[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:56

Hier ook meerdere veulens per jaar.
Heb in al die jaren maar 1 bevalling gemist. En laat dát nou net die zijn die mis is gegaan.

Ook de enige merrie die op de wei is bevallen.

In de natuur gaat het láng niet altijd goed.

Een veulen verliezen is 1. Maar er is ook kans dat je merrie wat gebeurd...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:06

Hier een bevalling gemist die godzijdank goed is gegaan, maar dat is zeker niet de insteek.
Ze staan onder de camera met halster alarm. Om de beurt waken we in de nacht, kijken op de camera vanuit huis.
Maar dat gaan we pas doen als de merrie tekenen van veulenen geeft. Een merrie spuit melk, of uier ontwikkeld ineens heel erg. Ander gedrag van het paard.
Aan het eind van de dracht kijken we standaard een aantal keer per nacht, een check of het gedrag ook anders wordt.

Maar nee. Wij denken er zeke rniet makkelijk over. Het gaat vaak goed, maar te vaak fout. En vergeef je het jezelf als de fout bij jou vandaan komt? Dat het veulen had kunnen leven als jij er bij was? Het kan altijd fout flgaam, hoe goed je ook waakt etc. Maar dan wil je toch alles doen wat in je macht ligt om een levend veulen er naast te krijgen? Daar gaaan wij wel voor.

Even hard gezegd. Maar hopelijk wordt je er van bewust

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:37

cp112 schreef:
Hier ook meerdere veulens per jaar.
Heb in al die jaren maar 1 bevalling gemist. En laat dát nou net die zijn die mis is gegaan.

Ook de enige merrie die op de wei is bevallen.

In de natuur gaat het láng niet altijd goed.

Een veulen verliezen is 1. Maar er is ook kans dat je merrie wat gebeurd...

Die is wel heel zuur

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:44

Cioccolato schreef:
Hier een bevalling gemist die godzijdank goed is gegaan, maar dat is zeker niet de insteek.
Ze staan onder de camera met halster alarm. Om de beurt waken we in de nacht, kijken op de camera vanuit huis.
Maar dat gaan we pas doen als de merrie tekenen van veulenen geeft. Een merrie spuit melk, of uier ontwikkeld ineens heel erg. Ander gedrag van het paard.
Aan het eind van de dracht kijken we standaard een aantal keer per nacht, een check of het gedrag ook anders wordt.

Maar nee. Wij denken er zeke rniet makkelijk over. Het gaat vaak goed, maar te vaak fout. En vergeef je het jezelf als de fout bij jou vandaan komt? Dat het veulen had kunnen leven als jij er bij was? Het kan altijd fout flgaam, hoe goed je ook waakt etc. Maar dan wil je toch alles doen wat in je macht ligt om een levend veulen er naast te krijgen? Daar gaaan wij wel voor.

Even hard gezegd. Maar hopelijk wordt je er van bewust

Ik ben me er zo goed van bewust dat ik geen veulens in mijn paarden stop en zelf ook geen kinderen wil. Maarja deze moet er nou eenmaal nog uit. Gelukkig niet dr eerste veulen en ze staat gewoon aan huis dus dat is mooi. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de controle hier alleen maar groter is dan op een weiland.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:46

Az. De foto is prachtig. Een mooi aandenken :(:)

Welkom Dorine!

Ik ben ook van mening dat er niet te makkelijk over gedacht moet worden. Vaak gaat het goed maar het zal je maar net gebeuren. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven, als ik er niet alles aan gedaan zou hebben. Je ziet in deze topic al verschrikkelijke dingen voorbij komen... Het kan goed misgaan en dan maakt het ras echt niet uit!

