[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:43

Oeh iets met een glazen kooitje! Drachtige merrie bij ons op stal doet ook geheel niets, ware het niet dat haar weidemaatje toch zeer regelmatig op wedstrijd gaat. Dat zou je dan ook al niet meer moeten doen, want wie weet wat ze meeneemt.

Dekens met veulen ernaast ben ik ook geen voorstander van, maar dat is ieders eigen keuze. En de merrie die ik rijd, deels geschoren, staat al maanden met een ongevoerde regendeken op en daar ga ik niet in wisselen gedurende de winter. Overdag op de wei, nacht in de stal.

Verder heb ik een heleboel mooie lieve buikjes gezien!

Heb nog een filmpje van dat dikke monster van me dat door het natuurgebied dendert, even kijken of ik dat zo kan plaatsen hier.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:44

Sorry,
Ik zit nooit meer op de laptop,
En vond het wel een beetje waardig om haar sterkte te wensen.

Volgendeweek dinsdag zit ik pas weer achter mijn laptop, dan lees ik bij.

Het was trouwens niet mijn eerste post,
Ik had me hier al gemeld maar daarna dus vaak geen tijd om mee te lezen :(
Laatst bijgewerkt door Ylvy op 08-01-14 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:47

Ieder moet toch doen waar ze zich zelf het beste bij voelen, maar dit topic is wel geweldig voor tips en alle ervaringsdeskundigen die hier zitten :)

MarijeR: zijn de uiers nog voller gelopen? Vindt links boven en links onder namelijk wel vaak de staart opheffen. (Ik raak makkelijk in "paniek", heb het nog nooit echt live meegemaakt :P )

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:50

deviltjh schreef:
Sorry,
Ik zit nooit meer op de laptop,
En vond het wel een beetje waardig om haar sterkte te wensen.

Volgendeweek dinsdag zit ik pas weer achter mijn laptop, dan lees ik bij.

Het was trouwens niet mijn eerste post,
Ik had me hier al gemeld maar daarna dus vaak geen tijd om mee te lezen :(

Ik denk dat de opmerking van Set niet voor jouw was Devil maar voor de post boven jouw :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:51

Buiksingels zijn inderdaad een punt :j
Dit jaar word het veulen een maand later geboren (als het goed is :+ ), dus dan al een stuk warmer.

Alhoewel merrie echt dag en nacht in de gaten word gehouden (dit jaar met camera en we slapen naast de stal), is een ongeluk snel gebeurt inderdaad.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:52

Oh ik schrok al,
Voel me zowiezo al schuldig dat ik zo lang niks gezegd heb :o

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:53

Haha dat was niet naar jou gericht! Jij bent er al een poosje gezellig bij :D en we plaatsen denk ik tegelijk.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:57

Zou heel goed kunnen :j

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:03

De opmerking van gezelligheid zou wel voor mij zijn!

Ik geef alleen een paar tips, omdat veel hier niet over nadenken.

Het is namelijk erg jammer om een veulentje dood aan te treffen. Zo'n ervaring vergeet je nooit meer. Het is zonde omdat je langer als een jaar bezig bent om een veulen op de wereld te zetten, en zullen we maar niet aan over de financiële kosten hebben.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:43

stal HD, leuke mini's Ben benieuwd naar de baby's :)

Fab staat nu onder een 100 gram geloof ik, hopelijk in april goed weer, maja je weet het nooit hier :P

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:53

Ja inderdaad. Je zou in januari toch denken
Dat het grootste deel van de winter wel geweest is :\

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:57

Hoho, als de dagen gaan lengen, gaan de nachten strengen :P de kou komt nog.

Ik hoop wel dat het eind april mooi weer is voor een buitenveulentje.

Woogy, hoe is het met Arie? Mag hij morgen naar huis? Was dat nou de planning? Of een week later?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:47

Uiltje, niet alle paarden maken een goede vacht aan. Mijn merrie gelukkig wel maar mijn ruin bv niet. Er zullen vast ool merries zijn wiens vacht gewoon te dun blijft waardoor je 'geen keuze' hebt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:48

Mijn merrie zit inderdaad heel dun in haar velletje en staat echt gewoon opgekropt kou te leiden, arm dier :+

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:07

Mijn merrie met veulen van bijna 4 maanden aan de voet heeft ook een deken op. Ik had het liever niet gedaan, maar zonder deken bleef ze afvallen en met deken op kan ik haar op gewicht houden. Ik heb de buiksingels aardig strak zitten en bilkoord vast met een elastiekje ertussen en zo gaat het goed.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:08

Ik heb Lis vorig jaar onder maximaal 100 gram gehad, zodat ik makkelijk snel af kon bouwen als de tekenen dit aangaven. Dit jaar staat ze nog zonder deken en zelfs dan staat ze te zweten op stal. Persoonlijk zie ik een merrie met veulen liever zonder deken, maar ik ben me er ook van bewust dat je soms geen keuze hebt.

