[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:36

Mloe: aan beide kanten, want je klopt gewoon voor het uier (ik iiig.) en dan maakt het niet uit of je links of rechts staat Knipoog

Nicole: gefeliciteerd met je mijlpaal!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:17

@MIoei, ik klop ook aan allebei de kanten net voor de uier, moet wel zeggen dat ik het veulen steeds aan de rechter-kant voel. Ja

@Inowa, ik vind het eigenlijk nu al best snel gaan, de ene mijlpaal na de andere, Relana is al bijna 7 maanden drachtig, achteraf vind ik dit snel om gegaan. Knipoog

@Nicole, gefeliciteerd met de 201 Haha! dagen mijlpaal Go jij! Go jij!

Kom net van de supermarkt af, phoeh wat een drukte, lijkt wel of iedereen steeds eerder begint met de kerst boodschappen Vork

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:29

Ik heb ook weer wat foto's gemaakt. Nog steeds weinig verandering. Uier lijkt iets voller te worden.

Vandaag:
Afbeelding

Vorige week:
Afbeelding

Foto's van de zijkant zijn mislukt, ze wilde niet mooi gaan staan. Boos!

Maar zo zag het kanaal er uit waar m'n paard naast staat:
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:37

Zo even een verdere inhaalslag Nagelbijten / Gniffelen

P212

Nicole: wat leuk dat je misschien het veulen hebt zien schoppen!

*jaloers op de kudde van Marlijn *

MarijeR: zo daar is de Macy weer die we kennen en herkennen Haha!
De mini’s hebben toch ook al buikjes Ja zien er goed (en pluizig Tong uitsteken) uit

Myrdal: gefeliciteerd!

Pauk: leuk he als je zo jaren na elkaar met dezelfde merrie fokt, dan begin je toch gelijkenissen en verschillen te zien Ja
Moet zeggen dat ik het pas sinds dit jaar/deze dracht rustiger heb met Tinkerbell. Ik vertrouw erop dat ze het allemaal wel goed doet, die rust had ik vorig jaar nog niet Nu heb ik echt bijna zoiets: laat maar lopen die dracht, ze lost het wel op Bloos
Is inmiddels haar 5de dracht/veulen bij ons.

Stoere: je kan beter een mix nemen ipv alleen biotine, want dat moet je heel lang geven en wordt slecht opgenomen waardoor het eigenlijk niet echt veel effect geeft. Ik spreek uit ervaring Knipoog Ik kan nu niet meteen een naam van een complex bedenken, behalve Huf-vital, maar er zijn er veel meer hoor, even surfen op het net Knipoog
Of je paard zonder ijzers kan, hangt van je paard af. Mijn haflinger kon definitief niet zonder ijzers, die zijn hoefkwaliteit was al veel te ver heen, maar over het algemeen geldt inderdaad dat ijzerloos lopen goed is voor de hoeven (mits op juiste ondergrond + correct bekapt) en voor de versteviging ervan.

Raya: gefeliciteerd! (tel jij 346 dagen Verward )
Van de zijkant die je niet echt wat, maar frontaal Wow!

Yashilha: geweldig he als je zo contact kan hebben en houden met dat ongeboren veulen Lovers

Smurfie: daar zie je nog niet zoveel aan, maar ze moet natuurlijk nog een eind

Kannie: lees in je onderschrift dat ze ook al een eind ver is! Jammer dat de foto’s zo klein zijn...je moet het woordje “mini” uit de url laten Knipoog dat staat er in omdat je vanin het thumbnail lijstje kopieert Knipoog

SA: 11 maand is een hélé flinke mijlpaal Haha!
Goed dat ze nu uier krijgt! Slijmprop heb ik nog nooit weten afkomen bij m’n paarden, bij de geitjes wel en dan weet je dat het voor snel zal zijn, maar meer ook niet. Bij sommigen zijn de lammetjes er dezelfde dag nog en andere lopen zo nog een dikke week Rolleyes

Starlet: de hormonen he Knipoog

Wodile: leuk!

