[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:04

ik heb heerlijk een nieuwe birthalarm gekregen, vertrouwde mijn equipage niet meer.
dat scheelt nachtrust.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:18

Tooske gaat onder begeleiding MET alarm en MET camera bevallen... zodra er een alarm afgaat zijn de mensen van stal/kliniek er iig en ik stap direct in de auto om hopelijk nog iets mee te maken. Ik zet iig een tasje klaar voor de nacht en heb die hele maand een soort van geblokt voor afspraken ;-) Ik vind de tijd eigenlijk wel snel gaan ... voor ik het weet is het eind Maart/April en kunnen we hopelijk genieten van ons kleine zwartje veulen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:22

Vulina schreef:
Goeroe; Ik heb een merrie die niks laat zien. Wij voeren 23 uur af en vlak daarna (lees; deur dicht, licht uit) gaat ze liggen en 10 minuten later is er een veulen. Ik heb deze merrie nu 10 jaar en ken haar vrij goed ;)

Heerlijk, waren ze allemaal maar zo! Wij hebben ze tot nu toe zowel twee weken 'te vroeg' als twee weken 'te laat' gehad en ergens tussen eind van de middag en 8 uur 's ochtends, dus wat dat betreft helaas wat minder voorspelbaar. Als ik de indruk heb gewekt dat wij om 23 uur de deur dichttrekken en de volgende morgen weer eens gaan kijken is er iets niet goed gegaan. :)

Ik vind het fijn dat er in dit topic informatie wordt uitgewisseld, maar dat eeuwige gedram over een birth alarm (want anders...) begint wel wat te vervelen. Iedere situatie is anders en uiteindelijk maakt iedereen een eigen afweging. Voor ons werkt de combinatie van melkstrips en observeren heel goed, maar ik kan me prima voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt. Ik ken mezelf ook langer dan vandaag en weet zeker dat ik minder scherp zou zijn met een birth alarm. In mijn ogen geeft een birth alarm dus niet alleen wat extra zekerheid, maar ook extra schijnveiligheid en dat vind ik voor mijzelf het linke eraan. Behalve dat de techniek je in de steek kan laten kan een merrie bij een verkeerde ligging van het veulen uren met pijn en in paniek rondjes lopen te draaien terwijl je rustig ligt te slapen. Of ze besluiten het veulen er gewoon staand uit te gooien. Toegegeven, dat zijn uitzonderlijke situaties, maar nou net wel die situaties dat je er zéker bij wilt zijn. Dat neemt niet weg dat het in veel gevallen een prima hulpmiddel kan zijn. Dat iemand anders er wel voor kiest kan ik dan ook prima begrijpen en respecteren. Er is nu eenmaal geen perfecte methode. Ik vind het vervelend dat er hier impliciet (en soms zelfs expliciet) wordt gezegd dat je zonder birth alarm een slechte eigenaar bent en dat het je eigen schuld is als het dan misgaat. Sowieso is die grens nogal discutabel, aangezien er een veiligere (maar nog steeds niet perfecte) methode is die zelden wordt gebruikt. Waar trekken we de grens dan? Kortom, ik denk dat we het beter bij feitelijkheden kunnen houden dan tussen de regels door een discussie te voeren over wat je minimaal moet doen om bij 'de goede kant' te horen. Dan worden er onvermijdelijk dingen persoonlijk opgevat en dat helpt zelden om iemand op andere gedachten te brengen. Ik denk dat we het erover eens zijn dat het belangrijk is om bij de bevalling te zijn en dat dat niet eenvoudig is. Laat iedereen uiteindelijk voor zichzelf uitmaken wat hij of zij gaat doen om die kans zo groot mogelijk te maken.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:26

Mee eens, voor ons is alles de 1e keer en daarom hebben wij ervoor gekozen Tooske naar een andere stal te brengen waar ze gaat bevallen onder begeleiding. Maar iedereen maakt hierin zijn eigen keuzes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:30

ik vind het wel belangrijk dat jonge onervaren fokkers wordt verteld dat het gewoon erg belangrijk is om bij de bevalling te zijn, en dat je met ene paar keer de wekker er meestal niet mee bent.

