[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:46

Er zijn veel dingen die mis kunnen gaan en dus ook veel risico's; vaak ook dingen die men indd niet wist of niet bij nadacht omdat het zo normaal is, soms ook omdat je weinig andere keus hebt. En je kunt ook niet alles uitsluiten.
En zelfs als je toch zoveel mogelijk uitsluit dan nog kun je te maken krijgen met acute fatale darminfecties of een afgescheurd been door een konijnenhol in de weide. Of zoals wij vorig jaar hadden; een verwerping die fataal voor de merrie had geweest als wij niet vanwege pure lui-heid nog een nachtje extra op stal verbleven (het was al zo laat dat we geen zin hadden om nog naar huis te gaan en het bed stond er toch nog).
Als je -binnen redelijkheid- er constant bovenop zit, dan kun je misschien dingen voorkomen of genezen, maar ook niet altijd en alles. Maar vaak zien de ervaren fokkers wel eens dingen voorbij komen die zij/wij anders zouden hebben gedaan, dingen die ons niet gebeurt zouden zijn, extra risico's die niet genomen zouden worden, juist omdat er al zoveel mis kan gaan. En dat is soms frustrerend. En er zijn gewoon óók mensen die misschien net te makkelijk denken (ach dat gaat vast wel goed) of die te weinig ingelezen/ervaren te zijn om adequaat op dingen te reageren en helaas hoor je ieder jaar wel een geboorte waar niemand bij was die niet goed ging en enkelen die wel goed gingen maar waar ook niemand bij was.

Van de 100 te verwachten veulens zal pakweg 20% overlijden voor het een jaar oud is, meestal kon je er niets aan doen (verwerpingen overigens meegerekend), maar soms ook wel...

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:48

Bonjoy het DBT van 2015 zal binnenkort wel gestart worden. Deze is voor veulens die in 2014 geboren worden. Natuurlijk kun je wel alvast meekwebbelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:49

Eigenlijk een eng idé he.. :) Dat de kans zo groot is dat ie niet op groeit.. (want het percentage dat de 3 niet haalt is nog groter geloof ik he?)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:49

Dat had ik begrepen inderdaad, maar ik wist niet wanneer het DBT2015 werd opgestart, vandaar! :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:50

Ayasha schreef:
Eigenlijk een eng idé he.. :) Dat de kans zo groot is dat ie niet op groeit.. (want het percentage dat de 3 niet haalt is nog groter geloof ik he?)

Ja, dat percentage is indd nog groter. Ik heb er van de 31 3 verloren, 1 verwerping, 1 acute darminfectie en 1 aan combi verslagen droes/longinfectie door voedselverslikking/hartprobleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:52

Hout vast houden... Ik hoop dat ik m'n jonkie mag zien opgroeien... :)

Pret lijkt weer wat bij te komen (ze was afgevallen een maand geleden..)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-01-14 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:52

Van de 60 kalfjes trouwens ben ik er in de eerste maanden maar 5 of 6 verloren, incl. doodgeboren. Dat is bijna gelijkwaardig qua hoeveelheid.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:53

vasthouden, wat tof, wij doen afkloppen op blank hout :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:54

Hier wordt ook geklopt, niet vastgehouden :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:54

:D Wij houden vast.. afkloppen kennen we ook wel.. Bij gebrek aan hout, willen "grapjassen" ook wel eens hun hoofd vast nemen. :+

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:57

Dat ze de 3 niet halen kan ik helaas (bijna?) over mee praten -O-
Gaat niet goed met m'n jaarling, of nouja, officieel twenter. We gaan een beetje inzien dat het, als het zo door gaat, binnenkort einde verhaal is.. Y;(

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:58

gedver Sanne, wat naar, wat heeft hij??

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:00

Just_Sannee schreef:
Dat ze de 3 niet halen kan ik helaas (bijna?) over mee praten -O-
Gaat niet goed met m'n jaarling, of nouja, officieel twenter. We gaan een beetje inzien dat het, als het zo door gaat, binnenkort einde verhaal is.. Y;(

:(:)
Wat is er aan de hand dan? Dat heb ik denk ik gemist.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:04

oliebol zeg Sanne, das balen!