Kannie: zie dat het gelukt is Knipoog

Suffie: nou voor zover al te zijn, vind ik die buik behoorlijk meevallen Ja

Inowa: schrik niet als het eerste nestje allemaal dode (doodgegane) jongen zijn, ik heb jaren kleurdwergen gefokt en het eerste nestje van een voedster was altijd dood, daarna nooit problemen gehad. Zitten ze gewoon bij elkaar of zet je ze alle dagen even bij elkaar (voedster in het hok van de ram)?
Opgelet: een konijn heeft 2 baarmoeders en het kàn dus gebeuren dat ze in de 2 baarmoeders op verschillende data drachtig raakt en dan ook 2 nesten krijgt op verschillende data.

Iorrr: wortels staan in de winter altijd op het voerschema hier, ze krijgen een hele emmer per dag en ze vinden het heerlijk. Alleen met vriesweer niet omdat je dan niet weet of de wortels die je gaat kopen goed opgeslagen zijn geweest en niet vervroren zijn geweest, want dat is niet zo goed + ze rotten dan snel en dus zonde van je geld.
Wortels bestaan hoofdzakelijk uit water en verder wat vitamines, evenals caroteen, wat een gunstige invloed op de baarmoederwerking/contractie heeft (bij de geboorte en bij het afkomen van de nageboorte).
Anderzijds zegt men ook dat zoveel wortels niet goed zijn voor een paard, maar ik merk alleen dat ze het er goed op doen, dus krijgen ze nog steeds hun emmertje per dag iedere winter.
Vanaf de voorlaatste maand krijgen ze merriemengeling bij en vanaf de laatste maand een supplement “Wendall Herbs Mare Care”, voor een vlotte bevalling en afkomen van de nageboorte.
Op dit moment krijgen ze elke 3kg/per dag + een kruidenmix + schepje vitaminen- en mineralengranulaat voor fokmerries en veulens. En natuurlijk zoveel als ze opkunnen voordroog. Stallen zijn gestrooid met stro wat ook, vooral door Tinkerbell, gesmaakt wordt.

Destiny: gefeli met de mijlpaal! Hele buik al! Wow!

Conejo: welkom!!!

Ik boek vooruitgang: p215!

Monique: nou jij gelukzak! Kosten hier 9 euro voor 4 zakken Bloos!

Wodile: gefeli met de mijlpalen!

SA: leuk dat je hengst dat gaat aanvoelen! Bij geitjes/schapen en andere dieren Knipoog zie je dat trouwens ook dat als de bevalling dichtbij komt, het moederdier zich wat afzondert en de rest van de kudde haar ook gerust laat Ja

Kannie: gefeli met de mijlpaal!

Falona: jij ook Knipoog

Iorrr: si normaal Ja vorig jaar begon angel dr uier vanaf een dag of 260 ongeveer met zucht ervoor en das lang zo in hetzelfde stadium gebleven. Zij had eerder al veulens gehad.

Jennyk: gefeliciteerd! Leuk joh!

Nicole: gefeliciteerd met de mooie mijlpaal!

Germie: ja die uier is verdikt Ja
Mooie foto die laatste!

En jaaaaaaaaaa! Ik ben eindelijk bij Haha! moet dringend een update doen van hier
Maar dat wordt weer eens voor later Clown

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:37

Mooi verslag Frenia Haha!

Hier weinig nieuws. De Daimler voelt zich goed, dus dat is mooi.

Model (de welsh) is nog drachtig. Dat is wel een dikke tante.
Afbeelding

wenonah is ook al best dik Nagelbijten / Gniffelen Daar heb ik nog geen recente foto van. Die volgt nog Haha!

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:30

jennyk schreef:
Mloe: aan beide kanten, want je klopt gewoon voor het uier (ik iiig.) en dan maakt het niet uit of je links of rechts staat Knipoog

Nicole: gefeliciteerd met je mijlpaal!

Ik dacht namelijk dat ik het veulen voelde bewegen als je achter het paard staat aan de linker kant. een beetje in de flank als je dat zo zegt;) Maar bedankt!