Pff het gaat echt verschrikkelijk snel ineens. Binnenkort moeten de merries nog verhuisd worden. Kreeg van de week ineens een telefoontje dat de stalling wil gaan inkrimpen. Zwaar ... dus :(
Gelukkig zijn de dames welkom op de stalling waar Formidable ook staat.
Wild Thing nog 57 dagen
Esmeralda nog 92 dagen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:46

Als je zelf twijfelt aan je kunnen of je wil het niet, ook geen probleem (erg eerlijk en fijn als je dat weet toch) , kun je er voor kiezen je merrie op een fok stal te zetten. Dat hun jou merrie begeleiden naar de bevalling, de bavelling en de belangrijkste eerste uren van het veulen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:58

Cioccolato schreef:
Als je zelf twijfelt aan je kunnen of je wil het niet, ook geen probleem (erg eerlijk en fijn als je dat weet toch) , kun je er voor kiezen je merrie op een fok stal te zetten. Dat hun jou merrie begeleiden naar de bevalling, de bavelling en de belangrijkste eerste uren van het veulen

Ik denk dat het wel lukt. Zoals ik zei ben ik bijna altijd thuis en de pony kent dit ook al goed. En ik kan hier altijd wel vragen stellen. Ook om te voorspellen wanneer er wat gaat gebeuren want ik weet niet eens wanneer ze moet bevallen. Via via heb ik "mei waarschijnlijk" gehoord. Dus dat is wel handig dan. Dat ik beetje kan voorspellen hoe of wat tegen die tijd. Kan ik een tentje opzetten haha

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:08

Even wat anders. Aangezien het influenza virus redelijk rondwaart nu, wat doen jullie er tegen en wat doen jullie mocht de merrie ziek worden?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:10

Het is meer dat je moet weten wat te doen als de bevalling wel fout gaat.. Want dat weet je merrie niet, en je merrie kan dat zelf niet oplossen. En voordat de DA er eens is.. Plus dan moet je zelf wel kunnen constateren dat het fout gaat.
Maar super dat je je hier aanmeldt, hier leer je veel over dat soort dingen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:24

Dorine92, jammer dat de vorige eigenaar er zo licht over doet. Een merrie perst door ook als een veulen verkeerd ligt en er dus niet uit kan, dat kost je, je merrie bij niet tijdig ingrijpen. Lees mee stel vragen, en lees je goed in het biek van Paul de Vries is een aanrader. Paardenfokkerij.

Diertjec, best eng hoor hier staan ze op eigen terrein dus geen contact met andere en de hoefsmid komt gelukkig altijd op maandag om 8.00 uur, eerste klant

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:34

Idd, je kan hier raad vragen, maar bij een bevalling die misgaat kan niemand hier iets doen he.. ook een veearts komt dan te laat want het gaat allemaal zo snel dan.
Op YouTube vind je filmpjes van redbags, pootje dat verkeerd ligt etc.. die zou ik zeker al bekijken. Verder uier enzo goed in het oog houden.
In de natuur gaat het ook vaak mis, maar daar hoor dan gewoon weinig of niks van.
Ik ken ook zo’n boer die een kudde Shetlanders laat lopen en elk jaar heeft die toch ook minstens 1 veulen en/of merrie dood.
Ikzelf vind de uren na de bevalling altijd nog spannender eigenlijk. Ik heb al 3 keer papflesjes kunnen geven omdat het veulen niet (goed) dronk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:45

Dorine92 schreef:
Hmm nou als ik dit zo hoor is het dan een godswonder dat dat daar allemaal maar goedgaat op dat weiland. Of ijslanders bevallen makkelijk vergeleken met andere (sport)paarden?

Een godswonder is wat overdreven, het gaat gelukkig vaker goed dan mis. Vorig jaar hadden wij 1x een redbag en 1 verkeerde ligging. Verder nog een paar die we hebben geholpen met het vlies, misschien was dat zonder ons ook wel goed gekomen, ik waag het er niet op.

