[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:15

we duimen nog steeds voor je sanne

hier staat de cam ook altijd aan, ben ik dus niet de enige die gaat slapen en hun een slaapwel gooit :o
vind het ook handig zoals men man laatst, die dacht iemand buiten te horen, was natuurlijk in zijn dromen maar vlug eens kijkje nemen op cams, op de hof niks te zien en in de stallen sliep iedereen en geen oortjes in beweging, dus niks aan de hand :D

welkom azara

leuk al die goeie cams en mooie beelden, ik zou ze toch zeker een maand voor uitgerekende datum zetten zodat je je merrie haar slaappatroon kan bestuderen en of ze vaak platliggen enz

khaleesi krijgt het al zwaar zo te zien :') middagdutjes :D

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:03

Lief dat jullie allemaal zo meeleven!

Behandelingen met infuus zijn nu klaar. Vanaf vandaag thuis verder gaan met poeder. Omdat ze niet wil eten moet dit in een spuit.

Haar uier is dunner geworden! Dus we hebben hoop dat het veulen blijft zitten!!

draaakje

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:05

Ik blijf voor jullie duimen! Hopelijk heeft ze thuis snel wat meer eetlust.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:48

Wat fijn dat het uier slinkt en ze terug mag naar huis! Hopelijk voelt ze zich straks weer beter en gaat ze lekker eten!

Nog even om terug te komen op de camera... Gisteren moest ik mijn tegoed opwaarderen omdat die simkaart voor 3G netwerk leeg was, kom ik erachter dat je bij KPN voor 7.50 per maand een unlimited online bundel hebt! Nou die werkt dus prima en dan kan je desnoods 24/7 op je cam kijken! Ideaal :D dus ik ben blij :)
Misschien ook een idee voor degene die ook een 3G camera hebben en toch duurder uitkomen in verbruik

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:53

Fijn dat het wat beter met haar gaat Sanne! Hopelijk gaat ze ook snel weer eten, zodat ze weer wat voedingsstoffen binnen krijgt.

Wij hebben hier Idis camera's hangen. Ik ben er niet super tevreden mee want het beeld is niet zo goed in het donker. Ook kan ik het alleen op onze eigen Wifi bekijken wat betekent dat als ik niet thuis ben geen beelden kan bekijken. Ze zijn nu aan het kijken of ze dat kunnen aanpassen zodat ik op het werk etc ook kan kijken.

Vraagje voor de mensen die geen birth alarm hebben, maar alleen camera's. Hoe doen jullie dat als jullie denken dat het ieder moment kan gebeuren? Zetten jullie snachts om het uur een wekker..? Of hebben jullie allemaal wel een alarm? :+

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:02

droversrun, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat op die manier doen. Maar ik ben van mening dat dat nooit kan werken... Een bevalling kan in 10 minuten gedaan zijn, en binnen 10 minuten vreselijk mis zijn gegaan. Als je ieder uur je wekker zet, kan je merrie dus gemakkelijk tussentijds zijn begonnen en dan ben je dus te laat. Ik denk dat je niet zonder birth alarm kan (is mijn persoonlijke mening) :o

Kimsel, Hoe heet die bundel/abbonement precies? Want ik heb ook KPN en ik betaal 20 euro maar heb ik nog geen unlimited online :n

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:02

Ik ga een alarm huren, zodat ik op de camera kan checken of ik eruit moet of dat t vals alarm is :')

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:13

Ohh men, dit tempo hou ik niet bij hoor, haha!

Ik heb je topic ook gezien Sanne! Wat heb je goed gehandeld! Fijn dat het weer wat beter gaat.

