[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:21

Hopelijk komt de nageboorte er snel af CP.

Rianne, bereik van de simkaart? Zelf heb ik eerst getest welk netwerk het beste bereik had omdat het hier ook een drama is, maar dat is het Vodafone netwerk wat slecht is. Dus alles over dat netwerk viel af. KPN geeft wel goed bereik, en toevallig heeft KPN zelf ook de ideale simkaarten te koop voor weinig.

Huisje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:57

CP: Hopelijk komt de nageboorte er snel af!

Hier vandaag voor het eerst aan een uier een mini drupje hars gezien. Maar ik weet ondertussen ook dankzij dit forum dat het nog even kan duren en de pony lijkt ook nog geen aanstalten te maken om al te gaan bevallen :P
Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:15

@cp112: ah oliebol.hopelijk toch snel de nageboorte eraf.

Ik heb April en Red net binnengehaald. Ze hebben 4 uur buiten gestaan.
Hij was wel moe ;)
En dan doe ik vanavond nog een uur
Ik denk morgen dan 5 uurtjes. En dan vanaf woensdag gewone overdag de hele dag zoals normaal.

Buiten zetten doen we met 2 man..we moeten ongeveer 80 meter of zo lopen vanaf de stal en ik pak April en staleigenaar pakt Red op de manier zoals ik het hier geleerd heb. Dus met lang touw in tasjevorm. Werkt super! Was weer een hele goede tip die ik van hier geleerd heb!

Ik heb gisteren vandaag roodwitte lintjes aan de stroomdraad gehad. Hoe lang moet ik dat nog zo laten zitten?
Red vind het reuzeinteressant en zit aan dat plastic soms dus dat vind ik niet fijn. Dus ik heb er vandaag al aantal weggehaald.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 26-04-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:20

Viel gelukkig mee :) hij was wel helemaal los gekomen maar omdat ze staand was bevallen geheel teruggezakt. DA hoefde 'm er alleen uit te vissen. Paar prikkies erin dat ze opschoont en AB en we kunnen er weer tegenaan :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:21

Gefeliciteerd Ashley, wat een knap koppie <3

CP ook gefeliciteerd, mooi zo'n witte kop <3
Ik hoop dat de nageboorte gauw komt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:22

@rianne: melk van april was ook nog doorzichtig als water en testte 7,5/8 maar 7 uur later had ik toch ineens al een veulen.
Ik heb toen ook getemperatuurd en die was wel laag dus dat was een seintje maar toch had ik het nog totaal niet verwacht.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:24

fokfanaat schreef:
als het droog is en niet echt heel koud gaan ze hier direct hele dagen naar buiten, bewegen is zo gezond, en gras maakt de beste melk

Ok , en hoeveel uur is dit dan?
In mijn geval zou het vanaf 10.00/10.30 tot 16.30/17.00 zijn totdat er meer gras is weer en dan weer langer buiten

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:24

Fijn dat het meeviel cp.

Hier een snel ademende merrie en een beetje onrustig. Maar verder alles nog redelijk normaal.
Ben benieuwd wanneer ze het tijd vind om het veulen te laten komen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:27

Hier hangt het sf van het weer en de grond. Eerder was t naar weer en toen nog een periode de grond nat. Sinds die redelijk droog is staan ze hele dagen. Ze is ook ruim een maand. En ligt nu lekker in het land.
Ik heb liever een paar keer korter dan gelijk te lang. Goed ij de gaten houden. Mijne lag eerst dus niet in het land en daar werd ze moe van. Even bij slapen op stal en dan er weer uit

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:28

Afbeelding
Foto gisteravond
Afbeelding
Foto vanmorgen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:38

Gefeliciteerd Cp heftig als je zoveel moet helpen.
Leuk kereltje
Gelukkig nageboorte eraf nu

Hahaha ja wiebel beentjes
Zijn ze ook zo weer kwijt.

Wat maken het velen spannend. Die uiers zien er veelbelovend uit. En het weer ook. :D

Ik zou ze zolang mogelijk buiten laten als ze maar ergens uit wind en droog kunnen liggen.

Goh tijd gaat hier veel te snel. Dat klein klein veulentje is al weg |(

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:41

Twee veulentjes geboren. Gefeliciteerd.
Chantal gelukkig viel het mee. Maar dat was vlug goed wakker zijn vanmorgen.

Hier was chakira afgelopen weekend wat onrustig. Maar gelukkig geen platslaper snachts. Overdag laat ze hem nu wel vaker afgaan. Heerlijk platslaper in de zon....

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:47

Fijn CP dat de nageboorte er toch goed af is!

Veel merries maken het spannend, ben benieuwd met de volle maan van vandaag. :j

Bij ons op stal komen alle veulens ook vrij snel gewoon een lange tijd buiten. Gisteren lagen ze allemaal (9 stuks nu) gestrekt te slapen in het gras. <3 Wanneer die van mij geboren wordt zal ze snel aansluiten in de kudde.

Fotsy, hij groeit inderdaad erg snel, maar jeeeeetje wat is hij leuk! Wanneer verwacht je de kleurentest binnen?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:48

@fotsy waaauw, echt een plaatje!

Proficiat aan de 2 veulentjes, ik ben benieuwd of de maan voor een volgende babyboom gaat zorgen.

