[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:31

Ik heb vorige keer in de bus van mijn vader geslapen, wifi netwerkje aangemaakt om een camera op mijn laptop te kunnen zien. Dit heeft uiteindelijk een maand geduurd haha, gelukkig weet ik dit jaar waar ik op moet Letten. Caro gaat over een week of 2 verhuizen (naar de andere kant van het land dus niet geheel vrijwillig en ik weet wat ik doe) dus ik weet niet hoe het op de volgende stal uitkomt met camera's e.d.

Fotsy ook vanuit mij bedankt voor de tip over het boek!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:22

Bonnie waar gaat je merrie heen.
En ga jij ook die kant op?
Mijn merrie staat ook helemaal aan de andere kant van Nederland

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:30

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:31

bonnieaw waar gaat je paardje heen verhuizen, en inderdaad ga je zelf ook verhuizen?
waneer is je merrie uitgerekend?

ponyparadijs gaat jou paardje wel weer naar jou toe als die uitgerekend is of ga jij naar je merrie toe?

jolandje wat een leuke site ik kijk ook vaak op Internet naar ontwikkeling enzijn

Hier staan paarden nu 800 meter van huis af,
heb optie om camera's neer te hangen via internet van de mensen die er bij wonen.
Alleen moet ik even rond kijken hoe wat en waar en naar een bedrijf die het eventueel kan installeren,als het mij niet lukt,
ook mag ik daar in huis slapen als ik wil, en rond die tijd zou ik ook op stal kunnen slapen,(mei/juni)

al heb ik bij vorige veulen niet hoeven te waken die kwam in een meer onverwachts met 320 dagen,
zaten thuis mijnog vader zij dat we naar stal moesten veulen kwam hij had zo'n gevoel, Maar stal gegaan inderdaad kwartier laten lach het er naast.
alleen wel 1 nacht geslapen toen het geboren was om elke uur de fles te geven,mama was beetje van slag als ze veulen niet zag (was haar eerste veulen)
volgende morgen kwamen we op stal dronk het kleintje zelf dus nacht werk werd dik beloond

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:28

Hier een foto van mijn drachtige dame. Ze is nu precies 6 kalendermaanden drachtig, tijd gaat snel!!

Afbeelding

Jullie vonden haar de laatste foto wat ribbig, dus heb haar op merriebrok gezet en omhoog gezet in het voer. Ze krijgt nu 3kg per dag.

De kleurkansen zijn inderdaad leuk om in te verdiepen.
Ik heb 50% kans op een palomino en 50% kans op een vos, dus dat is ook nog even spannend. Hopelijk zet ze weer een mooie palomino op de wereld!!

Mijn merrie staat ongeveer 1 km verderop, heb bij haar een camera in de stal hangen die ik via een app op de telefoon kan bekijken. Vorig jaar gaf ze 's avonds al aan dat ze ging bevallen, dus kon er mooi bij zijn en heb rustig op stal kunnen wachten! Ideaal :)

Fijn polleman, dat je werk beloond werd. Bijzonder dat iemand een voorgevoel kan hebben he. Gelukkig dat alles is goedgekomen!
Blijft toch altijd spannend met die kleintjes.... Duimen dit jaar dat alles maar goed mag blijven gaan!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:56

Leuke buikjes :)

MIjn merrie staat niet thuis (woon in de stad dusja, niet echt plaats voor paarden)
maar we zijn wel snel ter plaatse. Op stal worden er elk jaar wel een hoop veulentjes geboren, ze hebben daar dus veel ervaring, er is altijd wel iemand aanwezig (ze staat daar ook naast het huis van de eigenaars van stal) die ons en/of de dierenarts kan bellen.
Ik zou ook daar kunnen slapen, boven onze stal was er vroeger een hooizolder die ze nu hebben omgebouwd tot een "appartementje", compleet met badkamer, keukentje etc. Dan zit ik er letterlijk bovenop als er iets gebeurt.
Ik studeer en mijn ouders werken de hele dag, is het eerste veulen; dus dit vertrouw ik eigenlijk meer dan wanneer ze thuis zou staan.

