[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:48

Sarah bedoelt met vos testen denk ik gewoon dat ze wil kijken of het vos met of zonder agouti is alleen zegt ze dat met erg weinig woorden :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:50

In mijn boeken, De rood factor dus :P agouti, wordt heel verwarrend voor een leek :o vandaar dat ik altijd vertrek met zwart, dominante kleur ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:54

Ik vind het altijd super interessant de kleuren. Elk jaar laat ik er wel een testen :D.

Ik wacht nu op de uitslag van Emma. Die heb ik laten testen of ze homozygoot of hetrozygoot zwart is, homozygoot of hetrozygoot agouti en of ze misschien toch stiekem een van de twee appaloosa genen heeft (LP of patn1).
Ik ben dus erg benieuwd :D.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:56

:j Emma je valkje? Oh spannend
Moet jij niet rusten? :+ Komt toch dichterbij he ;)
Vind dit ook, kan
Je lekker ook berekenen welke je exacte kans op kleur is bij het veulen :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 01:25

Ja Emma is het valkje :-). Van mijn valk welsh x pjotr (valk appaloosa). Ik hoop zelf homozygoot zwart, hetrozygoot agouti en dat ze ook een van de appaloosa genen heeft :D

Ik rust al twee dagen maar mijn baby wil er maar niet uit :+. Ik ben nu overtijd, dit was ik bij mijn vorige zwangerschappen niet en had ik ook echt niet verwacht, alles is al klaar en had verwacht nu met de baby bezig te zijn en herstellen van de bevalling. Ik zit/ lig al twee dagen te mokken op de bank/ bed dat de 40 weken voorbij zijn en er geen baby is hihi maar ben er al achter dat dit toch geen zin heeft :'). Ik voel me ook nog prima en de baby zit ook nog lekker. Dus nu maar overnieuw gaan aftellen naar de 42 weken. Ik kijk er zo naar uit!!!

Knolselder schreef:
Heb je hem kleur laten testen Jolanda?

jolandje schreef:
nee Annelies, waarom zou ik dat doen?

Hij is toch voor de verkoop Jolanda? Ik zou hem ongetest echt niet smokey black noemen en zo te koop zetten, enkel erbij zetten dat de kans er is dat hij smokey black is, want de kans dat hij het niet is is eigenlijk net zo groot. Een crèmegen toont niet op zwart. Er zijn genoeg zwarten met een bruinige gloed, kijk maar naar veel friezen. Enkel uit een dubbelcreme ouder kan je 100% zeker zeggen dat een zwart geboren veulen een smokey black is.
Misschien dat de oogjes een aanwijzing zijn dat de kans wat groter is (geen idee eigenlijk?) maar ik zou daar echt niet zo zeker van zijn dat hij 100% smokey is en dit ook zo verkondigen aan geïnteresseerden, wie weet zoeken ze specifiek een crème paardje en zou het erg zuur zijn als dit niet zo blijkt te zijn.

Emma had ook mooie veulenkleur oogjes die veranderden van allerlei kleuren naar uiteindelijk gewoon bruin. Of dit specifiek is voor paardjes met crème denk ik niet eigenlijk anders had je daaruit het smokey black inderdaad kunnen afleiden, maar volgens mij hebben 'gewone' zwartjes, vosjes, bruintjes toch ook vaak van die veranderende kleuren oogjes?

Afbeelding

Luna2006 schreef:
Ik heb er nog geentje laten testen, zou marley wel willen testen net als maylinn.
Maylinn zou vos kunnen dragen vermits moeders een vosje is. Marley wil ik vooral weten hoe ze vos draagt en of ze homozygoot bont is. Maar zal pas voor volgend jaar zijn. Spaarpotje is op.
Dekking, nieuwe paarden, nieuwe trailer, shows, keuringen, camera, schoolboeken... Leven van een student met paarden is zwaar hahaha!

Denk dat ik stillaan mag hopen dat marley drachtig is. Als ze morgen nog niet hengstig staat dan ben ik bijna zeker. Vorige keren zat ze dan al bijna op de eisprong

Maylinn draagt 100% zeker vos met 1 vos ouder, dit hoef je dus niet eens te testen. Ze is dus hetrozygoot zwart :).
Marley, wat bedoel je met hoe ze vos draagt?? Omdat een vosgen recessief is en een vos alleen een vos is als er geen zwartgen is meegegeven maar van beide ouders een vosgen is het dus overbodig om te zeggen dat een vos eigenlijk altijd homozygoot vos is :D valt niks te testen aan hoe ze vos draagt. Je kan wel testen of ze agouti draagt en of ze homozygoot bont is (al is die kans op homozygoot bont niet groot als je zo naar haar kijkt, maar je weet nooit natuurlijk).

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 02:22

Luna: Spannend met Marley!!! Hopelijk is het gelukt! Ik wacht ook nog op een eentje of die drachtig is...nog een dikke week wachten dan weet ik meer, is ze niet drachtig wil ik nog wel een laatste poging doen.

