[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:36

Twinklebel schreef:
Maken jullie gebruik van een geboorte alarm en zo ja, welke?

Ik heb het halsteralarm van Birth Alarm Mobile Premium Smart. Deze kan ik ook instellen op slaapstand, omdat Lara altijd zo fijn plat slaapt en mij anders slapeloze nachten bezorgt. Ze heeft mij begin dit jaar netjes 2x wakker gemaakt, waarvan de 2e keer de geboorte was begonnen.

Nog een aanvulling; ik heb ook nog een camera die zo'n maand van te voren aan gaat om het gedrag van Lara bij binnenkomst 's avonds te kunnen observeren. Meestal laat ze de avond voordat ze gaat beginnen duidelijke signalen zien in onrust en veel lopen. Ook heb ik nog de melkstrips die ik gebruik wanneer de eerste druppels te zien zijn. Bij een PH van rond de 5,5/5 wordt het veulen meestal binnen 24 uur geboren.
Laatst bijgewerkt door suffie op 04-12-17 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:39

Twinklebel schreef:
Maken jullie gebruik van een geboorte alarm en zo ja, welke?

Hier ook halsteralarm van Equipage en altijd onder de camara.
Ik kijk het liefst continue op de camera, maar in nachten moet ik het toch met de Equipage doen. :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:46

oh ik heb dus ook een camera en vind dit nog beter dan het alarm maar alarm is meer voor de weken ervoor ook, dan kan je moeilijk al dag en nacht zitten cam staren maar je weet nooit dat het vroeg komt.

en melkstrips
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 04-12-17 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:46

Ik heb ook alarmen er op, maar ben toch al een paar keer pas gebeld als ik er al lang en breed naast stond, met de beentjes er al uit. Ik vertrouw dus alleen maar op mijn ogen.. We waken in ploegen, 24/7.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:50

je merrie goed opvolgen idd, sommige tonen heel duidelijk, andere helaas niet, hoor ik. Ik heb het geluk gehad van zeer duidelijke merrie's en van de vorige vier veulens heb ik geenenkele gemist dank zij camera, alarm en melkstrips.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:51

suffie schreef:
Nog een aanvulling; ik heb ook nog een camera die zo'n maand van te voren aan gaat om het gedrag van Lara bij binnenkomst 's avonds te kunnen observeren. Meestal laat ze de avond voordat ze gaat beginnen duidelijke signalen zien in onrust en veel lopen. Ook heb ik nog de melkstrips die ik gebruik wanneer de eerste druppels te zien zijn. Bij een PH van rond de 5,5/5 wordt het veulen meestal binnen 24 uur geboren.

Ja, dit ja. Het continue van afstand kunnen observeren na binnenkomst op stal laat inderdaad vaak duidelijk gedragsveranderingen zien. :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:56

Ik werk ook met camera en melkstrips en natuurlijk waken. Een alarm heb ik niet. Ik had een tijd geleden ook al gevraagd wat voor camerasysteem jullie hebben, maar ik ben nog niet echt wijzer geworden. Ik heb een camera in de stal hangen van ons vorige dikke buiken avontuur maar ik was niet tevreden erover, want ik kon alleen vanuit huis op de camera kijken en niet op afstand. Dat is nu wel echt een must, want ik wil ook op mijn telefoon mee kunnen kijken als ik op mijn werk ben. Als iemand daar een tip voor heeft, hoor ik het heel graag!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:08

Ik zit er ook over te denken een halsteralarm te huren, aangezien madam absoluut niet gek is op singels....dit in combi met waken en camera. Die melkstrips klinkt ook wel als goede voorbereiding, waar kan ik die kopen?
Vorige geboorte heeft ze in elk geval heel duidelijk aangekondigd, hopelijk nu dus weer....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:09

Ik heb zelfs 2 mudskins _O-
Ze staan in teddyberenmodus. Of ijsberenmodus. Ik ga hele matrassen kunnen vullen komend voorjaar.