Mbt reizen etc met je merrie, daar zie ik niet zo veel gevaar in. Paarden laten neuzen als ze elkaar niet kennen doe ik toch al niet, op wedstrijd kom je aan, zadel je, rij je je proefje en je zet je paard weer op de trailer. Risico is op die manier feitelijk even groot als op een buitenritje met een vriendinnetje die op een andere stal staat.
Nu ben je met Lis vrij snel uitgereden als ze drachtig is (meer dan een lange teugel buitenritje zit er al niet meer in nu) dus is het voor mij geen issue, maar als je merrie het goed aankan....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:10

uiltje001 schreef:
Ik meld me ook maar weer eens.

Drachtige merries hebben bij mij geen dekens op. Hoef je niks af te bouwen, en ze hebben niet voor niets een vachtje!

Wel verbaas ik me erover dat ik af en toe merries met een deken en een veulen tegen kom. Weten jullie dat het risico groot is dat een veulen zich kan ophangen aan de buiksingels!

Mijn merries zijn ook voor de fokkerij doen voor de rest niks. Ik verbaas me namelijk ook dat sommige merries nog in de sport lopen. Ik zou het een groot risico vinden, rhino kan je zo oplopen ergens.
Ook op maneges of wisseling van paarden. Ik wil geen paniek veroorzaken, maar fokken heeft veel risico's en is niet altijd leuk.

Voel me erg aangesproken en voor mijn gevoel moet ik hier dan ook op reageren.
Ik heb mijn merrie nu (7 maanden) drachtig gewoon nog in de sport lopen.
Kan het nog erger maken er wordt zelfs af en toe nog mee gesprongen.
Verder gaat de merrie zodra het veulen er is ook onder een deken voor op het land.
Merrie heeft dat gewoon nodig dat ze onder een vliegendeken staat.
Risico's zijn er altijd. Die heb je niet altijd in de hand.
Ik neem alle mogelijke voorzorgs maatregelen om niet het risico te lopen wat niet nodig is.
Het rhino virus kan je alleen mee nemen als je paarden laat snuffelen of als je zelf vreemde paarden aait daar snot of slijm van mee neemt. Door de lucht zullen ze elkaar niet besmetten.
Ik sta op een pension stal en heb dan toch al risico dat iemand het mee neemt.
Merendeel loopt namelijk wedstrijden, we hebben bijna dagelijks vreemde paarden op stal vanwege lessen bij ons. En ook wij hebben wel eens wisseling.
Je veroorzaakt bij MIJ geen paniek, alleen maar ergernis
Je doet namelijk voorkomen alsof wat JIJ doet de enige juiste weg is.
En dat mensen zoals ik die al die 'risico's' nemen er geen verstand van hebben.
Daar irriteer ik mij mateloos aan.
Als jij niet weet hoe ik met mijn drachtige merrie en straks met het veulen om ga moet je er niet over oordelen.
Dat doen wij hier in dit topic namelijk tegen over niemand.

Zo genoeg gemopperd ik hou er over op.
Mocht je het nodig vinden te reageren dan graag via pb zodat we niet hier in het topic gaan discussieren.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:10

Ponyparadijs: wat je met je merrie doet, mag je lekker zelf weten! Ik heb rhino mee gemaakt en heb hier veel van geleerd.

Bij deze stal toen was het bekend, maar zijn sommige paarden gewoon op concours gegaan. Vandaar.

Ik begrijp dat niet iedereen de " luxe" van een eigen stal heeft.

Ik hoop ook echt dat iedereen mooie gezonde veulentjes krijgt!

Al jaren zit ik op bokt en weet als je net begint, dat je veel uit deze topics kunt leren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:23

Toen Arie geboren werd 20 maart vroor het -15 toch 24-7 naar buiten, mama had een dikke winterjas aan maar kleine man niet dus. Omdat hij dus wel elke 15 minuten ging liggen slapen buiten met z'n lijfje op de bevroren grond merkte ik dat hij niet helemaal lekker was. Beetje bol staan, rillen etc. Hem dus wel lekker ene dikke veulen deken aan gedaan. probleem was gelijk over. Het moment dat de vorst uit de grond was, hebben we de deken ook niet meer opgedaan
Afbeelding

Het gaat heel goed met Arie, morgen word hij weer gewisseld en kijken ze of hij naar huis mag of niet. Nu het zo dichtbij komt word ik er haast huiverig voor. Ze zeiden namelijk 'waarschijnlijk kan hij vrijdag naar huis en dan maandag weer aan huis wisselen'. Toen kreeg ik het spaans benauwd, als het nou maandag toch weer tegenvalt mag ik hem terug gaan brengen etc. Wacht het dus nog heel eventjes af, nog een weekje langer is nu ook de moeite niet meer.
Zo mooi was z'n pootje gisteren
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=52D03159

Het word trouwens ineens een paard, hij is nu bijna 10 maanden oud en gisteren viel me op dat hij niet meer zo'n schattig bolletje is, maar echt al een paard.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:25

Ik heb alleen mijn eigen merrie onder een deken staan. Maar ik zorg dat ik optijd afbouw, en dan een maand voor de uitgerekende datum zonder deken sta. 2 weken vind ik al veelste kort, als ze eerder veulen heb je nog een deken op.