Ik verwacht volgend jaar nu zeker 12 veulentjes van mijn hengsten en ze zijn nog niet uitgedekt want kreeg op de valreep nog wat kandidaten :D, super leuk om volgend jaar weer te zien wat er allemaal geboren wordt met mijn hengsten als vaders :). Zelf heb ik sowieso 1 drachtige merrie en ik hoop nog op een tweede dus....

Oja, laatst hadden we het toch over afspenen. Toen vertelde ik dat ik iemand kende die zijn veulen nooit had afgespeend en dat dit "veulen" nu als 3 jarige nog steeds bij moeders drinkt :+. Hier een foto ervan :D

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:42

Ok oef, dan zat ik toch juist met mijn kleuren :D

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat ze agouti roodfactor noemen. Daarmee compleeg in de war. In et engels is red toch gewoon vos.

Pfff lastig dat overtijd gaan Manda!
Wow, 12 veulens??? Ze hebben hun werk gehad!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:55

Wauw manda, fantastisch mooie uitleg.
Bestaat er eigenlijk een test waarmee je ALLES kunt testen? Dus ook appie-genen?
Jupi "draagt/is" duidelijk appie, en pico krijgt onverklaarbare verkleuringen, dus ik heb zo het vermoeden......

Verder denk ik dat hij homo bont en mogelijk ook homo zwart is. Maar ben gewoon erg nieuwsgierig :D

Ik blijf de kleurinfo interessant vinden!
Iemand nog enig idee over het blauwe oog van mijn merrie? Zou daar mogelijk ook een gen verstopt zitten waardoor ze dit heeft? Ze heet echt 1 heel helder blauw oog...
(Ja haar veulen ook maar die is van een tovero hengst)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:17

Ok dus maylinn draagt sowieso Ee? Dat wou ik bij haar vooral testen. Paps heeft namelijk enkel zwartjes gegeven.
Dilys is EE en die komt uit een zwart bonte hengst en een schimmel merrie. Is ook homozygoot bont. Heeft alles van de papa door gekregen. Enkel lwo is ze niet getest. Gelukkig maakt dat niets voor de nieuwe eigenaren.

Bij marley wil ik vooral weten of ze EE of Ee is. Dus dubbel vos draagt.
Weet niet of voorouderlijnen iets hierover kunnen bepalen of niet. Daar zit heel veel zwart in. Maar ook best wat palomino en appaloosa.
Qua homozygoot bont twijfel ik. Ze heeft heel wat vlekjes (precies appie stipjes) op de achterbenen. En echt een grote niet goedzichtbare (onder het witte haar) vlek tussen de billen.
Op de kroonrand heeft ze ook vlekjes maar die hadden een naam meen ik mij te herinneren.

Manda jij hebt het ook spannend dan met nog 1 merrie! Duimen dat ze gewoon drachtig is

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:33

Luna, het is al een paar keer gezegd: Marley is een vos, dus is ze ee. Vos is recessief (niet dominant) dus een paard is alleen maar vos als hij twee vosgenen heeft. Is het paard Ee, dan is hij zwart (icm met agouti bruin).

Daarnaast denk ik niet dat ze homozygoot bont is, aan haar patroon te zien. Zijn beide ouders bont? Zo ja, dan kan het (al betwijfel ik het) zo nee, dan is ze 100% zeker heterozygoot bont.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:40

Euh bedoelde AA of Aa. Is namelijk toch best wat verschil in kleuren dat ze kan geven.
Qua bont is papa dacht ik homozygoot bont.
En door dilys haar geval wil ik het toch testeb

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:41

Sara, een homo bonte heeft (altijd?? Dat weet ik eigenlijk niet zeker) ink spots (of paw prints)
Dat zijn gekleurde stipjes/vlekken in de witte delen van het bont patroon.

Hier en daar een verdwaald vlekje heeft jupi ook, maar die is niet homo bont.

Bij pico vermoeden we het wel, die heeft duidelijk in zijn witte delen kleine vlekjes;

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:48

O, je bedoeld of ze homo- of heterozygoot agouti is.

Wat voor kleurzijn haar ouders?
Dat haar vader homozygoot bont is, zegt alleen maar dat zij zelf in ieder geval heterozygoot bont is. Hij geeft namelijk de helft van zijn genen door. Marley kan alleen homozygoot bont zijn als haar moede4 ook bont is (maar alleen als haar moeder homozygoot bont is, weet je zeker dat Marley dat ook is).

