[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:50

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:26

Merrie lijkt hier gelukkig nog steeds goed hengstig. 6 dagen na eerste dekking en ze laat zich nog steeds goed dekken zag ik net. Ze blijft hem gek maken haha. Nog steeds fingers crossed dus.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 05:51

Cemlys, heeft ie het zwaar? ;)

Kiki, ik ook hoor, kleurengenetica is ook gewoon heel ingewikkeld! Ik ken de basis, maar daar houdt het ook wel een beetje bij op :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:14

Zou niet mogen met een merrie, maar hij valt wel wat af volgens mij

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:16

Linda een blauw oog kan van alles zijn, ook gewoon door pigment. Toevallig had een vriendin laatst een NSPS merrie staan met 1 blauw oog en die kunnen geen splash of dergelijke zijn :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:36

tja Rowan dat dacht ik eerst ook, maar nu hoor ik toch weer dat het altijd ergens vandaan moet komen (als in Splash of Overo) nu weet ik het helemaal niet meer :') ik ga maar gewoon testen als ze hier woont... :o

Iemand nog suggesties waar ik het beste kan testen? (Wil dus graag 2 paardjes en eigenlijk gewoon gelijk maar op alles testen)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:59

linda2008 schreef:
tja Rowan dat dacht ik eerst ook, maar nu hoor ik toch weer dat het altijd ergens vandaan moet komen (als in Splash of Overo) nu weet ik het helemaal niet meer :') ik ga maar gewoon testen als ze hier woont... :o

Iemand nog suggesties waar ik het beste kan testen? (Wil dus graag 2 paardjes en eigenlijk gewoon gelijk maar op alles testen)

Ik heb het laten doen bij VHL (https://www.vhlgenetics.com/) , maar die uit America schijnt goedkoper te zijn en kun je meer testen. Ik ben alleen even de naam kwijt :=

Cemlys schreef:
Merrie lijkt hier gelukkig nog steeds goed hengstig. 6 dagen na eerste dekking en ze laat zich nog steeds goed dekken zag ik net. Ze blijft hem gek maken haha. Nog steeds fingers crossed dus.

Spannend!! :))
Fotsy schreef:
oh Manda tussen de posten door je nog vergeten, ongelooflijk dat is er echt over, 3jaar en nog drinken _O-
allez spannend voor je deze dagen, succes alvast en een voorspoedige bevalling en gezonde beeb :D

Cemlys een schimmel kan zeker creme dragen

ik bekijk die kleurtjes soms heel simplistisch

je vertrekt altijd van zwart, is er geen zwart, dus je ontbleekt het kleur dan slaat dit rost uit, dus vos, giet je een halve bus javel erover, krijg je palomino, gooi je er een ganse bus javel over dan krijg je cremello

dus je neemt een zwart paard, gooi er rood bij, en zwart/rood mengen geeft bruin, gooi er een halve bus javel over en je krijgt valk, een ganse bus javel en je krijgt perlino

een zwart paard, je gooit er een halve bus javel over en het zwart komt nog steeds naar boven grrr, smokey black, je giet er een ganse bus over en je krijgt smokey creme

voeg er nog wat stippels en vlekken aan toe naar wens :P
oh en silver is nog zo eentje
je neemt een zwart paard, voegt silver aan manen en staart, mooi je krijgt een zilverdapple zwart, ontkleur opnieuw dit paard en je krijgt rost, pfff silvertje ook weg :D

enz kan ik nog even verder doen :P oh en schimmel is geen kleur, is een vervroegde veroudering van de haren, dus kan bij elk kleurtje gebeuren

Jij bent goed bezig! :D :D

Over kleur; Ik fok niet alleen op kleur, al is het een leuke bijkomstigheid.
Mocht het veulen voor 2016 een merrie zijn en creme dragen of appie dan blijft het bij mij. Anders gaat het net zoals Dany de verkoop in. (Dany krijgt trouwens echt een super huisje) De reden dat ik gekozen heb voor Pjotr (dit jaar en vorig jaar) is niet perse zijn kleur, maar wel zijn geweldige aanvullingen die perfect aansluiten en verbeteren op die van Khaleesi.

Gisteren nog even foto's gemaakt van Dany. In de regen, waar mijn telefoon niet blij mee was hihi! Dus sorry voor de slechte kwaliteit! Maar de foto's geven wel precies aan waarom ik dit jaar weer voor Pjotr gekozen heb. Hij geeft echt zijn bewegingen mee en Dany kan zoooo mooi lopen! <3

Afbeelding

En ze doet tegenwoordig heeeel stoer tegen mijn kleine Gaïa.... Die helemaal niet onder de indruk is van zo'n "stoer" veulen :')

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:02

Dany blijft echt een heel gaaf veulen! hoop dat je in 2016 weer zo'n knapperd krijgt met een creme kleurtje!

Ga je in het voorjaar weer melkstrips verkopen? Dan ga ik er zeker bestellen, kom ik toch heel wat langer mee toe als wat ik dit jaar heb gebruikt :P

Mag denk ik toch voorzichtig zeggen dat marley drachtig is, ze eet de hengst nog liever op dan hem bij haar te laten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:03

blauwe ogen kunnen ook door sabino komen

knap veulen is dany <3

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:09

Luna2006 schreef:
Dany blijft echt een heel gaaf veulen! hoop dat je in 2016 weer zo'n knapperd krijgt met een creme kleurtje!

