[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:18

Ik slaap helemaal niet meer als ene merrie veulen _O-
De ochtend erna bellen wij pas de dierenarts.
Tenzij her veulen niet staat, mest etc. Maar dat is gelukkig nog niet voorgekomen..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:34

De veearts komt hier alleen met complicaties. We hebben altijd wel biest staan in de vriezer en ook wel kunst biest, en verdere hulp middelen heb ik ook zelf staan en veulenprik doen we ook niet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:38

Hier komt de dierenarts alleen als er wat is. Net als Vulina aangeeft hierboven. Biest heb ik staan en veulenprikken doen we niet standaard.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:44

Waarom zou je wel of geen veulenprik doen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:50

Diertjec schreef:
Waarom zou je wel of geen veulenprik doen?

Wij doen het niet omdat het imo niks toevoegt. Vroeger zat er een beetje antibiotica in, nu alleen nog een soort vitamine cocktail. Ik geloof dat België nog wel antibiotica er in heeft, maar als een veulen een reden heeft om antibiotica te moeten hebben, is dat ook veel te weinig. Dan moet je minimaal 3 dagen een volledige dosis geven voor resultaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:53

Hier 1 x gedaan bij een veulen wat had zwaar had gehad bij de bevalling en niet fit was. Was het scheve veulen voor wie het nog herinnerd. Veulenprik en spier versterker heeft die gehad. Veulenprik is een vitamine stoot, dat was de insteek.

Verder nooit. Vind het een beetje een achterhaald iets voor een goed gezond veulen.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:14

Ik laat me met zulke dingen volledig adviseren door mijn dierenarts.. Weet anders op een gegeven moment ook niet meer wat voor en achter is. Wel fijn om hier te kunnen checken of het goed is ja of nee. We zijn voor de zekerheid toch ook de rhino entingen gaan doen, aantal weken geleden toch weer een uitbraak op een bedrijf in de buurt..

Wij zitten vandaag op de helft (uitgaande van 340 dagen). Het veulen zou nu ongeveer 40 cm groot moeten zijn. Paard hobbelt vrolijk door, op een of andere manier kunnen we met rijden beter tot ontspanning komen. M’n hormoontje komt tot rust haha :p Ook hier een lichte verdikking in de klieren net voor de uiers, buik begint te groeien (krijg um echter niet goed op de foto maar ook dat lijkt een bekend probleem te zijn voor sommige haha) en af en toe hoor ik verdachte borrels in de buik. Hopelijk kunnen we het veulen over een tijdje voelen!

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:23

Mijn DA vindt het ook niet nodig. Tenzij het veulen even een boost nodig heeft. Maar gelukkig hadden we 2 gezonde veulens.

Heb wel voor bevalling de merries laten enten. En voor de bevalling ontwormd. Dat vind ik wel prettig en geloof dat meer mensen dat van uit dit topic doen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:45

Hier geen veearts erbij tenzij er iets aan de hand is, maar als het allemaal goed gaat dan zonder veearts.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:50

Enten doe ik niet voor de bevalling extra.
Ontwormen wel :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:02

Ik ent en ontworm ook nog voor de bevalling :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:25

Ontwormen doe ik wel, enten niet. Ze is net ge-ent. Ook geen DA na de bevalling, tenzij er iets mis is.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:10

Hier komt de veearts wel altijd, ik heb wel graag even die eerste controle, ook voor merrie of ze gescheurd is e.d. Ze checkt ook altijd op navelbreuk en tanden etc, altijd wel handig, zeker als het veulen verkocht zal worden.
Ik heb zo eens iemand gehad die na reservering van gedachte veranderde en het wilde schuiven op ‘heeft een navelbreuk gehad’ . Ik kon dat toen weerleggen dankzij veearts die haar meteen na geboorte gezien had.

Veulenprik doen wij dan ook altijd wel ineens, baat het niet, schaadt het niet, voor die 15€ doe ik niet moeilijk :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:27

Ik zeg daar niks over!!
Vorig jaar riep ik ook dat er geen DA bij komt als alles goed is verlopen, en vervolgens heb ik bij alle 4 de bevallingen een DA nodig gehad :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:33

alicelover schreef:
Dorine92 schreef:
Goed om te weten, over die redbag delivery en die pootjes.
Komt er bij jullie eigenlijk standaard een dierenarts tijdens of na de geboorte?
En wat voor halster hebben jullie het over? Geeft dat een signaal als de merrie gaat liggen ofzo?

Ja de da komt hier standaard voor een check en veulenprik na de geboorte. :j

Dat is een birthalarm die je aan het halster kunt vastmaken. Die gaat idd af als ze plat gaan liggen. Zelf gebruik ik nog altijd een singel. Dat bevalt hier ook prima.

Ik zit ff te googlen.. Zo'n birth alarm kost vet veel! Als je een frequente fokker bent oke. Maar voor 1 veulen kan je beter het veulen kopen ipv het birthalarm. Dan kan je nog zelf het geslacht en de kleur kiezen ook :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:36

Neonlight schreef:
Ontwormen doe ik wel, enten niet. Ze is net ge-ent. Ook geen DA na de bevalling, tenzij er iets mis is.