Volgens mij klopt het wel wat je zegt, Linda.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:49

Daarmee dat ik eens wil testen. Ze heeft ook heel veel witte haren in de flanken. Wil eigenlijk ook wel eens weten waar die vandaan komen. Zijn geen witte haartjes van scheren. Op deze foto als naarling, had ze dat ook al in de flanken. Vins dat wel mooi. Mag ze aan haar veulen geven

Afbeelding

Edit: ja idd cynthia, ik typte het verkeerd haha.
Marley heeft een effe vosse moeder maar daar zit als grootouders ook bont en appie. Ook palomino en zwart. Net als bij vaders kant. Moeder van moeder was palomino dacht ik als ik juist was. Langs vaders kant was moeder zwart en vader vos. Dus 2 hetero vosse ouders. Maakt dat haar AA?

Qua bont vind ik het heel ingewikkeld. Mijn 2jarige blijkt homozygoot te zijn met maar 1 bonte ouder.
Laatst bijgewerkt door Luna2006 op 16-08-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:51

Een paard kan nooit homozygoot bont of zwart zijn als 1 van de ouders niet bont of zwart/bruin is Sara.
Dan zal de schimmel ouder van Dilys een zwart bonte geweest zijn voor die uitschimmelde.

Dus nee, maylinn kan nooit homozygoot zwart zijn met een vosse ouder.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:54

Ze lijkt mij qua bontpatroon niet homo bont.
Was haar moeder uberhaupt wel bont?

Die witte haartjes kunnen overal vandaan komen, bij jupi en pico vermoed ik door het appie gen. Want die heeft jupi dus zou pico ook meegekregen kunnen hebben.
Maar het kan ook rabicano zijn bijvoorbeeld? En zo kun je nog wel meer oorzaken bedenken...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:04

Een paard kan nooit homozygoot bont of zwart zijn als 1 van de ouders niet bont of zwart/bruin is Sara.
Dan zal de schimmel ouder van Dilys een zwart bonte geweest zijn voor die uitschimmelde.

Dus nee, maylinn kan nooit homozygoot zwart zijn met een vosse ouder.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:06

Dilys is getest dus daar ben ik zeker van. Mams is een volle welsh dus niet zwartbont.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:07

Precies.. dat zei ik net ook al.
Luna, misschien kan je iets beter lezen. Er zijn vaker meerdere mensen die hetzelfde uitleggen en dan nog hou je vast aan je eigen idee..

Ik doel nu niet op Dylis, maar op het feit dat je nog steeds denkt dat de kans er in zit dat Marley homozygoot bont is :)
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 16-08-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:09

Maar ze is getest geweest.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:10

Heb al ge-edit :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:11

Knolselder schreef:
Ok oef, dan zat ik toch juist met mijn kleuren :D

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat ze agouti roodfactor noemen. Daarmee compleeg in de war. In et engels is red toch gewoon vos.

Pfff lastig dat overtijd gaan Manda!
Wow, 12 veulens??? Ze hebben hun werk gehad!

Agouti wordt in mijn boek roodgen genoemd en eigenlijk normaal ook.
Ieder paard is zwart, afwezigheid van zwart maakt vos ( ontkleur zwart en je krijgt rost ;) )
Aanwezigheid van rood op zwart geeft bruin, doe zwarte verf en rode verf in een potje en je krijgt bruin,
Doe bij rost/vos, rode verf en het blijft oranje. :P
Dus agouti is letterlijk roodgen :D

Linda splash zou dit veroorzaken het blauwe oog, en je kan combi pakket nemen zit ook appie in
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 16-08-15 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:11

En twee hetero vos ouders zegt niets over agouti. Agouti toont niet op vos. Om dat te weten, moet je haar echt testen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:13

Luna2006 schreef:
Dilys is getest dus daar ben ik zeker van. Mams is een volle welsh dus niet zwartbont.

Even nog een keer: Als jij zeker weet dat Dylis haar moeder effen is onder haar schimmel, kan Dylis NOOIT homozygoot bont zijn. Als dat wel uit de test komt, is die test gewoon niet goed.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 16-08-15 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:13

Linda2008, ik had een homozygoot bonte met 2 mini witte stipjes op het lijf, 1 op de kont en 1 op de schouder.
Maar goed, beide ouders hadden een vlekje gegeven dus ik kon er ook niets van zeggen... :+

Ik heb een bruinbonte merrie die 2x per jaar tijdens het verharen extreem veel witte haren op haar lijf krijgt. Is met een week of 2 ook weer weg. Bij een dochter zag ik dat nu ook voor het eerst (jaarling merrie).
Daarvoor en daarna zitten er verdwaald wel eens wat witte haartjes maar tijdens het verharen lijkt ze wit te worden. Maar iedere keer komt de kleur weer terug.
Zal straks eens kijken of het nog te zien is, van de week viel het weer erg op.
Hier begint alles al weer flink in het winterhaar te komen.

Homozygoot bont kan alleen als ze van beide ouders een bont-gen hebben gekregen, 1 ouder kan er niet 2 geven.
En bont toont altijd al kan dat heel minimaal zijn. Maar een stamboek welsh heeft geen tobiano (bont) gen.
Dus of de test is fout of de moeder is niet de moeder.