[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:18

Hahaha Marije, tja dan hebben de ouders beide niet zo veel moeite in de verf gestoken :') of juist wel.
Het zegt natuurlijk niet altijd iets, maar ik dacht dat de ink spots wel een duidelijke aanwijzing waren.
Maarja als er nauwelijks witte delen zijn, is er ook geen plaats voor ink spots ;) hahaha
Ik ga zelf gewoon testen voordat ik iets roep... :o :D

iedereen probeerd sara te helpen maar zij heeft een homo bonte met 1 effen ouder.... Ik vind het weer briljant :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:25

Marije zoals jij het beschrijft lijkt die wel moorkop/roan te zijn, die wisselen ook steeds naar wit om dan terug meer hun kleur te komen.

_/-\o_ Linda, normaal zijn schildjes een teken dat ze homozygoot bont zijn maar echt schildjes, een vlek in een witte bles zou ook al een indicator kunnen zijn. Net zoals een fewspot, homozygoot appie zou zijn.

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:28

Wat kleurtjes betreft, ik heb van het voorjaar mijn hengst laten testen omdat ik zeker wou zijn of die nu zwart, donkerbruin of smokey was, gezien hij een valk vader had. Hij heeft geen verdunningen, alleen agouti. Dus donkerbruin (al leek hij altijd zwart, dit jaar kleurt hij iets lichter bij de flanken). Mijn ene merrie wil ik nog wel even laten testen, Oa op agouti en crème. Ze is zelf schimmel, maar ze heeft al een hele lichte vos en hele lichte bruine gegeven, was zelf als veulen ook zo. Haar grootvader droeg het crème gen. Voor de rest is ze schimmel.
Afbeelding
Dit was haar veulen van dit jaar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:32

Wat voor kleur zijn haar ouders, Cemlys? En welke kleur had ze zelf toen ze geboren werd?

En gen kan nooit een generatie overslaan, dus ze kan het crèmegen niet van haar opa hebben (uiteraard wel als opa het doorgegeven heeft aan de vader/moeder van je merrie :) )

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:36

Dit vind ik trouwens wel tof!
Waarom noemt men het paw prints :+

(Oke je moet wel wat je fantasie gebruiken, maar ik snap de benaming wel haha )

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:38

Moeder van dilys heeft dit jaar ook een veulen met vlek op het been gegeven. Haar moeder was bruin sabino.
Het feit dat ik haar heb getest getuigd dan dat ofwel moeder niet zuiver is of de test idd fout is zoals marije zegt. Maar als ik een paardje laat testen verwacht ik wel dat die juist is.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:38

oh Manda tussen de posten door je nog vergeten, ongelooflijk dat is er echt over, 3jaar en nog drinken _O-
allez spannend voor je deze dagen, succes alvast en een voorspoedige bevalling en gezonde beeb :D

Cemlys een schimmel kan zeker creme dragen

ik bekijk die kleurtjes soms heel simplistisch

je vertrekt altijd van zwart, is er geen zwart, dus je ontbleekt het kleur dan slaat dit rost uit, dus vos, giet je een halve bus javel erover, krijg je palomino, gooi je er een ganse bus javel over dan krijg je cremello

dus je neemt een zwart paard, gooi er rood bij, en zwart/rood mengen geeft bruin, gooi er een halve bus javel over en je krijgt valk, een ganse bus javel en je krijgt perlino

een zwart paard, je gooit er een halve bus javel over en het zwart komt nog steeds naar boven grrr, smokey black, je giet er een ganse bus over en je krijgt smokey creme

voeg er nog wat stippels en vlekken aan toe naar wens :P
oh en silver is nog zo eentje
je neemt een zwart paard, voegt silver aan manen en staart, mooi je krijgt een zilverdapple zwart, ontkleur opnieuw dit paard en je krijgt rost, pfff silvertje ook weg :D

enz kan ik nog even verder doen :P oh en schimmel is geen kleur, is een vervroegde veroudering van de haren, dus kan bij elk kleurtje gebeuren

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:41

_O- fotsy!!

