eerste hengstigheid/spoeling meteen prijs. Eerste draagmerrie is netjes drachtig. Bij de tweede poging was er geen embryo om te spoelen, nu richting poging 3. Ben eens benieuwd hoeveel er op het einde van het dekseizoen gelukt gaan zijn :)

Hier ging het allemaal ineens vlot.. gisteren nieuwe merrie gaan halen, mijn vriend ging dan vanochtend met haar naar het dekstation om te scannen hoever ze in haar cyclus zat... blijkt ze met een ei van 4,5 te zitten dat op springen staat. Hij mocht dus ook ineens Arany gaan halen :P Dat ging snel :D

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:06

Net mijn merrie weer opgehaald en ik moet op 15 dagen laten scannen op een tweeling! Hopen dat er iedergeval 1 vruchtje zit!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:47

Kimsel94 schreef:
Net mijn merrie weer opgehaald en ik moet op 15 dagen laten scannen op een tweeling! Hopen dat er iedergeval 1 vruchtje zit!

Gaan we samen in spanning zitten, ik mag maandag 8 mei terug komen om te kijken of Lara dit keer niet weer drachtig is van een tweeling :D

Tinniie; het zou mooi zijn als jullie nieuwe merrie oppakt, zou wel heel bijzonder zijn. In haar geval doet verandering van spijs "vrijen", haha.

Kabayo; komt idd door het koude weer dat de hengstigheid niet doorzet en het lijkt er nog niet op dat we mooi weer gaan krijgen binnenkort....... -O-

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:01

Gezellig suffie! Voor mij is het woensdag 3 mei!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:16

Kimsel94 schreef:

Wanneer is zij dan voor het laatst gedekt en heeft haar eisprong gehad?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:57

Wat gaat het snel in deze topic :P Iedereen heel veel succes met afwachten op de scan voor dracht! Ik hoop dat de merries gaan doorzetten met hun eitjes en hengstigheid.

Embryo's spoelen lijkt me extra spannend. Pakt zo'n embryo goed in een draagmerrie? Zijn hier percentage's van bekend? Ben ik wel benieuwd naar :j

Wild Thing moet 2 mei gescand en Esmeralda 3 mei op dracht. Dus we wachten nog even rustig af. Al vind ik het super spannend...

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:25

suffie schreef:
Kimsel94 schreef:

Oef dat stond op het formulier dat ik heb meegekregen met de inseminatie data... Zou ik even niet meer uit mijn hoofd weten dus kijk morgen even als ik het niet vergeet

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:52

Kabayo schreef:
Hier weer gescand. Nog steeds begin hengstigheid. Het vlot maar niet. Komt niet door. Dinsdag weer

Ik ben ook nog steeds aan't wachten, en laat geduld nu net iets zijn dat ik niet heb. :( :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:53

AM_Horses schreef:
Wat gaat het snel in deze topic :P Iedereen heel veel succes met afwachten op de scan voor dracht! Ik hoop dat de merries gaan doorzetten met hun eitjes en hengstigheid.

Embryo's spoelen lijkt me extra spannend. Pakt zo'n embryo goed in een draagmerrie? Zijn hier percentage's van bekend? Ben ik wel benieuwd naar :j

Wild Thing moet 2 mei gescand en Esmeralda 3 mei op dracht. Dus we wachten nog even rustig af. Al vind ik het super spannend...

Je hebt 50% kans dat je een embryo spoelt en zo'n 75% dat de embryo slaagt in een draagmerrie, maar dan heb je nog altijd risico op vroeg embryonale sterfte (net als gewoon dus). Ze zeggen dat ongeveer 25% van de spoelingen een veulen geeft. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:53

8 mei is vanaf vandaag 15 dagen.. Wij doen trouwens altijd 16 dagen.
Ik mag woensdag 1 scannen op tweeling dracht. Vermoed dat ze leeg is, de eisprong verliep zooo traag..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:11

Wat vervelend joh dat sommige merries maar niet hengstig willen worden. Hopelijk word het weer snel beter en daarna alle merries hengstig.

Ik zie dat er veel rond dezelfde tijd scannen. Ik scan 5 mei op dracht.

Veel ook die op 16 dagen scannen voor tweelingdracht. Dat lijkt me erg vervelend daar rekening mee te moeten houden zeg. Mijn merrie heeft een dominante kant, best erg fijn dus blijkbaar haha.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:31

Vulina schreef:
Ik mag woensdag 1 scannen op tweeling dracht. Vermoed dat ze leeg is, de eisprong verliep zooo traag..

