[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:18

Het is ook niet altijd leuk om te zien, zeker niet. Maar zoals men zelfs bij mensen zeggen, het resultaat is de moeite waard (uitzonderingen nagelaten, sommige merries hebben dusdanig trauma van de bevalling dat ze veulen afstoten).
Helaas hoort het bevallen er gewoon bij. Wat dat betreft hadden een aantal dingen wel anders gemogen qua evolutie (ook bij mensen overigens).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:21

:j Ik hoop dat het gewoon vlot verloopt.. dat ze lekker kan genieten van haar kleintje.. :)

Hoe snel doen jullie eigenlijk een halstertje om?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:22

De eerste dag al bij mij :j

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:22

Het bevallen an sich lijkt mij ook best wel 'eng' :o Gelukkig is er op stal hele goede begeleiding/ervaring aanwezig, dus dat is een héél fijn idee!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:23

Ben blij dat ik niet de enige ben die licht paniekerig wordt nu het dichterbij komt. _O-

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:23

Bij mij is het nog niet eens dichtbij, merrie moet nog gedekt worden _O- _O-
Maar een bevalling is altijd wel een beetje spannend denk ik, ongeacht je ervaring en dergelijke.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:25

Bij de merrie die ik verzorg duurt het nog maar 3,5 maand ongeveer,
ik vind het allemaal wel spannend ( eerste keer voor mij en merrie )
maar gelukkig heeft de eigenaresse al meer ervaring

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

Hier nog 84 dagen!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:28

Ayasha schreef:
Ben blij dat ik niet de enige ben die licht paniekerig wordt nu het dichterbij komt. _O-

Toen ze net drachtig was, duurde het me allemaal veel te lang en nu gaat het veel te snel naar m'n gevoel :D

Ayasha
Blogger

Annikab schreef:
Ayasha schreef:

Toen ze net drachtig was, duurde het me allemaal veel te lang en nu gaat het veel te snel naar m'n gevoel :D

:j Dat zei ik vorige week nog toen ik naar haar aan't kijken was... :') "eerst kon het niet snel genoeg gaan en nu gaat het verdorie veel te rap!" _O-

Woogy

heb heel veel met de veearts erover gepraat en het was duidelijk, eerste voetje, tweede met het snuitje moeten na een kwartier zichbaar zijn, zo niet bellen en met veearts begeleiding gaan voelen terwijl ze eraan komen. Voor wachten is geen tijd

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:29

Haha, dat vind ik ook met diverse merries die ik volg op bokt! (O.a. Elyaijna en Set Elkol, Yus haar Arabische 'collega's :P ) Voor mijn gevoel zijn ze net drachtig, maar de tijd vliegt voorbij!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:51

deviltjh schreef:
Bij de merrie die ik verzorg duurt het nog maar 3,5 maand ongeveer,
ik vind het allemaal wel spannend ( eerste keer voor mij en merrie )
maar gelukkig heeft de eigenaresse al meer ervaring

Ik vond het ook zo spannend de eerste keer. Een heel groot geluksmomentje waar ik nog vaak terug aan denk is dat veulen er net uit was, alleen beentjes zaten er nog in, trok veulen een beetje naar voren zodat mijn merrie erbij kon, en er kwam zo een ongelooflijk liefdes 'uhuhuh' uit <3 <3 <3

Merrie heeft weinig laten zien van pijn, eigenlijk helemaal niets. Alleen de nageboorte moest eraf gespoten worden, die wou er niet af.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:07

Bij Lis hebben we het nog nooit gezien, ondanks birthalarm en waken. Ze wacht tot je net ff uit beeld bent en perst het veulen er dan gauw uit. Tot nu is dat ook prima verlopen. Ook dit jaar gaan we weer waken, ik leer de signalen steeds beter kennen, maar ben er vrij zeker van dat ik er niet bij zal zijn. Mocht ik er ooit wel bij zijn dan zal dat zijn omdat het fout is, daar ben ik van overtuigd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:19

WenK schreef:
Bij Lis hebben we het nog nooit gezien, ondanks birthalarm en waken. Ze wacht tot je net ff uit beeld bent en perst het veulen er dan gauw uit. Tot nu is dat ook prima verlopen. Ook dit jaar gaan we weer waken, ik leer de signalen steeds beter kennen, maar ben er vrij zeker van dat ik er niet bij zal zijn. Mocht ik er ooit wel bij zijn dan zal dat zijn omdat het fout is, daar ben ik van overtuigd.

_O- Sorry krijg nu echt het beeld van een eigenzinnig kind voor me dat wacht tot mama haar rug draait en dan snel doet wat het eigenlijk niet mag... :')
als ie er gewoon 's morgens naast staat dan kan ik alleen maar blij zijn dat ze vlot is kunnen bevallen denk ik.. :j

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:51

Wat een pessimistische opmerkingen hier. Bah wordt er helemaal depri van! Ik kan alleen maar hopen dat het ons en de rest van dit topic niet zal overkomen! Ook ik klop op hout af!