Hier met ong 300 dagen een beetje beweging in de uier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:52

Ik had ook gehoopt op de volle maan/supermaan, maar geloof er niets van dat Sarona dat waar gaat maken. :))

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:14

tamaramt schreef:
@rianne: melk van april was ook nog doorzichtig als water en testte 7,5/8 maar 7 uur later had ik toch ineens al een veulen.
Ik heb toen ook getemperatuurd en die was wel laag dus dat was een seintje maar toch had ik het nog totaal niet verwacht.

Goed om te weten...heb ph teststrips gehaald en ph lijkt nu op 7 a 7.5 te zitten, al vind t ik lastig zien op de strip, moet ik volgens de beschrijving na 10 a 15 seconden vergelijken of pas als t helemaal uitgedroogd is?
Vind t lastig, ben hier ook niet mee bekend.
Wel zat er voor t testen weer opgedroogde melk aan dr uiers, had t vanmorgen weg gehaald.
Gelukkig doet de stal eigenaresse vanavond nog een keer ph meten en morgen vroeg ook
Denk voor de zekerheid mn wekkertje maar zetten vannacht

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:16

Neonlight schreef:
Hopelijk komt de nageboorte er snel af CP.

Rianne, bereik van de simkaart? Zelf heb ik eerst getest welk netwerk het beste bereik had omdat het hier ook een drama is, maar dat is het Vodafone netwerk wat slecht is. Dus alles over dat netwerk viel af. KPN geeft wel goed bereik, en toevallig heeft KPN zelf ook de ideale simkaarten te koop voor weinig.

Ja klopt idd, dat netwerk heeft slecht bereik, de simkaart is van de eigenaresse van het birth alarm en dus mee verhuurd
Andere simkaart zou kunnen, alleen ben ik zo slecht in die dingen.
Laat t maar even zo, heb een camera, gebruik nu test strips en zet mn wekker wel vannacht

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:24

cp112 schreef:
Viel gelukkig mee :) hij was wel helemaal los gekomen maar omdat ze staand was bevallen geheel teruggezakt. DA hoefde 'm er alleen uit te vissen. Paar prikkies erin dat ze opschoont en AB en we kunnen er weer tegenaan :)

Fijn!!! Gelukkig maar

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:39

Fijn cp dat de nageboorte eraf is.

Ik zit inmiddels plasma te ontdooien, dierenarts is onderweg.

Ariel en Amarens zijn dag van geboorte binnen gebleven, en daarna gewoon lekker hele dagen naar buiten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:49

Red gaat eerst iedere keer ff op ontdekkingstocht en rent paar keer op en neer en gaat dan drinken en dan ligt hij te slapen :)
Dus ik denk dan morgen al gewoon de hele dag buiten.
Wij zetten Red met halster om buiten en heb het tot nu toe ook op de wei omgelaten omdat ik er bij blijf dan.
Ik blijf dan paar uur op stal en vanaf afstand kijken :D
Maar woensdag moet ik weer vd 1e keer werken. Dus zit er aan te denken om vanaf morgen het halster op de wei al af te doen en alleen weer om met binnenzetten.
Maar ik zie hier ook veel fokkers die halster op de wei de hele dag omlaten en op stal af. Andere fokkers doen weer helemaal geen halster om.

Hoe doen jullie dat?

Nog ff fotospam van vanmiddag <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Red is zo lief, nieuwsgierig veulen. Van niks of niemand bang en loopt zo iedereen af om geknuffeld te worden <3

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:51

Gelukkig viel het mee cp! Weer een reusje ,en wat leuk die gelijkenis met opa.

Renske had je zelf plasma?

Rianne ik zou ook niet alleen op pH testen varen, maar vooral ook naar je merries gedrag kijken. De wekker zetten is dan handiger, wat een gedoe zo met die simkaarten.

Fotsy hij is dan geen minibaby meer, maar wel superknap!

J_emma wat een gewacht zo, nou ja ooit gaat ze :+

Ashleyrol heerlijk zo buiten, ik ben ook van het naar buiten met dat jonge spul. Dat gezegd hebbend, vandaag zijn de schapen en lammeren naar buiten gegaan. Het is nu nog steeds onrustig in het land, mama's en baby's die elkaar zoeken pfff. Altijd weer een gedoe. Uiteindelijk vinden ze elkaar eigenlijk altijd wel, maar schapen zijn zo ontzettend kudde- en gewoontedieren, de moeders menen dat hun lam nog op stal is :+

Oja, wij hebben hier ook een mijlpaal, Ashley is 300 dagen! Theoretisch nog een maand en dan kan het veulen er al zijn, maar ik ga uit van iets langer. Een jaar hoeft niet, maar je weet het nooit hahah. Eerdaags gaat ze onder de camera. Die uit de ene schuur heeft nou geen functie meer, die schapen hebben gelammerd. Alleeen manlief moet even tijd vinden om de elektra aan te leggen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:57

Hier halster af :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:02

ik heb zowel in de wei als opstal altijd halsters af, ik hou er niet van

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:06

Hier altijd halsters af in principe. Al moet ik zeggen dat momenteel de merries die snachts op stal gaan overdag een halster om houden maar dat komt omdat het allemaal van de secreeten zijn om te pakken :+. Veulens altijd af.

Wauw wat een knapperd Fotsy! <3

Zo Bert is weer fit dus hup lekker naar buiten
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:06

Had alleen dag 1 in de grote wei het halster om, wel met toezicht. Verder alleen om met buiten zetten