[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:23

welkom Dorine, leuke pony heb je daar!

AZ, de foto is prachtig!! mooi aandenken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:29

juval schreef:
welkom Dorine, leuke pony heb je daar!

Thx! Ben er ook heel blij mee :j En toch leuk om dan toch eens de geboorte van een veulen mee te maken.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:39

Welkom Dorine, leuke pony. :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:49

Wat een lief gebaar AZ! Prachtige foto!

Welkom Dorine! Leuk, nog een IJslandermerrie in het topic! Heeft ze papieren? Lindy is geen IJslandse naam. Jammer dat je niks over de vader van het veulen weet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:27

AZ, ik hoop dat het je verdriet wat kan verzachten. Ik was zelf bijna 3 jaar geleden ook zo blij met de steun van het DB topic. Niet alleen ik, mijn man ook. Hij leeft ook met je mee.

Dorine, welkom hier! Altijd leuk, die ijsco-tjes. De veulens zijn ook altijd zo koddig daarvan. <3

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:34

Weer een mijlpaaltje hier, het ledenblad van het IJslanderstamboek met daarin mijn aangevraagde stalnaam lag vandaag op de mat. Leden hebben nu vier weken om eventueel bezwaar te maken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:10

Imre schreef:
Wat een lief gebaar AZ! Prachtige foto!

Welkom Dorine! Leuk, nog een IJslandermerrie in het topic! Heeft ze papieren? Lindy is geen IJslandse naam. Jammer dat je niks over de vader van het veulen weet.

Ja ze heeft papieren. Is een fokmerrie van hele serieuze "ijslandermensen" geweest wat ik zo een beetje begrijp. Dus het zal geen hele verkeerde zijn, anders ga je er niet mee fokken. Het veulen moet ook terug naar hun als ie afgespeend is. Vetje blijft hier, beetje boshobbelen enzo.
En de naam.. tja wat is IJslands. In Nederland heet ook niet iedereen meer Piet/Klaas/Jan. En mijn kennis over IJsland reikt niet voldoende om te kunnen concluderen dat Lindy daar geen roepnaam kan zijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 01:28

Het is zo'n ongebruikelijke naam voor een IJslander dat er in de wereldwijde database van de IJslandse paarden slechts één Lindy voorkomt. Leuke afstamming heeft ze. Vorige eigenaren zijn inderdaad bekende fokkers.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:59

Blij dat je er blij mee bent AZ <3 Het is ook een prachtigw foto!

Welkom Dorine. Leuke ijslander!

Gaaf Imre. Hoe heet je stal naam?

Hier ook ietsje voller dan normaal. Wel minimaal
Afbeelding

Ohhh nog maar even amhorses. Nu al zin in de babyboom <3

Zilver is ook alweer 6 maand drachtig. Nog 5 te gaan
Afbeelding

Gister met haar gefietst. Echt aan het werk zijn we niet. Ze moet eerst even naar de tandarts. Misschien ga ik wel even op buitenrit vandaag. Ligt even aan het weer.
Afbeelding
Ze heeft wel wat last van zwangerschapshormonen :=
Afbeelding
Mijn vriendin Sylke (maava op bokt) heeft een prachtige poster gemaakt voor op de stal bij de hengstenkeuring <3 Zo gaaf. Mocht er iemand de vrijdags heengaan, is ze altijd te herkennen :D
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:48

Imre schreef:
Het is zo'n ongebruikelijke naam voor een IJslander dat er in de wereldwijde database van de IJslandse paarden slechts één Lindy voorkomt. Leuke afstamming heeft ze. Vorige eigenaren zijn inderdaad bekende fokkers.

Grappig. Dat soort dingen weet ik niet te vinden omdat ik geen verstand heb van IJslanders. Ook niet van drachtige merries en bevallen enz. Gelukkig weet zij zelf goed hoe dat moet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:06

Welkom!

Ziet er goes uit Kabayo!

Mijn merrie op 218 dagen. Nog steeds niet fotogeniek maar wel met buik.

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:34

Ik zou me toch maar een beetje inlezen over bevallingen en drachtige merries dan.. vaak gaat het idd goed, maar helaas weten we hier in het topic ook dat het vreselijk mis kan gaan. Elk jaar verliezen we hier merries en veulens..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:43

Tinniie schreef:
Ik zou me toch maar een beetje inlezen over bevallingen en drachtige merries dan.. vaak gaat het idd goed, maar helaas weten we hier in het topic ook dat het vreselijk mis kan gaan. Elk jaar verliezen we hier merries en veulens..

