[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:38

Nou die merrie van mij is nog rustig
Ze staat nu voor het eerst in haar leven zelf in een stal.
Ze heeft een zender sinds gister. Vandaag nog even bekappen. Afbeelding
Afbeelding

En ja.. ik heb een stalhouder die veel voert.
Dat is zijn ding.

garffpamela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:41

@crazy funky dat kan toch niet lang meer duren zou je zeggen!

@ominira spannend hè! Ik kan ook niet wachten.

Hier nog een week tot veilig. Maar alles veranderd echt snel. Ook onder de staart wordt alles ineens slapper.
Moeilijk op de foto te zien maar naast haar staart zitten al echt kuilen.
Straks duurt het nog een maand en zit ik al vanaf volgende week te wachten haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:49

crazy_funky schreef:
Ja was haar 1 april grapje :P

Druppels eraan
[ Afbeelding ]

Niet grappig grapje laat maar komen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:55

Gefeliciteerd voor alle veulentjes die hier inmiddels zijn geboren, en sterkte voor degenen waarbij het mis ging.

Ik heb vorig jaar meegedaan in dit topic, maar dat is helaas niet goed gegaan. Merrie bleek niet drachtig en is helaas overleden aan de gevolgen van hoefbevangenheid (waar ik me nog steeds schuldig om voel, ik denk dat het door de stress van insemineren en opvoelen versneld/verergerd is). De stal heeft de hele winter leeg gestaan en nu begint het toch weer te kriebelen om weer paardjes te verzorgen. Ik heb de stallen verhuurd en komend weekend komen er 3 pony's!
waar van er 2 nog deze maand zijn uitgerekend, dus toch nog veulentjes in de wei dit jaar! ik heb er zo'n zin in. Ik moet nog even met de eigenaar overleggen of die het op prijs stelt dat ik foto's post, maar ik ga wel weer wat meer actief meelezen hier. Aangezien ik nog niet echt een doorgewinterde fokster ben, en de eigenaar best een eind weg woont, dus de kans groot is dat ik bij de bevalling alleen aanwezig zal zijn.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:19

Ohh wat een hoop gevulde uiers, wij zitten vandaag op dag 326 en ziet zo uit.
Afbeelding

Naar mijn idee voller als gister, dit was gisteren.
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:38

Imani: wat een ellende... Je zou toch denken dat jij jouw portie pech nu wel hebt gehad. Heel veel sterkte de komende tijd Y;(

wisanda2003 schreef:
Jelske: mijn fokdoel is vooral een brave allrounder te fokken voor mij en mijn kinderen.
Minke heeft naast 3 witte haren onder haar sok achter, wat het kfps sowieso niet wil, ook een bloedlijn met alwin x jorn x jasper waar ik niet echt een hengst vond die pastte en ook nog weinig inteelt gaf.
Met Kees bp82 heb ik veel vrij bloed,maar ook een hoog percentage friesbloed, dus hoop dat het veulen toch wel de friese uitstraling blijft houden. Aangezien ik dan toch met bont fok, heb ik ook gekozen voor een homozygote hengst zodat het veulen sowieso bont wordt.

Mooi fokdoel! Sluit wel aardig aan bij ons fokdoel eigenlijk - ik herken mijzelf er in ieder geval in. En ik ben ook altijd wel gecharmeerd voor die bonten met friese uitstraling <3

Wel interessant wat je stelt m.b.t. de hengstenkeuze binnen het KFPS. Want je hebt daar een interessante merriestam te pakken. Haar overgrootmoeder van moederskant (Floor Brechtsje) is namelijk grootmoeder van Tiede 501. En ook als je naar de rest van de merrielijn kijkt, dan zijn er veel gebruikspaarden terug te vinden die veelzijdigheid tonen en toch ook zo nu en dan leuk meedoen in de sport. En moeders vader heeft immers ook Elias 494 voortgebracht en ook die staat - naast zijn sportieve prestaties - bekend om zijn goede karakter. Dus ik heb zo'n vermoeden dat dat karakter wel aardig verankert ligt in jouw merrielijn. En ondanks dat jouw merrie een Veulenboekmerrie betreft, kan haar nafok gewoon weer zwart worden om vervolgens ingeschreven te kunnen worden in het hoofdboek (en dus ook ster verklaard kunnen worden bijvoorbeeld).