Ik heb birthalarm Lite en een Premium. De laatste nog niet gebruikt. Ik gebruik die in combi met camera en melkstrips. Dit jaar alle bevallingen zonder alarm kunnen bijwonen door observeren van camera en melk. Alarm is vooral voor als ik iets mis. En bij maidens ook erg handig.
Maar ik zou een alarm ten alle tijde aanraden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:16

Ik heb ook melk strips, maar gebruik ze niet bij alle paarden. Ik kom niet aan het uier en gebruik alleen een drupje wat er eventueel aan hangt..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 04-12-17 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:25

Van melk strips heb ik dus nog nooit gehoord hoe werkt dat precies en hoe kom je eraan ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:37

Murosch schreef:
Ik werk ook met camera en melkstrips en natuurlijk waken. Een alarm heb ik niet. Ik had een tijd geleden ook al gevraagd wat voor camerasysteem jullie hebben, maar ik ben nog niet echt wijzer geworden. Ik heb een camera in de stal hangen van ons vorige dikke buiken avontuur maar ik was niet tevreden erover, want ik kon alleen vanuit huis op de camera kijken en niet op afstand. Dat is nu wel echt een must, want ik wil ook op mijn telefoon mee kunnen kijken als ik op mijn werk ben. Als iemand daar een tip voor heeft, hoor ik het heel graag!

Heb je wifi bereik in de stal?

Voor de PH strips; dit zijn hele fijne én goedkoop. Mocht je strips willen kopen, zorg er dan voor dat de stapjes tussen de PH niet te klein zijn, want anders is het verschil verwaarloosbaar;
https://nl.aliexpress.com/item/80-Strip ... 9d5aef2-32

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 06:35

Hier ook camera, alarm en melkstrips :j
Ik heb een Birth Alarm Lite, welke prima is voor enkele merries, als je veel veulens verwacht zou ik toch voor Premium kiezen omdat de gebroken nachten anders niet meer vol te houden zijn. Dit jaar 1 bevalling echt bij kunnen wonen dankzij alarm :j
Melkstrips hebben bij mij nog niet veel geholpen, maar ik blijf het gebruiken omdat ik elk extra hulpmiddel wil benutten...
Helaas dit jaar toch 1 merrie gehad die de boel wist te bedonderen, melk al weken op ph van 5,5, bomvol uier welke alleen maar leger werd en toen ineeens was het zo ver :( bij die merrie is het dus helaas ook mis gegaan en vind ik het nu extra spannend. Ik denk dat ik rond haar uitgerekende datum vakantie ga nemen, maar wanneer dat nodig is blijft altijd lastig inschatten ;(

Annelies, ze zien er goed uit! Vooral Roos is erg bescheiden hihi

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 07:56

Geen birthalarm en dergelijke hier ... alleen camera en eigenlijk steeds iemand van ons twee aanwezig in de loods, de schapen zitten dan volop in de lammerij

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:14

Jullie gaan hard! Bijna niet bij te houden joh haha.
Mijn merrie is nu iets meer dan over de helft van de dracht. Ookal duurt het nog lang, als "groentje" wordt het met elke maand dat er verstrijkt toch steeds wat spannender.

Enige tijd geleden was er in dit topic een vriendelijke discussie over wel/niet thuis laten bevallen i.c.m. eigen ervaring. Eerst wilde ik mijn merrie thuis laten bevallen, maar toch besloten om haar weg te brengen.
1 april a.s. gaat Roma richting haar logeeradres, een plek waar de staleigenaar meerdere veulentjes per jaar fokt en goed aangeschreven staat door onze kliniek. Daar kan ze dan ook de hele zomer met haar veulen in de kudde staan, tussen andere merrie's met veulens.

Deze stal heeft overigens alleen een camera (die op dit moment alleen toegankelijk is als je daar bent). Is het dan toch verstandiger om een birthalarm te huren? Singel vind ik persoonlijk minder fijn, dus zou dan voor de versie aan het halster gaan. Kan dit i.c.m. een veiligheidshalster (rekhalster) en is het goed te gebruiken bij een paard dat graag ligt?

En om dan toch gelijk op de zaken vooruit te lopen... Wat is beter/veiliger voor een veulen? Een leren of nylon halster? Heb al even gekeken en heb het idee dat er toch wel verschillen zitten qua maat veulenhalster, of lijkt dat maar zo?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:27

Hoi iedereen!

Wij sluiten ons aan!

Onze merrie Vineke (orame x dageraad) is 2 mei drachtig gescand van Canterbury en ergens eind maart uitgerekend!