Ik heb begrepen dat ze normaal alijd gewoon zelf beviel op het weiland met heel veel andere ijsjes erbij.. dus wat dat betreft is ze toch al niet gewend dat er camera's op staan en singeltjes voor nodig zijn en dat er gewaakt wordt enz.. maar ik dacht als ik me aanmeld in dit topic heb ik altijd een vraagbank

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:44

Ik zou het er ook niet op gokken.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:47

Dorine92 schreef:
Tinniie schreef:

Ik heb begrepen dat ze normaal alijd gewoon zelf beviel op het weiland met heel veel andere ijsjes erbij.. dus wat dat betreft is ze toch al niet gewend dat er camera's op staan en singeltjes voor nodig zijn en dat er gewaakt wordt enz.. maar ik dacht als ik me aanmeld in dit topic heb ik altijd een vraagbank

Zo lekker naïef... Er kan zoveel misgaan.
Google maar eens... dan wil je echt wel waken. :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:55

Ik denk niet dat het naïef is, eerder wat onwetendheid. Er wordt haar door een fokker verteld dat ze gewoon in een groep kan bevallen, dan neem je dat aan.

Heel goed van je dat je hier je komt inlezen en je gaat verdiepen in het gebeuren. Het belangrijkste is de wetenschap dat je weet wat er allemaal mis zou kunnen gaan..

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:30

Verstandig dan dat je idd hier meld. Ook al gaat het elke keer goed, wees voorbereid dat het altijd een keer mis kan gaan. Er zijn hier jammer genoeg ervaringsdeskundige :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:12

Nu merkt een merrie er weinig van of er een camera op staat of niet. :) Halster-alarm hebben ze ook weinig last van.
In de groep bevallen heeft als voordeel dat een merrie na de bevalling snel op staat en de kans dat het veulen in het vlies stikt klein is. Maar toch, ook bij een ervaren merrie kan er veel mis gaan.
Zelf heb ik mijn merrie en veulen in 2016 verloren, ze was drachtig van haar 9de veulen. Hoogdrachtig. Zag 's morgens op de camera dat het niet goed ging. En heb haar uiteindelijk ook op de camera zien sterven 's avonds. Ze had een buikvliesontsteking, meeste kans toch veroorzaakt door de dracht. Gezien de 8 eerdere drachten was het ongeveer een week voor de bevalling dat het gebeurde.
Verder heb ik 1 bevalling bij haar gehad dat het vlies bleef zitten over het hoofd, Als ik het er niet afgetrokken had had dit ook mis kunnen gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:37

Ik ben sowieso heel veel thuis. Maar 1 dag per week overdag weg.
Maar hoe doen al die beesten dat dan op dat weiland. Daar hebben ze ook geen singeltjes om en camera's erop.
En in die natuurgebieden enz.
De kans is toch klein dat je erbij bent begreep ik. Paarden schijnen vaak een moment te kiezen dat ze lekker alleen zijn. Je kunt moeilijk dagenlang 24/7 erbij zijn. Of doen jullie dat allemaal wel?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:42

Ik had mijn merrie's idd 24/7 onder bewaking staan, dmv halsteralarm en camera en altijd iemand achter de hand als ik moest werken. Helaas toch meerdere veulens (6 stuks) en een merrie moeten afgeven, ondanks dat ik bij alle bevallingen aanwezig ben geweest. Juist daardoor nog erger kunnen voorkomen.
Dus denk er alsjeblieft niet te makkelijk over.....

Zelfs bij de koeien probeerden we er altijd bij te zijn :o
Laatst bijgewerkt door suffie op 23-12-18 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:43

suffie schreef:
Ik had mijn merrie's idd 24/7 onder bewaking staan, dmv halsteralarm en camera en altijd iemand achter de hand als ik moest werken. Helaas toch meerdere veulens (6 stuks) en een merrie moeten afgeven, ondanks dat ik bij alle bevallingen aanwezig ben geweest. Juist daardoor nog erger kunnen voorkomen.
Dus denk er alsjeblieft niet te makkelijk over.....

Jij hebt een fokkerij dan? Als je alleen al 6 veulens KWIJT bent dan heb je er wel heel veel gehad denk ik zo

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:45

Nee, ik fok "pas" 16 jaar, maar gewoon ontzettend veel pech gehad. Elk jaar 1 veulen, heel soms 2 en dit jaar voor het eerst niets dragend. We zijn verhuisd en ik vind het in deze situatie erg lastig om een drachtige merrie aan huis te hebben, omdat wij nu allebei werken. Misschien volgend jaar weer.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:47

Ja, dat doen we wel..

In de natuur gaat het ook heel vaak mis..

Edit: wij hebben wel een fokkerij. Er worden hier dik 20 per jaar geboren. Dikwijls moeten we flink helpen!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:53

Hmm nou als ik dit zo hoor is het dan een godswonder dat dat daar allemaal maar goedgaat op dat weiland. Of ijslanders bevallen makkelijk vergeleken met andere (sport)paarden?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:54

Of ze hebben elke keer het geluk aan hun zijde gehad