[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:09

pol1 schreef:
We gaan maar weer bijtijds naar bed..Je weet maar nooit wanneer je er uit moet.. Ik duim voor een bevalling overdag of in de avond..

Ik ben echt ook dood, maar doodmoe :z Ondertussen zijn we ook meer 3 weken aan't waken.
We zijn begonnen een 2-tal weken voor de uitgerekende datum.
Elke nacht x aantal keren wakker gebeld worden (voor niets :') ) echt, als er 1 reden is waarom ik zo graag zou hebben dat het veulentje komt, dan is het zeker wel omdat ik zo graag nog een keertje echt zou willen doorslapen... :+

CL, ik had dat nog nooit gehoord van die melk. Maar bij mensen kan dat ook hé!

Idd Woogy, k ben ook benieuwd of Loes haar merrie al een veulentje heeft, die had echt al gekegeld enzo hé?!

Mopjemop

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:10

Hehehe Heineken :D zie het nu pas...oeps Voutje bedankt...

Cubalibre, kunnen wij als mensen nog invloed op de melkproductie uitoefenen dan...in dit soort gevallen...om het goede melk te laten worden, zeg maar?
En weten ze ( de va's) wat er niet goed aan die melk is?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:15

Watnou, gefeliciteerd. Mijn veulen noem ik al Yolo sinds Daisy drachtig is en zo ook iedereen inmiddels in dit topic.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:17

Ik heb een topic aangemaakt voor onze YOLO ...

Desteny blijkt wat weinig melk te hebben, ze heeft vanochtend een injectie gehad van de dierenarts.
Morgen moet ze voldoende melk hebben, anders gaan we de tabletten domperidon halen bij de dierenarts...
Pfffff toch wel zorgen!

Veulen heeft tot nu toe voldoende binnen gehad denkt de dierenarts, hij is fit, erg levendig en staat vanavond al een stukje rechter op z'n beentjes.

Fingers crossed!!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:18

Ik keek inderdaad heel raar op toen ik een topic op de voorpagina zag met Yolo is geboren :D Ik dacht al, zover is Dais toch nog niet :?
Maar Watnou gefeliciteerd!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:20

Weet iemand nog een goed boek over veulens? Ik ga Zaterdag naar de Equiday en wil daar wel een boek kopen. Maar welke is een echte aanrader?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:20

De merrie van Loes had ook al tjoepkes.

Hoe doet Kim het? Die was de boel ook spannend aan het maken toch?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:21

In mijn eigen topic die ik al in april vorig jaar ben gestart, krijg ik hier ook allemaal reacties op. Mensen linken de naam al een jaar aan Dais dr veulen.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:22

Oh wat grappig Cynthia82...

Mijn dochter vond danger een leuke naam, wij dus echt niet hahaha
Het was YOLO of Google... YOLO heeft gewonnen !
Hij is n spring in t veld, passage en nokken bij de dierenarts hahaha

Succes allemaal met de laatste loodjes, het kan zomaar plots erg vlug gaan..;-)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:31

Mopjemop schreef:
Cubalibre, kunnen wij als mensen nog invloed op de melkproductie uitoefenen dan...in dit soort gevallen...om het goede melk te laten worden, zeg maar?
En weten ze ( de va's) wat er niet goed aan die melk is?

Niet dat ik weet... ligt aan het feit dat sommige merries schijnbaar te vette melk kunnen hebben, dat was nl wat er toendertijd gebeurd is met mijn nu 5 jarige.

Denk idd dat t n beetje als bij ons mensen is...

Oef, ik hoop maar dat de merrie snel voldoende melk gaat produceren watnou!

@mopjemop: geen idee... heb wel ergens n boek over het opvoeden/op laten groeien van veulens maar welke dat precies is weet ik niet aangezien die nog in de opslag ligt en daar voorlopig ook nog even zal blijven liggen ;)

Overigens over opvoeden gesproken, kreeg wel n complimentje van de va vanmiddag... Ze vond dat Gentle hele erge goede manieren had :D
2 buisjes bloed afnemen en hij stond zo ontzettend braaf stil <3

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:37

Goh, bijzonder hoor dat dit kan "slechte melk" voor een veulen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:41

Ik had er tot toen ook nog nooit van gehoord... en toen Gentle donderdag zo erg aan de diarree was moest ik wel even slikken want ik dacht meteen: ow nee he, niet weer 1...