Ik heb deze camera op Black Friday gekocht. Hij moet wel via internet. Ik heb daar de ballen verstand van, maar gelukkig heb ik een hele handige vriend. Hij loopt nu test te draaien in de huiskamer en heeft echt haarscherp beeld.
https://www.ipcameracenter.nl/product/6 ... gKA-_D_BwE

Ik heb geen alarm en ga deze ook niet huren of aanschaffen. Het plan is om de 2 uur de wekker te zetten snachts. Zodra ze onrustig gaat worden houden we haar in ploegendienst de hele nacht in de gaten. Ook mag ik tegen die tijd een bedje opmaken in de kantine op stal.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:29

Met om de 2 uur de wekker zetten, kan je het best wel eens gaan missen... Dat doen wij bij de koeien wel, maar die bevallen stukken langzamer dan paarden. Meestal dan... soms verassen die koeien ons ook. Alleen als dat snel gaat, gaat dat ook wel goed. Bij de merrie van mijn schoonzusje ging het afgelopen seizoen ineens heel erg rap. Zag je amper aankomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:05

droversrun schreef:
Vraagje voor de mensen die geen birth alarm hebben, maar alleen camera's. Hoe doen jullie dat als jullie denken dat het ieder moment kan gebeuren? Zetten jullie snachts om het uur een wekker..? Of hebben jullie allemaal wel een alarm? :+

Als wij denken dat het elk moment kan gebeuren gaan we niet meer (allemaal tegelijk) slapen, maar is er altijd één iemand die de camera in de gaten houdt. Tot nu toe hebben we het door goed op te letten en de melk te testen altijd goed in kunnen schatten. We hebben alle (5) bevallingen zelf begeleid en het aantal slapeloze nachten zonder resultaat is ook vrij beperkt gebleven. Een alarm lijkt me aan de ene kant wel mooi, maar het risico is dat je er iets te gemakkelijk op gaat vertrouwen terwijl ze om allerlei redenen toch ook regelmatig niet afgaan. Het systeem met de magneetjes lijkt mij ideaal, maar is helaas godsgruwelijk duur.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:11

Daarom gaan we ook optijd de hele nacht merrie-tv kijken. :) Ik ben me er bewust van wat er allemaal mis kan gaan, daarom wil ik er absoluut bij zijn. Maar voor de 320 dagen ga ik nog niet de hele nacht naar de camera kijken, die energie kan ik dan beter opsparen. Eerst zetten we om de 2 uur de wekker om haar normale nacht patroon te bestuderen.

Melkstrips zijn hier ook besteld!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:18

Bucks had ik dit jaar ook echt gemist zonder birth alarm...
Haar uier vulde netjes maar aan haar banden, melk of gedrag kon ik niet opmaken dat het al die nacht zou gaan komen. Hele avond normaal gedrag, ik ben gerust gaan slapen en rond half 3 ging het birth alarm (bij haar schrok ik echt direct wakker want zij heeft snachts nooit vals alarm gegeven).

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:19

Als het ieder moment gaat gebeuren gaan we geen wekker meer zetten, dan is het wachten en de nacht doorhalen.

Risico vind ik zelf te groot met een wekker zetten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:20

meestal vanaf 300 dagen zet ik de camera's erop en het alarm om. dus nog 60 dagen de tijd om een nieuw camerasysteem te kopen :oo

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:23

Chantalll schreef:
Als het ieder moment gaat gebeuren gaan we geen wekker meer zetten, dan is het wachten en de nacht doorhalen.

Risico vind ik zelf te groot met een wekker zetten.

Chantal ik begrijp je idee.. maar bij Jupiter dachten we vanaf dag 300 al dat het ieder moment kon komen. Uiteindelijk is ze bevallen op dag 346 of 348... meer dan een maand niet slapen lijkt mij geen optie toch?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:46

Ieder moment Linda bedoel ik met lekkende uiers, ietwat veranderingen kwa gedrag bij merrie, temp die daalt etc etc ... afzondering of juist andersom. Instinct en Gevoel naar de kennis van je merrie kwa gedrag in doen en laten ... spelen hierin natuurlijk enorm