Ik mag ook niet te veel nadenken over de bevalling net zoals vorig jaar... Vorig jaar hadden wij "gelukkig" ineens een veulentje ernaast staan. Om half 1 geweest. Heel rustige pony, veel hooi gegeten... Om half 3 stond er een veulen naast. Echt ongelooflijk!

Ik denk als er hier een voetje en een hoofdje zou uit komen dat ik wel zonder enige twijfel het terug naar binnen zou kunnen duwen en ze dan proberen recht te krijgen en stappen. (Terwijl iemand anders de va belt) ik ben er vrij zeker van dat ik niet kundig genoeg ben om dat andere beentje te zoeken en goed te leggen, ookal heb ik dat filmpje al 100x gezien!

Trouwens, nu ik lees van professionele begeleiding... Ik wou vorig jaar stage lopen op een bevalstal, spijtig genoeg hadden ze nog maar 1 dag in de week voor mij, maar zag er echt gaaf uit: de bemihoeve!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:49

Op het moment dat zoiets gebeurd, ben je wijzer en kundiger dan je denkt ;) Zo ben ik met die kleintjes altijd bang voor red bag bevallingen.. Als je er bij bent kunnen ze het overleven, maar het zouden maar eens Empty's zijn die niks volgens het boekje doet.. :P

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:16

De filmpjes van red bag deliveries heb ik ook al tig keer bekeken! :j Dat filmpje waar Amerikanen de hele tijd God en Jezus bedanken dat ze erbij mogen zijn en dat het veulen leeft. Wel heel leerzaam filmpje!

Heb je het zelf al eens meegemaakt?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:33

Ik heb precies hetzelfde als ayasha en annikab, het gaat me nu veel te snel en ben bang dat ik iets fout doe, of niet weet wat ik moet!

Zit nog altijd te twijfelen of ik haar weg zou brengen naar een bevalstal, maar ik heb haar liever niet op stal, en waar dan.. Of zelf 2 weken vrij nemen en waken met birth alarm om.. Ach, komt tijd, komt raad.. Dat dacht ik al toen ik haar liet dekken haba!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:16

Ook wij weten na 16 veulens echt alles nog niet je leert er eigenlijk per veulen steeds weer bij. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen maar ik zou het me zelf nooit vergeven dat ik door een stomme fout iets wat gemakelijk verholpen kon worden ik me veulen of nog erger mijn merrie verlies. ik ben dan ook echt blij met dit soort topic,s want daar leer je veel van. Maar ja het blijft keuzes maken want inderdaad een merrie die altijd een dek op heeft gehad kun je die in ene zonder zetten en zo zijn er nog veel meer dingen. En nee we kunnen ze niet in een glazen kooitje zetten maar ze zijn wel drachtig en daar moet je wel rekening mee houden om de kans te vergroten dat er een gezond veulen straks staat want daar doen we het toch voor.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:01

Bonjoy schreef:
Dat had ik begrepen inderdaad, maar ik wist niet wanneer het DBT2015 werd opgestart, vandaar! :)

deze is in maart gestart, dus 2015 zal ook wel zoiets zijn :)

Sanne wat vervelend van je twenter.. succes.

Wij zitten nu op 4 maanden :)
helaas vandaag weer dierenarts bij Pol, omdat ze 's ochtends niet lekker was. Toen hij kwam was de prop wel weg, en nu is het echt goed denk ik.

Hij (dierenarts) heeft gelijk even Sets manenkam gevoeld en ik hoef me geen zorgen te maken. Sterker nog, hij zei dat ze er geweldig uitziet, in goede conditie is en een prachtig paard! *\%/* Stiekem ben ik heel erg trots op mijn grote paardenliefde!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:01

Fijn om te horen dat de dierenarts tevreden was over Set!
En arme Polly, hopelijk gaat zij zich nu ook beter voelen :(:)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:08

Set ben ik vergeten je sterkte te wensen met Pol.
Was vanmorgen een beetje op mijn lange tenen getrapt hahaha.

Znoes ging vandaag heel fijn met rijden.
Maar door de wind ging ze wel een paar keer behoorlijk aan de kletter.
Normaal geen probleem, maar nu heeft ze toch een verkeerde sprong gemaakt en heeft ze zich verstapt.
Dus maar een paar dagen rustig aan met haar.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:14

Geeft niet! Klinkt misschien heel banketstaaf maar ik ben niet heel erg aan de pony gehecht, desondanks is het altijd vervelend om een pony pijn te zien hebben. Maar ze is nu 33 dus het is niet heel raar dat het een keertje wat minder gaat..

Znoes moet zuinig op zichzelf zijn :D Heeft ze last ergens van nu? Wel fijn om even te laten rusten inderdaad.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:35

Ze loopt niet helemaal lekker links voor.
Dus we kijken het maar even aan wat ze zelf aan geeft.
Zal niet zo veel zijn verwacht ik. Maar we doen maar even rustig aan.