Schofthoogte veulens 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:31

KoudbloedKim schreef:
Ik vind westernpaarden in vergelijking met andere (niet-western) rassen ook vaak een kleiner koppie hebben. :j
En sowieso een ander groeipatroon!

Er is ook iemand op Bokt met (ik geloof) een Quarter, volgens mij Champagne kleur en die kon als jaarling al door voor een volwassen paard. :j

:j :))

Zeg nou zelf... zou je zeggen dat dit een jaarling is?!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:12

Janinevv schreef:
Wacht komt er na 20 maanden dus nog een groeispurt?
En dat is in het hoofd of lichaam?

Het hoofd groeit niet meer na de 20 maanden, het lichaam wel in breedte en hoogte.
Sommige paarden krijgen met hun lichaam nog een groeispurt in de maanden erna, andere paarden zullen langzamer doorgroeien, daarom kun je nu nog niet met 100% zekerheid iets zeggen over de uiteindelijke hoofd/lichaam verhouding.

Gimme_Spurs schreef:

Als je de staart niet zou zien, dan zou ik zeggen: hup, opzadelen en rijden maar!
Ze ziet er al 'compleet' uit voor haar leeftijd.
Zelfde met Moos, die ziet er ook al behoorlijk volwassen (rij-klaar) uit.

Wat een verschil Ajesca123 in de kol toen ze veulen was en nu. Zou niet verwacht hebben dat het zo zou "krimpen". Parisa heeft een witte streep op haar neus, die is juist groter en breder geworden. Het was zo dun en onopvallend als veulen dat het ook niet in haar paspoort diagram staat. Misschien toch eens vragen of dat erbij getekend moet worden nu het zo zichtbaar geworden is. :=

Gimme_Spurs schreef:
Interessant om te lezen dat bouw en houding zo'n invloed kunnen hebben

Ze had ook wat slides over wanneer bot X in het been langer/korter is dan de 'optimaal', er meer druk op pees/wervel Y en Z komt, en je vergrote kans op blessures in die gebieden krijgt bij intensief gebruik. Tot het moment van die blessure kan het paard de meeste geweldige beweging hebben en foutloos de hoogste hindernissen springen, maar de verwachte duurzaamheid op lange termijn is kleiner.
(en je dus eigenlijk weer speciale andere spiergroepen extra moet trainen om dat (proberen) op te vangen)

De regels voor Lineair scoren (sportpaarden) zijn dan ook niet zo zeer voor 'mooi'/'niet mooi', maar voornamelijk:
- duurzaamheid op langere termijn in de sport,
- lichamelijk geschikt zijn voor sport in het algemeen en secundair voor een specifieke discipline. (daarom worden hengsten ook apart ingedeeld, want wat voor dressuur gewenst is hoeft voor springen morfologisch niet zo te zijn.)
- informatie voor fokkers die hun lijn willen -verbeteren- en dan een hengst/merrie combinatie kunnen kiezen waarbij het veulen meer richting de ideale morfologie gaat om weer bovenstaande 2 punten te bereiken. (bijvoorbeeld: merrie met een te verticale schouder kruisen met een hengst die misschien iets te horizontaal heeft.) Daarom gaat het lineair scoren uit van het gemiddelde standaard van een ras-populatie, en of het paard daarvan afwijkt, in welke richting en hoeveel. Wat weer verklaard waarom hengsten goedgekeurd (zouden moeten) worden die niet overal perfect op het gewenste gemiddelde nummertje passen. Want als alle hengsten dezelfde morfologie hebben, dan kun je je merrie maar beperkt verbeteren.

Moet je natuurlijk wel een stamboek hebben die daar inzicht in geeft voor hun leden. Fries stamboek is goed voorbeeld, die hebben alle lineair scoren statistieken online staan zodat je een goede keuze kunt maken en hengsten kunt vergelijken die bij je merrie passen op basis van je fokdoel en waar je precies op wilt verbeteren.
Helemaal super als dit ook de afstammelingen meeneemt, want je hebt bijvoorbeeld kleine stokmaat hengsten (om het maar even on-topic te blijven over stokmaat :D ) die alsnog groot doorfokken.