Mijn merrie was afgelopen woensdag al klaar maar ivm stage en werk kon ik haar pas vandaag ophalen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:32

Ik mag op 1 mei scannen op (tweeling)dracht, nog een dikke week, spannend! Wel leuk, allemaal zo dicht achter elkaar.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:34

Kimsel94 schreef:
Vulina schreef:

Mijn merrie was afgelopen woensdag al klaar maar ivm stage en werk kon ik haar pas vandaag ophalen

Dat scheelt exact 5 dagen met vandaag :j

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:38

Jeetje wat gaan jullie hard.
En hopelijk al een aantal drachtig.

Ik wacht nog steeds op een veulen voor dit jaar hihihi

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:19

Quir schreef:
AM_Horses schreef:

Je hebt 50% kans dat je een embryo spoelt en zo'n 75% dat de embryo slaagt in een draagmerrie, maar dan heb je nog altijd risico op vroeg embryonale sterfte (net als gewoon dus). Ze zeggen dat ongeveer 25% van de spoelingen een veulen geeft. :)

Dankjewel voor de informatie. Erg intressant!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:52

Mijn duimen staan paraat voor positieve scans, hengstige merries en oh ja veel zon :D .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:41

Ik zit nog een beetje in twijfel op welke dag ik nou het beste kan laten scannen. Ik had het eerder al een beetje benoemd maar ik zal het nog even op een rijtje zetten en ik zou willen vragen wat jullie zouden doen?

Ze is op woensdag 12 april naar de hengst gegaan 's ochtends. Een beetje op de gok want ik zag haar thuis nog niet hengstig maar volgens mijn berekening zou ze zo ongeveer hengstig moeten worden toen. Ze kwam samen met het hengstje te lopen en diezelfde middag werd ze hengstig en is ze meteen ook gedekt. Dat was dus dag 1.
Donderdag 13 april is ze gedekt
Vrijdag 14 april gedekt
zaterdag 15 april gedekt
zondag 16 april was de laatste dag dat ze echt hengstig was en zich goed liet dekken.
Maandagochtend 17 april nog eens hengstje erbij gelaten en toen had ze beduidend minder interesse, was wat bozer tegen de hengst maar liet zich toch nog 1 keer dekken. Later op de dag nog eens geschouwd en dinsdag 18 april nog eens geschouwd maar het was helemaal voorbij en ze schopte hem duidelijk weg.

Theoretisch is dus maandag 17 april de laatste dek geweest, maar omdat ze zich toen al duidelijk anders gedroeg denk ik dat het toen al na de eisprong was.

Pony is dus niet voor het dekken gescand op hoeveel eitjes er zaten, dus ik wil eigenlijk graag op 16 dagen laten scannen om tweelingdracht uit te sluiten en eventueel een tweede vruchtje af te laten knijpen. Maar ja.. op welke dag kan ze nu het beste gescand worden dan?

Als ik uitga van de laatste dek (die maandag) dan zou woensdag 3 mei 16 dagen zijn. Maar stel dat de eisprong eerder is geweest dan zou die 3 mei 17 of misschien zelfs 18 dagen zijn. Is het dan te laat om een tweede vruchtje weg te halen?

En als ik een dag eerder laat scannen is er kans dat het pas dag 15 is. Is het dan te vroeg om een vruchtje te vinden? Ik wil liever ook niet te vroeg zijn omdat ik wel graag echt zeker wil weten of ze wel of niet drachtig is en geen twijfelgeval.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 10:32

Murosch, mijn merrie scannen ze bij van uytert dus op 15 dagen ivm mogelijke tweelingdracht. De arts was gisteren ook nog aanwezig toen ik mijn merrie op ging halen en hij vertelde me dat op 15 dagen de vruchtjes nog mooi uit elkaar liggen om een van de twee goed af te kunnen knijpen. Met 18 dagen zitten ze vaak echt al aan elkaar en is dat niet meer haalbaar.
15 dagen moet naar mijn idee dus best goed kunnen!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:04

Een goede dierenarts kan ook echt wel al vruchtjes zien op 14 dagen. Ik zou dan uitgaan van de zondag.

Zelf scan ik pas later. richting de 23 dagen. Wist ook niet dat het zo precies kwam qua tweelingdracht. Dus dan moet ik in vervolg maar iets eerder gaan scannen dan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 13:16

Voor een tweeling dracht beter wel, anders is de kans ook erg groot dat beide vruchtjes er af gaan.
Goede dierenarts kan inderdaad vanaf 14 dagen al de vruchtjes zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:51

Bedankt, dan ga ik mijn gevoel volgen en voor dinsdag 2 mei.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:31

suffie schreef:
Kimsel94 schreef:

Mijn merrie is geinsemineerd op:
13, 15 en 18 april en dan op 3 mei de controle ivm kans op tweeling

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:38

Ik wacht nog steeds 'geduldig' (laat ik dat nou net niet zijn ;)) op de hengstigheid :(. Gelukkig staat ze op een dekstation en wordt ze goed opgevolgd. Morgen wordt ze weer gescand.