Fokmerrie die we vorig jaar kochten kreeg het jaar ervoor een gezond veulen, ongeveer haar 10de? Gestikt in het vlies..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:15

Ik ken ook fokkers die “de natuur zijn gang laat gaan” maar waar je nooit van zult horen als het mis is gegaan, of in ieder geval niet de werkelijke reden. Dus het percentage waarbij het goed gaat, lijkt in zo’n geval hoog... Schijn bedriegt!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:19

Ja brrrr er kan zoveel mis gaan. De staleigenaar bij ons heeft jarenlang een fokkerij gehad en ziet veel aan het gedrag van de merrie. Maar toch komt mijn merrie onder camera te staan, ik wil er niet op gokken, en ook de last niet bij hem neerleggen als hij signalen mist en mij niet inlicht.

Ja dat influenza virus zit mij ook dwars... onze stal ent alles tegelijk en zijn in februari aan de beurt. Slechts 1 wedstrijdganger en die gaat volgende week wel op selectie. Misschien verstandig om nu al te enten? Of maak je dan het virus juist actiever en is ziek worden dan een grotere mogelijkheid.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:22

Ik ken inderdaad ook een aantal fokkers die hun merries aa hun lot over laten. Die hebben 9 je 10x geluk, maar als het dan fout gaat dan is het ook goed fout.

Ikzelf heb ook al een aantal keer moeten helpen en een red bag gekregen waarvan ik echt dacht dat het veulen dood was, ik het er niet uit kreeg, mond op mond gedaan en toch leven in het veulen gekregen. Beentje verkeerd.. dat ga je allemaal niet redden als het "fout" gaat. Heb ieder jaar wel iets gehad waarvan ik dacht het is maar goed dat ik erbij ben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:22

Tsja dat mis gaan := Ik heb het er liever niet over. Vind het bijna "kl*te" dat mijn lieve vriendin nu ook drachtig is. Als ze het maar overleefd...

Ik ben niet echt bang voor dat virus. Iedereen is wel eens verkouden en ik ben misschien wel iets te makkelijk erin.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:32

Zo denk ik ook kabayo.
Eleane is met 2 maanden dracht volgens mij nog geënt. Voor de rest ook geen wedstrijdruiters op stal en er komen ook geen paarden van buitenaf bij ons.
Daarnaast zijn ze elk jaar bij ons ook wel verkouden, maar het komt nu wel heel uitgelicht in het nieuws.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:46

Ik ent alles jaarlijks. Pensionpaard wordt nu ook netjes geënt. Voor de rest geen extra maatregelen hier.
Ga zelf fewoon op concoue

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:42

Hier niet zo bang voor het virus, maar ja ik zit dan ook wel heel ver weg van waar het nu heerst.
Daarnaast heb ik natuurlijk mijn eigen stal, er komen geen paarden bij, geen paarden die op wedstrijd gaan, dus weinig risico.

Inmiddels begint alles hier weer een beetje 'normaal' te worden, al blijft het voor mij echt vreemd zonder Aziza. Haar zoon Amir (die ik begin dit jaar terug gekocht heb, omdat de eigenaar niet meer voor hem kon zorgen, die ik eigenlijk weer zou verkopen, maar dat voelde niet goed. Ik dacht ik wacht eerst totdat Aziza haar veulen er veilig en wel is, dan kan ik hem altijd nog verkopen. Dat was achteraf gezien een hele goede beslissing...) staat inmiddels 2 weken in training bij Michelle en hij doet het echt super goed! Vandaag heeft ze voor het eerst met zadel op hem gezeten en gestapt. Hij staat er vanaf 5 december, en heeft eerst tijd gehad om te wennen, en krijgt ook regelmatig dagen rust. Dus ik denk dat dit de 7e dag was dat hij aan het 'werk' was. Ben zó trots op hem <3 Grote kans ook dat ik hem nu toch aan ga houden, want hij is zó leuk :):) Hij blijft in principe januari en februari nog daar (of hij moet langer tijd nodig hebben, dan blijft hij langer) en dan gaan we van het voorjaar lekker samen aan de gang :)
(hoort eigenlijk niet in het DBT, maar omdat het een kind van Aziza is mag het vast wel :o )

Afbeelding

Ook Aleeyah begint inmiddels weer een beetje zichzelf te worden gelukkig. Ook voor haar was het natuurlijk een hele verandering, eerst haar moeder weg (wat haar dan echt niks deed), toen Aziza ineens, waardoor ze al haar steun kwijt was, en ineens de leiding op zich geworpen kreeg. En toen ging ook Amir nog weg..

