[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:52

Bij Nmprs heb je een 'complete' test, maar sommige dingen testen ze daar toch niet. Zoals bvb splash wordt daar niet getest.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:56

als je bij VHL (van haeringen) het hele pakket neemt zijn dit de resultaten/dingen die je krijgt (uiteraard niet de specifieke resultaten van in dit geval mijn veulen :P )

maar zo ziet het eruit

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:03

Oke maar euhm.... Star zou ik graag eens op haar zilver willen testen (dat ze zilver is, is duidelijk, maar misschien homo?)
En dus op splash?? Als dat de grootste kans is dat haar blauwe oog daar vandaan komt...
En pico wil ik graag weten of hij homo zwart ias, homo tobiano, zijn overo genen en of hij appie genen draagt.....
Als ik het nu begrijp worden dat dus totaal best wat aparte testjes? Haha hmm toch nog maar eens over na denken dan :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:12

heeft Star twee ouders met beide zilver?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:15

Ik test bij laboklin.de
Het eerste gen kost 55 euro, laat je er meer als 1 testen kost het vanaf de tweede 22 euro per gen.
Bij hun kun je op meer kleurgenen laten testen als bij hearingen.
Alleen het tweede te testen appaloosa gen patn1 geven hun ook nog uit handen aan een partnerlab en kost apart 58 euro.
Best duur allemaal ja...

Zou de mini's trouwens persoonlijk eerst laten testen op de vier dwerggenen en daarna op kleurgenen, dat lijkt me veel belangrijkere informatie voor de fok in eerste instantie, maar dat is weer een andere discussie :P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:24

Dan is Animal genetics UK goedkoper denk ik.
Neem wel die in de UK, die in Amerika kan nogal tijd vragen eer je DNA er is...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:35

mijn hengst is zowel op kleur als op dwerg gen getest, vond ik heel belangrijk, wil liever geen dwergen fokken ;) en hij is LWO+ dus dat is ook belangrijk om te weten :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:44

Ja denk dat ik ook eens opzoek moet gaan naar een goedkopere...

Bedoel het trouwens in zijn algemeen wat betreft het testen van de mini's :-). Zelf moet ik er ook nog een op laten testen die via moeders kant mini bloed voert (Nimroos), dit had ik eigenlijk ook eerder moeten doen vind ik.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:46

Marley is niet getest. Zou ik wel willen testen. Heb nog steeds kans op een dwerg nu theoretisch gezien. Zover ik kan zien in de bloedlijn geen dwergen bij haar maar misschien wel dragers als je heel ver terug gaat. Ben maar 6 generaties terug gegaan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:38

Luna2006 schreef:
Marley is niet getest. Zou ik wel willen testen. Heb nog steeds kans op een dwerg nu theoretisch gezien. Zover ik kan zien in de bloedlijn geen dwergen bij haar maar misschien wel dragers als je heel ver terug gaat. Ben maar 6 generaties terug gegaan.

bij de hengst wel toch?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 05:36

Manda, bij mij worden ze zeker getest hoor... Maar dat heeft hier weinig mee te maken...

Set-elkol, haar vader is zilver, haar moeder is onbekend. (Eigenlijk als ik het zo bekijk kan het me ook weinig schelen of ze hetro of homo zilver zal zijn. Kans ik klein op homo. Zeker als je per test moet betalen kan ik beter wat gaan selecteren wat ik écht wil weten haha :') )

Edit: Sara, waar haal je de kennis vandaan? Naast dwergen kunnen er ook gewoon generaties lang dragers lopen, daar heb je pas weet van als je hebt getest. Bovendien worden de meeste dwergen stil gehouden.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:51

Ik test niet op kleur..ik zie het wel en het is dan nog een grotere verrassing wat voor kleur veulen eruit komt straks. :P
Wat Nikita betreft heb ik geen idee wat ze dan is behalve zwartbont. :D

Zo fotsy zou ze genoeg hebben van haar veulen? Aan de andere kant voedt het wel lekker op zo. :P
Hier trekken ze het ook nog wel maar ik ben toch blij dat ik Kikkie leeg gelaten heb want die geeft altijd veel aan haar veulen,ze is heel wat kilo's kwijt en hij is pas twee maanden. Tot nu toe staat ze gewoon goed op gewicht maar veel minder moet het niet worden.
De andere merrie haar veulen is ruim 3 maand maar die kan er gerust nog een bijzogen en ze is terug drachtig nochtans. :')

Linda moet gaan selecteren op alles wat ze wilt testen. _/-\o_ ja vooral pico kan gerust een kleurenbommetje zijn ook.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 07:57

Hier zijn alle hengsten en merries getest op dwerggen. Voor de veulens van dit jaar ligt het ook klaar om ingestuurd te worden, heb net de laatste papieren binnen.
Is voor mij persoonlijk een stuk belangrijker dan het kleurtje.

