[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:24

Cynthia82 schreef:
Als ze nou mooi grijs waren geworden :D

Dan had je een zilverappel, of een schimmel :+

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:41

Omdat je zonder kleurtest nooit zeker kan weten of hij wel Smokey Black is? Er zijn ook meerdere gewone zwartjes die een bruinige schijn hebben hoor.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:49

Knolselder schreef:
Omdat je zonder kleurtest nooit zeker kan weten of hij wel Smokey Black is? Er zijn ook meerdere gewone zwartjes die een bruinige schijn hebben hoor.

hebben die dan ook zulke aparte ogen? deze waren eerst heel licht blauw niet het gewone veulenblauw,nu zijn ze zachtgrijzig en gaan doorkleuren naar lichtbruin, net als die van zijn moeder
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:52

linda2008 schreef:
Cynthia82 schreef:
Als ze nou mooi grijs waren geworden :D

Dan had je een zilverappel, of een schimmel :+

Of een smokey cream :D
Afbeelding
maar dan een tintje donkerder graag :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:54

Ik denk niet dat die ogen er perse iets mee te maken hebben hoor, al kan het een aanwijzing zijn. Veulenoogjes veranderen wel eens vaker.

Hij kan best smokey zijn he, maar ik vind niet dat je je paardje definitief als Smokey kan bestempelen zolang hij niet getest is. Want smokey is nu eenmaal niet vaak te zien aan de buitenkant.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:04

Smokey cream is wel apart! Ik hou eigenlijk niet zo van die enorme bleekscheten, tenzij ze die mooie "gouden" gloed hebben, dus wat aan de donkere kant zijn...
Maar dat heb ik met palomino ook.
"Gewoon palomino" vind ik mooi, maar pas de écht donkere palo's vind ik wauw.

(Maar dan praat ik alleen over kleur, zo lang ze correct zijn en goed kunnen lopen, mogen ze van mij elke kleur hebben)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:07

Ik heb het meestal niet op perlino's, cremello's en smokey cream ofzo. Maar soms kunnen ze mij, als het plaatje erg goed zit, wel bekoren.
Ik zal er geen goed paard voor laten staan.

Aan een smokey black heb je misschien niet veel als die gewoon hebt voor de heb (gewoon aan de kleur bedoel ik dan, dan is het niet zo speciaal), maar als je ermee wil gaan fokken heb je er evenveel aan als een palomino of buckskin qua vererving natuurlijk. EN dan is het wel leuk.

Ik twijfel om Stien en Jack te laten testen, je weet nooit :) Niet dat het wat uitmaakt, maar is wel leuk om te weten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:23

Gewoon doen! dan weet je het tenminste zeker... Ben ook van plan om pico eens te laten testen (om zeker te zijn dat hij homo tobiano is en misschien ook homo zwart?)
En Star twijfel ik over (ben ergens wel benieuwd waar haar ijsblauwe oog vandaan komt)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:33

Wat voor kleur ouders hebben Stien en Jack?

Ik laat Fi volgens voorjaar ook testen (op agouti, de rest weet ik wel). Vind ik ook gewoon leuk om te weten, zodat ik de kleurkansen met mijn favohengsten uit kan rekenen :D

Net gebeld met de fysio en zij gaf twee opties:
Heeeeeeeeeeeeeeel rustig aan proberen op te bouwen, want misschien/waarschijnlijk is het feit dat ze nu niet gereden wordt, wel juist het probleem, omdat ze minder sterk wordt/haar bespiering kwijt is. Twee keer in de week ongeveer 25 minuten, waarvan 7 minuten instappen, 10 minuten overgangen (max 100 meter draf en dan weer een stuk stap) en 7 minuten uitstappen. Het liefst op droog, vlak gras, omdat dat makkelijker loopt dan het ruiterpad. Mocht dat geen verbetering geven, dan buigproeven met uitverdoven op de foto zetten.

Maandag even de veearts bellen om hem naar zijn mening te vragen. Volgens de fysio kunnen we niets kapot/slechter maken als we op deze manier proberen op te bouwen. Dus wellicht is dat een optie, voordat ik haar op de foto laat zetten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:37

smokey cream :9 :9 maar dan inderdaad met veel sooty zo zijn ze nog donkerder

testen zou ik zeggen _/-\o_ al mijn paarden zijn getest, geen discussie mogelijk :D , zelfs de vosbonte ;) , uitslag nog niet maar dan weet ik tenminste of ze agouti draagt en of ze homo/heterozygoot bont is

Cynthia zou je merrie bekkeninstabiliteit kunnen hebben, daar kan je helaas niks aan doen en alleen maar rust geven, na de bevalling zou dit dan vlug moeten over zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:44

fotsy laat je ook de veulentjes die voor de verkoop zijn al testen op kleur?