Manda, jemig toch geen gezicht op die leeftijd nog drinken :')

Iemand die nog een poging wil wagen over 1 blauw oog bij een zilverappel bont paardje?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:42

Ga je lekker, Fotsy? _O-

Zou dat niet komen door het bont, Linda? Veel wit rond het oog, kan een blauw oog geven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:47

Cynthia82 schreef:
Wat voor kleur zijn haar ouders, Cemlys? En welke kleur had ze zelf toen ze geboren werd?

En gen kan nooit een generatie overslaan, dus ze kan het crèmegen niet van haar opa hebben (uiteraard wel als opa het doorgegeven heeft aan de vader/moeder van je merrie :) )

Haar ouders zijn schimmel. Geen idee welke kleur die geboren zijn helaas. Maar ze kan het wel weer van haar vader hebben natuurlijk. Ik bedoel het zou mogelijk kunnen zijn want haar grootvader is wel met het crème gen geboren. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom ze zo n lichte veulens geeft. Maar dan moet het idd via grootvader op vader op haar zijn doorgegeven.
Deze kleur had ze zelf

Afbeelding
En haar eerste veulen

Afbeelding

M'n andere merrie zal heterozygoot kleur zijn. Haar vader was bruin, moeder schimmel

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:05

Interessant!

Mijn ene merrie is zwart. Haar beide ouders zijn ook zwart. Daarachter zit zowel zwart dan bruin.
Nu is ze gedekt door een vos. Is het dan 50/50 voor zwart en vos? Geen vos in de moederlijn verder.

Andere merrie is bruin. Haar moeder is bruin en haar vader ook. Gedekt door een zwarte. Ik vermoed homozygoot bruin.. (kan dat?) Vorige veulen uit een zwarte hengst werd ook donkerbruin, andere veulen van een vos fewspot is donkerbruin panterbont/shabrak..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:06

Cynthia82 schreef:
Zou dat niet komen door het bont, Linda? Veel wit rond het oog, kan een blauw oog geven.

Alles kan :D ik heb geen idee.
Ik dacht dat dat alleen was als het wit over het oog heen loopt? Ze lijkt gewoon bont met een bles en 1 blauw oog, maar ik hoor ook mensen die zeggen dat een blauw oog wel ergens vandaan moet komen... :?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:11

Als het wit niet over het oog loopt, komt dit van splash, drie varianten mogelijk, kan je tevens laten testen Linda

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:19

Hmm dan toch splash? Hoe zit dit met maanogen? Dat word veroorzaakt door pigmentverlies en dan hoeft het wit niet over het oog te lopen toch? Of wel?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:28

Jep het wit moet dan over het oog lopen :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:33

Ik heb een splashed gehad met een blauw oog, heeft dit ook doorgegeven aan nakomeling.
Afbeelding

Ik heb nog een jonge merrie, bruin geboren schimmel met een blauw oog en reverse dapples.

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:37

Vulina, als je merrie homozygoot zwart is, geeft dt altijd zwart met een vos. Als die vos agouti draagt, kan je een bruine krijgen. Maar vos kan bij zwarten generaties lang onzichtbaar worden doorgegeven.

Blauwe ogen komen vaak van overo. Darin heb je frame overo, splash overo en sabino.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:38

Hoe zit het dan als ze 1 bruin oog hebben (met een blauw puntje erin) en 1 blauw oog (met een bruin puntje erin). Geeft dit overigens ook wel een door.

Overigens homozygoot bont. Bruin/zwart met wit.
Heeft in het verleden bruin/wit, zwart/wit maar ook Bruin/zwart/wit gegeven.

Moeder komt uit een zwarte merrie, vader haflinger, maar is zelf bruin (met naar de buik nijgend naar palomino kleur).

Veulen sws dus bont.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:03

Een bruin-zwart-wit bonte (driekleurbont zeggen mensen ook wel eens) bestaat niet. Dit is gewoon een bruinbonte. Een bruin paard heeft namelijk ook zwarte benen, manen en staart.
De bruin/wit bonte die je noemt, zal dan denk ik een vosbonte geweest zijn.