(erbij zeggende dat morfologie niet heilig is (!) (zie Baloubet, Valegro, etc), sommige hengsten worden op bouw afgekeurd, maar later toch toegevoegd vanwege bijvoorbeeld sportprestaties. Dan beschikken ze over bepaalde andere eigenschappen die de hengst tot dat niveau gebracht heeft.)

Gimme_Spurs schreef:
jammer dat alleen de westernsport overgeslagen is in het verhaal :Y)

Misschien hebben ze voor westernrassen wel een handboek waar alle lichaams hoeken, graden, verhoudingen en lengtes besproken worden? Daar zullen inderdaad weer hele andere eisen gesteld worden over optimale bouw van de hals, rug en beenwerk voor de sport.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:04

Super interessant hoor!

Ja voor westernrassen is er gewoon een handboek. Er zijn verschillende verenigingen waar de rassen zijn ondergebracht. Joy hoort bij de aqha. Ze staat hier ook in de stamboom. Binnen de quarters zijn er ook weer verschillende eisen waar een paard aan moet voldoen. Een reiner moet bijvoorbeeld kort en gedrongen zijn met een pittig ontwikkelde achterhand. De langzame onderdelen (pleasure, hunter etc) moet hoger en stijler op de benen staan en moet een meer horizontale halsaanzet hebben. De halterpaarden zijn een uitzondering (en zeker in Amerika) dat is niet mooi meer. Overbespiering en kaarsrecht op de benen.

Reining:
Afbeelding

Pleasure enz:
Afbeelding

Halter (niet schrikken):
Afbeelding

Op halter paarden wordt niet gereden. Om even on-topic te blijven: schofthoogte verschilt behoorlijk tussen reiners en pleasure paarden. Reiners zijn kort (145-150 gemiddeld). Pleasure paarden beginnen bij 155. Dit kan doorgaan tot zelfs 165.

Joy zit hier tussenin. Haar moeder is een cutter (meer reining type) haar vader is all rounder:

Moeder:
Afbeelding

Vader:
Afbeelding

Voor de volledigheid dus ook Joy nog even:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:09

Gimme_Spurs schreef:
[naam] schreef:
Ik vind westernpaarden in vergelijking met andere (niet-western) rassen ook vaak een kleiner koppie hebben. :j
En sowieso een ander groeipatroon!

Er is ook iemand op Bokt met (ik geloof) een Quarter, volgens mij Champagne kleur en die kon als jaarling al door voor een volwassen paard. :j

:j :))

[ [url=m/0wn0hF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H1oF5S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MjWQ9s.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ja, maar puur omdat die van mij er minimaal even volwassen uit ziet. _O-

Het reining type vind ik persoonlijk het mooiste. :j

Gimme_Joy

Re: Schofthoogte veulens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:04

KBK :') Reiner type vind ik ook de mooiste :j . Was ik ook naar op zoek, tot ik twee weken na de koop van Joy hoorde dat haar papa nogal grote nakomelingen krijgt... :=

We gaan het zien. Zoals ze nu is kan ze best nog wel wat leuks worden voor de reining!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:21

Of het hoofd na 20 maanden echt niet meer groeit, durf ik niet te zeggen. Volgens mij had mijn merrie met 2 jaar wel een halster om dat ze nu niet meer past :o Zou ze er eens bij kunnen zoeken.

Mijn jaarling had laatst een hoefzweertje, dus ik dacht, laat ik even een ponyhalster voor haar halen. Heb haar vorig jaar november met een veulenhalster naar de opfok gebracht, dus dacht kan ze wel gebruiken.
Nou, madam heeft nog haar veulenhalster om en haar moeder heeft een nieuw halster _O- Haar hoofd moet dus nog wel wat groeien, anders zitten we straks aan een maatje shetland vast :o

En mijn andere merrie wel de krimpende kol van meegemaakt. Als jaarling gekocht en inderdaad met 2/3 jaar oud eens foto's vergeleken en was hij best klein geworden. Kreeg later nog eens veulenfoto's van haar toegestuurd en toen was de kol echt best groot!

