[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:30

Ik heb ze dan liever even schoongemaakt en in een pot op sterk water ofzo :D

hiboune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:38

zo ben k ook weer!

vind het wel mooi en intressant om te zien hoor al die foto's

zo snel al een klein paardje ongelooflijk..

nou hopelijk houden onze merries t mooi binnen tot min 320 dagen ;)

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:32

zeker intressant maar moet wel bekennen dat ik nu een beetje misselijk ben :S. Hier alweer bijna 100 dagen dracht wat gaat het hard! Voor we het weten is het ook alweer winter... tenminste aan de vachtjes te zien ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:03

Sjelle schreef:
Voor we het weten is het ook alweer winter... tenminste aan de vachtjes te zien ;)

Hier begint het haar ook alweer te groeien. :j In oktober weer lekker het scheerapparaat er over. :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:42

hiboune schreef:
nou hopelijk houden onze merries t mooi binnen tot min 320 dagen ;)

maar dan wel levend eruit.. heb ik liever dan in een potje op sterk water :=

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:42

De inieminie kindjes van onze (ex) hengsten staan op sterk water, jah wel, wij hebben 4 potten met elk een bal van onze geliefde viervoeters.. Ik kon geen afstand nemen.. haha..

Verder over de Rhino enting.
Het heeft inderdaad alleen zin als het 4x per jaar gedaan wordt, en als alle paarden van stal gedaan worden..

En dan nog heb je geen 100% bescherming..
Wij doen het in ieder geval niet..

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:13

@ pippalex dus als ik het goed begrijp moet ik dan dus de merrie 4 x per jaar ent voor Rhino ?
Uhmmm mijn Da zegt juist 2 x keer.

Ik hoor nou zoveel verhalen over die spuit dat ik het nu ook niet meer weet.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:21

Volgends mij zeggen alle artsen iets anders..

Toen hier in de buurt Rhino was uitgebroken een paar jaar geleden, waren er veel artsen die hebben gezegt dat we wel moesten enten, maar ook een aantal die het ons hebben afgeraden..

Ik weet dat sowieso de hele stal gedaan moet worden, en dat het 3 of 4 x gedaan moet worden, in ieder geval vaker dan 2x, ik heb het er niet zo op..

Daarbij zijn er meer redenen waardoor je merrie kan aborteren, en het hoeft niet door de Rhino te komen..

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:24

Citaat:
Een basisenting voor rhino (met bijvoorbeeld duvaxyn EHV1, 4) houdt drie vaccinaties in. Normaal gebeurt dit bij veulens, voordat ze ooit in contact gekomen zijn met rhino. Deze hebben dan nog helemaal niets van antistoffen tegen rhino. Vanaf de leeftijd van 6 maand krijgen ze de eerste prik. Vier weken later de tweede en dan 6 maand later de laatste. Vanaf dan is jaarlijks of halfjaarlijks genoeg. Dus als je het volgens dit schema zou willen doen, kan je haar voor ze drachtig wordt de eerste twee geven (met 4 weken tussen) en daarna 5, 7 en 9 tijdens de dracht. Gezien de meeste paarden voor de leeftijd van 2 jaar al eens een rhino infectie gehad hebben, zal ze echter al antistoffen bezitten tegen rhino en is het gewoon een zaak om even een boost reactie te geven. Dus gewoon de 5, 7 en 9 maand van de dracht. Als je helemaal in orde wil zijn, geef je de basisvaccinatie ook, maar het is niet echt een probleem als je enkel de drachtvaccins geeft.

Deze info heb ik paar maanden terug van Coliena ontvangen op bokt die veel weet over Rhino en entingen, dus je kan ze wel degelijk tijdens de dracht nog enten! :)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:27

Dit verhaal komt mij inderdaad bekent voor, in de dracht weet ik ook dat er geent kan worden, maar 1 paard enten heeft geen zin, dan moeten alle paarden van stal..