Tot nu toe heeft het me niet on de steek gelaten. _/-\o_

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:00

Een maand niet slapen is inderdaad geen optie, al was het alleen omdat je dat niet overleefd. :+ Als je met meerdere personen bent is dat gelukkig al niet aan de orde. En toch, als meerdere nachten fulltime waken hier geen veulen zou opleveren denk ik dat de huur van een birth alarm alsnog vrij snel ter sprake zou komen. Tot nu toe is dat alleen niet nodig geweest. Het belangrijkste is en blijft denk ik toch héél goed opletten. Je moet echt de tijd nemen om je merrie te leren kennen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat lukt als je je merrie maar één of twee keer per dag ziet. Het helpt om ze aan huis te hebben staan. Bij een paard gaat de uitdrijving als het goed is heel vlug, maar vergeet niet dat een merrie uren daarvoor al wel weëen heeft. Dat hoeft niet duidelijk zichtbaar te zijn en daarom letten wij ook niet zozeer op bepaalde signalen, maar op alles wat ook maar een klein beetje afwijkt van het normale gedrag. Afgelopen jaar viel bijvoorbeeld het kuddegedrag erg op, maar soms is het ook een kwestie van rustiger of juist actiever zijn dan normaal, haast hebben om op stal te komen of juist niet naar binnen willen, aanvallen op het voer of juist niet willen eten. En soms is het nog onduidelijker en blijft het bij een onderbuikgevoel, maar ook dan is het zeker opletten geblazen. Mijn ervaring is dat je jezelf behoorlijk gek kunt maken daarmee, maar dat er (net als wanneer je zelf weëen hebt ;) ) een moment komt dat je er niet meer twijfelt dat het nu echt gaat gebeuren. Als je geluk hebt staat het er een uurtje later naast en als je iets minder geluk hebt moet je nog tot de volgende ochtend wachten, maar één ding is zeker, vroeg of laat komt het. :))

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:09

goeroe schreef:
Het belangrijkste is en blijft denk ik toch héél goed opletten. Je moet echt de tijd nemen om je merrie te leren kennen.

goeroe schreef:
maar vergeet niet dat een merrie uren daarvoor al wel weëen heeft.

niet mee eens :n
Ik ken Bucks heeeeel goed, ik observeer haar hele jaar rond meerdere keren per dag. Drie maanden voor de uitgerekende datum komen ze savonds al naar binnen en kijk ik uuuuren camera om te observeren (en eventueel beter te leren kennen). Bucks gaf geen enkele verandering in gedrag, ik heb snachts nog op de cam gekeken, tot anderhalf uur voor de bevalling was er geen haartje anders dan anders...
Vanaf 1 uur heb ik niet meer gekeken en rond half 3 ging birth alarm af.
Ik ben overtuigd dat zonder birth alarm niemand bij deze bevalling was geweest. Ik ben overtuigd dat mensen geen hele nacht wakker waren gebleven met de "tekenen" die zij gaf. Dus zeg alsjeblieft niet dat je je merrie goed moet leren kennen om de tekenen te herkennen, want daarmee zou je dus zeggen dat ik mijn merrie niet goed ken.

Evenals bij Jupi... vanaf dag 300 deed zij doen lijken alsof ze ieder moment kon gaan bevallen, ze is zelfs gaan harsen, ph daalde naar 5,5 enzovoort... toch heeft zij nog zo'n 46 dagen gewacht... Hoe had ik dat zonder birth alarm moeten doen? Dat overleef je inderdaad niet om zo veel gebroken nachten te doorstaan. Natuurlijk als je met twee bent word het makkelijker, al denk ik nog steeds dat 46 nachten dan niet haalbaar zijn...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:20

Daar kun je het niet mee eens zijn, maar zo'n veulen floept er niet uit zonder dat er bij de merrie inwendig iets gebeurt, waar zij zelf in elk geval heus wel iets van merkt. En natuurlijk is er een (kleine) kans dat ze daar echt helemaal niets van laat zien. Je hoeft het dus helemaal niet persoonlijk op te vatten. Hoe je het ook wendt of keert, er is altijd een kleine kans dat je het niet opmerkt, zelfs met een alarm. Iedereen probeert het op zijn of haar eigen manier zo goed mogelijk te doen. Daar kun je een mening over hebben, maar uiteindelijk ga je er niet over. Je maakt het dan ook een stuk gemakkelijker voor jezelf door dat los te laten en je te focussen op de dingen waar je wel over gaat. Als jij je beter voelt met een alarm is dat toch prima?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:24

Bij ons is het zowiezo makkelijker hoor Linda. Wij zitten dan ook vol in de lammerij en de pony's staan met een ruimte van 2 meter ertegen over en inderdaad... vanaf begin Februari tot 1ste maart draai ik de nachtdiensten hier thuis. En mijn man overdag. Dus geen slaap voor mij 's nachts ... Farmers Life _O- :9k

Wij hebben het bedrijf aan huis ... pony's aan huis etc ...