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:00

frenia schreef:
Zo even een verdere inhaalslag Nagelbijten / Gniffelen

Raya: gefeliciteerd! (tel jij 346 dagen Verward )
Van de zijkant die je niet echt wat, maar frontaal Wow!

Ja idd 346 das hier het gemiddelde maar de 365 wordt ook regelmatig gehaald Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:18

Hier nog wat buikfoto's van vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:55

Germie: Inderdaad nog weinig verschil in het uier Knipoog Mooie foto's van buiten, (winterwonderland Haha! )de paardjes hebben bij jullie ook lekker veel plaats!

Sjoert: Jeetje wat een dikkerd! Clown leuk koppie!

Ik heb hier gisteren ook nog foto's gemaakt, als ik tijd heb zal ik ze straks ff posten.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:59

Ha weer mooie foto's.
Myrdal en ik hebben ons voorgenomen om morgen dikke buiken foto's te gaan maken.
Hopelijk is het weer dan nog net zo gaaf als vandaag.
Ik heb ook zo'n mooie foto ervan.
Afbeelding

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:12

sjoert: wat een leuke welsh!

Germie: nog niet veel verandering te zien, merrie is niet zo dik voor de tijd van de dracht?mooie buitenfoto's.

twinkel: prachtige foto, heb je een spiegelreflex camera?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:29

Cindybyl, merrie is ergens tussen de 310 en 340 dagen drachtig als ik de veeartsen mag geloven. De ene zegt eind 2007, dus volgende week. Andere zegt eind januari 2008.
Van mij mag het wel komen, ik ben er wel aan toe. Halstertje, veulendeken (kleinste maat minishet) heb ik al. Nu de financien nog om het straks te houden, dat wordt het grootste probleem. Ben best wel bang dat het straks ergens van handelaar naar handelaar gaat als het een hengstje is en ik het niet kan houden.
Ik zie er best wel tegenop om zodra het veulen er is beiden te laten wennen aan het alleen zijn. Er is tegen mij gezegd dat je merrie en veulen op dag 1 direct even een paar minuten moet scheiden en dat zo opbouwen zodat je na een paar weken rustig weer met de merrie op stap kunt.
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Rijden jullie ook nog? Leren jullie het veulen ook meteen om achter te blijven in de stal?
Hoe groot zijn jullie stallen eigenlijk? Mijn merrie staat gewoon in een standaardstal van 3,5 bij 2,5 ong. Volgens de fokker van mijn paard groot genoeg, want mijn paard is ook geboren in zo'n soort stal.
Voelen jullie ook echt als de banden verslappen? Ik merk bij mijn paard nog niets.
Enige wat ze vanmorgen gedaan had en wat al tijden niet meer zo was: Al het voer was op. Biks was op (en ze liet al dagen telkens wat liggen) en hooi/kuil was op.

Salliona, de paarden staan inderdaad in een enorm weiland. Is meer dan 2 ha.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-12-07 20:13, in het totaal 4 keer bewerkt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:32

mloe: ja ik voel altijd rechtonder de buik. Ik heb het nog niet zien bewegen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:05

Sjoert schreef:
Mooi verslag Frenia Haha!

Hier weinig nieuws. De Daimler voelt zich goed, dus dat is mooi.

Model (de welsh) is nog drachtig. Dat is wel een dikke tante.
Afbeelding

wenonah is ook al best dik Nagelbijten / Gniffelen Daar heb ik nog geen recente foto van. Die volgt nog Haha!

op hoeveel dagen zit ze nu?

IK heb gister de buik zien bewegen en schoppen dat het veulentje deed. zo gaaf en deze keer hebben andere het ook gezien en gevoelt bevestigd Haha! deze heer of dame wordt steeds meer aanwezig!

deken zit erg goed zatel alleen geen singels op Verward
dus maar had wel elastieke singel en losse bilriemen..

dacht da dat er altijd standaard opzat.. en degene die ik had zat het ook op andere was uit magazijn gehaald.. dus tja dacht dat ik dezelfde kreeg had wel deken nodig dus ze heeft hem nu gewoon op..

heb gister onwijs mooie foto gemaakt Haha! ben zo blij mee echt Haha! die ga ik echt wel uitvergroten!