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:34

Ok dus ik haal eruit, dat ik mijn merrie de spuit wel geef, de rest van stal niet heeft het totaal geen nut bij mijn merrie.
Dus die extra bescherming voor de wedstrijden heeft dan ook geen nut.

@ pippalex en wat je al zegt iedereen zegt het weer anders, dus ik wordt er niet wijzer van.
Ik weet wel dat ze vorige jaar er 2 dagen goed ziek van was.
Koorts en aan de schijt om het maar zo tezeggen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:40

Neem aan dat de infectie druk wel gewoon verminderd als jij je merrie wel inent en de rest niet... Hoe lager de infectie druk des te kleiner de kans op besmetting of ziektes.

Laten jullie de merrie nog voor andere dingen enten tijdens de dracht?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:45

Ja daarbij krijgt ze ook de basisprik erbij.
Zal wel moeten anders merrie geen wedstrijden.
Maar dat doe ik eigelijk altyd 1 x in het jaar.

Maar er zijn dan ook weer mensen die het weer 2 x per jaar geven.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:02

Die krijgt ze bij mij inderdaad ook, paar weken terug weer gekregen. Maar zie soms bij DA praktijken of websites staan dat je ze met 5 en 9 maanden weer moet enten om veulen zo te beschermen oid...lijkt me beetje overbodig?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:05

Dwyne schreef:
Neem aan dat de infectie druk wel gewoon verminderd als jij je merrie wel inent en de rest niet... Hoe lager de infectie druk des te kleiner de kans op besmetting of ziektes.

Laten jullie de merrie nog voor andere dingen enten tijdens de dracht?

Klopt idd, het is niet compleet nutteloos. Ik had het omgekeerde paard niet enten op een hele stal van wel, dat zou op zich voor de rest van de paarden niet betekenen dat hun enting geen zin had. Maar nu is mijn Da sowieso tegen een rhino enting.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:07

Ik bedoelde te zeggen dat alle ervaringen anders zijn, ook die van de artsen.

Het is natuurlijk wel zo dat de merrie een deetje van het virus ingespoten krijgen, daar kunnen ze inderdaad wat ziek van worden, net als een enting bij mensen.

Wij enten alleen de basis enting, liefst een maand voor de uitgerekende datum..

Alleen de paarden die verplicht zijn, bijv. voor de wedstrijden, krijgen 2 entingen in het jaar.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:10

@ Talida waarom is je DA er tegen ?
Ja sorry moet alles weten aangezien ik ook mijn ???? bij die spuit heb.

@ Dwyne ja vindt toch al spuitje hier en daar.
Je moet dit en dat en dan weer worm spuit je wordt er niet goed van.

Aangezien ik zelf twee zwangerschappen heb gehad ikke niet een spuit gehad hoor.

Ik heel braaf merrie vorig jaar alle spuiten gegeven voor moeder een vrucht.
Staat er vrolijk een paard met droes tegenover mijn paard.
Ook erg voor dat paard daar niet van maar dan sta ik met mijn goed gedrag met alle spuiten die merrie krijgt.
Dus tot hoever moet je gaan.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:13

kort samen gevat: Zij vindt het rotzooi en meer kwaad kunnen dan goed

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:19

Ok das duidelijke taal :)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:28

moet zeggen dat ik sommige dingen ook wel beetje overdreven vindt.... Kijk gewoon naar wat de merrie nodig heeft, wormspuiten gaan gewoon zoals ze normaal ook gaan. tetanus/influenza heeft ze al gehad die is nog goed tot drie maanden na de bevalling. Zou ze het mee moeten redden.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:47

Hier word elke 9 tot 10 maanden geent de influenza/tetanus en elke 8 tot 10weken wormenkuur rhino daar ent ik niet tegen word toch een abortusvirus ingespoten en dat voorkom ik liever. Mijn paarden komen (nog) niet in contact met andere paarden of pony's en de buren enten wanneer mijn paarden ook geent worden. Verder komen ze niet bij mij over het erf dus zolang het nog niet nodig is en het niet verplicht is ent ik niet tegen Rhino.

