[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:22

Dorine92 schreef:
alicelover schreef:
Ja de da komt hier standaard voor een check en veulenprik na de geboorte. :j

Dat is een birthalarm die je aan het halster kunt vastmaken. Die gaat idd af als ze plat gaan liggen. Zelf gebruik ik nog altijd een singel. Dat bevalt hier ook prima.

Ik zit ff te googlen.. Zo'n birth alarm kost vet veel! Als je een frequente fokker bent oke. Maar voor 1 veulen kan je beter het veulen kopen ipv het birthalarm. Dan kan je nog zelf het geslacht en de kleur kiezen ook :D

Je hebt helemaal nog niet verdiept he? Je kunt ze bijna bij elke ruitershop huren. Dat doen wij ook....

Imre

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:43

Mijn paard staat normaal 24/7 buiten in een weiland op een kilometer afstand van de boerderij. Ze is 24 april uitgerekend, per 1 april verhuis ik haar naar een weiland achter de boerderij. Ze gaat in principe niet op stal 's nachts, maar als er iets is waardoor dat zou moeten kan dat gelukkig wel. :)

Verder moet ik nog even goed uitzoeken wat er mogelijk is qua camera's en wifi.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:58

Hier heb ik ook camera, alarm en melkstrips.
Tot hiertoe nog geenenkele gemist en van de 5 zeker 1 gehad die het niet had gehaald zonder mijn hulp.
Dierenarts woont op vijf minuten maar je kan pas bellen als je de pootjesblaas ziet en als je midden in de nacht iemand wakker belt dan is die er toch pas ten vroegste na een kwartier, half uur ofzo. Dus dan moet je zelf al gehandeld hebben.
Veel inlezen en filmpjes bekijken.

Hier dus ook direct dierenarts en eerste check. Onze veulenprik bestaat uit twee prikken en eentje bevat antibiotica dat drie dagen werking heeft en een minimale shot tegen tetanus. De andere is een vitaminenboost. Kost echt maar een peulschil.
Zoals gezegd hierboven allemaal wat je moet voor, tijdens en na bevalling.

Let ook op dat veulen geen water drinkt de eerste zeven dagen. Darmen zijn dan nog niet gesloten en bacteriën sluipen zo in bloedbanen. Haal likstenen weg. Zorg voor nette en propere ondergrond om te liggen want je mag nog zo ontwormen voor de bevalling. De veulenworm zit niet in de merriemelk maar is overal aanwezig en kruipt door de huid van het veulen naar binnen de eerste zeven dagen. Deze veroorzaakt dan diarree rond dag of 10-13 wat velen dan denken dat het komt van de eerste hengstigheid van de merrie. Wat allang achterhaalt is.

Het aftellen kan na nieuwjaar echt beginnen. Spannend. Hier ook al dag 220.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:03

Standaard een Klysmaatje bij een hengstveulen kan ook veel ellende voor het beessie voorkomen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:18

Een alarm wil ik nog wel eens aanschaffen. Huren wordt een dure aangelegenheid met meerdere merries haha.
Ik heb ze onder de camera staan en melkstrips. Al is dat laatste niet bij alle merries te doen :') zo heb ik er nu een ieder moment uitgerekend en daar ga ik echt niet bij het uier hangen met mn hoofd :').

Ben blij dat ik zo een foto kan maken :D
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:06

Het lijkt toch wel een beetje alsof het verboden is om geen camera en birthalarm te kopen/huren. Ik ben altijd thuis! Paarden staan nog geen 25 meter van mijn huis af en ik kan in de schuur slapen die welgeteld anderhalve meter van de paddock af staat. Of ik zet ze op stal en slaap daar. Ik ben niet zo van het heel veel spullen kopen. Maar het lijkt wel of iedereen zich daar vreselijk over opwindt.
Het is niet dat een veulen zomaar komt. Merrie gaat melk verliezen enz.. dan weet je toch wel dat je goed moet opletten. Of je nou de hele dag naar die camera kijkt of gewoon op het erf bent.. ik kies voor het laatste. Wat zal mijn erf netjes zijn