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:42

Sommige melk kan zelfs dodelijk zijn. Ik loop op dit moment stage bij Bit, er komt toevallig een artikel over dodelijke moedermelk in de nieuwste uitgave van Bit. Maar dat is wel heel zeldzaam, dus laten we niet op de zaken vooruit lopen en er vanuit gaan dat het in dit geval niet de zaak is! ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:44

Dodelijk zal het niet zijn... dan had hij ondertussen op zijn minst vele malen zieker moeten zijn en dat is hij gelukkig niet! Integendeel... hij doet alsof er niets aan de hand is (en eigenlijk moet ik daar blij mee zijn want 't kan zoveel slechter!).

Ik ga ook liever niet meteen doemdenken maar toch speelt t wel even in je hoofd rond aangezien je het al n keer van dichtbij meegemaakt hebt...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:59

Moeder en ik hebben een vermoeden dat er vanavond wat geboren wordt maar dat zal wel niet :o
Pfff wil op z'n minst al eentje!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:03

CubaLibre schreef:
Dodelijk zal het niet zijn... dan had hij ondertussen op zijn minst vele malen zieker moeten zijn en dat is hij gelukkig niet! Integendeel... hij doet alsof er niets aan de hand is (en eigenlijk moet ik daar blij mee zijn want 't kan zoveel slechter!).

Ik ga ook liever niet meteen doemdenken maar toch speelt t wel even in je hoofd rond aangezien je het al n keer van dichtbij meegemaakt hebt...

Nee in jullie geval is het zeker niet dodelijk! Was meer een algemene opmerking ;)

Ik snap het wel hoor dat doemdenken, heb er zelf ook vaak last van. En zeker als je het al eens eerder hebt meegemaakt :(:)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:18

@ Ziekielove.. Leuk nog een haffie erbij!

@ Pol.. Jeetje dag 357

@ Watnou.. Gefeliciteerd!!

@ SofieHavan.. Begin jij ook je hoop al te verliezen.. Fopmerries

@ Emma.. Dat is een geluk hebben met die stal!

@ Pretty.. Agh haha die zijn zowat nodig ja!

@ Caesar.. Jij krijgt het druk dan volgend jaar!

@ CL.. Als het aan haar melk ligt wat kan het dan zijn?

@ Crines.. Sterkte!

@ Mopjemop.. Ik kan je niet helpen, ze staan hier nooit 24/7 buiten maar altijd snachts binnen

Nou hier leek Orion er helemaal klaar voor kwa uier, hoefde alleen nog maar hars te laten zien.. Maar ze dacht.. Hee dit wordt te spannend.. We laten de boel weer eens wegtrekken.. Dus haar uier is WEER een stuk minder, kringen weg en geen hars..
Stom paard.. Iemand dr hebben?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:37

iEmmaaa schreef:
Crines, he bah wat naar sterkte met het verlies! Heb zelf ook een kat (al erg op leeftijd en ook aan het kwakkelen) dus kan me heel goed voorstellen hoe naar het moet zijn. :(:) Furioso ziet er super uit! Wat een knapperd is het toch! Misschien heb je het al wel genoemd hoor, maar heb ik er overheen gelezen. Maar blijft hij zwart of wordt hij ook een schimmel uiteindelijk?
Ik heb totaal geen ervaring met natuurlijk dekken oud, in de friezen wereld wordt er naar mijn weten alleen nog maar met KI gewerkt.

Dankjewel allemaal. Het is maar een kat, maar ik ga hem toch echt missen. Hij heeft ook elke nacht tijdens het waken bij me geslapen :) Zal hem missen als ik daar alleen ben wanneer Imperiosa moet bevallen.