Ik zie mezelf al gewoon ineens de aula uitrennen als iemand me opbelt dat het veulen komt :') Ik hoop alleen dat ik dan niet net in Frankrijk zit (week stage). Ik heb al gezegd, als dat zo is, mij NIET op de hoogte brengen, dat overleef ik niet denk ik, zou omvallen van de stress.

AstridJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:24

Erg spannende tijd voor iedereen, het is nu echt aftellen. Voor mij nog maar een kleine 2 maanden. Het wordt mijn eerste veulen dus toch wel extra spannend. Mijn stal staat ± 10 meter van onze slaapkamer en ik heb van de week een camera gekocht die we nog moeten installeren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:26

Hier nog een 3 tal maanden naar de eerste...
Spanning begint al langzaam toe te nemen

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:26

Hier ook nog 3 maandjes! :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:54

Hier nog 2 1/2 maanden. Volgend weekend krijg ik hulp met het installeren van de camera, dan is dat alvast klaar. Verder ligt er een halstertje en setje mini borsteltjes klaar en jodium. Komende maand nog even een extra inenting voor de merrie en ik ga de rand van de wei langs de sloot voorzien van 2 extra lagen lint.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:55

Hier nog zo'n 2,5 - 3 maand... Super spannend!!!

Ik woon niet in de buurt van stal (paar km, wel camera) als de melktest spannend word blijf ik maar gewoon op stal slapen... de mensen die bij stal wonen hebben veel ervaring maar Ik wil het eigenlijk zelf ook niet missen :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:00

Hier nog 45 dagen. Dan heeft ze 340 dagen gedragen.

Ze is vandaag 295 dagen en het is een maiden merrie. Ze is al bezig met uier ontwikkeling.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:43

Hier nog zo'n 35 dagen, dan zal het er zo ongeveer wel zijn.
Aziza loopt precies gelijk met 3 jaar geleden, dus ze zal rond de 340 dagen bevallen. Weer een lange dracht en waarschijnlijk een hengst voor haar.

Balou, wordt nog afwachten welke van de dames uiteindelijk als eerste zal gaan :D Die van jou is qua ontwikkeling iig al verder dan die van mij.

Bijna weggewaaid :P maar hier wat foto's van Aziza op 306 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uier doet nog steeds zeer weinig, maar heb net nog eens de foto's van 3 jaar geleden bekeken en dan klopt dat wel aardig. Vanaf 310 dagen moet de ontwikkeling wat meer op gang komen.

Afbeelding

En nog een week en dan heeft Mausi ook haar eerste mijlpaal, 100 dagen :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:46

wat is aziza een mooie merrie, en lekker buikje ook al, die schiet lekker op, ooooh ik moet nog zó lang wachten :j

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:51

Dank je :)
Ik ben ook blij dat ik er één zo vroeg heb, op de tweede moet ik het langst wachten van iedereen :+
Maar ach, dat heeft ook wel weer wat, dan zijn iedereen zijn veulens alweer groot en heb ik nog zo'n klein hummeltje <3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:13

Hier trouwens ook slootkanten. We hebben nu 3 lagen lint maar hoe doen jullie dat om te voorkomen dat de veulens in de sloot sukkelen. De eerste weken gaan ze normaal alleen buiten overdag. Ze kunnen s nachts in grote loopstallen van 3 bij 5.