Dat van dat niet waterdrinken is een goede tip, thx! Ook het ontwormen vlak voor de bevalling ga ik proberen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:10

ik heb ook camera's in de stallen en een halsteralarm , vind het fijn om bij de bevalling te zijn, allereerst om te zien of alles wel goed gaat maar ook zeker om snel in te grijpen bij complicaties, en die zijn er vaak geweest, alles wel op te lossen, paar keer beentje terug en vlies niet gebroken, en bij glowy een paar keer gehad dat glowy dus bijna dood ging, die word dus ook niet meer gedekt , veulenspuitjes zijn meestal niet nodig, over het algemeen huppelen die vrij snel rond , ik blijf er bij tot ze drinken poepen en plassen. DA word alleen geroepen als ik denk dat er iets niet helemaal lekker gaat met het veulen of met de moeder, vind het wel een rustig idee dat er even naar gekeken word dan

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:15

Dorine92 schreef:
Het lijkt toch wel een beetje alsof het verboden is om geen camera en birthalarm te kopen/huren. Ik ben altijd thuis! Paarden staan nog geen 25 meter van mijn huis af en ik kan in de schuur slapen die welgeteld anderhalve meter van de paddock af staat. Of ik zet ze op stal en slaap daar. Ik ben niet zo van het heel veel spullen kopen. Maar het lijkt wel of iedereen zich daar vreselijk over opwindt.
Het is niet dat een veulen zomaar komt. Merrie gaat melk verliezen enz.. dan weet je toch wel dat je goed moet opletten. Of je nou de hele dag naar die camera kijkt of gewoon op het erf bent.. ik kies voor het laatste. Wat zal mijn erf netjes zijn

Dat van dat niet waterdrinken is een goede tip, thx! Ook het ontwormen vlak voor de bevalling ga ik proberen

Nee nee, jij vat het verkeerd op. Et wordt alleen gezegd hoe de anderen het hier doen. Wat jij ermee doet moet je zelf weten. We wijzen je alleen op de risico's.
Ik ben heel blij dat iedereen zo open is over de manier hoe ze het aanpakken, het is voor mij en mn merrie ook de eerste keer en haal onwijs veel goede tips en dingen waar ik nog niet aan gedacht had hier uit het topic.
Ik ga het wiel niet nog een keer uitvinden als anderen dat al voor me gedaan hebben :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:16

Dorine92 schreef:

Het gebeurd nog wel eens dat een merrie 0 tekenen geeft. Geen melk oid. Uier dat tijdens de bevalling pas volschiet.
Dan heb je in feite alleen iets aan het alarm.

Maargoed, ik heb hem ook niet. Maar gaat er nog wel eens komen als ikner ergens een 2dhands op de kop kan tikken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:51

Hmm nou wordt een gezellige periode dan toch. Slapen met de katten en kippen in het stro en overdag lekker pierewaaien op het erf

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:58

Van de kippen zul je niet veel last hebben als die op stok zijn.
Ik heb 1 keer een week op stal geslapen, nou ja, geslapen...begin mei met nachtvorst. Verder zwaluwen die veel herrie maakten vanaf 5 uur, en 1 pony die gigantisch hard snurkte. :roll:

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:18

fokfanaat schreef:
Standaard een Klysmaatje bij een hengstveulen kan ook veel ellende voor het beessie voorkomen.

