Even een vraagje: Hoe lang van te voren kan een merrie zucht krijgen??? Pom heeft het nu al... En ze moet nog 3 maand..! (heeft al wel eerder een veulen gehad en een dode tweeling vorig jaar)
SA: zo joh het wordt echt spannend bij jou! Wat hoop je eigenlijk net voor of op/net na 1 januari?
Kannie en falona: gefeliciteerd met jullie mijlpaal, nog maar 100 dagen te gaan (ongeveer )
Vandaag heb ik voor het eerst de beeb van creamer gevoeld. Ze is vandaag 159 dagen drachtig. Ze laat het in de stal eigenlijk niet toe, dan trekt ze met het achterbeen, maar nu in de wei kon ik goed bijkomen!
Oke ik had dat nog niet eerder gezien bij onze merrie's! Ook niet zozeer opgelet eigenlijk ... Ik begon pas te kijken een maand van te voren.. Maar nu viel het me echt op!
@ Falona: ik zat net in het topic "drachtige boktmerries 2008" te kijken en ik zag dat jij er wel bij stond, maar uitgerekend op 16 maart. ik snap er niks van, ik heb gerekend via foalcam, of heb je nog een merrie die moet bevallen? zita is namelijk op 30 maart uitgerekend
Mijn merries groeien goed... nu ze niet meer op het land staan, is de grasbuik van aritha opgedroogd en is er een mooi strak zwanger buikje over gebleven en het wordt toch al haar negende veulen, dus ik vind het knap dat het buikje strak is... Odette heeft een voetballer in zich... Ook mijn mini begint een mooi rond buikje te krijgen, vorig jaar toen ik haar kreeg was ze vet, met een hangbuik zo'n 20cm boven de grond.. nu is de buik ronder, draagt meer op de flanken en hangt nu zo'n 40cm boven de grond
Alleen van Donja ben ik nog steeds niet zeker... ze moet nog 3 maanden als ze wel drachtig is, maar ze heeft niet echt buik. nu is ze altijd een hele slanke fjord geweest met een lang lichaam, dus ze kan een veulen lang kwijt zonder dat je het ziet.. en ik hoorde laatst van iemand dat als de merries op leeftijd komen, de veulens vaak weer kleiner worden.. nu wordt ze 25 aankomend jaar.. dus we wachten af (nog geen DA op het erf nodig gehad, dus ze is nog niet opgevoeld, ik laat de DA er niet speciaal voor komen, maar als hij er toch is...)
SA: echt heel spannend.. je hebt er wel verstand van joh!! poeeh Nicole beter 2x dan helemaal niet haha
kannie schreef:
ontdek nu net trouwens dat ik ook een mijlpaal heb vandaag! 240 dagen drachtig, nog 100 te gaan!
dat is ook een super mijlpaal!
Donja nog even afwachten, dus.. kun je nog wel scannen als ze 3 maand nog moet dan kan je het geheel toch niet meer zien.. en er is dan toch ook meer risico?
Mijn merrie heeft ook al gust (zo zwelling vlak voor de uier), maar nu heb ik de indruk dat deze de laatste week is toegenomen. Kan dat kwaad? Ze heeft dat altijd wel een beetje gehad hoor, maar nu viel me op dat dit dikker was geworden. De 'bult' paste net niet in mijn hand, dus voller dan mijn hand.
SA: ha de verhalen van jou zijn geweldig....Lekker duidelijk. Heb alles even op een lijstje geschreven. kan ik er straks misschien nog gebruik van maken. Ben benieuwd wat je dames doen. Succes.
Kannie en Falona: jeuh weer een mijlpaal gefeliciteerd.
Jennyk: Veulen voelen.... gaaf he? Ik heb het tot noch toe nog steeds niet mogen meemaken.... Dit is al de 3e dracht die ik meemaak maar of ik mankeer iets of de veulens zijn rustig bij mij.....
Heb ze wel zien bewegen. Maar zodra ik met mijn hand in de buurt kwam was alles weer rustig.....
Salliona: nou vanochtend heb ik dus een natte voet gehaald.... bah. Was de hamer vergeten dus geprobeerd met mijn voeten te stampen.... Lukte dus na hard stampen. Gevolg mijn hele laars in het water... drijfnat dus. Moest de merries nog buiten zetten dus dat toch maar gedaan. Gevolg bevroren jeans en ijskoude voeten.
hier ben ik ook weer eens! wat gaan jullie hard zeg.... ik heb behoorlijk bij moeten lezen!!haha hier alles prima, we zitten volgende week op 6 maanden. Heer lijk weer is het buiten, beter dan regen!
SA: duidelijk verhaal, spannend... ik bekijk iedere keer mijn inbox maar nog geen babynieuws.
De mijne vertoond geen veranderingen. Vanmiddag heeft ze met deken op op de wei gestaan. De dekensingels zijn alleen te kort geworden, moeten nu erg strak zitten.
Twinkel: ja het is erg apart om het te voelen. Ik leg mijn oor tegen de buik, één hand op haar rug en één hand voor de uier en dan kloppen. Eerst hoor ik dan een hele boel gerommel en dan beweging wat steeds even weg gaat en weer terug komt, heel apart!
Jennyk: Ga het dan toch nog een keertje proberen. Ze hebben mij hier inmiddels al totaal gek verklaard met mijn geklop... Oftewel lachen me gewoon uit. Zit ook braaf tegen iedereen die een drachtige merrie te verkondigen dat ze voor de uier moeten kloppen, maar heb zelf nog nooit wat gemerkt......
@Destiny02, boh wat een buik, idd eens benieuwd hoe ze verder groeit.
@Wodile, gefeliciteerd met de dubbele mijlpaal.
@conejo, leuk om het veulen te voelen met rijden, lijkt me raar aanvoelen.
@twinkel, de buik door de deken heen bewegen, wat gaaf, onrustige beeb dus. He getver, een natte broek en schoen, is nu geen weer voor een voetbad. Idd jammer dat je het veullie nog niet gevoeld hebt, de aanhouder wint.
@salliona, hier staan ze me ook al op te wachten om naar binnen te komen, zo gauw ze mijn auto zien en ik uit stap hoor ik al gehinnik.
@inowa, schattig die konijntjes.
@TabeR, Speedy heeft het maar goed alweer een kerst kado, mooie nieuwe deken
@kannie, gefeliciteerd met de 240 dagen mijlpaal.
@Falona, ook gefeliciteerd met de 240 dagen mijlpaal.
@yashilha, ook al zo`n druktemaker in yashilha`s buik
@SA, weer mooie mijlpalen, de dames houden het wel spannend, phoeh
@Iorrr, mijn merrie heeft al zucht bij de uiers vanaf het begin van de dracht, blijft ook hetzelfde smorgens en s avonds
@jennyk, leuk dat je het nu ook bij Creamer gevoeld hebt. Dat moet ik ook eens proberen luisteren tegen haar buik, ik hoor wel als ik langs haar sta idd meer rommelen in de buik.
@Donja, fijn dat alles goed gaat, met Donja is het een verassing, heb je haar ook niet in het begin laten scannen?
Mij maakt het niet uit wanneer ze geboren worden, als het maar gezond en wel is het hele spul erna.
De merrie's houden het erg spannend!
Shanaya toonde weinig verandering vandaag. Haar uiers zijn nog steeds een slappe hap, ze heeft ze niet bijgevuld, niet met oedeem en ook niet met iets anders... Ze heeft wel weer wat afscheiding gehad. Geen echte zichtbare vooruitgang.
Njadien daarintegen heeft nu een flinke sprong gemaakt in haar uierontwikkeling. Deze was namelijk bij binnenkomst vanmiddag nog steeds vrij hard en inmiddels ga je het nu ook onder haar vulva zien. De verwachting hier was altijd al dat njadien een hele uier zou krijgen vooraf en shanaya wrs pas na de geboorte.
De staart van shanaya komt iets verder dan halverwege, maar kan nog niet plat op de rug, die van njadien inmiddels wel. Ze heeft nog wel iets aan banden, maar ze is niet sterk genoeg meer om haar staart naar beneden te drukken als wij die naar boven duwen (1 van ons dan natuurlijk).
Njadien staat normaal een week of bijna een week in de hars en daarna een dag biest voor ze een veulen krijgt. Of ze dat dit jaar ook zo doet is natuurlijk de vraag, elke dracht kan van elkaar verschillen.
De dames houden ons alert en wakker, maar ik hoop dat ze ons niet te lang aan het lijntje houden.
gelukkig gaat het vanaf januari heel snel...ik probeer er zo min mogelijk aan te denken....in de hoop dat ik 3 weken van te voren ineens denk..''he,nog maar 3 weken''
Destiny: aaaaah! Deze foto verschaft duidelijkheid!
Kannie en Falona: gefeliciteerd met de mijlpaal!
Shamalarabs: Gefeliciteerd met de mijlpaal! Dragen in deze tijd van het jaar de merries over het algemeen niet iets langer door als bijv in de zomer (temperatuur/licht?)
Jennyk: te gek dat je het veulen gevoeld hebt
Twinkel: acherme ik moet ook nog lachen bij het lezen van je post! Ik had vanmorgen een (te) kort stuk hout bij me, ik kreeg het ijs maar niet open dus ik denk een keer keihard......... en jawel hoor: gat gemaakt, met een kletsnatte arm en water spatte tot in me gezicht!
Lees ik dat de paardjes van Myrdal en Monique ook maar wat graag naar binnen komen! We moeten ze maar lekker verwennen he!
Mloei: Zeker geen domme vraag! Dat zit ik me nu ook al dagen af te vragen!