Naar wat ik weet is Sampson drager en is dat redelijk bekend dus dan snap ik niet dat je niet getest hebt Luna...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:19

Pretty, haha ja vooral bij Pico ben ik toch gewoon erg benieuwd :o :D

Marije; als je merries en hengsten allemaal getest zijn, en geen drager zijn, hoef je de veulens toch niet meer te laten testen? :?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:26

1 van mijn hengsten is drager, vandaar dat al zijn veulens getest worden.
En hij dekt alleen negatief geteste merries dus geen kans op dwergen.
Omdat alles getest is, hoef ik ze maar op 1 gen te testen dat voorkomt hier binnen de fokkerij.
Andere hengsten zijn negatief en als zij negatief geteste merries dekken, hoeven de veulens inderdaad niet getest te worden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:31

ah zo, sorry ik dacht dat ze geen dragers waren. Maar dit is inderdaad precies zoals ik met Pico heb.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:36

Weet ik van jou Linda :), het was ook gewoon een algemene opmerking, er zijn (helaas) zat die dat kennelijk niet belangrijker genoeg vinden om ook op te testen bij dieren waar ze mee fokken. Maar dit is inderdaad een hele andere discussie, al heeft dit mi ook echt met fokken te maken wat opzich wel past in een dikke buiken topic :).

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:46

Manda schreef:
er zijn (helaas) zat die dat kennelijk niet belangrijker genoeg vinden om ook op te testen bij dieren waar ze mee fokken.

Dat blijkt nu wel weer ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:57

Hey Manda! Moet jij niet eens zelf gaan werpen?? :P
Wil je een uitzettingsbevel of mag de kleine nog wel even blijven zitten?

Over testen met dwerggen. Ik vind dat inderdaad ook nog veel belangrijker dan een kleurtje oid.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:58

Jeetje, ik heb mij niet eerder verdiept in de genetica van kleuren. Erg interessant, en kan ook begrijpen dat de meningen/interpretaties ook kunnen verschilllen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:01

Misschien kunnen we gewoon allemaal kwpn gaan fokken; lekker makkelijk! Gewoon zwart, bruin, vos of schimmel en geen dwerg :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:02

Vulina schreef:
Misschien kunnen we gewoon allemaal kwpn gaan fokken; lekker makkelijk! Gewoon zwart, bruin, vos of schimmel en geen dwerg :+

Nou, ons laatste fokproduct was ook zo krom als een hoepel en vertoeft nu in de eeuwige weides := Het is gewoon altijd spannend!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:10

Goed beenwerk fokken bij rijpaarden schijnt ook niet zo simpel te zijn ;)
Gaan ze niet direct dood aan maar de gemiddelde leeftijd is ook niet om trots op te zijn.
Zo is er bij de meeste rassen wel iets wat je in de gaten moet houden bij het fokken. Voordeel bij de mini's is dat je sinds vorig jaar met een eenvoudige dna test al een hoop ellende kan voorkomen.
Net als bv bij arabieren en quarters/paints ook steeds meer gedaan wordt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:15

Ik had het puur over dwerg en kleur hoor!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:59

Een dna test is ook gewoon duur. Ik had andere prioriteiten gesteld zoals een trailer kopen want een trailer huren is duur.

@linda; aan fotos van voorouders kan je wel zien of ze dwerg zijn. Idd drager kan je niet zien.

Sampson is volgens mij idd drager. Hij is niet getest geweest. Weet dat hij 2 keer zeker tiny tim in de bloedlijn heeft, maar dat hebben de meeste buccero lijnen.
Zodra ik dan ook gewoon het geld heb kan ik ook testen. Ben maar een student die zopas haar halve spaarboek kwijt is geraakt aan een keizersnede