Goeie tip, alleen voorlopig krijg ik enkel merries :P

Nee hoor we willen niemand opdringen. Ieder doet wat men wil maar voor 40 euro kan je een prima camera kopen in de Aldi en hoef je niet steeds uit je bed om te gaan kijken en de merrie te storen. Zo kan je rustig alles mooi meevolgen en pas als het echt begonnen is, kan je gaan voelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:15

Wij hebben een oude boerderij, dus met de paardenstallen aan het huis vast. Mijn ouders slapen nasat de stallen, horen zelfs het paard naast hun slaapkamer eten. Horen elk paard gaan liggen, zon doffe plof zeg maar.
Maar alsnog hebben wij en een camera en een alarm. Ik persoonlijk heb dus liever iig een camera. Dan ben je niet op stal als de merrie wil beginnen, kun je haar ´stiekem´ in de gaten houden. Heb wel een aantal weken het licht op stal aan, dat dat niet ineens aan gaat midde nin de nacht. Voor de rust van de merrie maar ook de andere dieren op stal. De honden worden namelijk erg enthousiast bij een geboorte.

Maar je kunt idd ook de hele nacht wakker blijven en uitkijken op de paddock, maar ik zou niet gaan slapen. Waarschijnlijk mis je het dan.. Het mooist is met iig 2 personen om ste beurt wakker en slapen!
En mijn merrie spoot 2 dagen lang melk. De ander begon te druppelen de avond voor de bevalling, die beviel om 1 uur, mooie tijd overigens, dus het wisselt echt heel heeeeel erg met wat merries laten zien!

Melk strips zou ik je ook aanraden!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:54

Idd is camera met een alarm gewoon het allermooiste. Alarm gebruik ik eigenlijk alleen als ik denk dat het nog niet komt. Dat slaapt dan fijner. Als ik denk dat het echt komt blijf ik wakker. Mooie van de camera is dat je het gedrag veel beter kan monitoren dan dat lekker live in de stal hebt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:04

Ja idd iedere merrie toont anders en zelfs zelfde merrie toont anders bij iedere bevalling.

Ik gebruik alarm ook vooral omdat het dan nog niet komt en ik toch net iets beter kan slapen de weken ervoor. Als het zover is, ga ik ook niet meer slapen. Alleen zijn sommige merries niet zo duidelijk in het tonen wanneer het zover is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:19

Hier ook alarm en camera. 2 jaar geleden gemist, alarm was niet afgegaan, ze had niet helemaal plat gelegen. Is tussen 2 kijk beurten op de camera geboren, tussen half 6 en 6 uur 's morgens. Afgelopen jaar zagen we het al op de camera bij beide merries. Alarm bij de eerste ging af toen we naast de stal stonden (nog wel buiten). Bij de 2de merrie niet afgegaan, vlak daarvoor batterij op. Camera heeft tot nu toe de meeste waarde gehad.
Mooie is ook dat we pas de stal in gaan als ze echt begonnen is. We kijken via de telefoon net naast de staldeur.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:40

Dorine, kan je je ook voorstellen dat jou manier van reageren nu bij mensen die ondanks er alles aan gedaan te hebben toch hun veulen of zelfs beide verloren hebben dit pijn doet. Ik heb zelf ook geen birthalarm gehad de laatste 2 keer, alleen een cam in stal en wat maakte dat het toch veel handiger dan in de jaren 80 toen ik 40 dgn op stal geslapen heb, oke merrie ging 11/2 mnd over met een tweelingdracht, beide dood, 1 als mummie. Je kunt met een cam mooi stiekem het gedrag van je merrie leren kennen zonder haar te storen idd dit omdat ze het liever doen als je er net even nieet bent.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:44

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:51

En wat ik oo een fijne tip van jullie vond is dat je je merrie ook nog normaal kan zien doen snachts. Als je de camera eerder op hangt. Dus sneller apart gedraag herkend!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:56

Cioccolato schreef:
En wat ik oo een fijne tip van jullie vond is dat je je merrie ook nog normaal kan zien doen snachts. Als je de camera eerder op hangt. Dus sneller apart gedraag herkend!