Ja er kan een heleboel fout gaan en dan spreek ik ook uit ervaring. Mijn allereerste eigen gefokte veulen is zo uit de baarmoeder een sloot ingegleden. 10 dagen voor uitgerekende datum, op de ochtend heel vroeg dat we de merrie uit de kudde zouden halen en een eigen weide zouden geven. Hele weide was omheind met schapengaas, behalve dat 1 kleine stukje.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:06

Als veulen een ongeluk in de trailer gehad waardoor ze OCD heeft opgelopen. Daar is ze vorig jaar aan geopereerd maar tijdens het herstel zijn er streptokokken en stafylokokken naar binnengeslopen (deze zijn in de kliniek al binnengeslopen). Terug bij ons werd het been werd dikker en dikker en ze liep er slecht op. Terug naar de kliniek dan maar..
Daar bleken bacteriën in te zitten. Ze is in totaal 5 keer gespoeld op de operatietafel plus antibiotica erbij maar de bacteriën waren er resistent voor.
Uiteindelijk is ze opgegeven door kliniek Emmeloord, konden niets meer voor haar doen. Zo ook andere klinieken.

We hebben haar voor de laatste poging naar een homeopaat gebracht en ze liep zowaar na een paar weken een stuk beter! Bacterie trof ze niet meer aan en het ging de goede kant op.

Ze heeft daar langer dan een half jaar gestaan en staat sindskort weer bij ons. Het kapsel is uitgerekt door de zwelling enz. en zal ook niet meer dunner worden. Echter gaat ze steeds slechter lopen en ze heeft periodes (van een uur ong.) dat ze er helemaal niet op loopt.
Ze bokt en rent nog wel steeds, maar met dat been onbelast.

Kan zo niet voor een jaarlinger, ze is zó ongelofelijk blij en is zo energiek waardoor de beslissing moeilijk word. Ze laat wat dat betreft geen pijn zien als je er aan zit of als je het been buigt. Alleen met lopen zie je het.
Maar juist omdat ze zo graag wil en eigenlijk niet kan vind ik het oneerlijk voor haar. Ze zit aan een nieuwe kuur, misschien dat deze aanslaat maar ik heb er weinig vertrouwen in Y;(

Misschien onsamenhangend verhaal, maar meer kon ik er niet van maken zo kort uitgelegd :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:07

Hier gelukkig geen sloten rond de weide, maar wel veel bos.... Ik hoop dat ik beeb en ma nooit moet gaan zoeken.. Want als het kleine monster aan het verkeerde eind van de draad eindigd ben ik zeker dat Pret er gewoon doorheen gaat... Dus ik hoop dat onze extra omheining 't 'm gaat doen... :=
(joh echt, ik ben stik nerveus voor wanneer die kleine komt. :') )
Ben ook een beetje bang voor de bevalling zelf... Pret gaat daar redelijk pijn van hebben vermoed ik? :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:09

Just_Sannee schreef:
Als veulen een ongeluk in de trailer gehad waardoor ze OCD heeft opgelopen. Daar is ze vorig jaar aan geopereerd maar tijdens het herstel zijn er streptokokken en stafylokokken naar binnengeslopen (deze zijn in de kliniek al binnengeslopen). Terug bij ons werd het been werd dikker en dikker en ze liep er slecht op. Terug naar de kliniek dan maar..
Daar bleken bacteriën in te zitten. Ze is in totaal 5 keer gespoeld op de operatietafel plus antibiotica erbij maar de bacteriën waren er resistent voor.
Uiteindelijk is ze opgegeven door kliniek Emmeloord, konden niets meer voor haar doen. Zo ook andere klinieken.

We hebben haar voor de laatste poging naar een homeopaat gebracht en ze liep zowaar na een paar weken een stuk beter! Bacterie trof ze niet meer aan en het ging de goede kant op.

Ze heeft daar langer dan een half jaar gestaan en staat sindskort weer bij ons. Het kapsel is uitgerekt door de zwelling enz. en zal ook niet meer dunner worden. Echter gaat ze steeds slechter lopen en ze heeft periodes (van een uur ong.) dat ze er helemaal niet op loopt.
Ze bokt en rent nog wel steeds, maar met dat been onbelast.

Kan zo niet voor een jaarlinger, ze is zó ongelofelijk blij en is zo energiek waardoor de beslissing moeilijk word. Ze laat wat dat betreft geen pijn zien als je er aan zit of als je het been buigt. Alleen met lopen zie je het.
Maar juist omdat ze zo graag wil en eigenlijk niet kan vind ik het oneerlijk voor haar. Ze zit aan een nieuwe kuur, misschien dat deze aanslaat maar ik heb er weinig vertrouwen in Y;(

Misschien onsamenhangend verhaal, maar meer kon ik er niet van maken zo kort uitgelegd :+

Weet niet wat zeggen.... -O- Ik duim in elk geval! :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:10