Maar inmiddels begint het allemaal weer een beetje rustiger te worden, Kas en Aleeyah samen gaat op zich best goed, al zijn ze niet direct dikke maatjes, maar ze zoeken elkaar op het land wel op.

De laatste maand heb ik me eigenlijk totaal niet met de dracht bezig gehouden, maar haar buikje begint toch wel te groeien. Al lijkt ze van voren dikker haha.
Dus net toch maar eens gekeken, en ze zit al ruim over de 200 dagen ineens. Vandaag dag 217, even een foto.

Afbeelding

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:10

Ik ken eigenlijk nog maar “weinig” fokkers die de merries zomaar laten bevallen zelfs in het weiland worden ze nog gemonitord er wordt niet gedacht van wat erin gaat komt er ook weer uit...
Bij een vorige eigenaar heeft sa bij haar eerste veulen een maand overdragen en heeft ze bij mij ook een maand overdragen waarbij de dierenarts zei houd er rekening mee dat dat voor de 3de veulen ook zo zou zijn want ze hebben zo hun eigen manier van dracht ... toch wilde ik op tijd zijn en heb ik de alarm om gedaan en die nacht is ze bevallen 6 weken te vroeg en het is zo vlot gegaan dat het veulen nog aan de navelstreng vast zat als we niet hadden geweten dat ze was bevallen waar we ook totaal niet op berekend waren had ze het niet overleeft ... en ook bij een vriendin die haar veulen heeft verloren doordat het vlies bleef zitten ... vreselijk...
hier gaat er een alarm om camera mobiel op en werk ik met melk strips en ja ook dan ben ik me er bewust van dat het mis kan gaan maar dan kan ik ook eerlijk zijn dat ik er alles aan gedaan heb om het te voorkomen ...

AZ ik ben blij dat het wat beter gaat :(:)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 07:24

Goed om te weten, over die redbag delivery en die pootjes.
Komt er bij jullie eigenlijk standaard een dierenarts tijdens of na de geboorte?
En wat voor halster hebben jullie het over? Geeft dat een signaal als de merrie gaat liggen ofzo?

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:16

Dorine92 schreef:
Goed om te weten, over die redbag delivery en die pootjes.
Komt er bij jullie eigenlijk standaard een dierenarts tijdens of na de geboorte?
En wat voor halster hebben jullie het over? Geeft dat een signaal als de merrie gaat liggen ofzo?

Ja de da komt hier standaard voor een check en veulenprik na de geboorte. :j

Dat is een birthalarm die je aan het halster kunt vastmaken. Die gaat idd af als ze plat gaan liggen. Zelf gebruik ik nog altijd een singel. Dat bevalt hier ook prima.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:50

Hier komt ook standaar de da. Even veulen check en merrie check. Wij doen gee veulen prik

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:57

Ja hier komt ook de veearts standaard na de geboorte om veulen en merrie na te kijken. Zorg ook zeker dat je de nageboorte bijhoud zodat de veearts kan checken of die volledig afgekomen is. Als er een stuk blijft zitten kan dit heel gevaarlijk zijn voor de merrie.

Echt tijdens de geboorte dat haalt bijna geen veearts, het gaat echt heel snel , meestal is het hier al een kwartiertje / twintig minuten ofzo nadat je ziet dat het begonnen is.

En dan dan de bevalling is het belangrijk dat het veulen : rechtstaat, drinkt, en ontlast. Daartegen ben je meestal enkele uurtjes verder en kan je pas terug gaan slapen :P

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:18

Reken maar op een aantal gebroken lange nachten.