Die van mij hangt al een jaar. Ik heb een saai etend poepend slapend paard :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:13

Zo kwam ik een jaar of 10 geleden aanfietsen bij stal, zag veulen liggen bij een tinkermerrie, fiets het erf op en vroeg aan de jongste dochter hoe de bevalling was gegaan. Zegt ze: welke bevalling? Van de tinker. Die is niet bevallen, die hebben we net in de wei gezet! Wel dus. Paard liep nog geen half uur buiten, nageboorte hing er nog uit. Geen voortekens te zien. Zo snel kan het gaan.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:38

Bij mij hangt de camera ook het hele jaar. Nu ook heel handig, omdat mijn oudje wat mankeer(de). Kan hem nu ipv de merrie (die nog steeds bij mijn broertje en schoonzusje staat) mooi in de gaten houden.
Voor mij was het vorig jaar het eerste veulen en voor Fleur de zesde. Achteraf was haar gedrag die dag iets anders. Ze wilde heel graag naar binnen. Verder niets gemerkt. Birthalarm en camera. Had nog geen kwartier geleden gekeken. Moest naar de wc (ja zwanger he :+ en ik zie verdorie een blesje achter dr gat bewegen. Ik bleef er bijna in. Zoooo snel ging het. Baalde er verschrikkelijk van, anderzijds blij dat alles goed was :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:48

Imre schreef:
Zo kwam ik een jaar of 10 geleden aanfietsen bij stal, zag veulen liggen bij een tinkermerrie, fiets het erf op en vroeg aan de jongste dochter hoe de bevalling was gegaan. Zegt ze: welke bevalling? Van de tinker. Die is niet bevallen, die hebben we net in de wei gezet! Wel dus. Paard liep nog geen half uur buiten, nageboorte hing er nog uit. Geen voortekens te zien. Zo snel kan het gaan.

Haha ja ze zijn soms echt sneaky!
Hier pony van de dochter ook altijd.. Laatste keer zette ik haar net even buiten in het tuintje want daar kon ik haar goed in het oog houden, ga binnen was uit wasmachine halen om buiten op te hangen... en kwam 5 minuten later buiten op dit:

Afbeelding

:')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:50

Hier loopt de kat er steeds langs en, heel knap, uiteindelijk kan ze 'm verplaatsen. Ik zie dus een stang _O-
Ze zit er regelmatig voor.. Ik weet niet waarom

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:30

jobamara schreef:
Dorine, kan je je ook voorstellen dat jou manier van reageren nu bij mensen die ondanks er alles aan gedaan te hebben toch hun veulen of zelfs beide verloren hebben dit pijn doet. Ik heb zelf ook geen birthalarm gehad de laatste 2 keer, alleen een cam in stal en wat maakte dat het toch veel handiger dan in de jaren 80 toen ik 40 dgn op stal geslapen heb, oke merrie ging 11/2 mnd over met een tweelingdracht, beide dood, 1 als mummie. Je kunt met een cam mooi stiekem het gedrag van je merrie leren kennen zonder haar te storen idd dit omdat ze het liever doen als je er net even nieet bent.

Ik geloof dat dit topic mij te ingewikkeld wordt. Ik mag toch verdorie zelf kiezen wat ik wel of niet koop.. en ik ga toch niet, ondanks dat ik geen birth alarm koop, maar even voor de vorm zeggen dat ik dat wel doe omdat ik anders mensen tegen het hoofd stoot? Snap sowieso niet welk punt je wilt maken, want je had zelf ook geen birth alarm zeg je net.
Ik ben gewoon van de nuchtere aanpak. Wil me heus inlezen, daarom kwam ik hier in het topic, en ik ben vrijwel altijd thuis. Rond de bevalling laten we dat woordje "vrijwel" weg. Maar ik maak wél mijn eigen keuzes. Geen birth alarm dus. Wél goed opletten.

Camera van de aldi klinkt als een goede tip. Altijd te koop of alleen een bepaalde periode per jaar?