Grappig om die verschillende types te zien.
Halter type is echt net zo'n vleeskoe, maar met een ander hoofd. Reining spreekt me ook het meeste aan. Ben niet zo van de Quarters, maar mijn nichtje heeft sinds een paar jaar wel een hele leuke :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:34

Duidelijke fotos gimme_spurs.

Gimme_Spurs schreef:
Binnen de quarters zijn er ook weer verschillende eisen waar een paard aan moet voldoen. Een reiner moet bijvoorbeeld kort en gedrongen zijn met een pittig ontwikkelde achterhand. De langzame onderdelen (pleasure, hunter etc) moet hoger en stijler op de benen staan en moet een meer horizontale halsaanzet hebben. De halterpaarden zijn een uitzondering (en zeker in Amerika) dat is niet mooi meer. Overbespiering en kaarsrecht op de benen.

Heeft de Quarter verschillende sub-boeken die dan onderverdeeld zijn per gebruiksdoel? En als je je paard laat keuren moet je van te voren voor 1 van die onderdelen kiezen? Of wordt de quarter voor 'quarter' goedgekeurd en is de onderverdeling pleasure, reiner, etc naar inzicht van de eigenaar om voor op te geven?

Jeetje die halter... :oo

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:59

Nee in principe is een quarter een quarter. In de verschillende klasses wordt geen onderscheid gemaakt. Ook hoef je dat niet van tevoren te kiezen. Alleen weet je gewoon dat in de (top) sport, een reiner nooit zo goed zal meekomen in de pleasure en andersom.

Onderstaand de rasstandaard en hoe er op wordt gelet tijdens de halter.

Afbeelding
Afbeelding

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:45

Oh jeetje, hoop dat haar hoofd se komende maanden nog wel wat groeit, is best wel klein in verhouding met haar lichaam :=

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:56

Afbeelding

Afbeelding

Wat leuk om zo alle vorderingen te zien. Die van mij had een bles, alleen zie je die niet meer want de voorkant van zn hoofd is wit geworden :P Hij heeft al een full halster := op het kortste gaatje en is nu 16 maand en 1.62.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:18

Gimme_Spurs schreef:
Onderstaand de rasstandaard en hoe er op wordt gelet tijdens de halter.

Hebben ze ook leidraden voor graden van de hoeken die botten maken? Hak ten opzichte van onderbeen en dergelijke?

Orrie_VBW schreef:
en is nu 16 maand en 1.62.

Dat is al flink aan de maat. Hoe groot waren de ouders?

Hier is Full nog net iets te groot (15 maanden). Meer de lengte die te lang is, maar is een leren halster met "gesp-voor-gaatjes", als het zo'n schuif-ding-gesp geweest was had ik het wel op maat kunnen krijgen. (ja, mijn halster vocabulair is niet zo best...)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:40

Myrth97 schreef:
Oh jeetje, hoop dat haar hoofd se komende maanden nog wel wat groeit, is best wel klein in verhouding met haar lichaam :=

Bedoel je van Joy? Ik denk dat dat iets vertekend op die foto. Ze past maat cob inmiddels. Maar haar pap heeft ook best een rank hoofd.

Valt op zich wel mee toch?
Afbeelding

Rivano schreef:
Hebben ze ook leidraden voor graden van de hoeken die botten maken? Hak ten opzichte van onderbeen en dergelijke?

Ja. Daar wordt ook naar gekeken in de halter. Waar dat staat kan ik zo snel niet vinden in het rulebook.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:57

Rivano schreef:
Dat is al flink aan de maat. Hoe groot waren de ouders?

