Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xWhitneyx schreef:Goeie morgen ,
Iedereen met veulens gefeliciteerd.. Wat zijn het tog een plaatjes.
Hier gaat ook alles lekker , heb alleen nu een vraag wil Fayenna ontwormen ze is nu een weekje oud, maar de boer op stal heeft een halve ontwormingsspuit liggen ( een hele spuit is voor 600 kilo dus een halve 300 ) maar is een halve niet te veel ? Kan ik niet beter de helft geven van die halve?
Djessey haar moeder is in april nog ontwormd.
wat zouden jullie doen ???
Dennis schreef:Meiden hier op stal willen ook een Elmo, maar vond ik niet zo orrigineel. Eddie trouwens ook niet, maar Eddie is gewoon Eddie.
Judith had 4 jaar terug (liep er naast toen ik haar kocht) een Aart.
Eddie staat trouwens vandaag voor het eerst in de regen. Zielig he. Krijg wel net een SMSje dat hij het niet erg vind. Het word later droger volgens buienradar, dus hij zal niet door en door nat worden.
Ik zit de hele dag op kantoor, vind het eigenlijk maar niets met Lot zo spannend. Kan gelukkig wel weg als er wat gebeurd, ben maar 7 minuutjes van huis. Maar tot nu toe doet Lot alleen maar vreet, vreet, vreet hoorde ik net.
Citaat:ONTWORMEN VEULENS
Overdoseren kan levensgevaarlijk zijn voor een veulen.
Een wormspuit kan nog wel eens doorschieten, waardoor het veulen onbedoeld een veel te hoge dosering binnenkrijgt. Enkele manieren om dit te voorkomen zijn:
-Geen volle spuit gebruiken, maar eerst de moeder ontwormen met de spuit zodat er nog precies genoeg in overblijft voor het veulen
-De benodigde hoeveelheid overbrengen in een schone plastic spuit (zonder naald) en die gebruiken bij het ontwormen van het veulen.
De meest gangbare manier om het veulen te ontwormen is op ongeveer 10 dagen na de geboorte en dan weer na 1 maand en 1,5 mnd, daarna met het schema van de andere paarden mee.
De eerste keren ontworm je het veulen met Ivermectine en Pyrantel.
Overleg voor het gewicht van het veulen en het werkzame middel in de wormspuiten even met je DA.
KootMiraDrum schreef:xWhitneyx schreef:Goeie morgen ,
Iedereen met veulens gefeliciteerd.. Wat zijn het tog een plaatjes.
Hier gaat ook alles lekker , heb alleen nu een vraag wil Fayenna ontwormen ze is nu een weekje oud, maar de boer op stal heeft een halve ontwormingsspuit liggen ( een hele spuit is voor 600 kilo dus een halve 300 ) maar is een halve niet te veel ? Kan ik niet beter de helft geven van die halve?
Djessey haar moeder is in april nog ontwormd.
wat zouden jullie doen ???
Ik zou voor maximaal 100 kilo ontwormen de eerste keer. Je veulentje weegt nog geen 300 kg