Mm, er zit inderdaad veel in het pakket wat niet nodig is.
Bandage gebruik ik niet. Touw om de placenta op te binden ook niet en kan ook met strotouw. betadine gebruik ik om mijn handen te ontsmetten, geen zeep Handschoenen gebruik ik niet Een vuilniszak ook niet
Een navelklem heb ik wel gebruikt bij een veulen waarbij de nageboorte direct achter het veulen aan kwam en dus de navelstreng niet brak. ik moest toen zelf knippen en dat navelklemmetje was toen verdomd handig!
Een zaklamp, tja, als je op stal genoeg licht hebt, niet dus. Handdoeken ook zat in voorraad Geboortekaartjes, nou nee En zo'n placentabox ook niet dus...
Onze merries gaan onder de camera en zodra ik verandering in gedrag opmerk blijf ik lang op en controleer dan via beeld elke 2 uur of elk uur, ligt eraan hoe spannend het is.
fokfanaat
Geplaatst: 07-11-10 19:20
AGarcia schreef:
geen birthalarm hier.. de eigenaar woont dicht bij stal.
Het is echt heel belangrijk dat je de merrie goed in de gaten houd. Je vergeeft het jezelf nooit als het mis gaat en je daarbij veulen en/of merrie verliest!! Meestal gaat het goed, maar wat als je paard tot het percentage behoort waarbij het niet goed gaat?
ik slaap ook naast stal in de weken rond de bevalling.
Steffi_H
Geplaatst: 07-11-10 19:57
bij mij ook aan huis en ik slaap beneden, dus ik kan zeker al niet van de trap vallen in mijn haast ofzo Ik slaap wel gewoon binnen bij Tarinka omdat die al zo vroeg moet. Bij kelsey ga ik denk ik wel in de andere stal slapen als het warm genoeg is.
Wat ik ga doen weet ik nog niet. Als Bridie nog op het staladres staat tzt waar ze nu staat, dan slaap ik ongetwijfeld in een box in de schuur. Als we voor die tijd zijn doorverhuisd naar het definitieve staladres weet ik het niet. Misschien slaap ik dan wel in de kantine, met een camerasnoer de stal in .
Cynthia82
Geplaatst: 07-11-10 20:15
Birthalarm én ieder uur controleren is zeker niet te veel! En dat de eigenaar vlakbij stal woont... tja... wat heb je daar aan?
Vijf jaar geleden begon Dais 14 dagen ná de uitgerekende datum te kegelen, op een zaterdag (dat was haar 5e veulen en ik weet dat ze altijd netjes een dag van tevoren gaat kegelen, maar toch heb ik haar die voorafgaande weken ook heel goed in de gaten gehouden). Die nacht heeft de stalhouder haar goed in de gaten gehouden. Zondagochtend was ik er om 7 uur. Niets aan de hand, leek. Dais stond onverstoorbaar te eten. Halfuurtje gebleven, Dais stond nog steeds (bijna fluitend ) te eten, dus toch maar naar huis voor een ontbijtje. Ik loop langs het woonhuis en de staleigenaresse ging net de honden uitlaten. We staan 5 minuten te praten, ik stap in de auto, zij loopt langs Dais dr stal, Dais stond met haar kont richting de staldeur en de eigenaresse denkt 'wat zie ik nou?' Dus roept Dais dr naam en Dais draait zich om en PLOEP! veulen valt zo op de grond. Geen birthalarm die ons gewaarschuwd had en ieder uur kijken had dus óók niet het resultaat dat we zagen aankomen dat het heel dichtbij kwam.
Dus ook volgend jaar doe ik er zo veel mogelijk aan om er echt bij te zijn. Niets is overdreven, je kan het altijd missen en inderdaad, je vergeeft het jezelf NOOIT als er iets met merrie en/of veulen gebeurt, omdat jij denkt 'het zal wel goed gaan'.
KMD: GEFELICITEERD!! Pauk: Ook geleficiteerd, leuke foto's!
Ravina rijdt morgen 2 uurtjes les met een uur pauze ertussen,met 2 meiden van 12,dat kan toch geen kwaad?want de moeder van 1 van de meiden maakte zich wat zorgen omdat ze bijna op de helft is
essiesilly
Geplaatst: 07-11-10 20:23
bekijk het gewoon even snoevie, gewoon wat meer stappen tussendoor en niks overvragen
ik heb een vraagje voor jullie. Mijn merrie, Tarinka, die in januari/februari moet bevallen heeft veel meegemaakt. Toen ik haar gekocht heb in april was ze super lief en meewerkend. In augustus is haar gedrag volledig omgeslagen en begon ze terug agressief te doen. Oren plat en bijten. Ik werk heel erg hard hieraan zodat ze mij weer toelaat. Er is al een klein beetje verandering, maar ik begin me wat zorgen te maken naar de bevalling toe. Zijn er hier mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, en zo ja hoe is dat dan verlopen? Hoe zouden jullie zoiets aanpakken en wat kan ik best doen dan als ze bevalt?
viefdepief
Geplaatst: 07-11-10 22:17
Ravina: Ik zou tussendoor ook lekker wat stappen en haar niet te veel in het zweet rijden, dan moet het denk ik ook gewoon kunnen hoor
Ik was nog niet zo met een BA bezig, maar stalgenoot heeft al aangeboden dat ik die van haar mag lenen. Het is er 1 voor om haar hals. Iemand daarmee ervaring? Daarnaast hangt er ook een camera in de merriestal die op het internet aangesloten kan worden
Mijn merrie vrijdagavond geschoren, zonder verdoving want dat kan door miniwolles natuurlijk niet, maar ze was echt verschrikkelijk braaf!! Dat had ik niet verwacht want met borstelen hoef ik echt niet te veel bij haar buik te komen, maar dit getril vond ze schijnbaar erg lekker want ze verzette geen pas
Dit is het resultaat, hoofd, benen en een deel vanaf het zadel tot naar de staart heb ik harig gelaten (136 dagen)
ik weet nog niet precies hoe en wat ik het ga doen.. Woon 5 min van stal af, maar denk dat k toch blijf slapen
Maseike
Geplaatst: 07-11-10 22:42
Wij hebben een camera die ik via een link thuis op pc live mee kan kijken. Stal eigenaar houd ook alles in de gaten en heb dit jaar gemerkt dat mijn man hard kan rijden en binnen 5 min op stal is in plaats 15 min
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-11-10 23:09
Neon heeft me altijd voor de gek gehouden, stal is hier ook 10 km vandaan. In 2009 heb ik nachten op stal geslapen, en toen ik net mijn kont gekeerd had gooide ze het eruit. Afgelopen jaar ben ik er voor het eerst bijgeweest, ze was het volgens mij al op aan het houden en kon niet langer wachten. Staleigenaar stond voor haar neus manen te trekken van een pony. Ze was klam en kegelde ook voor het eerst in al die jaren. Ik heb haar in de wei gezet toen, ze liep naar achteren en toen ze daar was direct de pootjesblaas. Ik wil nog ooit een birth-alarm, maar huren zie ik niet zo zitten, Neon heeft draagtijden tussen de 329 en 358 dagen gehad.