En dankjewel voor de complimentjes op Furioso. Ik vind hem ook al een pak knapper nu hij wat spiertjes begint te krijgen :j Ik ben zoooo benieuwd naar zijn drafpasjes. Nu doet hij het enkel om ff snel met mama mee te lopen, maar echt draven heb ik hem nog niet zien doen. Zijn galop en stap zijn wel zeker niet verkeerd, maar zo met die lange stelten ziet dat er toch nog altijd wat gek uit vind ik :')

Furioso wordt schimmel inderdaad iEmmaaa. Hij heeft hier en daar al een wit haartje in zijn vacht.

En nee idd in de Friezenwereld gaat alles via KI. Bij de PRE's is het door Spanje eigenlijk niet toegestaan om via KI te dekken met een APTO-hengst (= goedgekeurde hengst, basis). Enkel bij een hengst met extra predikaten (zoals Calificado, recomendado of elite) is dat toegelaten. Nochtans gebeurt het overal en wordt er gewoon op de dekbon ingevuld 'natuurlijke dekking'. Voor eigen merries maakt dat trouwens helemaal geen verschil uit. Het is enkel om de dekkingen van de 'gewone goedgekeurde' hengsten in te perken dat ze dat indertijd zo hebben ingevoerd.

Ik denk dat ik Sierra sowieso aan de hand laat dekken. Al vind ik dat toch ook spannend zo met die longe die dan in de weg kan zitten. Ik denk dat ik sowieso wacht tot ik Furioso al even apart kan nemen, want anders zie ik dat niet lukken met die kleine in de buurt.

Imperiosa heeft al even per ongeluk bij Quiero gestaan :o En die had schrik. Maar andere keren daagt ze hem ontzettend uit langs de draad, dus die kan ik misschien wel gewoon samen laten in de weide.
Nuja daar zit nu nog een veulen in dat er eerst uit moet natuurlijk 8-) Die beslissing neem ik wel als ik zie hoe het loopt.

Watnou: haha wat grappig. Ik link yolo ook al helemaal aan Dais haar veulen. Hopelijk geeft ze snel wat meer melk zodat jullie van de zorgen af zijn en ten volle kunnen gaan genieten van jullie gouden kereltje.

Mopjemop: op 7 weken kan hij best al wel wat hebben denk ik. Ik was hier al aan het twijfelen om met mooi weer hen eens een nacht buiten te laten, maar heb het nog niet aangedurfd. Nuja wij zitten ook wel met een beek en Furioso is pas een goede week oud.

Cubalibre: hopelijk vinden ze snel wat de oorzaak is, maar gelukkig is hij verder niet super ziek. Ik had ook wel al gelezen over moedermelk waar de veulens ziek van worden (en kunnen sterven), maar dat is hier idd niet het geval denk ik. Dat komt meestal al de 1ste of 2de dag aan het licht en geeft veel ergere symptomen.

Veel succes aan de wakers vannacht en hopelijk eindelijk een veulen voor diegenen die er al zo lang op wachten :Y)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:38

Crines sterkte!

Wat een fop merries hebben jullie Dit jaar zeg haha. Hopelijk snel veulentjes dat iedereen weer lekker kan slapen!

Cl ik duim dat het meevalt allemaal!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:46

Crines sterkte!

Wat zijn de merries eigenwijs op het moment zeg!
Een hele hoop wachtende baasjes in spanning laten..

Baida morgen (over 20 minuten) op 340 dagen! Maar ze vertoont nog nada noppes niks dus dar gaat nog wel even duren. Wel vult de uier zich langzaam maar zeker wat meer maar is nog lang niet vol genoeg. Verder geen slappe banden of ander gedrag. Dus we wachten af. Niet zo'n goede combi: waken (voor nu gaat 3x hier de wekker en 3x bij de eigenaar) en tentamens. Heb wat slaaptekort vrees ik. :+

Sterkte voor de mensen die al langer aan het wachten zijn en doodop zijn!

Cynthia, ik had yolo ook al gekoppeld aan Dais dr veulen haha. Maar ach, het is maar een naam met voor iedereen een persoonlijke betekenis. Watnou heeft het waarschijnlijk niet geweten. :)

Ik zag dat Nicole een zorgenkindje en mama heeft op het moment, sterkte ook! Hopelijk knappen ze allebei snel op!