Tuurlijk blijft het iedereen zijn eigen verantwoording, maar je moet je wel realiseren dat de "natuur zijn gang laat gaan" niet altijd goed afloopt. En natuurlijk, je kan niet alles voorkomen, maar ik kies er iig voor om de kans op het missen van de bevalling zo klein mogelijk is.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:33

ik vind niet dat je zonder birth alarm een slechte eigenaar vind en als je het vanuit dat oogpunt beredeneerd dat het voor schijnveiligheid kan zorgen, dan begrijp ik je punt ook wel. Alleen dat is ook niet hoe een birth alarm gebruikt hoort te worden VIND IK.... Ik vind dat je het net als met melkstrips, net als met camera, observatie enzovoort als HULPmiddel moet gebruiken en niet volledig op mag vertrouwen. Ik blijf ook een nacht wakker als ik het gevoel heb dat de merrie zal gaan bevallen. Ik zet ook regelmatig mijn wekker om te checken of er iets veranderd is. Maar er zijn momenten dat ik tóch moet slapen en op die momenten is een birth alarm wel makkelijk om je te helpen voor het geval de merrie net op het moment dat jij eventjes je ogen sluit, besluit om precies op dat moment te gaan bevallen....
En ik vind dat je al die hulp middeltjes moet benutten, zelfde vind ik met melkstrips, bij mij hebben die nog nooit echt geholpen. Merrie een keer bevallen met ph van 6.8, merrie een keer niet te "melken", en dit jaar een merrie die 3 weken met ph van 5.5 rond liep... maar toch blijf ik het gebruiken want het helpt veel mensen met inschatten dus het zal mij vast ook een keer kunnen helpen :j

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:48

Ik kan me voorstellen dat je het soms als 'aanvallend' over vind komen misschien Goeree.

Persoonlijk vind ik het echt heel fijn om zoveel ervaringen te horen van jullie. Ik ben nou eenmaal een leek en jullie niet, ik snap ook dat ieder het op zijn/haar eigen manier doet en dat wij ook onze eigen manier gaan ontwikkelen. Maar zolang ik hier positieve/negatieve ervaringen van iets kan opdoen helpt mij dat in ieder geval wel :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:26

Goeroe, ik had afgelopen jaar 1 waarbij het alarm nooit is af gegaan, die ging niet volledig plat, en 2 keer stonden we er al láng bij voordat het alarm ging. Handig hulp middel, maar ik ga voor het 24/7 toezicht. Ik snap dat dat alleen nooit lukt, wij werken in 'ploegen'.
Melk strips gebruik ik ook, maar wij oefenen niet met het uier en het is niet bij elk paard vertrouwd genoeg om er aan te zitten. Als dat vertrouwd genoeg wel kan, test ik alleen drupjes die er aan hangen, ik melk/forseer nooit.

Jeetje, wat waait het hard. Jonkies waaien zowat uit de paddock. Zo maar lekker naar binnen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:28

Ik ben het met je eens Linda, elk hulpmiddel is niet meer dan dat, een hulpmiddel. Uiteindelijk is er helaas niet één methode waar je blind op kunt varen. Ik denk inderdaad dat veel onervaren fokkers het waken onderschatten. Wij hebben het geluk gehad tot nu toe met drie personen te zijn. Daarbij werkt mijn man in ploegendienst en hebben we een jong kindje en een tweede op komst. Dat klinkt misschien extra vermoeiend, maar in ons geval is het een voordeel, want we hebben eigenlijk gewoon geen ritme en slapen allebei zonder problemen op de meest onmogelijke tijden als dat maar even kan. Voor Aniek geldt dat geloof ik iets minder, maar die compenseert dat door haar gedrevenheid om wakker te blijven. :+ Als je er alleen voor staat en zeker als je dan ook nog 's ochtends op je werk verwacht wordt kan ik me voorstellen dat het eigenlijk geen doen is. De kans dat je tegen de tijd dat de bevalling begint uitgeput in coma ligt is groot en ik denk zeker dat een birth alarm dan erg handig kan zijn!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:53

Goh wat gaat het snel hier.. ik meng mij maar niet in de discussie, ben onervaren dus kan er weinig over zeggen. Wel heb ik het plan om een birth alarm en camera te gebruiken, raden jullie nog een bepaald merk aan of juist af?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:08

Sanne.....ik hoop dat je merrie het veulen veilig binnen houdt! Wat een rotsituatie, lijkt me verschrikkelijk.

W.b.t alarmen etc zorgen wij ervoor dat ze een camera op zich heeft en een birthalarm, ook test ik de melk als er drupjes aan hangen maar doe er zelf niks uit proberen te krijgen. Ik snap de discussie wel.... ben zelf ook van mening dat je er alles aan moet doen om erbij te zijn, echter voor iedereen kan dat iets anders betekenen maar alleen om de 2/1 uur kijken vind ik wel erg weinig.