O'marisa haar been is gelukkig iets dunner maar nog niet goed, gister had de buurvrouw appels in de wei gegooit dus had ze een koliekaanval maar gelukkig met stappen zo weer opgelost. Kneep hem wel even dacht nee niet nog eens maar gelukkig was het snel over. Als ik haar weer zie maar meteen vertellen dat ze de paarden niet meer mag voeren 1 appeltje vind ik niet erg maar een aantal appels gaat natuurlijk girsten en dat is niet zo fijn.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:31

Anders bordje ophangen denk dat de buurvrouw dat toch wel moet begrijpen? Wel fijn dat het beter gaat met der been :D

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:09

Hier alles rustig met de paardjes.
Vanmiddag weer les met de 3 jarige (hij begint een beetje stout te worden := )

Mijn oude merrie komt mischien terug Jazz x Chronos ze is drachtig van United
Ik heb haar ruim 2 jaar geleden verkocht als fokmerrie nadat ze een vervelende blessure op liep wat een eine maakte aan haar geschiktheid als sportpaard.

Ze kreeg bij mij als 4 jarige in 2006 een veulen van Lingh in 2007 heb ik haar gedekt met Lord Leatherdale en halverwege de dracht verkocht. (waar ik altijd veel spijt van gehad heb)
Maar soms moet je nou eenmaal vervelende keuzes in je leven maken, we hadden destijds meer paarden staan, waar we meer aan hadden als voor de fokkerij.

in 2008 kreeg ze het door mij gefokte Lord Leatherdale veulen, een schitterend hoogbenig hengstje.
Daarna werdt ze gedekt met bravissimo en dit jaar verwierp ze helaas op 9 maanden dracht.

Ze heeft heel het seizoen niet dragend willen worden, ze is wel 5 x geisemineerd met Bordeaux, toen dit steeds mislukte zijn ze over gegaan op United, de 1e poging mislukte ook, maar bij de 2e x United is ze dan toch eindelijk drachtig.

Alleen nu staat ze dus te koop, en ik wil haar terug!
Ik moet alleen nog even goed bekijken wat de mogenlijkheden zijn.
Haar terug kopen is zo gedaan, maar dan.... ;(
Ik heb er al 3 met nr4 op komst.
Dus als daar een nr5 met een nr 6 op komst bij komt dan wordt het nog gezellig druk hiero....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:19

Goedemorgen :)

Gisteravond, tijdens het longeren, zag ik plots dat mijn merrie nu toch echt al wat dikker wordt en dat die aders onder de buik ook al wat opzetten. Ze is nu 4 maanden drachtig van het tweede veulentje.. := De vorige keer was ze ook al vrij vlot wat buikig, maar dit vind ik wel heel snel. Of niet? Haar buik wordt trouwens wat rechter zeg maar. Hij hangt zeker nog niet naar beneden oid.

Dus ik dacht: nu het toch echt wat duidelijker wordt, ga ik hier maar weer eens kijken ;) :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:54

Mijn merrie zet uit naar buiten. :D Van opzij kun je haar ribben nog steeds tellen helaas..

Manueeltje, dat is wel moeilijk natuurlijk! Maar ik zou zelf niet op droog brood overschakelen om 6 paarden te hebben. Dus je moet even afwegen of je dat gaat redden.

Ik heb ook een vraagje. Volgend jaar zal ik van februari tot mei in het buitenland zitten. Waarschijnlijk blijf ik er zelfs nog tot februari 2011. Evel staat dan natuurlijk lekker in de opfok, en de nieuwe baby ook.. Maar wat doe ik met mijn eigen paard? Haar wil ik absoluut niet kwijt! Meenemen wordt lastig, omdat ik in hartje londen zal verblijven.

Suggesties?