Ik heb hier weinig specifieke klaar liggen. Beetje jodium of betadine. Draadje om af te binden mocht het nodig zijn en een microlax mocht er niet snel poep komen. Sinds 2 jaar ook f lesje. Je wil niet weten hoe ik er 2 jaar geleden bijstond om 8u bij de etos om een drinkfles te halen. Haha
Ik heb een merrie met een moeilijke uier. Klein met speentjes die kort zijn en naar binnen wijzen ipv naar buiten. Hoop dat het nu een 2 de keer beter gaat. Maar bij zo een wil ik er wel bij zijn en biest kunnen melken als dat nodig is. Duurde toen wel een uur of 5-6 voor het veulen zelfstandig kon drinken bij de moeder

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:17

Mijn merrie heeft minder buik als Aziza zo op het oog. Maar mogelijk is dat omdat de mijne een maiden merrie is?

Ik vind het allemaal reuze spannend, maar de dierenarts is al gewaarschuwd dat hij goed uitgerust moet zijn rond half februari. :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:36

Cemlys ik heb er nu 2 lagen lint voorlangs, maar ik maak daar 4 lagen van en meteen goed stroom erop. Hopelijk leert de kleine dan meteen dat lint een no go is om tegenaan te rennen.

Ik weet dat ik nog een schaar moet hebben (kan dat een gewone keukenschaar zijn?) mocht de navelstreng niet vanzelf breken en een navelklem (deze kan gewoon bij de apotheek gehaald worden of heeft de drogist dit ook?).

Microlax, dat is een laxeermiddel? Ik kan me niet meer herinneren of mijn ouders dit vroeger op stal hadden bij de geboorte van een veulen.

En is het handig om een fles te hebben liggen in geval van nood inderdaad? Wat voor fles moet dat zijn?

Een handdoek hoorde ook bij het kraampakket, maar die hebben we in huis wel en dat is 20 stappen lopen vanaf stal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:37

Ik laxeer standaard alle hengstveulens, wacht niet tot het moeilijk gaat, heb daar al genoeg ellende mee gehad

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:42

Uier vandaag 11 januari op 295 dagen dracht.

Afbeelding

Afbeelding

En de uier op 4 januari nog eens om te vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt alsof het iets is terug gelopen, maar ik weet niet wat normaal is..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:43

mijn Joanna is bij de fokster na de geboorte in de sloot gevallen, gelukkig hebben ze haar op tijd gevonden, maar dat is voor mij toch wel reden geweest om overal gaas omheen te zetten, is hier wel te zien, dit staat om alle weiden

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:47

Dat gaas wil ik niet doen omdat ik het erg gevaarlijk vind jolandje. Als ze met een been in dat gaas terecht komen brrr.. De sloot is ook niet aantrekkelijk natuurlijk, maar ik hoop met goed lint dit te voorkomen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:53

Mijn allereerste veulen is tijdens de bevalling, waar ik helaas niet bij was, zo doorgegleden de sloot in en verdronken.
Ben panisch op sloten. Hier dus ook schapengaas met draad ervoor, gaat tot op heden prima.

En de eerste uierfoto's! Teruglopen is normaal, wisselt gewoon een beetje. Wat beweging kan ook zorgen dat het wat minder wordt.

Hier heeft vandaag dochterlief weer met haar tinkerpony gereden. Arme ding krijgt het wel voor haar kiezen hoor, verhuizen, drachtig en ingereden worden :+ Nee hoor, we doen rustig aan en ze wil heel graag werken, vooral voor mijn dochter. Groen en groen is blauw, maar deze combinatie is vooral heel enthousiast samen :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:11

Murosch schreef:
Dat gaas wil ik niet doen omdat ik het erg gevaarlijk vind jolandje. Als ze met een been in dat gaas terecht komen brrr.. De sloot is ook niet aantrekkelijk natuurlijk, maar ik hoop met goed lint dit te voorkomen.

langs de binnenkant zitten ook linten, die zie je niet zo goed, maar daar blijven ze wel uit de buurt hoor :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:43

Ja als ze respect hebben voor het lint wel, maar bij een uitglijder of paard dat rolt vlakbij de omheining niet. Maakt ook niet uit, ik zelf heb liever geen gaas.