Helaas spelen er nu problemen op.... vrijdag had de merrie 39,6 koorts en had ze een extreem dikke uier; waarna we een dierenarts hebben opgeroepen. Er werd placentitis geconstateerd, wat erg gevaarlijk is voor het veulen. Meteen infuus antibiotica, metacam, koortsverlager en regumate gekregen. We zijn nu een paar dagen verder. Ze oogt nog ziek en kans op verwerpen is nog groot. Maar de antibiotica slaat aan: temperatuur nu tussen de 37,4 en 37,7.

Zie mijn topic met het hele verhaal: [MD] Merrie gaat verwerpen?

Dus dames, let op de temperatuur van jullie merries! Niet alle paarden laten meteen merken dat ze koorts hebben.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:37

Sanne...toevallig net vanmorgen jou topic gelezen...hoe is het nu met je merrie....duimen dat het goed blijft gaan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:38

Jeetje wat heftig Sanne... Goede tip van het temperaturen.
Ik ga je topic even doorlezen, heel veel sterkte! En inderdaad, hoe gaat het nu met haar?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:57

Hoe gaat het nu met haar? Temperaturen is een goede tip!

Mathilda, dit is wel ook 1 van de redenen dat ik dus regelmatig uier controleer... Toevallig komt nu zo'n voorbeeld voorbij... het temperaturen vind ik een super tip! Maar is evengoed niet super fijn voor de merrie... Soms moeten ze gewoon iets ondergaan en accepteren wat ze wellicht niet super leuk vinden, we doen het voor hun eigen bestwil ;)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:59

Welkom Sanne, ik had nog niet gereageerd op je topic maar volg het wel! Heel veel sterkte in ieder geval met je merrie en veulen!

@Cardy, snap dat je als 'groentje' er voor kiest om je merrie ergens anders naar toe te brengen inderdaad. Wij zijn hier ook nog redelijk onervaren, maar toch besloten om haar thuis te houden. Ik vind het echt ontzettend spannend en ben ook bang dat er wat fout gaat door onze onwetendheid. Wij hebben echter alleen 2 jaar terug heel veel ellende gehad met onze merrie weg brengen. Daarom dit keer besloten om het toch bij ons thuis te houden. Hopelijk is het de goede keuze...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:21

Och jeetje Sanne, wat een drama !
Hoe lijkt het nu ?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:27

Alles terug goed met merrie en veulen sanne?

Ik temperatuur gemiddeld 2 maanden voor ze gaan bevallen. Eerste maand 1 of 2 keer per week, zodra de uier en de ph goed zijn doe ik het dagelijks. Bij echt lage ph 2x per dag. Bij marley zag ik 1 week voor de bevalling duidelijke temp. wissels. De dag zelf niet getemperatuurd omdat we met een begrafenis zaten, maar die zal toen ook wel flink gedaald
Doe ook Vulva checken, zodra de bevalling in zicht komt wordt die vuurrood. Dat is voor mij gewoon de beste indicatie.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:38

cardy ik vind dit een goeie beslissing hoor, als je je er zelf niet goed bij voelt van ze thuis te houden dan moet je dat ook niet doen.
Ik had de eerste keer ook een merrie met gezwollen vulva paar weken voor ze moest en had dit na paar dagen niet over geweest dan ging ze naar de kliniek.

aie xSanneE_ 98 klinkt niet goed, een extreem dikke uier is altijd een teken dat er iets niet goed is. Veel sterkte ik hoop dat het veulen het mag halen. Gelukkig hebben jullie goed gereageerd met direct de DA te bellen.

ik check ook heel regelmatig, bijna dagelijks uier, vulva, mest, jeetje je zou je bij het hobby paardrijden toch andere dingen voorstellen :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:02

ik heb een robor halsteralarm, met weeenmelder en slaapfunctie, werkt prima, daarnaast heb ik nu een heel oud camerasysteem, het werkt maar is niet meer handig, kan nog niet op de telefoon enzo en geen infra rood, dus ben op zoek naar een goed , handig en betaalbaar systeem ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:40

Bedankt voor jullie reacties :)

Ze heeft net 3 happen slobber gehad: meer dan ze de afgelopen dagen heeft gegeten! Uier lijkt dun, dus de antibiotica slaat aan. Sta nu te wachten op de arts voor haar 4e infuus.
Afwachten is het enige dat we kunnen doen.