Ayasha, die pijn is best aanwezig, maar heel kortstondig, lang niet zo langdurig als bij mensen (en ik spreek uit ervaring) :+ Heb natuurlijk ook veel katten bevallingen gedaan, dat is ook anders.
Paarden reageren nog veel meer uit instinct, die denken niet na over pijnstilling, ruggenprikken of andere ellende. Die volgen hun lichaam. De ontsluitingsweeën tonen ze doorgaans niet eens (of bijna niet), wellicht wat onrust en flemen. De uitdrijving zie je natuurlijk wel, merrie zal ook kreunen en opstaan/liggen etc. Maar vaak is de geboorte an sich zo vlotjes voor elkaar!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:11

Balen Sanne, dat zijn extra lastige beslissingen, juist als ze nog zo happy zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:12

Ik hoop het... Ergens vraag ik me af of ik niet beter iemand zoek die ervaring heeft met drachten en bevallingen en die eventueel mee wil "waken".. :o
Ik mag de DA wel altijd bellen maar toch..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:14

Leonoor schreef:
Ayasha, die pijn is best aanwezig, maar heel kortstondig, lang niet zo langdurig als bij mensen (en ik spreek uit ervaring) :+ Heb natuurlijk ook veel katten bevallingen gedaan, dat is ook anders.
Paarden reageren nog veel meer uit instinct, die denken niet na over pijnstilling, ruggenprikken of andere ellende. Die volgen hun lichaam. De ontsluitingsweeën tonen ze doorgaans niet eens (of bijna niet), wellicht wat onrust en flemen. De uitdrijving zie je natuurlijk wel, merrie zal ook kreunen en opstaan/liggen etc. Maar vaak is de geboorte an sich zo vlotjes voor elkaar!

Dat indd, de ergste pijn is vaak erna, dan trekt alles weer samen maar is het natuurlijke roesje van tijdens de bevalling uitgewerkt. En de eerste keer mesten ook soms na de bevalling.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:15

Cathy, heel veel sterkte.
Naar als het zo ver in de dracht nog mis gaat.

Verder een beetje door gescrold :o

Ik probeer ook alle onnodige risico's te vermijden. Paarden en veulens weten zich al aan de meest ondenkbare dingen te verwonden dat ik extra risico's als bv deken op, ijzers onder e.d. niet wil nemen.
Ik heb al eens een veulen van iemand anders net op tijd uit de singels van een deken kunnen bevrijden en ja die zaten strak en je had van te voren niet kunnen bedenken dat er een veulen mee in de knoop zou kunnen komen...
En een ander ding wat ik vaak zie en ook al de gevolgen van heb gezien, niet goed sluitende staldeuren aan de onderkant.
Je wilt niet weten hoe een beentje van een veulen eruit ziet als zo'n beentje er liggend onderdoor schuift en het veulen in paniek raakt.
Allemaal dingen die 99 keer goed gaan tot die ene keer...

Just_Sannee, sterkte, geen leuke beslissing...

Hier doen de dames het nog goed, uiers beginnen steeds groter te worden, bij PG zijn de banden al los en ze zou het liefst iedereen opvreten die naar haar kijkt, laat staan iemand die het lef heeft om haar aan te raken :')
Volgende week wordt het kouder, ik denk dat ze daar op wachten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:16

Ayasha schreef:
Ik hoop het... Ergens vraag ik me af of ik niet beter iemand zoek die ervaring heeft met drachten en bevallingen en die eventueel mee wil "waken".. :o
Ik mag de DA wel altijd bellen maar toch..

Zorg dat je iemand gewoon telefonisch mag stalken als je het even niet zeker weet!

En merries zijn echte bikkels hoor, inderdaad het samentrekken van de baarmoeder en het mesten zijn pijnlijk, maar tonen, echt niet?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:16

Bevalling van Pony vond ik niet leuk om te zien, kind was zo'n 2 uur van te voren heel onrustig, willen liggen niet gaan liggen, krampen en onrustig. Vervolgens kwam het vruchtwater af en was ze dik in paniek. Daarna ging ze liggen en 20 minuten later was Arie er. Maar bij Pony ging dat echt niet zonder pijn...
Duidelijke pijn signalen
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9609_n.jpg

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:18

Maar ook als het mis gaat... En ik dan niet weet wat doen en het veulen daardoor niet overleeft.. Of erger, Pret.. :oo
Je hebt niet zo heel veel tijd als het mis gaat toch?
Stel dat ie niet goed ligt of whatever... voel je dan goed "wat" je vast hebt om te helpen bv?
Ik ben niet vies van "vuile werkjes" zeg maar (zeker niet als een van de twee hun leven er van af hangt) maar zou wel bang zijn dat ik het fout doe..