Zn vader is 1.62 en zn moeder 1.63

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:14

Dat wordt een grote, Orrie!

Ik heb nog steeds een ponyhalster.Niet dat ze hem vaak aan heeft.
Echt een kleintje voor een b pony.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:51

Hahaha een bedoelde die van mij _/-\o_ die van jou is helemaal in verhouding!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:32

Afbeelding

Zo lijkt ze heel groot! Tis zo'n lieverd! Gek op kinderen! En geloof het of niet livia had vandaag de hik! Komt nooit voor..ongelooflijk!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:26

Myrth97 schreef:

Oooooow hahahah! Axh dat zal wel toch?!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:40

Gimme_Spurs schreef:
Myrth97 schreef:

Oooooow hahahah! Axh dat zal wel toch?!

Vast wel haha, maar ze moet dan wel even een inhaalslagje gaan maken :j Maat pony halster is van BR nog steeds te groot.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:30

Myrth97 schreef:
Vast wel haha, maar ze moet dan wel even een inhaalslagje gaan maken :j Maat pony halster is van BR nog steeds te groot.

Ik doe met je mee hoor. Raisa past ook nog geen maat pony.
Hoe groot is Bailey nu? Pebbles was niet super groot toch?

Ze heeft ook eindelijk iemand van haar eigen formaat om te pesten :')
Afbeelding
Afbeelding
Of het is andersom ^_^

De jonkies (Raisa + een 1-jarige en 2-jarige Fries) liepen nu bij de merrie met veulen van dit jaar. Veulen vindt Raisa geloof ik ook het einde als "maatgenootje" :o Heeft er weer eentje bij om de baas over te spelen :+

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:40

AniekR schreef:
Ik doe met je mee hoor. Raisa past ook nog geen maat pony.
Hoe groot is Bailey nu? Pebbles was niet super groot toch?

Ze heeft ook eindelijk iemand van haar eigen formaat om te pesten :')
[ [url=m/db4ojR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DhH4mu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of het is andersom ^_^

De jonkies (Raisa + een 1-jarige en 2-jarige Fries) liepen nu bij de merrie met veulen van dit jaar. Veulen vindt Raisa geloof ik ook het einde als "maatgenootje" :o Heeft er weer eentje bij om de baas over te spelen :+

Bailey is 1m33 nu Haha, Pebbles is idd ook maar 1m35. Bailey heeft trouwens echt 0 schoft, komt dat later nog of blijft ze altijd plat _O-

hahaha die Raisa :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:39

Joy heeft ook nog geen schoft. Maar volgens mij komt dat nog :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:52

Afbeelding
Over slungelig gesproken :D

Afbeelding
Lekker lama nekje vanuit een slechte hoek gefotografeerd:o

Afbeelding
Zo is hij meer in verhouding.

Hij heeft nog niet zoveel wintervacht momenteel en is meer bruin dan zwart dus ben benieuwd hoe hij er straks uitziet in zijn wintervacht.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:59

Hoe leren jullie ze dat, meelopen met een paard onder het zadel?
Ik wil graag zo met Duke eens gaan wandelen maar die trekt me zo van mijn paard af als hij de loop op gaat.
Dexter is verder ontzettend makkelijk onder zadel en Duke kan braaf aan een touwtje meelopen, maar dit lijkt me toch weer helemaal anders..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:16

Afbeelding

Tja wij nemen livia mee aan de hand..volgende stap is op de fiets! Zelf op t paard en Livia er naast vind ik best link! Moet langs een drukke weg voordat ik in t bos ben!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:13

Afbeelding
Jong geleerd oud gedaan in ons geval. Vanaf ieniemienie veulen fase al mee op pad en met de "veulentasje" methode geleerd mee aan het touw te lopen.
Moeder is heel streng naar hem dus die heeft mij enorm geholpen in het begin. Nu is het heel gewoon voor hem om mee op bosrit te gaan.
Veel oefenen op bekend terrein en iemand ernaast die je goed kan vertrouwen.