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:27

Okee, okee.... Misschien toch een alarm dan. Ik geloof niet dat mijn baas blij is als ik nachten achter elkaar wakker blijf. Iets met representatief enzo :Y)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:42

Goeroe; Ik heb een merrie die niks laat zien. Wij voeren 23 uur af en vlak daarna (lees; deur dicht, licht uit) gaat ze liggen en 10 minuten later is er een veulen. Ik heb deze merrie nu 10 jaar en ken haar vrij goed ;)
Ook hebben we er 2 van klanten staan die het ongeveer zo doen.
Dus observeren is echt niet genoeg, en wat mij betreft elke 2 uur camera kijken ook lang niet. Maar, eindeloze discussie, ik heb het hier al 1000 x geroepen. En elk jaar gaat het weer bij een aantal mis :'(

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:54

bij camille vorig jaar( eerste veulen) geen enkel teken gezien dat de geboorte snel zou beginnen, toen ook eigenlijk wat later dan normaal het alarm omgedaan en wel op dag 312, , toen ook de camera erop gezet, zo van" het kan toch een keer komen " goede controles gedaan, ook bij het binnenzetten, kijken onder de staart, voelen aan uier, was echt nog model theezakje, niks te zien, en 's avonds rond 20 uur zat ik aan de telefoon met mijn dochter, was alleen thuis, ging het alarm af, direct gaan kijken en toen was de witte blaas al te zien, duurde echt maar een paar minuten en saphira was geboren, wel duidelijk een vroeg veulen met een dun vachtje, maar helemaal goed gegaan, nou was dit ook goed gegaan als ik er niet bij was geweest, maar ik wil het graag altijd meemaken , na de geboorte eigenlijk nog steeds geen uier te zien en te voelen, dus toch maar even DA laten komen voor een controle, maar ging allemaal goed, pas toen saphira goed begon te drinken begon het uier te groeien en dan was het nóg maar een kleintje :)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:06

Wij hebben de paarden bij huis staan en ik denk er over om een band te lenen maar een camera is geen optie voor mij en ik ga er ook uit nachts met de optie dat ze het alleen doet en ja er kan wat mis gaan maar we hebben een bedrijf met koeien en veel kalveren in het jaar en de meeste kunnen het toch wel zelf en ik denk dat je ook wel kunt zien aan de merrie als ze dichterbij de bevalling komt dat worden dan slaploze nachten voor mij ach dat heb ik voor over

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:24

goeroe, ik hoop dat meer mensen in gaan zien dat hoe meer hulpmiddelen je hebt ,hoe beter. Elk paard is anders, bij de ene kun je het misschien redden met alleen observeren, bij de ander kun je beter inschatten met melkstrips, weer een ander krijgt misschien duidelijk slappe banden, maar ik blijf gewoon van mening; hoe meer hulpmiddelen, hoe beter. Het kan letterlijk levens redden. en JA, helaas kun je met alle hulpmiddelen van de wereld nog steeds een geboorte missen en er kan helaas veel mis gaan... Maar dan heb je tenminste alles uit de kast getrokken om er bij te kunnen zijn enzovoort.
Oh trouwens; het kan ook andersom ;) ik heb ook een merrie die altijd zo schichtig en nerveus is dat het kan lijken alsof ze altijd weeën heeft ;) :P

Yfkelover, begrijp ik goed dat je geen birth alarm EN geen camera hebt? Jij laat de natuur gewoon zijn gang gaan? Of lees ik het verkeerd?