hmm zo'n smokey cream vind ik wel mooi hoor, ik hou van lichte kleuren, hoewel ik er niet veel van heb haha :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:09

Dat zou ook zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Dat denken de fysio en ik nu ook. Hoewel als je het googled overal staat dat dat niet kan bij paarden.
Maar juist bij bekkeninstabiliteit is het toch ook van belang om de spieren te trainen, omdat die het werk van de banden over moet nemen? Dat is juist wat de fysio graag ziet: zo snel mogelijk weer langzaamaan gaan opbouwen om haar spieren weer sterker te maken. Maar we weten natuurlijk niet zeker dat dat het is. Ze heeft rechtsachter ook een dik spronggewricht (spat of artrose) daar zou het ook vandaan kunnen komen. Wellicht probeert ze die kant te ontzien, waardoor nu haar bekken (wat sowieso haar zwakke plek is) weer opspeelt..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:16

Grappig, ik hou juist niet van lichte kleuren. En niet van vlekken/stippen :o Inderdaad die vlekkerige mondjes/ogen van appaloosa's vind ik ook maar niets.
Zoals ik hier eerder ook al zei, als het dan verdunning moet zijn, dan zo'n hele donkere valk zoals die van Fotsy (toch? :o)
Maar ook zou ik inderdaad een hengst niet laten staan om zijn kleur. Hier dit jaar toch ook een palomino hengst bekeken voor volgend jaar op Lies, alleen om andere redenen gaat dat em toch niet worden. Werd wel raar aangekeken toen ik sarcastisch zei; "ja, en zou je zien dat ik er een palomino uit krijg met mijn geluk." :P

Heb laatst ook zitten twijfelen of ik zou testen, vind het ergens wel leuk om te weten, aan de andere kant denk ik, kan er toch ook niets aan veranderen. Lies zou ik dan met name willen laten testen op agouti. Weet dat haar moeder heterozygoot is, dus zij kán dat ook zijn. Ze draagt sowieso vos gen, want moeders is een vos.
Roos zou ik op beide moeten testen, komt uit twee bruine ouders, moeder draagt sowieso vosgen, vader zit ik even heel goed over na te denken of ik daar ooit een vos van gezien heb, maar kom er zo snel op geen. Geen enkele reden om te vermoeden dat één van beide heterozygoot agouti zou zijn... Ga er eigenlijk vanuit dat Roos homozygoot is, maarja wie zal het zeggen ;)
Maarja vind het al met al toch wel een prijzig grapje voor iets waar je toch niets aan kan doen, dus denk dat ik eerst gewoon maar af ga wachten wat er uit komt rollen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:17

[/quote][quote="Cynthia82"]Wat voor kleur ouders hebben Stien en Jack?
[quote]

Beide zijn de moeder zwart, maar de vader is palomino.
STien is wel pikzwart, maar dan nog kan smokey zich verstoppen. Niet dat ik het verwacht.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:25

Ik heb er nog geentje laten testen, zou marley wel willen testen net als maylinn.
Maylinn zou vos kunnen dragen vermits moeders een vosje is. Marley wil ik vooral weten hoe ze vos draagt en of ze homozygoot bont is. Maar zal pas voor volgend jaar zijn. Spaarpotje is op.
Dekking, nieuwe paarden, nieuwe trailer, shows, keuringen, camera, schoolboeken... Leven van een student met paarden is zwaar hahaha!

Denk dat ik stillaan mag hopen dat marley drachtig is. Als ze morgen nog niet hengstig staat dan ben ik bijna zeker. Vorige keren zat ze dan al bijna op de eisprong

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:36

Hoe bedoel je, hoe ze vos draagt, Luna? Vos is recessief, dus zijn sowieso homozygoot vos.
En dat is het hier ook. Na de dekkingen, keuringsklaar maken etc. is het spaarpotje ook wel een keer op voor de paardjes ;)

En hoop met je mee dat Marley drachtig is. Maar wel alvast een goed teken dus.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:18

Jep jolandje ook alles wat al verkocht is, agouti testen kost 39euro het combi pakket voor bijna alles 70 valt nog mee toch?

Cynthia kan wel hoor, in geloof dat Tara van dbt2014 dit heeft gehad met haar merrie maar weet het niet meer zeker en ik weet dat vrouwen die dit hebben moeten rusten. Dus even opzoeken misschien.