Ik vind dit altijd een leuk puzzeltje om te leggen - en dus zonder intentie om jou van standpunt te willen laten veranderen - heb ik even de database erop nageslagen. Jouw merrie heeft een verwantschap van 18.2%, dit ligt niet zo ver van het gemiddelde af, dat momenteel rond de 17.8% ligt. Dit zegt iets over in hoeverre het paard familie is van de populatie en nog niet zozeer iets over de potentiële gezondheid van het individu.

Dan heeft jouw paard een inteeltpercentage van 1,76%, wat op zich ook nog niet zo heel schokkend is. Het stamboek adviseert onder de 5% te blijven bijvoorbeeld. Het gemiddelde inteeltpercentage moet ik je verschuldigd blijven, dat cijfer heb ik eigenlijk niet paraat.

Jij geeft aan dat je "weinig inteelt" belangrijk vindt. Nu kan ik niet voor jou invullen wat jij daar precies onder verstaat, maar als we even kijken naar de combinaties die bij jouw paard een lager verwantschap geven als het moederdier en bovendien een inteeltpercentage <1% geven, dan blijven er eigenlijk nog best veel keuzes over:

Afbeelding

Je zou zelfs nog strenger kunnen selecteren, door het inteeltpercentage op 0% te zetten en zelfs dan heb je nog een aantalhengsten te kiezen:
Afbeelding

Ik kan je zo niet zo veel zeggen over de fokwaarden, aangezien ik die niet in kan zien voor jouw merrie. Ook weet ik niet of ze drager is van bijvoorbeeld dwerggroei, waterhoofd of vosfactor. Ik heb de hengsten toegevoegd die afgelopen seizoen zijn goedgekeurd, maar ik heb niet gecheckt of de rest van de hengsten die zijn genoemd, momenteel nog steeds in Nederland beschikbaar zijn. Ik heb namelijk een oude tabel van mijzelf gebruikt, die ik heb gemaakt toen ik een paar jaar terug voor mijn eigen merrie ben gaan puzzelen.

Mocht je geïnteresseerd zijn, dan heb ik de volledige tabel geüpload naar WeTransfer, dan kun je hem eventueel ook verder invullen voor jezelf: Inteeltberekenings-/hengstenkeuzetabel Minke

Libera schreef:
Jake, de vos, is gewoon dik := )

_O-

Wonders schreef:
Jelske, nee ze heeft een manier gevonden om de deur open te duwen 8)7
Dit weekend hebben we werk dus :=

Oh, Oh :=

Amitro123 schreef:
Heeft iemand ervaring met de sigloo geboortemelder? Dit wordt gebruikt op mijn paard en de spanning staat nu op 16. Weet iemand hoe hoog de spanning staat wanneer het paard gaat bevallen?

Nee, maar waar onze draagmerrie staat maken ze wel gebruik van dit systeem (of in ieder geval hetzelfde principe) en daar zijn ze er lovend over.

@Vicky]: Leuke combinaties! Ziet er uit alsof je een voorkeur hebt voor een bepaald kleurtje :D

welkom Ominira!

Gefeliciteerd Vibabu!

Er zijn zo te lezen aardig wat merries die de boel lekker spannend houden. Ik ben benieuwd wat het komende warme weer mogelijk voor veranderingen kan brengen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:38

sexysusie schreef:
crazy_funky schreef:
Nou hier niets gebeurd :')

Dusss ze houdt het spannend

Hier zat star steeds op 37,8 a 37,9 qua temperatuur. Vanochtend zat ze ineens op 37,3.
Wel bijzonder.

Ik heb nagekeken hoe het vorig jaar bij die van mij ging

19-3 Ochtend 37,3 Avond 38,9
20-3 Ochtend 38,1 Avond 37,5
21-3 Ochtend 37,5 Avond 37,3
22-3 Ochtend 37,1 Middag 36,8 (avond bevallen)
Laatst bijgewerkt door kiko op 02-04-25 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:41

Jelske een deel van die hengsten is dood of verkocht, misschien handig te vermelden haha . Wel interessante post. Ben benieuwd of je ook zoiets voor mijn merrie kan doen. Als je dat leuk vind tenminste. Ze staat wel in m’n profiel.