En KBK, hoe doet Kim het? Houden jullie het nog een beetje vol? Jullie zitten ook al een flinke tijd met gebroken nachten!

CL, ik duim mee voor een goede uitslag!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:09

Crines, sterkte! Snap dat het rot is hoor. Hier ook altijd katten gehad, aangereden of vol met tumoren het is helaas altijd een verschrikking als je je maatje verliest :(:) :(:)

Watnou gefeliciteerd met de kleine!
En de kwestie over voeren bracht Neon geloof ik eerder ook al op (toen vergeten op in te gaan). Laatst ben ik naar een informatieavond van Paul de Vries geweest, zijn mening was dat je eigenlijk niet teveel kunt geven bij zo'n merrie die veel aan het veulen geeft. Minder voeren is eigenlijk alleen maar roofbouw aan je merrie. Als ze niet genoeg eten krijgt, geeft ze haar reserves wel aan de veulens. Lies krijgt er de laatste maand ook nóg meer bij, die kreeg het ook zwaar in de dracht. En geen spijt dat we Roos een paar maanden terug zo aangepakt hebben, die voelt zich momenteel zo fris als een -329 dagen drachtig- hoentje ^_^

Lisanne, jup het is 12u geweest, dus Lies doet nu ook mee met de 340 dagen...

Lies had al aardig uier. Zaterdag zijn ze het land op gegaan, vervolgens was alles weer weg -O- Heel langzaam bouwt het nu gelukkig wel weer iets op... 's Ochtends weer wat voller, maar overdag in het land weer weg. Vandaag aan het eind van de dag hield ze gelukkig weer wat over. Maar volgens mij heeft ze nog niet heel veel haast.

Afbeelding
Lies vanmorgen op 339 dagen

Afbeelding
En Roos begint ook wat uier te maken, nu op 328 dagen (329 nu na middernacht :P)

Vond dit wel een lief plaatje. Lies was vast in de poort vanaf de wei naar de stallen gaan staan; "ik heb honger! Ah tooeee?"
Afbeelding
Het beloofde veulenweer heeft het ook af laten weten zeg. Wat een bagger weer was het vandaag ook weer :=

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:00

Deed vanmorgen de tv aan..Zie ik dr plat liggen := maar geen alarm afgegaan -:(- kijk ik goed zie ik dat de birth alarm verschoven is >;)
Toch maar weer mn anti slip pad eronder vanavond!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:05

Pol1 en Sofie, nog niks? :(

CL, hopelijk valt het mee. Ik duim mee voor een positieve uitslag...

KBK, hoe is het met Kim? Zat zij ook al niet aan de tijd?

Dag 335 voor Star, en nog geen uitzicht dat het veulen op korte termijn zal komen :( (al kan het natuurlijk altijd ineens anders zijn)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:14

Das even schrikken pol1 dan, je geduld wordt echt op de proef gesteld

Oh aniekr lies al aan 340 dagen, spannend, uiertje kan ineens vlug gaan. Amai lies had inderdaad honger, moeten ogen kunnen schieten :=

Star ook nog geen aanstalten, amai zeg, al leuk plekje gevonden voor haar?

Cynthia maar jij krijgt een merrie :P

L_isanne ook al aan de 340 dagen en nog geen aanstalten pfff lijkt alsof ze ineens allemaal vertraging hebben hier in het topic.
Natuurlijk het weer is niet zo schitterend als ze gezegd hadden en nog verl regen hier gehad.

Oeie zorgenkindje, veel sterkte

Pauk ~~}> ( misschien denkt ze nu ik zal het er vlug uitpoepen of := )

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:17

Ik had vannacht bij m'n ouders geslapen omdat we overdag echt dachten dat het zou komen en dit is dan het makkelijkst met m'n zoontje van 3.. had ik geen wifi voor de camera in de slaapkamer. Dus ik ben dr een paar keer uit gegaan en ik dacht nog nou als ze zonder ons wil bevallen is dit de ideale nacht maar nee hoor nog niks.