Als ze een veulen hebben krijgen ze ook geen deken meer op, vind ik veelste link.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:26

Mag ik me hier ook alvast melden? Nog geen dikbuikige merrie hier, maar we gaan er komend voorjaar dekken voor een veulentje in 2015! :) De hengst is nog niet 100% bekend, dus dat wordt nog vervolgd!

Ik zal even mijn dame voorstellen:

Naam: Waasama's Silvana (Roepnaam 'Yusraa', wat Arabisch is voor 'zeer voorspoedig')
Geslacht: Merrie
Geboren: 12-04-1995
Ras: Arabisch Volbloed
Vader: Senior A. (Komplekt x Siniora)
Moeder: Azila Kayyal (Aloum x Ja'ma'ra)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:31

De enting van rhino is ook omstreden. Mijn merrie is uiteindelijk ook niet geënt. Wanneer je daadwerkelijk iemand wat wil leren helpt het door niet te doen alsof iedereen die het niet zo doet, volslagen debiel is. :) Mensen die zich aangevallen voelen hebben het te druk met hun instinctieve verdedigingsreactie om nog te leren. :)

Ik neem de ruin die haar gezelschap houdt ook nog mee op concours. :) If it's ment to be, it's ment to be... Je kan ze niet hermetisch af sluiten van alles. :) Enfin kan wel maar of ze daar gelukkiger van worden... :)

Woogy; snap ik wel, je wil hem wel graag terug maar toch.. steeds afscheid nemen is ook niet fijn..
Pret's beeb zou al in maart kunnen komen.. Ik hoop dus dat de koude tegen dan beetje uit de grond is... Ik zorg iig dat ik de stal goed dik kan op strooien. :)
Zit nog steeds te twijfelen of ik haar apart zou zetten een tijd voor ze "moet bevallen" of niet... Ik neig naar wel... Ik kan Sam niet goed in schatten... (hoe hij gaat reageren op veulen) en Pret eigenlijk ook niet.. Voor hetzelfde geld wordt ze een leeuw van een moeder en trapt ze Sam total loss... (want wat ik wél weet is dat Sam hoe dan ook gaat willen gaan kijken... Hij is veel nieuwsgieriger dan goed is voor 'm want hij mankeerd dan ook nog eens de sociale vaardigheid om te weten wanneer ie iets moet laten.)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:36

Arie zijn pootje ziet er toch al stukken beter uit! Maar snap wat je bedoelt hoor!

Mijn merrie loopt nu praktisch in een glazen kooitje, enkel contact met Baggio en verder geen andere paarden en nauwelijks mensen. Maar als ze binnenkort naar huis wordt gehaald, zal ze toch echt aan de drachtige merrie worden gekoppeld die hier ook loopt. Is toch weer een andere virale en bacteriële omgeving.

Ayasha, je kan je paarden het beste zelf inschatten, maar ik zette mijn merries bijna altijd apart. Zodra veulen dan wat ouder is, kwam er weer een ander paard bij. Wat wel helpt is als je ruin en merrie nog wel contact kunnen hebben maar zonder bij elkaar te kunnen, dan merk je ook snel genoeg of Pret de aanwezigheid van Sam duldt of niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:37

Vorig jaar hebben we Pony ook apart moeten zetten, de andere merrie die erbij stond wilde Arie gelijk inpikken. De merrie die er nu bij staat is een super lief dier en heeft bere goed geholpen in de opvoeding. Ga ze denk ik een dag of wat apart zetten en dan zo snel mogelijk samen het land op.

Zelf ent ik wel tegen Rhino, of het helpt of niet, mocht ze verwerpen en ik zou niet hebben geënt geef ik mezelf daar de rest van m'n leven de schuld van

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:41

Leonoor: da's een goeie... het stukje waar ik haar zou willen zetten grenst aan de weide waar ze nu staan (dus waar Sam ook nog zal staan als ze apart gaat... Dan zijn ze ook weer niet helemaal "uit elkaar" want Sam is nogal een claimer... :=
(dat is dus ook waar ik bang voor ben; dat ie jaloers gaat zijn op het veulen en er tussen gaat willen komen... En kans is reëel dat Pret zich dan flink tegen Sam gaat keren..)