Veel volle uiers hier! Ben zo benieuwd naar de babyboom <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:45

Kabayo schreef:
Jelske een deel van die hengsten is dood of verkocht, misschien handig te vermelden haha . Wel interessante post. Ben benieuwd of je ook zoiets voor mijn merrie kan doen. Als je dat leuk vind tenminste. Ze staat wel in m’n profiel.

Zeker! De hengsten die er tussen staan waarvan ik weet dat ze overleden zijn, waren toen overigens nog middels diepvries beschikbaar - maar je zou allicht moeten controleren of dat nog zo is.

Ik neem aan dat je Zilver fan 'sweltjes state' bedoelt? Ik zal voor de zekerheid wel even de lijst nalopen, zodat alleen de hengsten erin staan die momenteel nog (actueel) in Nederland beschikbaar zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:56

_Jelske schreef:
Kabayo schreef:

Zeker! De hengsten die er tussen staan waarvan ik weet dat ze overleden zijn, waren toen overigens nog middels diepvries beschikbaar - maar je zou allicht moeten controleren of dat nog zo is.

Ik neem aan dat je Zilver fan 'sweltjes state' bedoelt? Ik zal voor de zekerheid wel even de lijst nalopen, zodat alleen de hengsten erin staan die momenteel nog (actueel) in Nederland beschikbaar zijn.

Ja klopt! Halverwege de pagina zie je al wat nakomelingen van haar.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:45

Dit is mijn merrie 4 dagen na haar uitgerekende datum:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik weer niet of ik veel vordering zie, kan iemand helpen voorspellen voor wanneer ze is? Kan ze nog bevallen voor de 5de? Want dan ga ik 2 weken op vakantie.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:58

Gefeliciteerd met alle veulentjes weer!
Hasta zit nu op 285, aftellen kan beginnen!

Imani, hoe gaat het nu? Mini zit de hele tijd in mijn hoofd... Ik ben bang voor slecht nieuws gezien een update uitblijft.. (wat je uiteraard helemaal niet verplicht bent he, begrijp me niet verkeerd!)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:12

Amitro123 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Ik weer niet of ik veel vordering zie, kan iemand helpen voorspellen voor wanneer ze is? Kan ze nog bevallen voor de 5de? Want dan ga ik 2 weken op vakantie.

Helpen voorspellen kan ik. Maar het blijft een voorspelling.

Ik denk dat ze niet voor de 5e bevalt. Ik zou die vakantie uitstellen als het kan.

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:29

[/quote]

Hier zat star steeds op 37,8 a 37,9 qua temperatuur. Vanochtend zat ze ineens op 37,3.
Wel bijzonder.[/quote]

22-3 Ochtend 37,1 Middag 36,8 (avond bevallen)[/quote]

O leuk om dat te lezen en dat je dat nog weet.

Ik blijf haar temperaturen dus ben benieuwd wat ze vanavond is.

Hieronder eerste foto is van afgelopen zaterdag
De tweede van zojuist. Echt mega veranderd de buik.

Afbeelding

En dit was haar uier zojuis. Ook meer gevuld aan achterkant nu.

Afbeelding

Blijft spannend!

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:30

[/quote]

Wel bijzonder.[/quote]

22-3 Ochtend 37,1 Middag 36,8 (avond bevallen)[/quote]

O leuk om dat te lezen en dat je dat nog weet.

Ik blijf haar temperaturen dus ben benieuwd wat ze vanavond is.

Hieronder eerste foto is van afgelopen zaterdag
De tweede van zojuist. Echt mega veranderd de buik.

Afbeelding

En dit was haar uier zojuis. Ook meer gevuld aan achterkant nu.

Afbeelding

Blijft spannend!

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:43

Anomien schreef:
Amitro123 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Helpen voorspellen kan ik. Maar het blijft een voorspelling.

Ik denk dat ze niet voor de 5e bevalt. Ik zou die vakantie uitstellen als het kan.