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:17

Germie: de banden die heb ik hier bij alle merries goed voelen verslappen, je kunt de staart dan zonder enige weerstand bijna helemaal omhoog tillen en op de rug leggen, banden voelen dan als pudding. Als ik de keuze had zou ik voor een grotere box kiezen. Het gevaar is dat de merrie tegen de wand aan gaat liggen bij het veulenen, alhoewel dit gevaar bij een grotere box zeker niet minder aanwezig is! Ik heb afgelopen jaar mijn merries meerdere keren moeten laten opstaan omdat ze met hun 'gat' tegen de muur aan wilden gaan liggen/lagen; en ik heb hier boxen van 4x5! Komend jaar laat ik ze misschien buiten veulenen, in een apart afgezet stukje wei. Je moet er 'gewoon' bij zijn om ook dit probleem te voorkomen. Moeder en veulen scheiden (behalve met spenen natuurlijk!) heb ik nooit gedaan dus daar heb ik geen ervaring mee.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:27

Eerst foto's dan bijlezen Lachen

Palona op 207 dagen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier liep ze weg, maar zie je de buik wel heel goed
Afbeelding

Upona op 187 dagen
Afbeelding

Van Zimi maak ik binnenkort weer foto's

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:40

germie: leuke buikenpics!

sjoert: leuke foto van een leuke welsh Vingers aflikken hoever is ze nu?

Raya: ahzo! Ik reken altijd 11 maand, dus 335 dagen want kan hier niet echt van een gemiddelde draagtijd uitgaan (348, 338 en 333 dagen)
Dus ik reken 335 en dan zie ik wel hoe en wat

nicole: ik doe het andersom Knipoog eerst bijlezen en dan foto's (zo schiet dat laatste er wel al enkele dagen bij in Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:42

Palona heeft op de eerste foto's lang niet zoveel buik, maar op die laatste weer wel!
Upona ook een aardig buikje!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:51

Monique: Haha, ja nu gaat het nog best snel. Wacht maar tot de laatste paar weken, die willen maar niet om gaan Knipoog

Germie: Uier is zeker gegroeid hoor Ja Ze ziet er zo nog wel tevreden uit!
Hoe groot is je merrie, toch een normale maat paard zo te zien? Dan is 3,5 bij 2,5 toch wel klein hoor. Die stal is zowat vol als de merrie plat ligt. Natuurlijk gebeurt het wel, maar ideaal is anders, het is fijn als je de ruimte hebt als je evt in moet grijpen.
Als je voor het afspenen weer wilt rijden is het wel fijn om snel te beginnen met wennen om even alleen te staan, maar het is niet per se nodig. Chello is niet bij zijn moeder weggeweest tot hij werd afgespeend, Frannie is de eerste 3 dagen steeds even 10 minuten alleen in de stal geweest omdat haar moeder buiten in de bak moest lopen (dat was goed om te baarmoeder schoon te krijgen na het spoelen), maar daarna ook niet meer uit elkaar geweest tot op bijna 6 mnd. Het is maar net wat je zelf wil.

Frenia: Ja, ik ben er eigenlijk wel zeker van dat het Zimi-beeb was die even liet zien dat ie er was Ja Lachen

Ik was al zo blij dat de computer weer wilde praten met het geheugenkaartje van de camera dat ik dacht ik knal die foto's er meteen op, dan kan dat niet meer misgaan Haha!

Een konijn heeft 2 baarmoeders?? 2 nesten op verschillende data??? Dat meen je niet.. Wow!

Raya: Lang gemiddelde, maar goed dat je je daar al op in kunt stellen vantevoren dan, anders kon je lekker lang stressen Lachen

TabeR: laat zien dan die geweldig mooie foto!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-12-07 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:51

Zo en dan nu de update van hier Haha!
Lekker weertje dus het werd tijd voor buikenfoto's, alleen is dat nu wel al een paar dagen geleden Knipoog vandaag heb ik nieuwe foto's gemaakt, maar daar kan ik nu niet aan want zit op mijn vaders pc Knipoog

Vandaag is Angel 248 dagen drachtig, nog 86 dus!
Tinkerbell is 216 dagen ver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:19

Heey shamal, ik had echt al gedacht dat er al wat bij jullie geboren was.. Maar niet dus..