Dank je aniekr nu maar hopen dat haar palo veulen van dit jaar net zo donker wordt _/-\o_

Sarah duimen draaien nog steeds
Vos is eigenlijk het agouti gen, vossen zijn altijd recessief extention(zwart) maar kunnen aaee, Aaee of AAee zijn dus een vos die geen agouti draagt dus aaee geeft bijvoorbeeld altijd zwart veulen met een homozygoot zwarte hengst.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:31

Bij Animal genetics UK ben je 20 euro kwijt ofzo om op het cremegen te testen.

Fotsy, leg eens uit dat van dat vos en agoutigen? Je zegt dat vos het agoutigen IS? Maar als een vos geen agouti draagt... Dan is toch niet elke vos een agouti als ze het ook niet kunnen dragen?
Zou je hier meer uitleg over kunnen geven?
Ik dacht dat vos gewoon vos was en een vos wel eventueel agouti kan dragen.
Zwart is altijd dominant op vos, dus een vos draagt nooit zwart anders zou het en zwarte zijn.
Elke bruine is wel zwart, met agoutigen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:09

Eigenlijk moet je het anders zien een zwarte draagt nooit vos ;)
Er zijn maar twee kleuren, zwart extention en rood agouti, dus een zwart paard is aaEE of aaEe, extention is dominant, geen agouti, bij afwezigheid van zwart dus ee heb je altijd vos maar die heb je in drie vormen aaee, Aaee en AAee dus met of zonder agouti( het is door de afwezigheid van zwart dat hij vos is, niet door de aanwezigheid van vosfactor) snap je en als agouti en extention zich gaan mengen heb je eigenlijk een zwart paard maar door de agouti wordt het zwart naar de uiteinden gestuurd dus benen, staart en manen en krijg je bruin, AaEe, AaEE, AAEe en AAEE
Begrijpelijk :D beetje :o dus vertrek altijd van zwart ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:17

Dat klopt niet helemaal hoor Fotsy.

Er zijn twee basiskleuren en dat zijn zwart en vos (en niet agouti). Een zwarte kan zeker wel vos dragen hoor, dan noem je dat hetrozygoot zwart. Draagt een zwarte geen vos is het een homozygoot zwarte.

Agouti is een ander gen en dat maakt een zwarte bruin maar toont niet op een vos. En zo zijn er nog veel meer genen die wat doen met de basiskleuren of juist niet zodat je dat alleen weet door te testen.

Maar denk dat je je hebt vergist met de zin dat een zwarte nooit vos draagt Fotsy? Je bedoelde vast een zwarte draagt nooit agouti of niet?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:27

Begrijp niet helemaal wat je wil zeggen :D
Maar agouti en extention zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden genen die je nooit apart kan beschrijven, het zijn de enige twee die ieder paard heeft. Creme bijvoorbeeld is er of is er niet en als het er niet is dan ook niet in recessieve vorm. Agouti extention is er altijd of in dominante of recessieve vorm en hebben een belangrijke werking op elkaar.
Want een heterozygoot zwarte draagt geen Rood of agouti hij is alleen niet homozygoot zwart waardoor hij ook andere kleuren kan produceren dan zwart :D altijd vertrekken van zwart, keep iT stupid simple for me ;)
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 16-08-15 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:36

Maar evelyne als een zwarte heterozygoot is heeft hij dus wel degelijk een vos-gen hoor,voor een vos heb je twee ouders met vos gen nodig en dat kan ook van een zwarte komen
Ik vind manda haar uitleg wel helder :j zwart en vos zijn gelijkwaardige startpunten, de twee basiskleuren.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 16-08-15 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:37

Een heterozygoot zwarte draagt dus wel rood/vos. ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:37

Een hetrozygoot zwarte draagt echt wel vos ;-).

Je haalt vos en agouti door elkaar. Agouti is geen basiskleur. Een paard is altijd van basiskleur hetrozygoot zwart (draagt vos), homozygoot zwart (draagt geen vos) of vos.

Bijvoorbeeld. Pjotr is een valk. Valk is zwart + agouti + crème (en ook appaloosa in zijn geval)

Pjotr is hetrozygoot zwart. Daarom kan kan hij vos nakomelingen geven. Als hij homozygoot was zou hij nooit vosjes geven. Dat hij hetrozygoot zwart is weet je zelfs zonder te testen omdat zijn moeder een palomino is (vos als basiskleur).
Pjotr is hoogstwaarschijnlijk homozygoot agouti, dan kan hij nooit zwarte nakomelingen geven.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:45

Sorry meiden gsm was plat en zag dat je post nog had aangepast jahoor je bedoelt dat ik vos schrijf en moet agouti zijn, helemaal waar.
Maar vele mensen zeggen vos tegen rood en dan bedoelen ze agouti want wat zou Sarah anders moeten testen? De afwezigheid van extention is duidelijk toch
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 16-08-15 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt