Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jacimatho schreef:hot footing rear end?????????.......vertaling iemand????
kleinelinda schreef:Moet ik ff kijken ik zal het ff voor je opzoeken
Kitten schreef:Inmiddels ook weer terug en wakker, nou ja.....................
Net even bij gelezen en eerlijk gezegd ben ik er stil van. Gelukkig lijkt alles nu de goede kant op te gaan, maar ik kan me de paniek en verdriet heel goed voorstellen.
Overigens calcium deficencie is hier in agrarisch nederland beter bekend onder de naam "melkziekte", Sjoerd zal dit wel kennen.
Het is idd een acuut calcium gebrek en ontstaat voor zover ik weet, bij merrie's die een groot veulen dragen en alle voedings stoffen in het veulen stoppen.
Bij paarden een overigens relatief zeldzame complicatie, het verklaart overigens wel haar" over drukke gedrag" van de laatste paar dagen.
Er is trouwens een ruime verscheidenheid aan symptomen, die lang niet allemaal optreden o.a. hyper nerveus gedrag, (daar hebben we allemaal van mee kunnen genieten de laatste dagen) meer dan normale dorst, (dat had ik zelf ook al gezien) door over protectie tov haar veulen, aggressief gedrag, (heeft ze gelukkig geen last van) en idd witte slijmvliezen.
Zelf heb ik het ooit 2x meegemaakt, 1x bij mijn herdershond, 14 pups in 1 worp, resultaat: 1 pup doodgelegen en mijn zwager, waar ze gek op was, heeft moeten lopen voor zijn leven.
De andere was een van mijn eigen fokmerrie's, met een heel zwaar dik veulen en een extreem rijke melkgift, die kreeg het 24 uur na de geboorte.
Bij koeien kan het ook nog gebeuren, dat ze niet meer in de benen kunnen komen.
Toediening (IV) van een forse docering calcium, kan in een zeer korte tijd enorme verbetering geven.
Vlak voor de geboorte lijkt het of de vulva hevig opzwelt en zien de slijmvliezen idd knalrood, dit is overigens (meestal) een heel goede indicatie, dat de geboorte er binnen 24 uur aankomt.