Vannacht schijnt het al minder koud te worden, dus wie weet een mooi kerst kindje??

Heel veel succes!! Ik zal aan jullie denken..

Jule's zit vandaag op 263 dagen en heb beebje is al erg actief, ZE ligt flink te headbangen.. Jule's is op stal weer erg chaggie..

Pipje zit vandaag op 230 dagen.. Jaja een mooie mijlpaal!!

Pip plast steeds haar achterbenen er onder.. Ik denk dat ze dat naar Diesel doet uit kwaaigheid..
Maar is verder erg actief en opgewekt..

Geen reden tot paniek dus..

Nou iedereen een fijn weekend!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:27

al weer flinke buiken voorbij zien komen...

icoliene zit ook al bijna op 7 maanden dracht...ik merk wel dat ze het steeds moeilijker heeft...in tegenstelling tot eerst vind ik nu allemaal strontplekken op der buik,hals,benen en alles wat niet bedekt word door het dek...
ze ligt dus steeds vaker......

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:43

@Germie: Voor mij klinkt 3,5 bij 2,5m voor een normale grootte ook wat klein in de oren. Tes is 1.67m en die heeft straks een stal van 4,5m bij 4m tot haar beschikking.

Hier helaas geen foto's kunnen maken. De buren kwamen op visite rond de tijd dat ik foto's wilde gaan maken en het was al donker toen die weer weg waren. Dus helaas... morgen weer een dag, snel voordat we naar Twinkel gaan om daar dikke buiken foto's te maken Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:49

germie: die stalgrootte gaat best, al opteer ik zelf altijd voor de zo groots mogelijke stal (angel staat in een van 3x3, de anderen in 4,5x4 ofzoiets en ik verwissel ze dus paar weken van te voren van stal zodat angel in de grotere kan bevallen).
Maar op zich is 3x3 voldoende.

inowa: wat grappig: hier eentje die het andersom doet: angel ligt normaal echt de hele nacht diep te maffen en hangt dan vol stro en zit onder de poepvlekken (zelfs met pas gekuiste stal) hoe verder naar het eind toe, hoe meer de buik in de weg zit en hoe minder ze ligt. ze mist dat echt wel, want als veulie geboren is dan is haar eerste werk languit gaan liggen slapen Clown
ik vind het juist heerlijk: eindelijk een proper paard Haha!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:47

@germie, idd weinig verschil nog in van de uier
Mooie foto van het kanaal en wat een grote wei waar ze in lopen Lachen
Als het veulen er is wil ik ook weer het rijden oppakken, maar ik denk dat ik ze eerst een paar weekjes samen laat genieten, moeder en veulen, dan opbouwen met steeds langer uit elkaar halen, zodat je uiteindelijk een tijdje kan trainen.

@Sjoert, mooie buik, hoe ver is Model

@twinkel, prachtig zo die bomen met rijp, hopelijk kan je morgen nog mooie winter-kiekjes maken

@TabeR, leuk het veulen zien bewegen, en ook ik ben benieuwd naar de foto

@Nicole, mooie buikjes van de dames, Upona heeft ook al een behoorlijke buik Ja
Ik hoop dat de laatste weken ook snel gaan, maar ik denk het ook niet Hyper!

@frenia, ook al behoorlijke buiken, de buik van Tinkerbell lijkt dikker als de buik van Angel.

@pippalex, arme Jule een headbangende beeb Huilen van het lachen , gefeliciteerd met de mijlpaal van Pipje Go jij! Go jij!

Ik kreeg vandaag tijdschrift in de strengen thuis, daar stond nu een geboortemelder in die je aan het halster kan doen, super klein ding, hebben de merries ook weinig last van, is dan ook op je gsm aan gesloten, iemand hier al ervaringen mee of informatie over, zijn die eigenlijk ook al te huur?