Echter zegt het ook weer niks dat je een camera en alarm hebt, zelfs dan kan het fout gaan.....maarrr dan kan je denk ik wel zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om erbij te zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:19

toen ik nog geen alarm en camera had , had ik een merrie , die liep al een paar dagen te druppelen, dus wij om de beurt elk uur kijken, gaat ze liggen bevallen in de wei 's morgens tijdens de koffiepauze :+ wij werden erop gewezen door een voorbijganger ,daar was toen een boel publiek bij haha

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:36

Ik bedoel dat ik waarschijnlijk alleen een birth alarm heb en geen camera

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:18

Gelukkig gaat het natuurlijk ook heel vaak wel vanzelf goed, maar helaas kun je daar niet op vertrouwen. Hier waren er bij in elk geval twee van de vijf bevallingen problemen ontstaan. Bij één bevalling lag het veulen niet helemaal goed en ondanks dat we flink geholpen hebben toonde het veulen in eerste instantie geen teken van leven. Een andere merrie liet haar veulen niet drinken. In de andere gevallen was het denk ik ook zonder ons wel goed afgelopen, al is het natuurlijk niet zeker of die veulens zonder hulp uit het vlies waren gekomen. Waarmee ik nog maar eens wil onderstrepen hoe belangrijk het is om erbij te zijn.

Het grote voordeel van een camera vind ik dat je ze ongemerkt kunt bespieden. Ondanks dat we ongeveer 40 meter moeten lopen naar de stal zie je hun gedrag al veranderen zodra de achterdeur opengaat. Daarnaast vind ik het fijn om ze lekker comfortabel vanaf de bank met een hapje en een drankje en iets anders om te doen een beetje in de gaten te kunnen houden. :o Naar mijn idee vallen subtiele veranderingen juist ook als je met een half oog kijkt eerder op. Vaak is namelijk het gedrag op zich niet echt bijzonder, maar is het de frequentie die opvalt. Zodra ik denk "nu staat ze alweer te ..." dan is dat reden om extra alert te zijn. Als je alleen af en toe gaat kijken mis je denk ik vaak die herhaling, of ze laten 'het' zelfs helemaal niet zien.

jolandje schreef:
toen ik nog geen alarm en camera had , had ik een merrie , die liep al een paar dagen te druppelen, dus wij om de beurt elk uur kijken, gaat ze liggen bevallen in de wei 's morgens tijdens de koffiepauze :+ wij werden erop gewezen door een voorbijganger ,daar was toen een boel publiek bij haha

Haha, die poging om het stiekem te doen mislukte dus alsnog. :))

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:38

Wij hebben de laatste 2 jaar met enkel een camera als hulpmiddel gewerkt, maar ik wil dit jaar (2018) toch ook een birth alarm huren voor mijn KWPN merrie. Het is voor haar de eerste keer, dus ik weet ook niet hoe goed ze het laat zien.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:51

Ik heb gewoon alles van hulpmiddelen in huis. Hoe meer hulpmiddelen hoe meer kans erbij te zijn. Dat samen met goede observatie.
Voor dat laatste is een camera alleszins belangrijk. Die staat hier dan gewoon naast de televisie en op het nachtkastje.

Dit jaar heb ik het alarm 1x van de 4 nodig gehad. Meestal was ik het voor door observatie en melkstrips (die hebben hier al goed werk gedaan).
Bij 2 bevallingen ging het alarm niet af, maarvstond ik er door observatie wel al bij. Die merries gingen niet helemaal plat.

De merries die ik goed ken kan ik redelijk goed inschatten en weet ik ongeveer wanneer ze zullen gaan. Maar ze zullen het maar net eens een keertje anders doen. Of een maiden die het niet volgens het boekje doet. Of ik moet maar net even in bad zitten. Dan ben ik wel blij dat dat alarm er is. Want ook door het alarm ben ik er al vaak bij kunnen zijn.
Een gezonde mix van een beetje alles :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:06

haha in bad :) toen breeze geboren werd ging ik net naar toilet en toen ging alarm af, dus snel naar de stal lopen en toen was breeze er net uit, op de drempel van de stal, glowy had het dus graag binnen willen doen, was bijna vergeten dat ik naar toilet moest :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:49

ik heb gewoon ook alles wat je kan hebben in huis en daarbij waak ik ook bijna 24/7 als alle middelen en mezelf aangeven dat het gaat komen. Dan ga ik niet meer slapen en weken ervoor zet ik ook al wekker om gedrag van merrie vast te leggen. Ik ben dan helaas ook een zombie als het veulen er is :')

En tuurlijk doet iedereen wat ze willen goeroe maar het zijn dan ook altijd dezelfde die in een topic zoals deze, dingen gaan verkondigen waar ze zelf helaas geen ervaring mee hebben en de natuur doet het wel zelf en dan komen ze janken in het topic, dat het toch is mis gelopen. Moeten wij dan zeggen told you so? Nee toch maar we kunnen maar raadt geven van te voren en dan doet iedereen er nog mee wat ze willen. Want als het mis gaat, dan kost het je meer geld dan die hulpmiddelen.
Ik wil mezelf nog in de ogen kunnen kijken als er iets mis loopt en niet zitten afvragen, wat als?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:50