Ik snap even niet wat je zegt. Je hebt het over een homozygoot bonte waarvan de moeder bruin is. Is de moeder niet bont? Dan kan het veulen niet homozygoot bont zijn. Zie hierboven :)

En Cemlys, ik denk dat ik zo nieuwsgierig zou zijn, dat ik zou laten testen op creme :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:17

Ga ik ook zeker doen, maar genoeg te regelen op dit moment. Haha. Gok deze winter of van het voorjaar.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:35

Pff wat super intressant maar fotsys uitleg kan ik toch het beste volgen hoor :P
Maar een cremello met schimmel moeder kan toch nooit een echte cremello zijn omdat je dat alleen krijgt met een dubbele verdunning? Of zeg ik nou iets raars?

Liz dr veulen wordt zoiezo een palomino maar ikhoop stiekem dat het veulen blauwe oogjes krijgt :o
De HH heeft mijn bestelling gekregen dus eigenlijk _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:38

Cynthia82 schreef:
Een bruin-zwart-wit bonte (driekleurbont zeggen mensen ook wel eens) bestaat niet. Dit is gewoon een bruinbonte. Een bruin paard heeft namelijk ook zwarte benen, manen en staart.
De bruin/wit bonte die je noemt, zal dan denk ik een vosbonte geweest zijn.

Ik snap even niet wat je zegt. Je hebt het over een homozygoot bonte waarvan de moeder bruin is. Is de moeder niet bont? Dan kan het veulen niet homozygoot bont zijn. Zie hierboven :)

Drie kleur bestaat idd niet hihi.
Vader van het aankomende veulen is homozygoot bonte.
Hij is bruin bonte.
http://www.freewebs.com/irishcobryonomalley/

Merrie is bruin.
Merrie zelf komt uit een zwarte merrie en haflinger hengst.
Moeder van moeder = zwart bonte.
Vader van moeder = bruin bonte.

Wellicht zo wat duidelijker

Het aankomende veulen word dus sws bont.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:07

Ooooooooooo.......... zo :) ja, dan wordt je veulen sowieso (heterozygoot) bont ja :j

Rianne1994 schreef:
Pff wat super intressant maar fotsys uitleg kan ik toch het beste volgen hoor :P
Maar een cremello met schimmel moeder kan toch nooit een echte cremello zijn omdat je dat alleen krijgt met een dubbele verdunning? Of zeg ik nou iets raars?

Liz dr veulen wordt zoiezo een palomino maar ikhoop stiekem dat het veulen blauwe oogjes krijgt :o
De HH heeft mijn bestelling gekregen dus eigenlijk _O-

Kan wel, als die schimmel moeder ook het crèmegen draagt. Zoals Fotsy al zei: Schimmel kan op iedere denkbare kleur voorkomen. Het zorgt alleen voor een snellere veroudering van de haren, waardoor ze snel grijs worden. Zo kan je je het het best omschrijven.

Dus als die moeder als valk, palomino, sb, of cremello, perlino of smokey cream geboren is, dan kan je daar een echte cremello uit krijgen.
Uiteraard moet de vader van die cremello dan ook een valk, palomino, sb, of cremello, perlino of smokey cream zijn, zodat het veulen van zowel de vader als de moeder het crèmegen meekrijgt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:10

Kiki, dat is bij mijn merrie ook (1 blauw en 1 bruin oog) kennelijk dus toch iets van overo/splash lees ik hier :)

Leuk! Ik zal haar dan toch eens laten testen :j :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:36

Het duizelt me even hoor _O-
Heb kleurengenetica wel altijd enorm interessant gevonden maar eenmaal in de Arabieren nooit meer veel verder gekeken dan de kleuren die daar voorkomen (en dat zijn er dus niet zo veel :+ ). Ik heb maar ''gewoon'' een bruin geboren vliegenschimmel := Uit een vos moeder, dus met vosgen en heterozygoot voor schimmel, zonder aftekeningen.

Vind het wel mega interessant allemaal dus ik lees mee en probeer het te begrijpen := :D