Ga je in het voorjaar weer melkstrips verkopen? Dan ga ik er zeker bestellen, kom ik toch heel wat langer mee toe als wat ik dit jaar heb gebruikt :P

Mag denk ik toch voorzichtig zeggen dat marley drachtig is, ze eet de hengst nog liever op dan hem bij haar te laten.

Dank je wel :D

Ik ga ze vanaf januari (of als er eerder vraag naar is) weer verkopen :j

jolandje schreef:
blauwe ogen kunnen ook door sabino komen

knap veulen is dany <3

Dank je wel :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:09

Dustinlover schreef:
Linda een blauw oog kan van alles zijn, ook gewoon door pigment. Toevallig had een vriendin laatst een NSPS merrie staan met 1 blauw oog en die kunnen geen splash of dergelijke zijn :)

Ik heb ook een NSPS merrie met 1 blauw oog en haar hoofd is nochtans volledig zwart. Heel apart.
Nu lees ik wel dat van sabino en volgens mij is ze wel sabino.

Moet nog bijlezen voor de rest :')

Zie wel nog dit,wow Robynn wat kan Dani bewegen! Ze is superknap!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:17

Gaaf hoor Robynn!! oh melkstrips... wat leuk om daar weer over na te denken ;) haha

Pretty, dat is nog aparter, helemaal eenkleurig en dan toch blauwe ogen.
Rowan heeft ook zo'n plaatje!! heel mooi!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:26

Ze is wel bont hoor maar niet zo veel.
Ze heeft ook dit trouwens. Aparte merrie :+

Afbeelding

Afbeelding

Haar eerste veulen was eenkleurig(maar toch stiekem bont met 3 sokjes) maar had ook dit bijvoorbeeld (heeft zij ook hier en daar): Dat duidt dan op sabino?

Afbeelding

En kwestie van on topic te blijven,als het goed is is zij drachtig van Cas voor maart 2016. :P

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:51

Je kan ook bij http://www.animalgenetics.com kijken, dat is hier in Amerika ;)

Ik heb daar Jill laten testen :)

Hier dus niets spectaculairs... Homozygoot zwart met homozygoot tobiano, word dus sowieso n tobiano en dan kwa kleur zwart of bruin (ligt aan de hengst, of hij agouti draagt)...

Jill vandaag op 121 dagen :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:01

noem homo zwart en homo bont maar niet spectaculair.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:13

Zo spectaculair is dat niet hoor...

Althans, vind ik niet ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:32

Pretty, hoe kan een volledig zwarte toch sabino zijn?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:46

*\o/* 25 dagen! *\o/* nog steeds een boze merrie

Mooie merrie pretty, wel grappig dat tandvlees

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:35

Ik roep maar wat cynthia ik heb geen idee of ze sabino is of rabicano of wat..splash zou dus niet kunnen gezien dat niet voorkomt bij het nsps. Ze heeft blauw tandvlees inderdaad. Het is helemaal een grappig ding. :9

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:59

Denk wel dat dit kan hoor Cynthia, :P net zoals er overo's bestaan die toch geenenkele aftekening hebben, sommige bonten zijn toch bont en hebben amper een vlekje, heel minimaal.
Dus Sabino kan zo minimaal zijn dat het enkel een blauw oog geeft. Hoeft niet altijd witte vlekken te zijn.

Spannend, mooie match voor cas pretty *\o/*

Linda nadeel aan testen op splash is dat het 39 euro kost per variant en er zijn er dus drie, splash1,2 en 3.
Dan zou je nog combi pakket kunnen nemen voor tobiano, overo en sabino1, samen met agouti en extention, nog eens 70 euro maar de white gens zijn zo gevarieerd en nog niet echt gekend dus welke moet je nemen he?

Luna *\o/* ziet er goed uit

Elsa trekt het nog goed, drachtig zijn en zogen, maar de hormonen slaan soms op hol *\%/*
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 17-08-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:05

Luna klinkt goed, hou dat zoooo.

haha wat doen de hormonen van Elsa dan?

Klinkt goed pretty!!

Zou wel leuk zijn cynthia als dat zo is dan heb je hele normaal ogende ponys met een heel gaaf kleurtje stiekem

Ik mag naar de hap met een beetje spoed dus jeej

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:37

Maar hoe weet je dan dat dat blauwe oog van sabino komt? Sabino heeft ook meerdere varianten en de meeste zijn nog niet te testen.

Van Dais en Ti weet ik ook dat ze sabino hebben, vanwege de brede bles, hoge witte benen in een punt uitlopend, stekelharig en een kinvlek, hoewel de test bij Dais toch echt negatief was op sabino.

Fi heeft ook een kinvlek, verder normale aftekeningen, maar één enkele kinvlek is al sabino

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:38

Haar veulen opeten en schoppen verkopen := als het haar even niet zint en dan erna lekker samen kroelen 8)7 moet kunnen toch? Denk dat ik die binnenkort zal beginnen spenen. :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:34

Fotsy, oh werkt dat zo?? Ik dacht dat er gewoon 1 test was waarmee alles getest werd...
Dat je als het ware gewoon een uitslag als in een "aabbccddeeff-rijtje" teruggestuurd kreeg waar je dus precies aan af kon lezen wat hij/zij wel of niet draagt :?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:46

Met de meeste kleuren is dat wel zo dat je idd gewoon je kleurtjes krijgt. Maar dacht geen specificaties