Hoop dat je niet op mij doelt met je bericht Fosty tuurlijk wil ik bij de geboorte zijn en ik heb al heel wat kalfjes te wereld gebracht dus ervaring met geboortes heb ik wel koe of paard bevalling is nagenoeg hetzelfde paard kan het alleen iets sneller misschien

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:16

yfkelover schreef:
Hoop dat je niet op mij doelt met je bericht Fosty tuurlijk wil ik bij de geboorte zijn en ik heb al heel wat kalfjes te wereld gebracht dus ervaring met geboortes heb ik wel koe of paard bevalling is nagenoeg hetzelfde paard kan het alleen iets sneller misschien

Bij een paard gaat het veel sneller en vooral harder. Ligt het veulen verkeerd dan is het bij een paard meestal einde verhaal, bij een kalf heb je vaak nog tijd om te draaien e.d.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:37

Dat hoor ik inderdaad ook van de mannen. Zij hebben hier eerder gefokt met Welsh ponys en er worden zo'n 200 kalveren geboren elk jaar. Schijnt een stuk rapper te gaan met paarden. Nachtelijke uitstapjes naar stal zijn voor ons dus ook vrij normaal.

Hoorde net dat mijn Fleur snel, makkelijk en vooral zonder veel voortekenen beviel. Zo leuk dat ik contact heb kunnen krijgen met mensen die haar kennen van voorheen :)

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 01:23

Yfke, ga paard en koe niet met elkaar vergelijken. Want echt, het is een wereld van verschil.
Die paarden kunnen je in de maling nemen waar je bij staat. De ene minuut zie je niets, de volgende minuut is het veulen er bijna.
Ik heb die 2 van ons dit voorjaar beide thuis gehad toen ze moesten veulenen. En thuis is 20m lopen om te kijken. En toch had ik Chicky bijna gemist. Het is dat mijn vader kwam vertellen dat Chick bezig was.
Binnen paar minuten was Reuzie er.
Bevalling van Saar was dramatisch. Ook dit was, ene minuut niets, twee tellen laten een hoofdje. Veulen lag helemaal fout. Een koe wil dan nog weleens stoppen, een paard gaat door. Ik heb het veulen er afgekregen maar vraag niet hoe.
Ik ben de nuchterheid zelve maar echt, het zweet stond op mijn rug.
Dus ga niet uit van 'de natuur regelt het wel' en onderschat het alsjeblieft niet.
Als het goed gaat is het leuk maar helaas gaat het ook regelmatig níet goed.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:50

Het is hier al eerder gezegd; maar een paard is echt niet te vergelijken met een koe. Paard gaat enorm snel en zoals hier ook al gezegd; fout is al snel goed fout.

Vorig weekend hier een koe met slag in het lijf en ook kalf achterstevoren. Bij paard heb je dan vaak al een ding, maar hier kwam alles er goed en wel vanaf en moeder koe ook niks aan de hand. Een koe kan over het algemeen gewoon veel meer hebben.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:26

Vergelijk paard niet met koe weet dat bijpaard sneller gaat hebben een keer veulen gehad hier zeg alleen maar dat we en daarmee bedoel ik mijn man en ik ervaring hebben met geboortes en mijn man gelukkig ook zou kunnen helpen mocht het met Canto niet goed gaan en we hebben gelukkig de dierenarts heel dichtbij wonen en tuurlijk ga ik er voor zorgend dat ik erbij ben voelde alleen een beetje aangevallen of ik er te licht over denk en dat die ik absoluut niet maar uk weet een ding zeker als ik tussen de merrie of veulen miet kiezen ga ik voor de merrie

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:56

Stille meelezer, al jaren meld zich ;) , ieder jaar komt dit ter sprake en ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt, het is zo dat de vaste bokkers en ervaren fokkers hopen dat zo iedereen zich bewust is van de noodzaak om er alles aan te doen om bij je merrie te zijn als het begint.
Ieder jaar gaat het wel is mis maar het geeft jezelf in ieder geval rust als je weet dat je er alles aan gedaan hebt. En idd dat kost meestal wat slaap, maar och dat moet je er voor over hebben om te fokken. Ik weet dat er meerdere met tranen in hun ogen zitten als het bij een ander mis gaat ook ik trek me dit verschrikkelijk aan.
Ik wens iedereen een goede dracht en voorspoedige veulentijd. Dit topic is er om samen van te leren en elkaar te steunen in moeilijke tijden.
Sanne (geloof ik zo uit mijn hoofd) heel veel sterkte met je merrie, duim dat alles goed gaat komen, Misschien is haar maag geirriteerd door de medicijnen, ook antibiotica kan dat veroorzaken, misschien een idee om een maagbeschermer te geven.
Ik kruip weer onder mijn steen, waar ik meestal alleen per pb onder uit kom :o