Ontwormen doe je zodat het veulen ontwormd is?
Ik ontworm sowieso aan het begin van het weideseizoen.
Ik ben zelf geneigd de dierenarts alleen in te schakelen als er wat misgaat.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:19

Hier nog twijfel over wat we doen bij de bevalling. Wordt voor onszelf het eerste veulen, voor de merrie de derde. 1e veulen heeft ze gehad op een speciale stal voor fokmerries, 2de bij de vorige eigenaar thuis, was iemand op aan het letten, toen diegene even koffie was drinken en terug naar buiten keek lag er ineens een veulen naast, zoals ik het gehoord heb. Maar zelf hebben we er dus geen ervaring mee, en onze paarden lopen in een kleine kudde in een grote paddock met bos, waarvan we maar en klein deel kunnen verlichten. Ben bang dat als we de merrie in de kudde laten ze ergens verstopt in het bos gaat liggen.

Twijfel dus nog erg over wat we doen, het mooist zou zijn als het veulen thuis geboren wordt, dat is toch wel extra speciaal denk ik. We hebben ook gezorgd dat er altijd iemand thuis is rond de bevalling. Bevallen op stal zal erg stressvol zijn, ze staan normaal 24/7 buiten en onze stal is ook vrij smal (2.5 bij 5 m). Ander optie is buiten een stuk afzetten waar we wel licht hebben, of de merrie apart in een stukje wei naast de paddock en een grote bouwlamp klaarzetten. Het boek van Paul de Vries is al in huis, maar hebben zelf geen ervaring met bevallingen, dus als we het thuis doen bellen we sowieso de da zodra de bevalling op gang komt. Wat adviseren jullie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:25

Zo'n alarm kun je ook huren bij bijvoorbeeld de epplejeck. Ik heb liever een camera dan een birth alarm. Bij beide bevallingen is die niet af gegaan, maar wel veel wakker gebeld eerdere nachten.
Liever investeren in een camera die je altijd kan volgen :j en dan lekker slapeloze waak nachten camera kijkend _O-

Ik heb geen ervaring met bevallingen buiten, of überhaupt paarden 24 7 buiten houden in een groep.
Een fijn idee zou ik het zeker niet vinden. Misschien is een stukje buiten afzetten dan wel het handigst. Misschien wel even oefenen dat het niet in 1 keer zo raar is voor de merrie. Maar daar zou je nu al mee kunnen starten.

Maar goed. Dat zou mijn idee zijn, beetje lastig inschatten als je er geen ervaring mee hebt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:32

Bij mijn eerste heb ik direct de veearts gebeld toen het begon. Her gaat zo verschrikkelijk snel. Bij de tweede diezelfde voortekenen maar duurde het 24 uur langer dan bij de eerste, echt constant in de gaten gehouden op de cam. Net tijdens avondeten zij ik al tegen mijn dochter eet maar door, je zal zien. En ja hoor, snel naar stal en voor ik er was waren de voorbeentjes er al uit. Het is zo mooi om zelf mee te maken dat als je tijd hebt om goed te waken en er tegen kunt om lang wakker te blijven of het kunt afwisselen, het zeker goed zelf thuis te doen. Wel heb ik beide keren de antustoffen vh veulen laten testen na 24 uur (vind ik als onervaren fokker echt een aanrader) En direct na de geboorte de nageboorte, merrie en veulen laten controleren.
Ook het enten een maand voor uitrekendatum zou ik voortaan doen bij de 1e wel gedaan bij de 2e miet en deze had dus te weinig antistoffen en moest ah infuus. Ontwormen zo kort mogelijk voor het veulenen heeft hier bij de 2e gezorgd dat deze geen diaree heeft gehad op 10 dgn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:32

Ontwormen een week of 2 voor de bevalling, dan heeft het veulen ook profijt hiervan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:37

Laatste info zegt weer zo kort mogelijk voor het veulenen, dat heb ik dus toen bij de 2e gedaan. Er zijn zeker qua ontwormen zoveel verschillen tussen de veeartsen helaas.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:54

En ook lastig in te schatten. Ik had bijvoorbeeld afgelopen jaar 1 ontwormt, ongeveer 2 weken voor de uitgerekende datum. Ging ie 5 weken over tijd..

Enten vind ik ook wel belangrijk, je mag de veulens niet enten voor ze 5 maand oud zijn. Zo krijgen ze de eerste shot voor influenza een tetanus alvast mee.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:57

Ik heb vorige week de alarm gekocht en ik was 400 kwijt dat is het leven van mijn merrie en veulen wel waard ... en huren kan ook alleen aangezien de mijne onvoorspelbaar is heb ik hem liever zelf op tijd in huis.

Aangezien het veulen terug gaat naar de fokker zou ik de merrie ook zolang terug brengen tot het geboren is ...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:22

Hier waren beide merries 2 weken te vroeg, heb ze wel kunnen ontworm en voor de tijd. Maar de enting zat helaas geen maand van te voren meer _O-

Nu is m'n merrie 19 april uitgerekend, dus die wordt geënt in maart

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:27

Cioccolato schreef:
Hier waren beide merries 2 weken te vroeg, heb ze wel kunnen ontworm en voor de tijd. Maar de enting zat helaas geen maand van te voren meer _O-

Nu is m'n merrie 19 april uitgerekend, dus die wordt geënt in maart

Mooie datum <<) Y)(^)