Jammer, ik ben minderjarig en ga met mijn ouders dus vakantie uitstellen gaat niet meer. Het is heel vervelend, maar het veulen is zeker in goede handen en ik zou elke dag foto’s en informatie krijgen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:30

Graag zou ik weer aansluiten in dit topic. Vorig jaar geen veulen gehad en vorige maand door omstandigheden mijn oudere kwpn fokmerrie moeten verkopen. Heb gelukkig nog wel een nakomeling van haar staan voor de toekomst.
Dit jaar verwacht ik 2 veulens.
Een PRE veulen en een veulen uit mijn mini pony.
Beide zijn pas in juni uitgerekend, dus de komende weken lees ik alleen maar even mee. Ik zal voorlopig nog niet veel te melden hebben.
De PRE is vorig jaar mei röntgenologisch en daarna ook APTO goedgekeurd, waarna we op de valreep besloten hebben om haar toch maar te laten dekken dat jaar.
Helaas eindigde de eerste cyclus in een bloedei, dit gelukkig de cyclus daarop weg kunnen spuiten en de daaropvolgende cyclus werd ze gelukkig meteen drachtig.
Dit is de merrie Nora:

Afbeelding
Ze begint al een lekker buikje te krijgen:

Afbeelding
En dit is de hengst:
Mar Wonderful

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil een iets meer barok paard fokken. Bewegingen en karakter van de merrie zijn heel goed, die hoop ik met deze combinatie te behouden.
We hebben dus heel veel kans op een valkkleurig en een hele kleine kans op een palominokleurig veulen omdat er voskleur in de moederlijn zit.
Ben heel benieuwd wat ze er van gaat bakken.

De mini heet Mientje, superlief dier, pony voor onze kleinkinderen, ze staat bij mijn dochter aan huis. We dachten haar drachtig gekocht te hebben. Het was best een teleurstelling toen ze leeg bleek te zijn, daarom besloten om haar 1 keer te laten dekken. Ze was meteen dragend.
Dit is Mientje:

Afbeelding

Afbeelding

En haar knappe date Monty

Afbeelding

Afbeelding

Dus nu ook in afwachting van een Ieniemienie Mientje

Ik ga jullie vanaf nu mee volgen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:19

Wat een leuke combis busymissy! Knappe dames en heren!

Spannend!

Goldy lijkt steeds ronder te worden :')

Afbeelding

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:23

Dat wordt inderdaad een mooi bolletje op pootjes, hoever is Goldy nu?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:33

magicmist schreef:
Wat een leuke combis busymissy! Knappe dames en heren!

Spannend!

Goldy lijkt steeds ronder te worden :')

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ach gussie…

Wel heel mooi gezicht

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:40

Wat een knappe combi met mientje, Monty is wel echt knap zeg.
Mijn merrie had vandaag met 302 dagen mini harsjes. Heb ik bij haar eigenlijk nog nooit gehad, dus ben benieuwd wat ze doet. Want een groot uier krijgt ze eigenlijk nooit. Maar hoop dat ze hem nog veilig binnen houdt.Afbeelding

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:46

BusyMissy schreef:
Dat wordt inderdaad een mooi bolletje op pootjes, hoever is Goldy nu?

333 dagen. Ze is echt rond en gezond.
Maar ze blijft knap

Afbeelding

Afbeelding

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:58

Dank je wel Jelske voor de interessante post.
Ik sta er zeker voor open om in de toekomst eens met een friese hengst te fokken, maar na het veulen van dit jaar ga ik eerst eens lekker met haar rijden.
Qua karakter heb je trouwens helemaal gelijk, een fijnere merrie kan ik me eigenlijk niet wensen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:23

Sexysusie ik had het nog in mijn telefoon staan.. vandaar maar volgens mij heb ik de temperaturen ook nog op een blaadje staan.
Ik deed zowel de temperatuur als de ph testen. Voor mij was het de eerste keer en had haar thuis dus wilde goed in de gaten houden. In de nacht keek iemand in Australië voor mij op de camera en overdag deed ik hetzelfde. Ze begon iets voor 21:00 uur dus was ideale tijd.

Je ziet inderdaad dat haar buik veranderd. Spannend hoor! Hopelijk snel een veulen!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:48

Ik maak straks gebruik van een alarm die temperatuur meet, het systeem heeft uitgewezen dat bij een dip in de temperatuur, er een veulentje is na +/- een uur. Verder staat ze onder camera toezicht.

Dit is vandaag de status van mijn merrie, ik denk dat ze niet heel erg lang meer gaat duren, dat is mijn gevoel erover
Afbeelding
Afbeelding